Gå til innhold

TEST: AMD Radeon RX 480 CFX


Anbefalte innlegg

Eg har teste litt med mine Fury X i CFX. Den flimmrigen kommer kun om man har på anti-aliasing i Witcher. Slår du den av så er det normalt. Prøvd i 1080p og 4k. Skal ta se om det er samme på dragon age. 

Edit: I Dragon Age og Tomb Rider var det ingen flimmer eller hakking i 1080p eller 4k. Har ikke de andre spillene..

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har teste litt med mine Fury X i CFX. Den flimmrigen kommer kun om man har på anti-aliasing i Witcher. Slår du den av så er det normalt. Prøvd i 1080p og 4k. Skal ta se om det er samme på dragon age. 

Bra at noen tar ansvar å sjekker om det kun er noen enkle grep som må til for å fikse problemet hehe

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

 

Eg har teste litt med mine Fury X i CFX. Den flimmrigen kommer kun om man har på anti-aliasing i Witcher. Slår du den av så er det normalt. Prøvd i 1080p og 4k. Skal ta se om det er samme på dragon age. 

Bra at noen tar ansvar å sjekker om det kun er noen enkle grep som må til for å fikse problemet hehe

 

Litt dumt at man ikkje kan ha på AA da.. At det fikser flimringene hjelper jo ikkje, når man må sette på dårligere "grafikk"

Lenke til kommentar

 

 

Eg har teste litt med mine Fury X i CFX. Den flimmrigen kommer kun om man har på anti-aliasing i Witcher. Slår du den av så er det normalt. Prøvd i 1080p og 4k. Skal ta se om det er samme på dragon age. 

Bra at noen tar ansvar å sjekker om det kun er noen enkle grep som må til for å fikse problemet hehe

 

Litt dumt at man ikkje kan ha på AA da.. At det fikser flimringene hjelper jo ikkje, når man må sette på dårligere "grafikk"

 

Kan ikke få i pose og sekk.... ser ut som det gjelder det meste her i livet  :lol:

 

Men ja er jo sef. både trist og leit, og man forventer jo at slike ting fungerer ut av boksen.

 

Uansett så er det jo bra at noen finner ut at dette hvertfall er et av problemene. Bør jo kunne fikses i drivere vil jeg tro? Men AMD bør jo ha testet såpass selv at de vet om slike ting  :hmm:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

En reviewers mening om SLI&CFX må selvfølgelig taes med en stor bøtte salt, da de som oftest ikke er i stand til eller er villig til, å finne innstillinger som passer spillet/spillene, og er du en av disse spillerne som er like allergisk mot kontrollpanelet til nV og AMD, så styr unna multiGPU, punktum.. I tillegg har spillpakka i testen en helsikes mye å si for konklusjonene, da en testers spillpakke kan fungere perfekt, mens en annens spillpakke kan bli helt krise, spesiellt dersom man er slik som nevnt ovenfor.. Det en test av CFX/SLI kan hjelpe med derimot, er ytelse og skalering i de gitte spillene i sin spillpakke, det kan gi en pekepinn om spillet/spillene du spiller er potensiellt egnet for multiGPU i øyeblikket testen slippes..

 

Skal testeren uttale seg om annet enn ytelse, om f.eks. brukeropplevelsen i et gitt spill, så bør man være istand til å bruke innstillingene i kontrollpanelet. Hadde en TV tester klaget på fargene og lys styrken på en TV til test, uten å være istand til å justere i innstillingene til TV'en, så hadde han vel blitt nettmat rimelig kjapt...

 

SLI&CFX er gjerne for de med litt kunnskap på området, eller for de som ikke er redd for å få litt hjelp fra disse..

Jeg har default settings i Nv kontrollpanel og bruker GeForce Experience til å sette innstillinger IG automatisk. Jeg har ikke noe allergi mot å holde på mot settings, men bruker heller tiden min på å spille enn å endre settings. Jeg ser ikke hvorfor en skal måtte bruke masse tid på innstillinger hele tiden.

