Gå til innhold

Skal du kjøpe Olympus' nye lekkerbisken?


Anbefalte innlegg

Med tanke på de som har Olympus å Olympus som merke.

Hvor sikkert er det å satse på dette videre?

 

Står jo mye i avisen som tyder på at det kun er snakk om tid,eller har jeg misforstått?

 

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2264924.ece

 

http://www.dagensit.no/article2296366.ece

 

Skulle ikke være noe problem siden det er m43. Håper bare ikke Panasonic kjøper Olympus. Liker Olympus sine produkter bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angåande økonomiske misligheter i Olympus så er det om mulig orkan i eit vannglass, det som har skjedd er att ein del av styret har holdt skjult store tap for aksjonærene, frå slutten av 80 årene og til eit stykke inn på 90 talet i all hovedsak.

Kva som er grunnen til dette er vell meir kultur betinget også, det å miste ansikt i Japan er nok mykje større skamm der enn her.

Men no er also seks stk. frå det gamle styre aresert av Japans økokrim, så då må det vell være låv å sei rai rai alike vell.

Det har også vært på tale å bedre likviditeten til Olympus med å trekke inn kapital frå andre eletronic selskaper som frå; Pansonic, Fujifilm, Sony og Samsung.

Etter så eg har sett så har Olympus avslått samarbeid med Samsung allerede, og Fujifilm og Sony er mest innresert i denn innteksbringende medisinsk avdeling til Olympus og Pansonic er vell ikkje glad for att Sony kan få innflydelse på innsiden av M43 aliansen så eg også trur Panasonic er mest aktuell, men viss ikkje det heller så vill heile unnerskuddet alikevell bli betelt ned ein gang i 2015.

Lenke til kommentar

Joda finner mye eldre, men ikke den nyeste jeg leste i dagens næringsliv i dag...

Når Svada snakk å rai rai satt til side så tenkte jeg mer på all blesten de har hatt og ser ut til ha fortsatt.

 

"Minst seks av Olympus' elleve styremedlemmer er ventet å gå av på et styremøte 20. april, og det er usikkerhet om hvem som skal lede selskapet framover."

 

http://e24.no/boers-og-finans/tidligere-olympus-sjef-arrestert/20153961?recommend=true

 

Tyder på et selskap som er ustabilt. Underskudd ,ledere som er ventet å gå ,mafia osv osv...

 

Vet vi egentlig om siste ord er sagt Gamle lik kan fortsatt dukke opp...

Gammelt nytt, og de har nok oversett alle de tingene som har ødelagt "nyhetens interesse". Mafia-anklagene bel ganske fort tilbakevist.

 

som ingemartin er inne på har skandalen rot i gammel japansk bedriftskultur. Olympus, som mange andre japanske firmaer, tapte store summer på slutten av 80-tallet på tvlsomme finans-spekulasjoner. Disse tapene ble den gang skjult ved å skape fiktive handler (f.eks. oppkjøp av obskure selskaper) hvor andeler av gamle tap ble bakt inn. "Cooking the books" som de sier i USA. Dette ble forbudt i Japan en gang på 90-tallet.

 

Og det er der Olympus har driti på draget; en gruppe i firmaet har fortsatt praksisen frem til i fjor. Nå er det snakk om store summer; men Olympus er egentlig et solid firma med god økonomi slik at de kommer relativt fort over det.

 

At styremedlemr går først i april har sikkert noe med at det er da de har et styremøte hvor det er naturlig å bytte medlemmer. De som er siktet av politet, og de som er saksøkt av Olympus har nok tatt hattene sine og allerede gått.

 

Jeg er optimistisk for Olympus sin fremtid - de kom med en fin oppdatering av Pen serien i høst, de har lanserte nye spennende objektiver - nå sist 60mm makro og 75mm f/1.8 :dribble: E-M5 inneholder mye spennende og fokus ser ut til å være tilbake på det som Olympus har vært gode på.

Lenke til kommentar

Kommer de med en overgang/converter til gamle OM systemet blir kamera aktuelt å kjøpe. Har mange gode objektiver som ligger i en koffert og venter !

 

Jeg har en grei adapter for m43 som kan kjøpes for noen få dollar på e-bay. Du må manuellfokusere dog.

 

Fins sikkert en offisiell fra Olympus til en vanvittig pris som 43 til m43 adapteren. Har sistnevnte elektronikk/mekanikk for blender og AF ?

