Gå til innhold

Adobe Lightroom 6


Anbefalte innlegg

Hadde vært artig med litt "julekveld" i dag som det er fredag. Oppdatering av redigeringsprigram er nesten like spennende som nytt kamera :)

 

Jeg gikk over til Lightroom da det fulgte med ett års cloud med 6d. Acdsee er litt lettere å bruke. De fleste bildene får etter min mening like godt resultat, men sliderne i acdsee gir ofte mer effekt. Dog vinner LR totalt på finish og støybehandling. Ellers er jeg mer fornøyd med totalpakka i LR. Objektivkorrigering ble et must med FF/ 24-105, og jeg liker veldig godt automatisk horisontkorrigering.

Det blir uansett moro å se forbedringer og forandringer i ny versjon!

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir vel første skikkelige "nye" versjon som dukker opp siden jeg gikk over til Creative Cloud.

Noen som vet om man må sitte å jævles med melding om oppdatering hver gang man starter LR framover ? Har ikke bare hatt jubel i heimen når Adobe har sluppet nye versjoner som samtidig introduserer nye bugs.

Lenke til kommentar

Noen som vet om man må sitte å jævles med melding om oppdatering hver gang man starter LR framover ? Har ikke bare hatt jubel i heimen når Adobe har sluppet nye versjoner som samtidig introduserer nye bugs.

Det kan man aldri vite med noe som helst programvare. Jeg er ganske sikker på at alle seriøse tester så godt de kan, men programvare vil nok aldri bli feilfri og oppdateringer vil alltid være en del av det å ha applikasjoner installert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er noen av de "nye" funksjonene i LR6.

 

  • Environment nondestructive
    Unleash your creativity in a nondestructive editing environment that allows you to test your ideas freely. The originals remain intact and you can easily cancel your edits or save multiple versions of a cliché.
  • Advanced conversion feature black and white
    Monitor closely the tonal qualities so essential to the black and white photos. Combine precisely the information of eight color layers in the grayscale conversion.
  • Face Recognition
    Quickly find pictures of loved ones, even without metadata tags. You select a face on the photo, Lightroom and search the person it belongs to all of your other shots. Sort and group your photos by faces.
  • Sophisticated Healing Brush
    Get best pictures with one touch. Set the brush size and move it according to specific plots. Unwanted items and other imperfections, including irregular shapes son type, magically disappear.
  • Upright (Vertically)
    Straighten skewed images with a single click. The Upright tool (Vertically) analyzes the image and detects horizontal or vertical lines inclined. It can even recover images without horizon.
  • Fusion panoramas
    Realize XXL ultra detailed panoramas. Photo merge technology lets you merge multiple images, including raw files, to create panoramas out of the ordinary.
  • Performance gains
    Import and refine your photos in record time. Lightroom leverages compatible graphics process to get you better performance, especially when you edit your images in the Develop module.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå bestemt meg for å bytte fra Aperture til Adobe Lightroom. Er veldig fornøyd med Aperture og har etter noen år laget en strategi der som gjør det raskt å få bildene slik jeg vil ha dem. Det kommer vel til å ta sin tid før man like raskt har det samme i fingrene i LIghtroom.

Men siden Aperture nå er historie og erstatteren er en litt oppgradert iPhoto er det vel bare å hoppe i det. Ser Adobe har skjønt at nå kan de få hele semi/proff segmentet til Apple og dermed laget en hjelp til konvertering fra Aperture til LIghtroom. Alle bildene mine er lagret på NAS som referenced i Aperture. Selvsagt hovedsakelig RAW format (canon Cr2) men også noe jpg fra mobil etc men regner med export/import skal gå relativt greit

 

Likevel er det sikkert en del smarte tips fra dere som benytter Lightroom på mac som kanskje kunne delt det her?

Er det noen kritiske/smarte valg man bør/må ta i starten?

Konverterer dere til dng? Hvorfor (hvorfor ikke)?

Aperture har en "Auto Enhance" som ofte kan være et godt utgangspunkt for videre redigering. Er det noe tilsvarende i Lightroom.

Preview filer: I Aperture er det ikke mulig å gi noen preview filen e.l. om ikke man er koplet opp til biblioteket (f.eks når man er på reis og ikke kan nå NASen). Er det en mulighet for dette i Lightroom? (manger er happy med en liten jpg inntil man kan sende dem fullversjonen av bilder man har tatt tidligere og dermed ligger på NAS)

 

Alle nybegynngertips mottas med takk ang Lightroom. Blir spennende å bytte

 

 

Smarte valg man trenger å ta i starten? Nei, det meste kan jo ordnes i ettertid. Men det kan jo være greit å tenke litt på mappestruktur om man har noen ønsker der.

