Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående softwaren som brukes her, er det noen måte å få den til ignorere flagg på dvden (dvs slike som gjør at du ikek kan hoppe til menyen på irriterende antipirat-trailere osv). Er jo alltid koslig når bransjen jobber så hardt for å gjøre orginalen mindre attraktiv enn kopien, men skulle gjerne kommet meg rundt allikevel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fin artikkelserie som passer godt nå som jeg setter sammen en ny HTPC, men hvorfor blir hverken BSplayer eller DVD X Player omtalt eller vurdert?

 

BSplayer er muligens en av de mest brukte avspiller programmene for DivX og Xvid filer med bla enkel "subtitles" støtte. DVD-X-Player er veldig lik BSPlayer i brukergrensesnittet men som navnet tilsier så er den ment for å spille av DVD plater.

Lenke til kommentar

Kjempefin artikkel. Bildet ble merkbaret bedre på min maskin.

Men var en ting jeg stusset litt på; 1600x1600 på resize?

Mastiff gjør det jo klart at det ikke er den oppløsningen som sendes ut til skjerm/prosjektor, men hvorfor endre aspect ratio på selve bildet først?

Burde det ikke heller være 1600x1200 (4:3)?

Lenke til kommentar
Fin artikkelserie som passer godt nå som jeg setter sammen en ny HTPC, men hvorfor blir hverken BSplayer eller DVD X Player omtalt eller vurdert?

 

BSplayer er muligens en av de mest brukte avspiller programmene for DivX og Xvid filer med bla enkel "subtitles" støtte. DVD-X-Player er veldig lik BSPlayer i brukergrensesnittet men som navnet tilsier så er den ment for å spille av DVD plater.

Husker jeg ikke helt feil så er ikke Mastiff så glad i slike formater at det gjør noe :) Det er vel først og fremst DVD det er lagt mekt på her. Kvalitet for pengene vet du :)

Lenke til kommentar

Fin artikkel! :)

 

Men jeg oppdaget to leifer:

 

På side "Løse filtre" står det

 

"Men heldigvis er dette rettet opp i versjon 2006, og jeg har ikke opplevd noen slike problemer siden da."

 

versjonsnummeret skal være 5006.

 

 

På side "Innstallasjon og Zoom Player" er linken til stort bilde på det andre nederste bildet feil

Lenke til kommentar

Jeg tok denne artikkelen som en god anledning til å sette opp htpc'n min på nytt med hjelp av en ekspert. Har nå satt opp alt med de grunninstillingene Mastiff anbefaler. Det som forundrer meg nå er at jeg får ghosting/skygger i alle filmene. Det hadde jeg ikke før. Fryktelig irriterende. Noen som kan fortelle meg hva som gir denne effekten. Er jo en million innstillinger, så jeg vil gjerne slippe å prøve å lete opp synderen.

Lenke til kommentar

Nå begynner det å nærme seg en artikkel om HTPC. Bra jobbet!

 

Men har et spørsmål.

 

I "Videre justeringer av FFDShow" snakker du om deinterlacing. Og du snakker om å vise bilde på vanlig TV. Dette blir da feil! PAL signalet er interlacet. Orginale DVD filmer er interlaced. Filbasert matrialer er vanligvis deinterlaced.

 

Så. Skal du vise på TV, skal IKKE deinterlacing brukes. Skal du vise DVD filmer på VGA, så er det smart å deinterlace. Hvis du derimot skal vise innhold som er deinterlaced på en TV, bør de egentlig ikke gjøre noe. Du kan interlace filmene, men vanligvis ligger dette i videokortenes TV-utgang.

Lenke til kommentar

Hei og takk for artikkelserien om HTPC av Mastiff, den har vært en fantastisk øyeåpner for meg når det gjelder video.

Her kommer det en tilbakemelding med erfaringer og innstillinger.

Først anlegget mitt: Det består av en PC bygget opp omtrent slik det er anbefalt i artikkelserien med en 3 G CPU som jeg ikke har klokket opp. Jeg hadde ikke lyst på vannkjøling, så jeg kjøpte Arctic Cooling silencium T1 kabinett og en stor kjøler med 23 dB vifte til CPU, det kjøler nok til min ikkeklokkede PC og er svært stillegående.

Siden HiFi er hovedinteressen og jeg ikke liker den prosesserte lyden ut av en soroundforsterker har jeg bare to høyttalere, men forsterkeren min har digital inngang, så jeg bruker PCén som jukebox.

