Gå til innhold

Savner konkurrent til Finn.no


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om hvorfor ingen tør å utvikle en webløsning som utkonkurrerer Finn.no?

 

Føler at de har et dominerende status i det norske markedet, og nærmest monopol på alle nettbaserte kjøp og slagstjenester.

 

Er det ingen som tør å utvikle en webløsning som kan utkonkurrere dem.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har apper som LetGo og Tise, men de føles langt like seriøse. Mye av problemene er identifikasjon. På Finn så kan du bli "verifisert" med å bruke BankID, noe som er lurt. På LetGo og Tise er det veldig fritt frem. Mye fakes av produkter, sikkert mye gråsone også, og du aner ikke hvem du handler med.

Lenke til kommentar

Er kjempeglad for at vi har en stor aktør som finn.no, og ikke flere aktører. Det gjør det mye lettere å faktisk finne det du er på jakt etter. Mye mere slitsomt å skal søke etter spesifikke ting på 4-5 forskjellige portaler!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke nok med at det generelt sett er vanskelig å få brukere, det er enda vanskeligere å konkurrere med et av Norges største selskap.

 

Mastodonten Schibsted, som eier Finn (og VG), har et markedsføringsbudsjett på hundrevis av millioner, har en av Norges sterkeste merkevarer i Finn dott no, og de eier en haug med andre lignende kjøp-og-salg nettsider i Europa, og flere andre steder i verden (Blocket.se, Bytbil.se, Willhaben.de, Milanuncios.es m.fl).

Å utvikle en konkurrent er i for seg enkelt, om enn noe tidkrevende,  men flere har prøvd seg, alle har feilet (QXL, Buy24, AutoDB osv), og det gjør at svært få gidder å prøve, det finnes bedre ting å bruke tid og penger på, enn å konkurrere med av verdens ledende aktører innen såkalt "markedplace" nettsider.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kjempeglad for at vi har en stor aktør som finn.no, og ikke flere aktører. Det gjør det mye lettere å faktisk finne det du er på jakt etter. Mye mere slitsomt å skal søke etter spesifikke ting på 4-5 forskjellige portaler!

Da kunne vi jo bare fått en prisjakt for bruktmarkeds aktørene :D

Endret av Rudde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært fint med en konkurent men tror ikke noen vil lykkes med det. Dumt at finn avviklet trygg betaling, nå står en jo veldig svakt for svindel. Personen som driver på med appen deres er ikke veldig kompetent heller. Endelig kvitt den varsel boksen som tok opp halve siden i siste oppdateringen så slenger han på en Earth Hour påminnelse istedet som ikke følger brukerens innstillinger for varsel og kampanjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært fint med en konkurent men tror ikke noen vil lykkes med det. Dumt at finn avviklet trygg betaling, nå står en jo veldig svakt for svindel. Personen som driver på med appen deres er ikke veldig kompetent heller. Endelig kvitt den varsel boksen som tok opp halve siden i siste oppdateringen så slenger han på en Earth Hour påminnelse istedet som ikke følger brukerens innstillinger for varsel og kampanjer.

Send mail med skjermbilder når du ser noe galt. Da pleier de å fikse ganske kjapt. Er mer enn en apputvikler i finn, men det virker kanskje ikke sånn av og til.

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på om hvorfor ingen tør å utvikle en webløsning som utkonkurrerer Finn.no?

 

Føler at de har et dominerende status i det norske markedet, og nærmest monopol på alle nettbaserte kjøp og slagstjenester.

 

Er det ingen som tør å utvikle en webløsning som kan utkonkurrere dem.

For det første så er det veldig vanskelig å konkurrere med en aktør som nesten har monopol. På eiendom, motor og jobb så er finn nesten i en monopolsituasjon.

På andre områder som torget, reise, osv så er ikke markedssituasjonen så ille.

 

For det andre har finn utviklet veldig mye funksjonalitet som det vil ta veldig lang tid å kopiere. Uten det ender man fort opp med en dårlig kopi. Da må man være mye bedre på noe annet.

Facebook har klart det vs torget på finn. De var vel jevnstore sist jeg så tall på det. Facebook førte også til at torget ble gratis.

 

Vi trenger selvsagt utfordrere, men det er veldig vanskelig å utfordre en så dominerende aktør.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Så lenge Finn.no fungerer såpass bra som det gjør samt er gratis hvis man annonserer på Torget, så kan jeg ikke helt se hvorfor man skal savne en konkurrent til Finn.no. 

 

Man finner alt på ett sted og det gjør alt enklere.

 

Nå skal man vel også ha bra med kapital og en god plan for å i det hele tatt klare å ta den kampen, og det er nok også hovedgrunnen til at Finn.no ikke har noen konkurrenter. 

 

De få som prøver seg med en halvhjertet løsning dør nok fort ut av seg selv. Man skal invistere en god del penger for å i det hele tatt ha en sjans mot finn.

Lenke til kommentar

De få som prøver seg med en halvhjertet løsning dør nok fort ut av seg selv. Man skal invistere en god del penger for å i det hele tatt ha en sjans mot finn.

Og når finn ser reelle konkurrenter så legger de ganske mye penger på bordet i form av reklame osv for å beholde dominansen. Det har de i hvert fall gjort før.

Lenke til kommentar

Om man titter til Sverige og blocket.se - så synes jeg finn.no er langt enklere i bruk og har bedre funksjonalitet på mange måter.

 

Facebook er et reelt alternativ, men det synes å florere av useriøse tilbud - ihvertfall av det jeg har sett av biler så virker det som om det er mye "bunnfall".  Endel av dette slipper man unna med litt nøytral kontroll ift regler og selgere (muligheten til å rapportere useriøse / svindlere).

Lenke til kommentar

Om man titter til Sverige og blocket.se - så synes jeg finn.no er langt enklere i bruk og har bedre funksjonalitet på mange måter.

 

Facebook er et reelt alternativ, men det synes å florere av useriøse tilbud - ihvertfall av det jeg har sett av biler så virker det som om det er mye "bunnfall".  Endel av dette slipper man unna med litt nøytral kontroll ift regler og selgere (muligheten til å rapportere useriøse / svindlere).

Enig. 

 

Facebook er kanskje det eneste reelle alternativet, eller vertfall en god nok løsning som et tillegg. Det beste er jo om man fikk solgt varen til en "venn". På en måte prøve Facebook først, for så og gå til Finn når ingen napper. Evt. begge deler. 

 

Om ikke Google, Facebook eller lignende store aktører klinker til å lager noe tilsvarende, så tror jeg man skal sikte ganske høyt opp i det norske næringslivet før man finner kapital nok til å ta et slikt stunt.

 

Synes det er bra som det er jeg :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...