..... vel........ ikke for å være flåsete, men selvfølgelig er det uten AF. Ingen av de gode gamle OM-objektivene hadde autofokus (ja, jeg vet om "Power Focus" serien, men la oss være realistiske). En mekanisk dings som aktiverer blender, kunne vært morsomt, men ikke nødvendigvis så veldig praktisk gjennomførbart i STOR skala.

 

Edit (provokasjon): (AF er for pyser...)

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Kommer de med en overgang/converter til gamle OM systemet blir kamera aktuelt å kjøpe. Har mange gode objektiver som ligger i en koffert og venter !

 

Jeg har en grei adapter for m43 som kan kjøpes for noen få dollar på e-bay. Du må manuellfokusere dog.

 

Fins sikkert en offisiell fra Olympus til en vanvittig pris som 43 til m43 adapteren. Har sistnevnte elektronikk/mekanikk for blender og AF ?

..... vel........ ikke for å være flåsete, men selvfølgelig er det uten AF. Ingen av de gode gamle OM-objektivene hadde autofokus (ja, jeg vet om "Power Focus" serien, men la oss være realistiske). En mekanisk dings som aktiverer blender, kunne vært morsomt, men ikke nødvendigvis så veldig praktisk gjennomførbart i STOR skala.

 

Edit (provokasjon): (AF er for pyser...)

 

Stikkord: sistnevnte => 43 -> m43 adapteren. Svar: ja den har AF

Lenke til kommentar

Kommer de med en overgang/converter til gamle OM systemet blir kamera aktuelt å kjøpe. Har mange gode objektiver som ligger i en koffert og venter !

 

Jeg har en grei adapter for m43 som kan kjøpes for noen få dollar på e-bay. Du må manuellfokusere dog.

 

Fins sikkert en offisiell fra Olympus til en vanvittig pris som 43 til m43 adapteren. Har sistnevnte elektronikk/mekanikk for blender og AF ?

..... vel........ ikke for å være flåsete, men selvfølgelig er det uten AF. Ingen av de gode gamle OM-objektivene hadde autofokus (ja, jeg vet om "Power Focus" serien, men la oss være realistiske). En mekanisk dings som aktiverer blender, kunne vært morsomt, men ikke nødvendigvis så veldig praktisk gjennomførbart i STOR skala.

 

Edit (provokasjon): (AF er for pyser...)

 

Stikkord: sistnevnte => 43 -> m43 adapteren. Svar: ja den har AF

Ja, pokker. Der tok du meg gitt. :-) Var helt i OM-modus jeg. :D ... Jeg HAR 43-m43 og det fungerer fint. Noe tregt dog, men Olympus jobber visst med saken for å få til full kompatibilitet med 43 objektiver på m43.

Lenke til kommentar

Ja, pokker. Der tok du meg gitt. :-) Var helt i OM-modus jeg. :D ... Jeg HAR 43-m43 og det fungerer fint. Noe tregt dog, men Olympus jobber visst med saken for å få til full kompatibilitet med 43 objektiver på m43.

 

Er til tider kronglete å skrive på mobil, så jeg skriver kanskje litt for kort til at det blir klart. :)

 

Når det gjelder OM adapteren, ser jeg ikek grunnen til å kjøpe en original fra Olympus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Apropos Olympus OM på det nye OM-D... Jeg har allerede begynt forberedelsene. Jeg fikk min bror som for tiden er på tur i USA til å ta med seg en adapter og litt OM-snadder: 35mm f2 Auto-W, 50mm f1,4 Auto-S, samt 135mm f2,8 Auto-T. Alle sammen i enten EX eller EX+ stand fra KEH.com. Grunnen til at jeg valgte 50/1,4 og ikke 50/1,2 er ganske enkel; jeg gadd ikke betale så vanvittig mye mer for bare 1/2 stop mer lys. 50/1,4 kostet $119, mens 50/1,2 kostet $650. Er det noen andre OM-objektiver som er verdt å ta med, og som ikke koster så alt for mye...? Er de under 100mm vil jeg helst ha f2 eller raskere. Objektiver som 90mm f2 Auto-Macro og 100mm f2 Auto-T blir for dyre. Lurte litt på 85/2, men den de hadde inne var bare den gamle utgaven...