Det ga problemer med AC3 audiofilteret, jeg kan ikke stille det på S/Pdif ut, og når jeg satte det på 2.0-stereo fikk jeg bare lyden fra bakkanalene ut. Hvis jeg konfigurerte Matrixen i filteret slik at jeg fikk mikset alle kanalene ut, ble AC3 så ressurskrevende at systemet krasjet bare jeg nøs. Dscaler og intervideo audiofiltrene fungerer imidlertid utmerket. Intervideo så faktisk ut til å forstyrre bildet minst. Det stilte jeg på 2 speaker mode, stereo, vokal option both.

Jeg har en Ben-Q PB 6210 DLP 1024x768 prosjektor, og med den smaken baken min har, synes jeg følgende innstillinger i ffdshow fungerer best:

Levels: Prosess hole image, Full range, Input glider sort ende på 6, Gamma correction 0.95

Dette gjør svart skikkelig svart på mitt lerret og de mørke skyggene mer dramatiske, bildet oppleves mer dynamisk og skarpere. Jeg har ikke prøvd å legge inn gammafilter fra Dscaler i Dscaler filter slik det er anbefalt av John Engstrøm på et svensk AV forum, det er kanskje enda bedre.

Dscaler filter: FLT_sharpness skrudde jeg av, jeg sitter ganske nærme lerretet når jeg gjør justeringene, jeg synes det blir lettere å se hva prosesseringen gjør med detaljene da. Sharpnessen gikk ut over oppløsning og gjorde bildet kornete. På panoramabilder i Ringenes herre så terrenget litt plastikkaktig ut og småstener og andre smådetaljer trer unaturlig frem med en slags regnbueaura rundt seg.

Blur og noise reduction: Process hole image, denoise luma 2, denoise croma 1, time 6.

Disse innstillingene gjorde at jeg så fargesjatteringer og fine linjer i ansikter best, ikke still for kraftig, da flyter bildet ut igjen.

Resize and aspect settings: 1600x1600 er det min PC klarer før bildet blir rykkete, Lanzos parameter 4, Lumasharpen 1, Cromasharpen 0,6. Jeg synes bildet blir litt kunstig med mer enn 1 på luma sharpen og jeg synes at det å dra cromasharpen litt opp fikk de fine linjene i ansikter bedre frem.

Jeg er nok litt konservativ i bildesmaken min, jeg liker ikke at alle ser ut som lyserøde griser selv om jeg liker lyserøde griser, og at alt er så skarpt og kontrastfylt at det ser ut som folk er skåret ut av papp og terrenget ser ut som kulisser, men sånn er jeg. ;o)

Lenke til kommentar

Sliter med et par ting når det gjelder ffdshow.

Jeg får ikke til å bruke raw post prossesing sammen med DivX 3.11 dekoderen. Prøvde da å fjerne denne og bruke XviD dekoderen til DIV3 filer (slik det står i artikkelen), men den greier ikke å dekode de.

 

Det andre jeg sliter med er å bruke ffdshow raw post prossesing på Windows Media filmer. Da blir bildet bare grønt. Regnet med at det skyltes at Windows Media dekoderen ikke brukte YV12, som ffdshow er satt opp til å bruke. Men jeg fant ingen steder å stille inne dette på dekoderen. Da prøvde jeg i stede å sette ffdshow tilbake til auto, men dette hjalp heller ikke.

 

Noen som kan ha en ide om hva som er galt?

Endret av koveraasen
Lenke til kommentar

ATWindsor, det kommer i neste artikkel.

 

356Speedster, DivX og XviD har jeg bare tatt med som en biting, det har egentlig ingenting med dette prosjektet å gjøre. Kvaliteten er for dårlig til at det er særlig interessant. Dessuten har ikke disse avspillerne de mulighetene, særlig innenfor automatisering, som jeg forlanger.

 

koveraasen, formatet har ingenting å si før du kjører filmen ut til skjermkortet, der formatet blir satt. Så det er bare å kjøre høyest mulig oppløsning. På et godt system vil du se klar forskjell på 1600x1600 og 1600x1200.

 

Anderssb, takk for det. Jeg skal få endret det i morgen.

 

Tommelom, den ble vel løst og hadde ikke noe med oppsettet å gjøre, ikke sant?

 

kvamzi, de nyeste betane ligger visst bare i forumet. Jeg burde nok nevnt det...

 

rornes, det kan nok stemme. Jeg skal se over det der.

 

HeBo,var det kanskje AC3 Filters nyeste beta, 1 et eller annet? Jeg har ikke fått noe senere en 0.7 til å funke ordentlig. Og smaken er som sagt som baken, hårete og lukter vondt... :ermm: Men jeg liker ikke å bruke noen level filtre eller andre ting som endrer fargene i FFDShow, det har en stygg tendens til å gjøre gale ting med hvitt- eller svartnivå. Jeg foretrekker å justere alt sånt på prosjektøren. Men det blir kanskje annerledes på en digital prosjektør.

