Gå til innhold

[Løst] Islam i Europa


Gjest Veldig ærlig mann

Anbefalte innlegg

Det fins ikke noen lokal variant av kristendom.

 

Å være Kristen betyr å følge Jesus Kristus, det fins ikke noen andre varianter. Enten er du kristen og følger Jesus Kristus, eller så er du ikke kristen.

Once I saw this guy on a bridge about to jump. I said, "Don't do it!" He said, "Nobody loves me." I said, "God loves you. Do you believe in God?"

 

He said, "Yes." I said, "Are you a Christian or a Jew?" He said, "A Christian." I said, "Me, too! Protestant or Catholic?" He said, "Protestant." I said, "Me, too! What franchise?" He said, "Baptist." I said, "Me, too! Northern Baptist or Southern Baptist?" He said, "Northern Baptist." I said, "Me, too! Northern Conservative Baptist or Northern Liberal Baptist?"

 

He said, "Northern Conservative Baptist." I said, "Me, too! Northern Conservative Baptist Great Lakes Region, or Northern Conservative Baptist Eastern Region?" He said, "Northern Conservative Baptist Great Lakes Region." I said, "Me, too!"

 

Northern Conservative†Baptist Great Lakes Region Council of 1879, or Northern Conservative Baptist Great Lakes Region Council of 1912?" He said, "Northern Conservative Baptist Great Lakes Region Council of 1912." I said, "Die, heretic!" And I pushed him over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.dagbladet.no/kultur/mot-menigheten-som-forbyr-17-mai-og-nekter-kvinner-kort-har/60425600

https://no.wikipedia.org/wiki/Menigheten_Samfundet

 

..."Teologien er ortodoks luthersk,og teologisk sett var det uenighet om «Johannes-dåpen» (hvorvidt Johannes Døperen dåp av Jesus er underordnet og mindre viktig enn den dåpspraksis som Jesus selv innstiftet) som forårsaket etableringen av et eget kirkesamfunn.".....

 

For den som gidder er det mye rart i fotnotene - og ellers...

 

Mener det var NRK som lagde en dokumentar (i 2 deler?) om disse. B.la om eksklusjon av familiemedlemmer etc, har sett den men kunne ikke finne den igjen.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Once I saw this guy on a bridge about to jump. I said, "Don't do it!" He said, "Nobody loves me." I said, "God loves you. Do you believe in God?"

 

He said, "Yes." I said, "Are you a Christian or a Jew?" He said, "A Christian." I said, "Me, too! Protestant or Catholic?" He said, "Protestant." I said, "Me, too! What franchise?" He said, "Baptist." I said, "Me, too! Northern Baptist or Southern Baptist?" He said, "Northern Baptist." I said, "Me, too! Northern Conservative Baptist or Northern Liberal Baptist?"

 

He said, "Northern Conservative Baptist." I said, "Me, too! Northern Conservative Baptist Great Lakes Region, or Northern Conservative Baptist Eastern Region?" He said, "Northern Conservative Baptist Great Lakes Region." I said, "Me, too!"

 

Northern Conservative†Baptist Great Lakes Region Council of 1879, or Northern Conservative Baptist Great Lakes Region Council of 1912?" He said, "Northern Conservative Baptist Great Lakes Region Council of 1912." I said, "Die, heretic!" And I pushed him over.

Det finnes 30.000 kristne. Sekter i USA. Skandinaviske amerikanere er velkjente for sine mange forskjellige lutherske sekter
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/kultur/mot-menigheten-som-forbyr-17-mai-og-nekter-kvinner-kort-har/60425600

https://no.wikipedia.org/wiki/Menigheten_Samfundet

 

..."Teologien er ortodoks luthersk,og teologisk sett var det uenighet om «Johannes-dåpen» (hvorvidt Johannes Døperen dåp av Jesus er underordnet og mindre viktig enn den dåpspraksis som Jesus selv innstiftet) som forårsaket etableringen av et eget kirkesamfunn.".....