Lenke til kommentar

Apropos Olympus OM på det nye OM-D... Jeg har allerede begynt forberedelsene. Jeg fikk min bror som for tiden er på tur i USA til å ta med seg en adapter og litt OM-snadder: 35mm f2 Auto-W, 50mm f1,4 Auto-S, samt 135mm f2,8 Auto-T. Alle sammen i enten EX eller EX+ stand fra KEH.com. Grunnen til at jeg valgte 50/1,4 og ikke 50/1,2 er ganske enkel; jeg gadd ikke betale så vanvittig mye mer for bare 1/2 stop mer lys. 50/1,4 kostet $119, mens 50/1,2 kostet $650. Er det noen andre OM-objektiver som er verdt å ta med, og som ikke koster så alt for mye...? Er de under 100mm vil jeg helst ha f2 eller raskere. Objektiver som 90mm f2 Auto-Macro og 100mm f2 Auto-T blir for dyre. Lurte litt på 85/2, men den de hadde inne var bare den gamle utgaven...

Her er litt snadderlesning mens en venter:

http://www.biofos.com/mft/omd_ann.html

 

Og her er litt vedr. de gamle gode OM-objektiver:

http://www.biofos.com/cornucop/omz_e1.html

 

:dribble::whistle:

Lenke til kommentar

Nei,jeg skal ikke kjøpe den .-)

Det er ditt problem ;)

 

Har oppgradert Olympus Viewer til siste versjon og har dermed kunnet ta en titt på noen preview RAW filer fra E-M5*. Det ser meget lovende ut; jeg er ikke lenger sikker på om det er en tweaket Panasonic sensor.

 

*) En fransk side hadde noen filer tilgjengelig en stund.

Lenke til kommentar

Nei,jeg skal ikke kjøpe den .-)

 

Prøv den en gang om du får mulighet, storveis moro å fotografere med.

 

AtW

 

Det er det helt sikkert og jeg tror ikke det ene er så mye verre eller bedre enn andre merker , det hele ender nok opp med hva en føler som passer enhver av oss .

Nå bruker jeg speilrefleks,men hvem hvet hva tiden vil bringe, jeg føler meg heldigvis fri til å velge merke system etter hva jeg lyster og den dagen jeg ikke gidder drasse på speilrefleks lengre så er absolutt muligheten der

Lenke til kommentar

Det er det helt sikkert og jeg tror ikke det ene er så mye verre eller bedre enn andre merker , det hele ender nok opp med hva en føler som passer enhver av oss .

Nå bruker jeg speilrefleks,men hvem hvet hva tiden vil bringe, jeg føler meg heldigvis fri til å velge merke system etter hva jeg lyster og den dagen jeg ikke gidder drasse på speilrefleks lengre så er absolutt muligheten der

Nå er du vel en av som er over middels interessert i fuglefotografi*; og der er det nok kun de beste modellene til Canikon som kan levere den AF ytelsen du trenger.

 

*) Et inntrykk jeg har fått fra tidligere diskusjoner.

Lenke til kommentar

Det er det helt sikkert og jeg tror ikke det ene er så mye verre eller bedre enn andre merker , det hele ender nok opp med hva en føler som passer enhver av oss .

Nå bruker jeg speilrefleks,men hvem hvet hva tiden vil bringe, jeg føler meg heldigvis fri til å velge merke system etter hva jeg lyster og den dagen jeg ikke gidder drasse på speilrefleks lengre så er absolutt muligheten der

Nå er du vel en av som er over middels interessert i fuglefotografi*; og der er det nok kun de beste modellene til Canikon som kan levere den AF ytelsen du trenger.

 

*) Et inntrykk jeg har fått fra tidligere diskusjoner.

 

Joda,men ting endrer seg med årene ser du, og jeg har faktisk merket det selv at jeg nå fotograferer mer og mer landskap/natur noe som bla gjør at det først blir FF .

Så hvem vet hvor haren hopper :-)

Lenke til kommentar

Ble det ikke bekreftet at det -ikke- var en Panasonic sensor i om-d e-m5, men ikke nevnt hva annen (sony?)

 

e-m5 virker svært spennende, bortsett fra kit objektivet og batterigrep, hva annen optikk er "must-have". Tenkte noe vidt til landskap og evt en macro.

 

edit: Link + tekst

 

Det har ikke blitt bekreftet noe som helst om sensoren, men det har vært endel rykter.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...