 

koveraasen (igjen), jeg må innrømme at akkurat de greiene ikke er min sterke side. Jeg har faktisk ikke brukt komprimerte MP4-filer på flere år. Og WMV-filer har jeg aldri prøvd, så jeg kan nok ikke hjelpe deg der. Men det er nok noen på et eller annet forum som vet det.

Lenke til kommentar

Hi,

 

Started setting up Zoom Player 4.03 (this was the last version I found). When I went into DVD - > Customized (Recommended) I could not select VMR9 Renderless as it was not available. Also I can see that "set Video ColorSpace" option is not availabe (also it migh appear once VMR9 Renderless is selected). I have attached printscreen to demonstrate what I mean.

 

What could be wrong?

post-107-1116544393_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hi,

 

Would be great to know what version of Zoom Player you are using Mastiff. I found version 4.50 beta 4 now and VMR9 Renderless is there together with "set Video Color Space". I followed all instructions on ZP and ffdshow setup. However I still sit without picture here :hmm: Once I insert DVD I get green screen and I hear the sound in a background...

 

I also noticed few things that annoy me very much... Every time I start ZP I get a warning : "Read Carefully... you must first to setup DVD Playback so it would work properly in you system....". Clicking ok (the only option available) brings me to advanced options screen. DScaller in advanced options is not selected (it is not marked with blue). I mark it, double click to check options and every time Output Color Space is set to YUV2. I change it to YV12, unmark "Do Analog Blanking" and Apply and OK. If I double click Dscaler again, everything is fine there. So it seems default values comes up once I start ZP. Then I select AC3Filter as again it is not highlighted with blue. Options there are fine. Direct Sound C-Media is highlighted, so it is fine. FFDShow is not highlighted. I highligh by clicking on it. Check options within FFDShow configuration everything is selected as I customized it first time, so at least I don't have to go through this customizing every time I start ZP. However, when I du manual save and close advanced options window, then I go back to advanced options, FFDShow is not highlighted with blue (all other decoders are).

 

So here are my questions/thoughts:

1. and most important. Why I still do not see the picture :no: Is it because FFDShow is deactivated everytime I close advanced options window? I remember reading in some forums that there need to be some registry entries to adapt to PAL or NTSC viewing... I try to watch PAL DVD.

2. Do we need to press Register Selected Filters once in a Advanced Options menu? Remember reading that somewhere in another forums. I do not think this is mentioned in acticle.

3. You mention that under Resize & aspect we need to press Process whole Image. Same option is under Dscaler filter and Blur & NR but I didn't find in article if this needs to be marked or not.

 

I have tried different options: selected Process whole image in all FFDShow selections, Registered Selected Filters under Advanced Options - DVD setup. Reduced Resize to 1200 X 1200, Lanczos to 3 and later to 2 nothing has helped...

 

I use the same mobo, graphic card as in article CPU is changed to 640 3.2 GHz @ 3.9 GHz following Article 6. Hyperthreading is on in BIOS, windows are sliptstreamed.

 

Basically do not know what else to try... Please help.

Lenke til kommentar

FFDShow shouldn't be highlighted, additional filters are working when they're shown in the list.

 

1. Have you followed the article? Sounds to me like you either aren't using FFDShow Raw (in which case the colorspace won't work) or don't have the correct filters set up in the correct sequence. That's the most likely problem.

 

2. No. That's not necessary with this setup, all filters are registered when installed.

 

3. No, they don't. That will use more CPU without doing anything.

Lenke til kommentar

:w00t::w00t::w00t:

 

I am a bit embarassed to say... filters were not in the right order. Don't know if that is my Norwegian to blame or that I was customizing late in evening :blush:

 

Picture is finally on my screen :!: Projector project is still in the pipeline, but now I am encouraged :)

 

Thank you very much

Lenke til kommentar

Does Hyper-Threading make only half of CPU to be used in ffdshow? Started FFDShow with 2048 X 2048 while wathching Speed Fan as well as Windows Task Manager. Both show CPU Usage as split into two where one is fully or almost fully loaded, while another one is hardly used. Total CPU usage is stated to be 48% - 53%. CPU temp 63C. Seems like only half of CPU is used for FFDShow activities.

 

I remember that Mastiff adviced to turn Hyper-Threading off in his early article as it does not help ffdshow. It didn't say it would reduce the performance though. So I left it on, since I use the same PC (different HD) for other purposes where Hyper-Threading helps...

 

Please do not say I need to set BIOS not to use Hyper-Threading and then reinstall Windows and all the rest...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...