 

For den som gidder er det mye rart i fotnotene - og ellers...

 

Mener det var NRK som lagde en dokumentar (i 2 deler?) om disse. B.la om eksklusjon av familiemedlemmer etc, har sett den men kunne ikke finne den igjen.

 

Er det mulig  :ohmy:

 

Det er bare å slutte med økonomiske bidrag til religion - og skoler utenom det statlige/kommunale opplegget, på grunnskolenivå.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Luthersk-evangelisk protestantisme i form av Den Norske Kirke... *kremt*

Jeg vet om alle disse "variantene" Men det jeg snakker om at det fins ikke noen lokal variant av kristendom, så mener jeg ikke det folk flest tror er kristendom.

Folk tror "kristendom" er et virvar av forskjellige varianter og forskjellig lære. Men det er ikke slik, kun de som følger Guds sønn Jesus Kristus, er kristne.

Ingen kan hindre noen i å lage sin egen husreligion og kalle den for "kristendom" Men dette betyr jo likevel ikke at noe av  det som fins i dette virvaret av forskjellige varianter av såkalt kristendom er riktig.

 

Det er derfor jeg har laget en tråd om dette, og hva virkelig kristendom handler om og hva det ikke handler om.

Lenke til kommentar

Once I saw this guy on a bridge about to jump. I said, "Don't do it!" He said, "Nobody loves me." I said, "God loves you. Do you believe in God?"

 

He said, "Yes." I said, "Are you a Christian or a Jew?" He said, "A Christian." I said, "Me, too! Protestant or Catholic?" He said, "Protestant." I said, "Me, too! What franchise?" He said, "Baptist." I said, "Me, too! Northern Baptist or Southern Baptist?" He said, "Northern Baptist." I said, "Me, too! Northern Conservative Baptist or Northern Liberal Baptist?"

 

He said, "Northern Conservative Baptist." I said, "Me, too! Northern Conservative Baptist Great Lakes Region, or Northern Conservative Baptist Eastern Region?" He said, "Northern Conservative Baptist Great Lakes Region." I said, "Me, too!"

 

Northern Conservative†Baptist Great Lakes Region Council of 1879, or Northern Conservative Baptist Great Lakes Region Council of 1912?" He said, "Northern Conservative Baptist Great Lakes Region Council of 1912." I said, "Die, heretic!" And I pushed him over.

Jeg vet om alle disse lokale "lokale variantene"

 

Men jeg snakker om virkelig kristendom. Egentlig så liker jeg ikke å bruke ordet kristendom, fordi kristendom har fått et dårlig rykte pga alle disse variantene av falsk lære som er oppstått.

Lenke til kommentar

Jeg vet om alle disse lokale "lokale variantene"

 

Men jeg snakker om virkelig kristendom. Egentlig så liker jeg ikke å bruke ordet kristendom, fordi kristendom har fått et dårlig rykte pga alle disse variantene av falsk lære som er oppstått.

Din lære er nok ikke mindre falsk enn alle andres, så du møter deg selv i døra med slike falske påstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Veldig ærlig mann

Ikke er du en "veldig ærlig mann" heller.

 

Man endrer ikke innlegg etter at de er besvart.

 

Hva slags norm er det? Hvorfor være så negativ til meg? Jeg har lov til å oppdage at jeg kom til å skrive noe jeg ikke ønsket å forsvare allikevel ved nærmere gjennomgang av mitt innlegg. Neste gang skal jeg bruke litt mer tid før jeg publiserer noe, slik at jeg slipper å rette opp mitt innlegg i ettertid. Engasjement kan noen ganger føre til noen tanker og ord som en ikke nødvendigvis vil forsvare eller står innenfor. Jeg er ikke perfekt og du trenger ikke å bruke noen hersketeknikk. Hersketeknikk har ofte en effekt, men en viser ikke noe styrke ved å ta de i bruk, tvert imot.