 

Jeg har aldri sett noe behov for å konvertere til DNG ihvertfall. Holder meg til Canons raw format

 

Jeg kjener ikke Apertures "Auto enhance" funksjon, men det finnes noen auto-funksjoner man kan prøve ut og se om man liker. 

 

Lightroom har smart previews som man kan jobbe på som om det skulle vært originalen. Antar det er det du spurte om her. 

 

Lykke til med Lightroom! Sikkert lurt å vente med å kjøpe til 6'ern kommer om du ikke skal gå for CC-abonnement

Lenke til kommentar

Det er vel noen fordeler med dng: 

DNG files are around 15-20% smaller in file size than proprietary RAW files without any loss of quality!

 

dessuten:

 With the DNG format the XMP data is included in the DNG file, so you don’t have to worry about the XMP data getting separated from the original DNG.

Lenke til kommentar

Det er vel noen fordeler med dng: 

DNG files are around 15-20% smaller in file size than proprietary RAW files without any loss of quality!

 

dessuten:

 With the DNG format the XMP data is included in the DNG file, so you don’t have to worry about the XMP data getting separated from the original DNG.

Størrelsen på filene har jeg enn så lenge ikke bekymret meg over. At metadata lagres i filen har absolutt sine fordeler ja. Ulempen er at når man endrer metdata får man en hel fil å ta backup av fremfor å ta backup av en liten XML-fil. Men her vil jeg si fordelen er størst - metadata burde absolutt lagres i filen etter min mening. 

 

Trolig ikke noe problem i praksis med dng, men raw-konvertering er ofte ikke basert på spesifikasjon fra kameraleverandørene slik at en dng lages ut fra slik Adobe mener det skal gjøres. Er man 100% sikker på at det blir riktig resultat? Jeg er programmerer og stoler ikke på software ;-) 

 

Skal man bruke dng så tar en import lenger tid også, pga konvertering. 

Lenke til kommentar

Fordelen med DNG i forbindelse med størrelse avhenger av om produsentens RAW-filer komprimeres eller ikke. Det kan til dels gi ganske store besparelser, men de fleste produsenter komprimerer nå RAW-filene og da er det ikke så mye (om noe) å hente.

 

DNG lagrer alle RAW-dataene fra produsentens filer, men Adobe tolker og lagrer ikke (nyttiggjør seg i hvert fall ikke) metadata fra som er produsentspesifikke. Skal man kunne reversere prosessen, dvs komme tilbake til originalfilen må den embeddes i DNG-filen som da blir nesten dobbelt så stor som originalfilen.

 

Er man sikker på at det aldri kan bli aktuelt å behandle originalfilen i en annen RAW-converter (f.eks produsentens egen som tolker ekstra metadata) er det jo greit å kaste RAW-filen. For meg er det ikke aktuelt og da er det ingen fordeler med DNG-formatet utover at man slipper egne XMP-filer for å lagre prosesseringsinfo. Jeg ser ikke XMP-filer som noen stor ulempe.

 

Noen argumenterer med at DNG-formatet er bedre for at det er et åpent format og ikke avhengig av produsenten overlever og fortsetter å støtte gamle filer. Det kan vise seg å være en reell fordel.

Lenke til kommentar

Det er vel noen fordeler med dng: 

DNG[/size] files are around 15-20% smaller in file size than proprietary [/size]RAW[/size] files without any loss of quality![/size]

 

dessuten:

 With the [/size]DNG[/size] format the [/size]XMP[/size] data is included in the [/size]DNG[/size] file, so you don’t have to worry about the [/size]XMP[/size] data getting separated from the original [/size]DNG[/size].[/size]

Bruker verken DNG eller XMP, ser ikke noe behov for mitt bruk å konvertere råfilen eller å legge innstillinger i en side-car. Men jeg forstår jo Adobe som gir brukerne denne muligheten selv om jeg altså velger ikke å bruke det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har hørt noe mer angående utgivelsesdato? Jeg håper på å kunne redigere bilder fra italiatur i LR6, men det blir lr5 foreløpig. Antageligvis ikke utslagsgivende.

De som vet noe sikkert kan nok ikke uttale seg, så da ender man opp med ofte lite sikre rykter. Men å begynne med lr5 og så gå til lr6 etterpå burde nok ikke være noe som helst problem. Om ryktene om ansiktsgjenkjenning viser seg å stemme kan trolig det gjøres etterpå uansett om du har noen italienere som bør gjenkjennes :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...