Gå til innhold

Dyrker egentlig de kristne solguden?


  

176 stemmer

  1. 1. Dyrker egentlig de kristne solguden?

    • Ja
      93
    • Nei
      52
    • Ingen formening
      31


Anbefalte innlegg

Så fordi at vanlige "moralregler" har opphav i noen andre regler som er blitt skrevet ned så er det "plagiat"?

 

Tror du missforstår begrepet litt her. Moralske regler har eksistert for gawd knows how long. Så det at man kan trekke paralleller til andre regler og mytologiske ideer er jo ikke akkurat overraskende.

 

 

Zeitgeist the movie er en film som presterer å stille seg på samme linje som 9/11 konspirasjonsfilmer og mister dermed litt troverdighet utover det andre de tar for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fordi at vanlige "moralregler" har opphav i noen andre regler som er blitt skrevet ned så er det "plagiat"?

 

Du ser vell forskjell på "samfunnsnormer" og klipp og lim i fra dødeboken?

 

Tror du missforstår begrepet litt her. Moralske regler har eksistert for gawd knows how long. Så det at man kan trekke paralleller til andre regler og mytologiske ideer er jo ikke akkurat overraskende.

 

Snakker ikke om generelle "moral regler" men så og si identiske "regler" som er å finne i dødeboken.

Tror du det er tilfeldig at moses i følge mytene levde på denne tiden de ble skrevet?

Har du aldri spurt deg selv hvorfor orginalskriftene til moses ikke eksisterer?

Vi snakker nå om skrifter skrevet med hieroglifer som man tidligst for ca 60 år siden klarte å tyde.

Understreker derfor at GT ble skrevet over 1500 år før man faktisk var i stand til å tyde det språket det var skrevet i.

 

Zeitgeist the movie er en film som presterer å stille seg på samme linje som 9/11 konspirasjonsfilmer og mister dermed litt troverdighet utover det andre de tar for seg.

 

Zeitgeist byr på litt av hvert.

Videoen er så klar som du får det mht. Kristen og Egyptisk mytelogi at dersom du frastøter deg alt det den sier er det utvilsomt viljen det skorter på.

-Alt dette kan sjekkes opp!

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Solen "dør" i tre dager, husker ikke når dette var. Så har vi rundt jul vintersolverv, påsken = vårjevndøgn. Ehh.. ja, hva skulle jeg nå frem til? Nei, de kristne dyrker ikke solguden slik jeg ser det, men ritualene er lagt til de samme årstider og symbolene er de samme, budskapet er dog ganske så forskjellig.. egentlig.

 

Edit: Skrivefeil grunnet :sleep:

Endret av Ba'al-Sebul
Lenke til kommentar
Solen "dør" i tre dager, husker ikke når dette var. Så har vi rundt jul vintersolverv, påsken = vårjevndøgn. Ehh.. ja, hva skulle jeg nå frem til? Nei, de kristne dyrker ikke solguden slik jeg ser det, men ritualene er lagt til de samme årstider og symbolene er de samme, budskapet er dog ganske så forskjellig.. egentlig.

 

Edit: Skrivefeil grunnet :sleep:

 

Ok, så alt er er så og si identisk, men det er ikke det samme alikevell?

Selvfølgelig er det praktiserende budskapet forskjellig, det er jo det som er plagiat :thumbup:

Sier ikke at de kristne ved gudstjeneste tiltaler "skaperen" som solgud eller horus.

Men du må jo være enig i at de kristnes gud og egypterenes solgud er utvilsomt en og samme "person"!?

 

I post #1 ser du identiske symboler og med identisk direkte oversatt betydning til hva vi assosierer disse bildene med pr. i dag. (sett bort i fra at de urkristne har byttet ut solen med gud)

 

Men ok, siden du har en teori om at de identiske hieroglyfene har forskjellig betydning...

Kan du forklare betydningen av hieroglyfer mht. fig. 1a, 1c, 2a, 2c, og 3c på en annen måte?

Kan du deretter vise til at din eller din kildes oversettelser er korrekt?

