Gå til innhold

Aktivdødshjelp innenfor Kristendom og Islam


Anbefalte innlegg

Hei. Kom opp til muntlig eksamen idag i religion. Oppgaven min er og holde ett foredrag på ca. 10 minutter, om Aktiv Dødshjelp. Oppgaven lyder slik:

 

Med jevne mellomrom har debatten om å gjøre aktiv dødshjelp lovlig i Norge blusset opp. Flere kristne organisasjoner, Kristelig Folkeparti og Den norske legeforeningen er sterkt i mot dette. Hvilke argumenter blir brukt både for og mot? Hvordan vil kristen etikk vurdere aktiv dødshjelp? Bruk sentrale etiske begreper og argumentasjonmodeller og vurder hvilke ulike typer etisk tenkning som blir brukt. Drøft hvilke konsekvenser en lov om aktiv dødshjelp kan ha for synet på menneskelivet.

 

Oppgaven er grei, men kompetansemålene vi har fått ved siden av får meg til å stusse litt. De vil at vi skal sette opp Islam imot Kristendom - mtp. aktiv dødshjelp. Sånn som jeg ser det har begge to veldig klare regler. Kristendommen har ifra de ti bud - Du skal ikke drepe. Mens Islam har, nå vet jeg ikke helt hvor jeg fant det noe som er noe slikt : Alt liv er hellig, fordi det har Allah gitt. Det er Allah som bestemmer hvor lenge en person som skal leve. Og mennesker skal ikke blande seg inn i dette.

Følgende utdrag er tatt fra koranen sure 16, aya 61:

”Når deres tid kommer, kan de ikke forsinke den en eneste time, og heller ikke påskynde den”.

 

Det jeg egentlig er ute etter her, er hvordan en muslim ser på aktiv dødshjelp, og hvordan han/henne ser på kristendommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Det jeg egentlig er ute etter her, er hvordan en muslim ser på aktiv dødshjelp, og hvordan han/henne ser på kristendommen.

 

Kvifor vil du vite kva ein muslim synes om kristendommen? Har vel ingen ting med oppgåva di å gjøre. Når det gjelder det kristne synet på dette. Er dei i mot aktiv dødshjelp fordi livet er hellig og ingen har lov å ta andre sitt eller sitt eige liv. Grunnen er at menneske aldri kan vite sjølv kva som vil være best eller dårligst og alle konsekvensene av handlingene sine. Kva om ein fekk det betre seinare og at han ikkje burde velge å dø/ bli drept. Kva om han kom til å gjere noko veldig bra for nokon eller alle? Det ville vert svært synd for personen og han som gjorde det hadde gjort ein svært vond handling. Ein kan då ikkje få bestemme når ein skal leve eller dø for personen sit eige beste. Det vil være i mot Guds ord og være negativt for menneskeverdet.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Kvifor vil du vite kva ein muslim synes om kristendommen? Har vel ingen ting med oppgåva di å gjøre. Når det gjelder det kristne synet på dette. Er dei i mot aktiv dødshjelp fordi livet er hellig og ingen har lov å ta andre sitt eller sitt eige liv. Grunnen er at menneske aldri kan vite sjølv kva som vil være best eller dårligst og alle konsekvensene av handlingene sine. Kva om ein fekk det betre seinare og at han ikkje burde velge å dø/ bli drept. Kva om han kom til å gjere noko veldig bra for nokon eller alle? Det ville vert svært synd for personen og han som gjorde det hadde gjort ein svært vond handling. Ein kan då ikkje få bestemme når ein skal leve eller dø for personen sit eige beste. Det vil være i mot Guds ord og være negativt for menneskeverdet.

Takk for svaret! Grunnen til at jeg ville vite hva en muslim synes om kristendommen, er fordi det står i kompetansemålene som vi fikk med i eksamens papirene - som egentlig ikke har noe med aktiv dødshjelp å gjøre. Det er bare innen for rammen hva vi kan bli spurt om i etterkant av foredraget.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Takk for svaret! Grunnen til at jeg ville vite hva en muslim synes om kristendommen, er fordi det står i kompetansemålene som vi fikk med i eksamens papirene - som egentlig ikke har noe med aktiv dødshjelp å gjøre. Det er bare innen for rammen hva vi kan bli spurt om i etterkant av foredraget.

