Gå til innhold

Trenger hjelp! intel i7 eller AMD A10 til bilderedigering?


Roberto1990

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk! :)



Jeg trenger seriøst hjelp til valg av Bærbar-PC! Jeg er kresen av natur så jeg har prøvd meg på å lese meg opp på data-uttrykk: RAM, Ulike prossesorer, CPU, hastighet(GHz) etc. Men føler meg ikke klok nok....



Pc-en kommer til å bli brukt mye til PHOTOSHOP og LIGHTROOM, med andre ord, bilderedigering!!



Det største problemet ligger i valg av prossesor! Intel i7 (4700MQ) eller AMD A10 (5750M) jeg vet forskjellen på dual- og quad-core, quad-core er best.



Hvor mye har hastigheten GHz å si? eksempel: 2.0 vs 2.5



Hva er CPU cache? den ene har 2 mens den andre har 6...




Legger med link til to aktuelle pc-er, som illustrerer problemstillingen godt:



http://www.elkjop.no/INTERSHOP/web/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/ViewProductCompare-Start?products=HP15J119SO@store-elkjop|HP15J181SO@store-elkjop



Takk på forhånd for svar! :)


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet ligger i valg av prossesor! Intel i7 (4700MQ) eller AMD A10 (5750M) jeg vet forskjellen på dual- og quad-core, quad-core er best.

Hvor mye har hastigheten GHz å si? eksempel: 2.0 vs 2.5

Hva er CPU cache? den ene har 2 mens den andre har 6...

Ingen laptop-prosessorer fra AMD er virkelig firekjernet, i praksis er det bare to kjerner som jobber på fire arbeidsoppgaver samtidig.

Intel-prosessoren du ser på er firekjernet, men i praksis jobber de fire kjernene på åtte arbeidsoppgaver samtidig.

Frekvensen en prosessor jobber på har veldig mye å si for ytelsen, men det er viktig å ta i betraktning at på mikronivå jobber ikke alle prosessorer på samme måte. Kort fortalt: Intels prosessorer får gjort unna betydelig mer arbeid per puls enn AMDs prosessorer.

CPU Cache er hurtigminne for prosessorer så de slipper å hente inn data fra systemminnet, dette er fordi det tar prosessorer omtrent 100 ganger så lang tid for hvert nivå med Cache data må hentes fra. Jo mer jo bedre selvsagt, men igjen har det mye å si hvordan prosessorene arbeider med Cache.

Lenke til kommentar

 

Det største problemet ligger i valg av prossesor! Intel i7 (4700MQ) eller AMD A10 (5750M) jeg vet forskjellen på dual- og quad-core, quad-core er best.

Hvor mye har hastigheten GHz å si? eksempel: 2.0 vs 2.5

Hva er CPU cache? den ene har 2 mens den andre har 6...

Ingen laptop-prosessorer fra AMD er virkelig firekjernet, i praksis er det bare to kjerner som jobber på fire arbeidsoppgaver samtidig.

Intel-prosessoren du ser på er firekjernet, men i praksis jobber de fire kjernene på åtte arbeidsoppgaver samtidig.

Frekvensen en prosessor jobber på har veldig mye å si for ytelsen, men det er viktig å ta i betraktning at på mikronivå jobber ikke alle prosessorer på samme måte. Kort fortalt: Intels prosessorer får gjort unna betydelig mer arbeid per puls enn AMDs prosessorer.

CPU Cache er hurtigminne for prosessorer så de slipper å hente inn data fra systemminnet, dette er fordi det tar prosessorer omtrent 100 ganger så lang tid for hvert nivå med Cache data må hentes fra. Jo mer jo bedre selvsagt, men igjen har det mye å si hvordan prosessorene arbeider med Cache.

 

takk for god oppklaring! blitt mye klokere!! :) kommer til å gå for en intel i 7 av absolutt nye model! :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...