Gjør oppmerksom på at man benyttet hierolgyfer fra ca 6000 evt. til ca 400 år evt.

Så det er derfor ingen vits i å prøve å oversette dette på noe annet vis enn det aktuelle skriftspråket.

 

 

 

Det er heller ikke utenkelig at moses og menes (min) er en og samme person:

Årstalles stemmer mye bedre over ends med "the cross of zodiac" og jødiske symboler.

 

Menes was an Egyptian pharaoh, according to some authors the founder of the First dynasty, according to others the founder of the Second[citation needed]. He lived ca. 3100-3000 BC.

Sweeney also sees as significant the fact that the biblical Abraham, also associated with a phallic cult - he initiated the custom of circumcision amongst the Jews - was said by Jewish legend to have introduced literate civilization into Egypt from Mesopotamia. This agrees with the very real Mesopotamian influence on First Dynasty Egypt discovered by archaeology; but it has profound chronological implications, since the Abraham legend is presently dated 1,000 years later than the founding of the First Dynasty.

http://en.wikipedia.org/wiki/Menes

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Video som forteller litt mer om likheter..

Fortalt på veldig fin måte.. Han er vist lei av folk som "flag" er video'n hans og får den fjernet. Men har vist tydligvis redigert den og fått den til å bli værende der.

 

 

Masse intr her. Teorien hans høres troverdig ut. Men all fisk er ikke god fisk! ;)

 

Takk for god link, la den til top-pick :thumbup:

Du har helt rett!

Selv om den innholder noen antagelser, så kan man finne kilder på det meste dersom man tar seg tid til å sjekke det opp.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Men det er ikke bare symbolene. Det finnes utallige personer eller guder som

-Ble født av en jomfru, 24. Des

-Døde og sto opp igjen etter 3 døgn

-Hadde 12 hjelpere/disipler

 

Jeg må spise middag :woot: , kommer tilbake senere...

 

Jesus ble ikke født 24. desember, faktisk sier ikke bibelen noenting om når Jesus ble født. Ser også at du ikke sier hvilke personer eller guder som deler disse tingene med Jesus.

Lenke til kommentar
Du kan sikkert datere den mytiske hengingen av både Jesus og Odin presist. Velg datoen som passer deg, for min del.

 

edit: konstaterer at Koevoet ikke kommer med en presis datering av hendelsene: Odin hang i Yggdrasill eller Jesus hang på et kors. Merkelig.

 

Det her et forum og ikke en chat og du må nok regne med at noen andre har liv utover diskusjon.no ;) Jeg har aldri påstatt at jeg kan datere det du kaller den "mytiske hengingen av både Jesus og Odin", men stilt deg et direkte spørsmål. Har du tenkt å svare på det?

Lenke til kommentar
Men det er ikke bare symbolene. Det finnes utallige personer eller guder som

-Ble født av en jomfru, 24. Des

-Døde og sto opp igjen etter 3 døgn

-Hadde 12 hjelpere/disipler

 

Jeg må spise middag :woot: , kommer tilbake senere...

 

Jesus ble ikke født 24. desember, faktisk sier ikke bibelen noenting om når Jesus ble født. Ser også at du ikke sier hvilke personer eller guder som deler disse tingene med Jesus.

Se zeitgeist del 1

Lenke til kommentar

Zeitgeist er et mareritt av "fakter" hvor det meste er påstander tatt ut av løse lufta.. det er jo også fantastisk lite kildehenvisninger..

 

1. Jesus ble ikke født 24 eller 25 desember, dette har da verken bibelen eller de tidlige kristne hevdet.. Og dette er jo også stort sett allmenkunnskap.

2. Orpheus medalgjongen de viser som avbilder en korsfestet orpheus er vist av Otto Kern, en ekspert på orpheus, etter samtaler med Reil og Zahn å være en forfalskning

3.De bruker det at Sun OG Son ligner på hverandre på engelsk som et poeng, men glemmer at dette ikke nødvendigvis er slik hverken på gresk eller hebraisk.. noe som igen danner grunnlaget for latterliggjøring av deres "forskning"..