 

Om eg får lov til å gi deg eit tips, om det i det heile tatt er verd noko i denna samanhengen. Så er det lurt å fokusere på det som dei spør om i høgast grad og dersom du får tid kan du komme litt inn på muslimar sitt syn på kristne :)

Lenke til kommentar

Kristendommen sier vel nei til alle former for å ta et annet menneskes liv, både fiender og venner.

 

Når det gjelder Islam så trodde jeg det der var akseptabelt å drepe både fiender og muslimer som ikke innrettet seg, det er ihvertfall det de argumenterer med de som bedriver slikt. Jeg vil tro at det da er lettere å akseptere aktiv dødshjelp.

Lenke til kommentar

Kristendommen sier vel nei til alle former for å ta et annet menneskes liv, både fiender og venner.

Nei, det er en fullstendig missforståelse av "elsk dine fiender" ordet til Jesus Kristus, det er ikke slik Jesus Kristus og de kristne elsker sine fiender og hele verden.

 

Kristne kan trygt drepe i selvforsvar.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

De kristne har NT, som kom inn i steden for GT

 

Når forkastet de kristne de ti bud?

 

Du tar nok feil, kristendommen er solid bygget på GT. Uten GT intet NT, og så videre. At eventyrets helt visstnok kom en tur for å oppfylle (ikke oppheve) "loven" kan ikke benyttes til å sette grunnmuren under vann.

Endret av duersåmongo
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

De kristne har NT, som kom inn i steden for GT

 

Trur nok kristne skal følge både nye- og gamletestamentet. Men f.eks. moselovene, utenom de ti bud, gjelder ikkje for dei kristne. Veit ikkje helt årsaken, men eg meinar det handlar om at det var gitt for jødenes del og for tida dei levde i. Og ikkje for alle i verden til evig tid å følge.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Kristendommen sier vel nei til alle former for å ta et annet menneskes liv

Er ikke det litt pussig tatt i betraktning av at hele fundamentet for kristendommen nettopp er en aktiv dødshjelpshandling?

 

Jesus kunne ikke bare skjære over pulsårene sine og få det overstått.

Neida, han måtte få noen til å "hjelpe seg" med å dø.

 

Hadde det skjedd i dag kunne han bare tatt flyet til Zürich ...

(Lurer på hvordan det kristne symbolet ville blitt seende ut da? Som et lite glass?)

Lenke til kommentar

Trur nok kristne skal følge både nye- og gamletestamentet. Men f.eks. moselovene, utenom de ti bud, gjelder ikkje for dei kristne. Veit ikkje helt årsaken, men eg meinar det handlar om at det var gitt for jødenes del og for tida dei levde i. Og ikkje for alle i verden til evig tid å følge.

Alle GTs bud og forskrifter er opphevet for de kristne i og med at Jesus Kristus oppfylte alle disse budene og forskriftene på veiene av alle de kristne. Det er forøvrig umulig for noen som helst andre og oppfylte alle disse budene og forskriftene til punkt og prikke, du ender uansett opp som en synder, lovbryter, da loven og forskriftene i følge Jesus Kristus er svært strenge, strengere enn folk tror (særlig de som tror de er rettferdige)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, det er en fullstendig missforståelse av "elsk dine fiender" ordet til Jesus Kristus, det er ikke slik Jesus Kristus og de kristne elsker sine fiender og hele verden.

 

Kristne kan trygt drepe i selvforsvar.

Av nysgjerrighet, kan du forklare denne misforståelsen nærmere? Hvor aksepteres drap på andre mennesker?
Lenke til kommentar

Kristendommen sier vel nei til alle former for å ta et annet menneskes liv, både fiender og venner.

Nei, det er en fullstendig missforståelse av "elsk dine fiender" ordet til Jesus Kristus, det er ikke slik Jesus Kristus og de kristne elsker sine fiender og hele verden.

 

Kristne kan trygt drepe i selvforsvar.

Av nysgjerrighet, kan du forklare denne misforståelsen nærmere?

Måten Jesus Kristus og de kristne elsker sine fiender, er at de gir sitt liv for at verden skal få evig liv.

 

Hvor aksepteres drap på andre mennesker?

I krig

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...