Endret av Veldig ærlig mann
Lenke til kommentar
Gjest Veldig ærlig mann

All religion kan brukes til misbruk. Vår lokale variant av kristendom er intet unntak.

 

Hadde dog personlig ikke grått om utskudd fra begge religioner hadde blitt satt i gapestokk på nærmeste torg.

 

Det finnes ingen religion som blir mer misbrukt enn Islam. Flere må stille seg spørsmålet om hvorfor dette er tilfellet. Det finnes ingen kulturelle og politiske land som har tilsvarende omfang og type voldsutførelse som det vi ser i Islamsk styrte land. Hva kommer dette av? Er det noen her som har et godt svar på det? 

 

Vi har nok litt for mange muslimer som ser på allierte soldater som forkledde terrorister. Hvor farlig er ikke dette?

Er det virkelig noen som som synes at konflikten mellom Israelere og Palestinere er sammenlignbart med den konflikten som Katolikker og Protestanter i Irland har hatt? Det blir som å sammenligne uro og slåssing med borgerkrig og terror. Skill kortene ifra hverandre. Er det ikke interessant med målestokken i forhold til vold og skade da? Glem prinsippene om at alle land har uro. Fokuser på hvem som faktisk er de verste og de desidert verste. Det bør være vel så interessant som å være så ivrig med å poengtere at alle land har mennesker som misbruker religion. Som om dette er ukjent for folk flest?

Endret av Veldig ærlig mann
Lenke til kommentar

Det finnes ingen religion som blir mer misbrukt enn Islam. Flere må stille seg spørsmålet om hvorfor dette er tilfellet.

 

....Fokuser på hvem som faktisk er de verste og de desidert verste.

Du glemmer helt at dette er kun tilfelle i dagens samfunn, hvor mange muslimske områder ligger teknologisk langt etter oss i den vestlige verden.

 

Den gang kristendommen ble spredd i Europa, ble det gjort med makt, drap og grusomheter som langt overgår den Islamske Staten.

 

I Norge ble man gjerne først torturert og fratatt all eiendom, dersom man nektet å la seg døpe og bli kristen, hjalp ikke det, ble man drept.

 

Historisk sett, så var det pave Urban 2. som i 1095, på den tiden kristendommen spredde seg til Europas grenser, deklarerte at krig kunne være mer enn bare krig, såkalt "bellum sacrum", hellig krig.

 

Han beordret så de første korstogene for å spre læren om Jesus Kristus til de vantro.

Korstogene varte i flere hundre år, og millioner av mennesker ble drept, enten de var muslimer, jøder eller annet, fordi de ikke trodde på Jesus.

 

De kristne var ikke før ferdig med korstogene, før de startet med inkvisisjonen i stedet.

Hundretusenvis ble feilaktig mistenkt, allerede på trettenhundretallet startet man målrettede inkvisisjoner mot jøder, deretter muslimer, så alle andre. Tusener ble brent på bålet, hundretusenvis, kanskje så mange som millioner av mennesker, ble fengslet eller måtte rømme hjemlandet sitt.

 

Formelt avsluttet man inkvisisjonene i 1774, men de lever videre den dag i dag, i Vatikanstaten under Kongregasjonen for troslæren.

 

Det er liten tvil om at de kristne er de verste, desidert de verste, med god margin. Kristne har torturert og drept for sin religion i et årtusen nå, men de siste årene har den vestlige verden i stor grad gått fra fanatisk religiøse, til en religionsforståelse som er mer teorietisk, og hvor folk ikke lenger tolker bibelen bokstavelig.

 

I enkelte krigsherjede muslimske land er det dessverre ikke slik, der finnes det fremdeles mange religiøse skrullinger, og befolkningen er i stor grad analfabeter som får dette inn med morsmelken, og ikke vet bedre.

