Gå til innhold

Hiphop-tråden 2.0 - Les reglene på side en først.


ehs5

Anbefalte innlegg

Hiphop-tråden 2.0

 

 

 

Trådregler:

 

1) Tråden skal brukes til å diskutere alt rundt hiphop og hiphop-musikk, ingenting annet

 

2) Ingen bitching om hvor mye du misliker hip hop, vi bryr oss ikke

 

3) Ingen posting av piratkopiert materiale

 

4) Maks ett youtube-klipp pr. post (så post det beste du har for hånd, tenk kvalitetskontroll).

 

5) Inkluder artistnavn og låttittel, og ikke post en video som nettopp har blitt postet. Heller ikke sitér klippet!

 

 

 

Introduksjon:

 

Hiphop som musikalsk sjanger vokste ut fra "block parties" i The Bronx, New York tidlig på 70-tallet. Jamaica-fødte DJ Kool Herc var den første som isolerte og repeterte trommebreak fra de forskjellige soul-, funk- og discoplatene som ble spilt. Ved å bruke to platespillere kunne DJ-ene trommebreaket manipuleres og strekkes ut i tid, først og fremst fordi dette var de delene av låtene som var mest populære og best egnet til dansing. Etter hvert utviklet det seg en bestemt dansestil, kjent som breaking, breakdance eller b-boying. MC-ene, som opprinnelig var en form for konferansierer, begynte å snakke rytmisk over de samme trommebreaksa, noe som utviklet seg til det vi nå kjenner som rapping. Graffiti, som strengt tatt oppsto i sin moderne form et tiår tidligere, ble senere identifisert med resten av hiphop-kulturen og sett som ett av bevegelsens fire elementer.

Siden har det gått slag i slag, og i dag finnes det et stort antall undersjangre av hiphop. Og bevegelsen gir seg ikke før den har overtatt verden.

 

Noen viktige artister og grupper man bør kjenne til:

The Sugarhill Gang, Run-D.M.C., Rakim, Public Enemy, N.W.A., Native Tongues, Boot Camp Clik, Wu-Tang Clan, Gang Starr, Juice Crew, KRS-One, 2Pac, Jay-Z, Nas, The Notorious B.I.G., Outkast, Geto Boys, Mos Def, Common, Talib Kweli, Immortal Technique, Jedi Mind Tricks, Snoop Dogg, DMX, Pete Rock & CL Smooth, The Roots, Diggin' In The Crates Crew, Big Pun, Rass Kass, Slick Rick, Mobb Deep, Kanye West

Lista er ufullstendig, rotete og noe inkonsekvent, men sånn er det bare.

 

 

 

Denne tråden er til for å diskutere de nevnte fire offisielle elementene og andre ting, som mote, slang, musikkproduksjon og selvfølgelig all verdens artister og utgivelser.

 

 

 

Hvordan legge til youtube-klipp i innlegget ditt:

 

1. Dette er f.eks. videon du vil legge til i innlegget:

http://www.youtube.com/watch?v=Rx5aVI2zsFE

2. Legg hele lenken inn i media-tagen. Slik:

[media]http://www.youtube.com/watch?v=Rx5aVI2zsFE[/media]

 

 

Den opprinnelige tråden finner du her.

Endret av ehs5
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yaaay endelig!<3

 

Da velger jeg å åpne den nye tråden med en gruppe som jeg mener alle burde få med seg. Det er bare noen måneder siden jeg oppdaget denne gruppen ettersom en sang av dem ble linket i den orginale Hip Hop-tråden. Jeg snakker selvfølgelig om Jedi Mind Tricks.

 

En veldig dyster og mørk sang spilt av Jedi Mind Tricks og Rugged Man.

 

Jedi Mind Tricks ft Rugged Man - Uncommon Valor: Vietnam Story

Endret av Darkbuster
Lenke til kommentar

Nånå, her må vi være seriøse og ordentlige. ;)

 

Siden vi har fått en ny tråd, hva passer vel bedre enn en klassiker fra 1989?

Just-Ice - Going Way Back

 

Merkelig hvordan noe musikk fra den tida, som den låta her, høres veldig utdatert ut, mens andre låter fremdeles er freshe.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar

Jeg kan sterkt anbefale The Wackness (2008), har ett herlig hip-hop soundtrack.

 

Plot:

 

 

It's the summer of 1994, and the streets of New York are pulsing with hip-hop. Set against this backdrop, a lonely teenager named Luke Shapiro spends his last summer before university selling marijuana throughout New York City, trading it with his unorthodox psychotherapist for treatment, while having a crush on his stepdaughter.

 

 

 

For å plukke en:

 

A Tribe Called Quest - Can I kick it?.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Sry at jeg poster den igjen... MEN JEG FÅR DEN IKKE UT AV SKALLEN:

 

MC Miker 'g' & DJ Sven - Holiday Rap

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Haha, NWA sin snille TV-versjon av Straight Outta Compton er gull. De har bare dubba om teksten til snille ting som

 

"Straight outta compton/is a crazy brotha named Ice Cube/from a stupid dope gang with a attitude/"

 

Orginalteksten er "Straight outta comption/crazy mothafucker named Ice Cube/from a gang called Niggaz with Attitude"

 

Har bare fjerna alle de stygge ordene som "nigga" og "kill" og slikt.

 

Stakkars gutta, lurer på hvor mye de trengte å bli overtalt for å gjøre den versjonen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
PS: Savner Biggie på den listen...
Done. ;)

 

 

Og ta med mitt spørsmål som ingen har besvart i Tråd 1: Vet noen om noen sanger med blanding av Reggae og Rap? :)
Kjenner du til dancehall-sjangeren? Jamaica-basert musikksjanger som nærmest kan beskrives som en blanding av reggae og rap. Ville sjekket ut. Her er en hiphop-sang, med Damian Marley (som lager dancehall) og Nas, med chill reggae-vibes.

 

Damian Marley feat. Nas - Road To Zion

Lenke til kommentar

The Fox, trengte reggea/hiphop blanding?

 

Er ikke 100% om dette R det du R ute ettR:

 

The Pharcyde - Runnin'

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

I mine ører høres det litt ut som reggea og hipp?

Endret av saftpresser
Lenke til kommentar

Noen av hiphop-hodene her inne som har noen oversikt over festivaler i Skandinavia som kan skilte med mye hiphop? Husker den festivalen som gikk i fjor sommer i Tyskland(trur jeg), men det trenger ikke være ren hiphop-festival. Evt noen som har hørt noen rykter om hvem som tar turen til Norge? Er kanskje litt tidlig ute, men jo tidligere sommerferien er spikra, jo bedre.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget også JMT/Army of the pharaos fra den gamle tråden. Oppdaget herlig mye fra den. Personlig skulle jeg sett de + Dre, Jay-Z, Ice Cube, Method Man, Immortal Technique Cypress Hill som jeg kommer på på lista di der. Blir en lang liste :p

 

Argh, irriterer også vettet av meg at jeg gikk glipp av IT i Oslo i høst var det vel.

 

Jedi Mind Tricks Ft. GZA - On the Eve of War

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...