 

Jeg er klar over at SLI og CFX har problemer, men det trenger beviselig ikke være slik om tid brukes på skikkelige drivere for det.

 

Pluss om du må endre på settings fordi noe ikke fungerer, hvordan sammenligner du ytelse? Blir som en side som jeg ikke husker som tester GPU ytelse i Wow. Innstillingen de bruker er auto..... "se hvor rask RX 480 i CFX er i Witcher 3 etter at du har skrudd av AA". i forhold til alle andre kortene som kjører med AA. Så en tester kan ikke akkurat bare skru av AA, da må det gjøres for ALLE kortene. Og du har jo fortsatt den ulempen at enkelte grafikkinnstillinger aldri vil fungere da. Hva er vits i å få et kraftig CFX oppsett, om innstillingene ikke fungerer engang? Like godt bare kjøpe et kort der du faktisk kan få brukt kortet ditt skikkelig da.

 

Nå virker det som om tek har testet ganske mange forskjellige komboer, så da er det jo rimelig sannsynlig at problemet ligger hos AMD og at de har noe de må fikse. Du kan ikke hele tiden si "tek bør teste skikkelig" "det er sikkert tek sine testrutiner" "selvfølgelig fungerer ikke 4 GB og 8 GB VRAM" "Selvfølgelig må kortene være helt like" "Selvfølgelig må du tweake mye på settings får å få det til fungere"

 

På et punkt kommer vi faktisk til det stadiet der det er: "Det er noe galt med dette produktet slik det er nå". Synes det var bra av @massetall å sende det inn til AMD. Det tjener jo alle å rapportere inn feil for å få dem fikset. Hvis en bare aksepterer feil som "sånn er det/selvfølgelig går det ikke" så vil det jo aldri bli fikset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var jo fint å se at det fortsatt er mulig å skape litt engasjement i artikkelkommentarene på tek.no iallfall :p

 

Det som provoserte mest var vel den uproffe konklusjonen der forfatter gjør en ytelsestest og deretter advarer alle mot CFX på 480 generelt.

 

Dersom man faktisk ønsker å avdekke problemene med CFX så gjør man grundige undersøkelser med ulike kort, driverversjoner, settings osv. Da får man grunnlaget til å komme med den advarselen forfatter kommer med her. Om man ikke gjør det grundige arbeidet så må man også holde seg for god til å komme med generelle advarsler, men heller bare kommentere problemene man hadde på sin spesifikke kombinasjon av hardware og software, og si at man evt. kommer tilbake med en grundigere undersøkelse av dette senere.

 

Vi er rimelig godt vant med proffe nettsteder som gjør grundige undersøkelser og benchmarks, og når Tek faller så grundig gjennom som de gjrode her er det ikke rart at det provoserer mange til å komme med tilbakemeldig. Heldigvis har man i det minste gjort litt etterarbeid for å prøve å rette på det dårlige inntrykket av Tek.no den originale artikkelen gav.

 

Jeg håper dere har lært litt av dette, Tek, og er forsiktigere med uttalelsene neste gang. Den gode regelen er å ikke konkludere med mer enn du har grunnlag for... Dere bør med fordel tenke mer på det som vitenskapelige artikler der dere samler inn data og kan trekke konklusjoner basert på signifikante funn, heller enn å skrive om "vår erfaring", "vår opplevelse av det" osv. Det kan hvem som helst gjøre. Tek.no bør sikte høyere, slik det var en gang i tiden på hw.no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Flott at dere følger opp! :)

 

Har dere prøvd med en eldre driver? Den som TPU (16.6.2 Beta) brukte for eksempel?

Vi har testet med to ulike drivere. Den per dags dato nyeste driveren, og en driver som er et par-tre måneder gammel. (Før ReLive, mener jeg) Har ikke versjonsnummeret her nå.