 

Det er verdt å merke seg at nesten en fjerdedel av verdens befolkning er muslimer, det største muslimske landet er Indonesia, og i Europa vil mer enn hver tiende innbygger være en muslim innen 2050, de aller fleste av disse er helt normale mennesker, og er ikke representative for noen få ullhuer i Irak og Syria.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Du forstår at det finnes stor uenighet om hva koranen og bibelen sier og dermed hva «den læren» er.

Det som står i Bibelen og det som Jesus lærte for 2000 år siden, har ikke noe med koranen og islam å gjøre.

 

Jeg vet hva islam lærer, og jeg vet hvem som har skapt islam. islam ble i sin tid  skapt for å kontrollere muslimene, og bla til bruk som våpen mot kristendom.

 

Jeg vet også at det er stor uenighet både om islam og kristendom, men det kommer nettopp av det jeg har påpekt før, at folk "tolker" alt slik de selv foretrekker at det skal være.

Lenke til kommentar

Det som står i Bibelen og det som Jesus lærte for 2000 år siden, har ikke noe med koranen og islam å gjøre.

 

Jeg vet hva islam lærer, og jeg vet hvem som har skapt islam. islam ble i sin tid skapt for å kontrollere muslimene, og bla til bruk som våpen mot kristendom.

 

Jeg vet også at det er stor uenighet både om islam og kristendom, men det kommer nettopp av det jeg har påpekt før, at folk "tolker" alt slik de selv foretrekker at det skal være.

Da forstår at det finnes mange lokale varianter, selv om du er uenig at de er egentlig kristne.
Lenke til kommentar

Da forstår at det finnes mange lokale varianter, selv om du er uenig at de er egentlig kristne.

Ja, her er vi ved poenget, for jeg kalller ikke alle disse "variantene"for kristendom, for de følger ikke Jesus Kristus. De følger alle læren til den falske apostelen og jødiske fariseren Saul fra Tarsus, også kalt Paulus.

Lenke til kommentar

Det som står i Bibelen og det som Jesus lærte for 2000 år siden, har ikke noe med koranen og islam å gjøre.

 

I og med at det samme som står i Bibelen, også står i Koranen, og Jesus er den viktigste profeten i Islam, etter Mohammed, så har det vel noe med hverandre å gjøre?

 

 

 

islam ble i sin tid  skapt for å kontrollere muslimene, og bla til bruk som våpen mot kristendom.

 

I følge Koranen er kristne og jøder "folket av boken", og er ikke å anse som fiender av Islam.

 

Du mener altså at snekker'n fra Nasaret er Guds sønn, og at kristendommen er skapt av han, at Gud åpenbarte seg for Moses gjennom en brennende busk osv.

 

Men at engelen Gabriel besøkte Mohammed, det er derimot helt utenkelig, Islam er kun propaganda for å styre en gjeng arabere.

 

Selektiv desillusjon !

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, her er vi ved poenget, for jeg kalller ikke alle disse "variantene"for kristendom, for de følger ikke Jesus Kristus. De følger alle læren til den falske apostelen og jødiske fariseren Saul fra Tarsus, også kalt Paulus.

Det kan du godt mene, men du blir ganske alene og skal ha det vanskelig å diskutere kristendom med andre som bruker de mest velaksepterte definisjoner.
Lenke til kommentar

Du glemmer helt at dette er kun tilfelle i dagens samfunn, hvor mange muslimske områder ligger teknologisk langt etter oss i den vestlige verden.

 

Den gang kristendommen ble spredd i Europa, ble det gjort med makt, drap og grusomheter som langt overgår den Islamske Staten.

 

I Norge ble man gjerne først torturert og fratatt all eiendom, dersom man nektet å la seg døpe og bli kristen, hjalp ikke det, ble man drept.

 

Historisk sett, så var det pave Urban 2. som i 1095, på den tiden kristendommen spredde seg til Europas grenser, deklarerte at krig kunne være mer enn bare krig, såkalt "bellum sacrum", hellig krig.

 

Han beordret så de første korstogene for å spre læren om Jesus Kristus til de vantro.