4. De gjør det samme som ovenfor med guden Set og det engelske ordet sunSet.

5. Angående "mithra" så er de "Jesus aktige" attributtene som er tillagt, bare å finne fra 350-400 ETTER KRISTUS, hvilket antyder at de har lånt fra kristendommen og ikke omvendt.

6. De sammenblander konsekvent Horus og Osiris myter og tilegner dem Horus.

 

 

faktum er at de få stedene de faktisk henviser til kilder så henviser de til folk som har null autoritet på området, eller til forskning som er utdatert og motbevist..

 

Og så er det jo fantastisk at det ikke i det hele tatt blir henvist til noe på de fleste plasser.. Hvorfor? Fordi de har virkelig ikke mye å støtte seg til :)

 

Kunne sikkert trukket inn mer..

 

Ps. For de som ønsker å tro disse tingene som Zeitgeist hevder, ta dere tiden til å sjekke ut annerkjent litteratur innenfor egyptologi og relgions forskning... Se hva de sier :)

 

Og til deg S2R2SK1 har jeg samme anbefaling, men jeg tviler på at du kommer til å følge den :)

 

Koz og klemz, Pax

Lenke til kommentar
Men det er ikke bare symbolene. Det finnes utallige personer eller guder som

-Ble født av en jomfru, 24. Des

-Døde og sto opp igjen etter 3 døgn

-Hadde 12 hjelpere/disipler

 

Jeg må spise middag :woot: , kommer tilbake senere...

 

Jesus ble ikke født 24. desember, faktisk sier ikke bibelen noenting om når Jesus ble født. Ser også at du ikke sier hvilke personer eller guder som deler disse tingene med Jesus.

Se zeitgeist del 1

 

Sorry, men slik fungerer det ikke. Forklar med dine egne ord hva disse likhetene består i, så kan jeg vurdere å ta deg seriøst.

Lenke til kommentar

hmm, det er vel et ganske begrenset antall enkle figurer/tegn vi kan lage?

Gjennbruk av symboler er en velkjent ting. Mye av det som nå er Nazi symboler var brukt av romerne lenge før det.

 

Er jeg nazist om jeg har romerske krigseffekter på veggen min?

Er jeg en romer om jeg har nazi effekter på veggen min?

 

Leter man litt finner man slike sammenhenger mellom omtrent alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Men det er ikke bare symbolene. Det finnes utallige personer eller guder som

-Ble født av en jomfru, 24. Des

-Døde og sto opp igjen etter 3 døgn

-Hadde 12 hjelpere/disipler

 

Jeg må spise middag :woot: , kommer tilbake senere...

 

Jesus ble ikke født 24. desember, faktisk sier ikke bibelen noenting om når Jesus ble født. Ser også at du ikke sier hvilke personer eller guder som deler disse tingene med Jesus.

Se zeitgeist del 1

 

Sorry, men slik fungerer det ikke. Forklar med dine egne ord hva disse likhetene består i, så kan jeg vurdere å ta deg seriøst.

 

 

For egene ord, velg og vrak fra post #1

Lenke til kommentar

Jesus:

Født av en jomfru

Født 25 des

Stjerne fra øst viste hvor han ble født

Utførte mirakler

12 disipler

Guds lam/ Lyset

Korsfestet

Død i 3 dager

Oppsto fra døden

 

Horus Egypt 3000 fkr:

Utførte mirakler

Guds lam/ Lyset

Korsfestet

Død i 3 dager

Oppsto fra døden

 

Attis Hellas 1200 fkr:

Født av en jomfru

Født 25 des

Korsfestet

Død i 3 dager

Oppsto fra døden

 

Krishna India 900 fkr:

Født av en jomfru

Stjerne fra øst viste hvor han ble født

Utførte mirakler

Oppsto fra døden

 

Dionysus Hellas 500 fkr:

Født av en jomfru

Født 25 des

Utførte mirakler

"Kongenes konge"

"alfa og omega"

Oppsto fra døden

 

Mithra Persia 1200 fkr:

Født av en jomfru

Født 25 des

12 disipler

Utførte mirakler

Død i 3 dager

Oppsto fra døden

 

Budha - India

Salivahana - Bermuda

Zulis/ Zhule - Egypt

Osiris - Egypt

Orus - Egypt

Odin - Skandinavia

Crite - Chaldea

Zoroaster - Persia

Baal - Phoenecia

Taut - Phoenecia

Indra - Tibet

Bali - Afghanistan

Jao - Nepal

Wittoba - Bilingonese

Thammuz - Syria

Atys - Phrygia

Xamolxis - Thrace

Zoar - Bonzes

Adad - Assyria

++++

Alle disse gudene har flere av Jesus' kjennetegn. Dette beviser, enkelt og greit, at alle religioner bare er eventyr fortalt om hverandre

 

Burn! :p

Endret av Ashol
Lenke til kommentar
Horus Egypt 3000 fkr:

Utførte mirakler

Guds lam/ Lyset

Korsfestet

Død i 3 dager

Oppsto fra døden

 

Sikker på at du ikke mener Osiris, det var nemlig han og ikke Horus som døde og gjennopsto. Osiris ble heller ikke kosrfestet. Set lurte ham inn i en sarkofag som Set dermed kastet i Nilen. Kona til Osiris, Isis, prøvde så å nringe ham tilbake fra de døde men Set kuttet så Osiris opp i 13 deler som han spredde utover Egypt. Isis fant alle delene (bortsett fra penisen) og klarte å bringe ham tilbake. Han kunne imidlertid bare være i live i en natt og på den natten unnfanget Osiris og Isis Horus. Osiris ble så guden over underverden, så langt ikke så mye som minner om jule evangeliet. Osisris sitt symbol var forøvrig en vær ikke et lam.

 

 

Attis Hellas 1200 fkr:

Født av en jomfru

Født 25 des

Korsfestet

Død i 3 dager

Oppsto fra døden

 

Attis var sønn av Agdistis (en demon lignende gud) og Nana (en elve ånd). Agdistis fikk kjønnsorganet revet av og de ble så til et mandeltre. Nana spiste en mandel og ble gravid med Attis. Attis ble ikke korsfestet men døde da han rev av seg sitt eget kjønnsorgan (i det hele tatt var man ganske opptatt av kjønnsorganer virker det som) og han gjenoppsto som et tre. Igjen ikke mye som minner om Jesu liv.

 

Krishna India 900 fkr:

Født av en jomfru

Stjerne fra øst viste hvor han ble født

Utførte mirakler

Oppsto fra døden

 

Den åttende sønnen av Devaki (med andre ord rimelig sannsynlig at han ikke ble født av en jomfru), døde av et pilskudd og aksepterte sin død.

 

Dionysus Hellas 500 fkr:

Født av en jomfru

Født 25 des

Utførte mirakler

"Kongenes konge"

"alfa og omega"

Oppsto fra døden

 

Dionysus, den greske vinguden. Det er to myter om hans unnfangelse, i en gjorde Zeus det på en litt komplisert måte (med litt velvilje kan man kalle det jomfru fødsel) i en annen myte knullet rett og slett Zeus moren til Dionysus (her må det mye velvilje til for å kalle det en jomfru fødsel). Dionysus besøkte underverdenen, blant annet for å redde sin mor, men han døde ikke. Dionysus drakk seg full og hadde gjerne sex, han oppfant vinmaking (han lagde ikke vann om til vin) og lite med hans liv stemmer overens med Jesu liv.

h

 

Mithra Persia 1200 fkr:

Født av en jomfru

Født 25 des

12 disipler

Utførte mirakler

Død i 3 dager

Oppsto fra døden

 

Mithra ble født av en stein (teknisk sett jomfru fødsel, men..), var mellom mann mellom guder og mennesker, drepte en okse, døde ikke selv.

 

 

Odin - Skandinavia

 

Før jeg gir meg. Odin hang seg selv, han ble ikke korsfestet. Han hang i ni dager og han gjorde av rent egoistiske grunner. Han ville bli klokere ikke frelse menneskeheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...