For å ha "forsøkt alt" kan jeg gjerne teste grafikkbenken vår og de to MSI-kortene med driveren du viser til på mandag.

 

Oppdaterer status i kommentarfeltet da.

 

 

Da er 16.6.2-driveren også sjekket. Ingen forskjell.

 

 

Eg har teste litt med mine Fury X i CFX. Den flimmrigen kommer kun om man har på anti-aliasing i Witcher. Slår du den av så er det normalt. Prøvd i 1080p og 4k. Skal ta se om det er samme på dragon age. 

 

Edit: I Dragon Age og Tomb Rider var det ingen flimmer eller hakking i 1080p eller 4k. Har ikke de andre spillene..

 

 

Forsøkte dette nå. Den massive skjelvingen i bildet forsvant når AA ble deaktivert. Dermed ble The Witcher 3 mye mer spillbart enn tidigere. Fortsatt opplever vi imidlertid enkelte teksturer som flimrer (blant annet helsebaren øverst til venstre), så ut over å ikke være noen optimal fiks (man deaktiverer jo tross alt en svært viktig grafisk effekt), forsvinner heller ikke alle CFX-problemene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte spill, og spillprodusenter, er ikke venner med SLI&CFX. Når ting endelig begynner å bli bra, så slipper de en spillpatch som ikke bare reverserer ting tilbake til start, men introduserer nye problemer.. Witcher 3 er en gjenganger, der ikke bare multiGPU men også singelGPU får seg noen smeller rett som det er.

 

Her er en tråd, som nå har blitt til 2, da den første ble for lang(!), angående SLI problemer med Battlefield 1 som følge av bla. patcher, der siste utgave av tråden også har noen CFX problemer:

 

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/58545/major-update-flaw-flickering-blinking-updates-in-op-slimatters

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/74042/sli-crossfire-issues-thread-for-discussion-of-sli-crossfire-issues-only/p1?new=1

 

Det er tydligvis ikke mye SLI&CFX oppsett på testriggene til spillprodusentene, eller "Det går bra nok på singelkort" tankegang når de slipper oppdateringer vel vitende om at patchen introduserer en masse problemer for multiGPU (den siste er noe jeg personlig mener er tett på fakta). Det hjelper veldig lite at AMD og nVidia slipper drivere som fungerer strøkent med spillene, når en myriade patcher ødelegger alt 10 minutter etter driverne er sluppet...

Litt av årsaken til at jeg skrev "SLI&CFX er gjerne for de med litt kunnskap på området, eller for de som ikke er redd for å få litt hjelp fra disse.." i en tidligere post i tråden.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg pleier som regel å ikke være så rask med å få nye drivere med en gang de kommer ut. Jeg tror og jeg ikke er veldig sensitiv til stuttering, så om det ikke er ille så tror jeg ikke jeg legger merke til det. Har aldri spilt Witcher eller BF1. Så mulig jeg har unngått alle de spillene som er fiender med dual GPU? Jeg synes helt ærlig dual GPU ikke har vært noe problem. Av tester nå så virker det ganske poengløst å gå det basert på fps da. Husker 660 SLI var mye bedre verdi enn CFX 480 er nå f.eks. Du sparte en del mer før ved dual GPU løsninger. Som 7970 CFX over her. 1070 SLI er ikke så imponerende heller når du bare kan kjøpe 1080 Ti... Så nå er det jo blitt dyrere med dual GPU enn singel. Utifra egen erfaring derimot så kunne jeg gjerne kjøpt SLI igjen, eller CFX for den del(regner med disse problemene ikke akkurat er permanente). Likevel når det er så mange som hele tiden fraråder det pga problemer tror jeg nok jeg ikke kommer til å kjøpe det igjen. Med mindre det er noe som 1080 Ti SLI, men helt ærlig så trenger jeg ikke så mye kraft :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...