Korstogene varte i flere hundre år, og millioner av mennesker ble drept, enten de var muslimer, jøder eller annet, fordi de ikke trodde på Jesus.

 

De kristne var ikke før ferdig med korstogene, før de startet med inkvisisjonen i stedet.

Hundretusenvis ble feilaktig mistenkt, allerede på trettenhundretallet startet man målrettede inkvisisjoner mot jøder, deretter muslimer, så alle andre. Tusener ble brent på bålet, hundretusenvis, kanskje så mange som millioner av mennesker, ble fengslet eller måtte rømme hjemlandet sitt.

 

Formelt avsluttet man inkvisisjonene i 1774, men de lever videre den dag i dag, i Vatikanstaten under Kongregasjonen for troslæren.

 

Det er liten tvil om at de kristne er de verste, desidert de verste, med god margin. Kristne har torturert og drept for sin religion i et årtusen nå, men de siste årene har den vestlige verden i stor grad gått fra fanatisk religiøse, til en religionsforståelse som er mer teorietisk, og hvor folk ikke lenger tolker bibelen bokstavelig.

 

I enkelte krigsherjede muslimske land er det dessverre ikke slik, der finnes det fremdeles mange religiøse skrullinger, og befolkningen er i stor grad analfabeter som får dette inn med morsmelken, og ikke vet bedre.

 

Det er verdt å merke seg at nesten en fjerdedel av verdens befolkning er muslimer, det største muslimske landet er Indonesia, og i Europa vil mer enn hver tiende innbygger være en muslim innen 2050, de aller fleste av disse er helt normale mennesker, og er ikke representative for noen få ullhuer i Irak og Syria.

Det du sier her er stort sett riktig. Men det var ikke kristne som som for volden og torturen, det var statlige myndigheter og den kstolske kirke.

Det var også den katolske kirke som drev med korstog, og ikke kristne.

 

Og de fleste som ble torturet og drept var kristne som hadde et eksemplar av Bibelen, noe som var forbudt, og/eller ikke ville underkaste seg staten og den katolske kirkens lære.

 

Dette sier historiebøkene ikke noe om fordi dette passer ikke med makthavernes agenda.

Lenke til kommentar

Det kan du godt mene, men du blir ganske alene og skal ha det vanskelig å diskutere kristendom med andre som bruker de mest velaksepterte definisjoner.

Jeg ar nok ganske alene, men dette betyr ikke at jeg tar feil.

 

Flertallet har ikke alltid rett. Det er faktisk vanskelig å finne en eneste situasjon i verdenshistorien hvor det var slik at flertalllet hadde rett..

Lenke til kommentar

Det du sier her er stort sett riktig. Men det var ikke kristne som som for volden og torturen, det var statlige myndigheter og den kstolske kirke.

Det var også den katolske kirke som drev med korstog, og ikke kristne.

 

Og de fleste som ble torturet og drept var kristne som hadde et eksemplar av Bibelen...

 

Du har fått med deg at den Den romersk-katolske kirke, er verdens største kristne kirke, med Paven som overhode, og også den som har eksistert lengst?

 

Guthenberg fant ikke opp boktrykking før midten av 1400-tallet, så svært få hadde en håndskrevet bibel før dette.

 

Martin Luther ble ikke født før på slutten av 1400-tallet, lenge etter korstogene og starten på inkvisisjonene, og reformasjonen fant sted først på 1500-tallet, i denne perioden var det enkelte oversettelser og utgaver av Bibelen som ikke var godkjent av den katolske kirken.

 

Du ser ut til å tro at det ikke finnes andre kristne enn deg her i verden, og at du lever i et religiøst vakuum?

Den katolske kirke var i 1500 år selve definisjonen på kristendommen, og den er det fremdeles i dag med sine rundt 1.2 milliarder troende kristne katolikker, det fantes ingen evangelisk-luthersk kirke før 1500-tallet.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...