Gå til innhold

Oktoberfest 2017 – JorunT – Olympus Zuiko 45 mm f/1.8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin komposisjon,  - farger og skodden gjør det litt høstlig ja. (Fin årgang vogn i spoileren)

Takk, Randi. Det var tåke og absolutt høstlig, regnet pøste ned etterpå. Vognen (med jernhjul) i spoileren var nok atskillig eldre enn eieren anslo, minst 40 år, mente han, jeg tror heller det dobbelte, . Holder neppe 40 år til.

Lenke til kommentar

8. oktober - Interiør i en kandylaki

 

Disse miniatyrkirkene er det tusenvis av i Hellas, enten til minne om en dødsulykke, som en påminnelse om å være forsiktig, eller som et privat minnesmerke over en person. Dette er nybygd i år, tror jeg, og sto ved kanten av et jorde  et godt stykke utenfor allfarvei. Interiøret var velstelt og stemningsfullt i all sin enkelthet, men ikke så lett å få inn så mye av det med dette objektivet, vindusåpningen var ca 30 x 30 cm.

 

36907920173_1540aaa530_z.jpg

_A089604.jpg Interior of a miniature church by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/320s, f/3,2, ISO 200

 

Alternativ (Etter regnvær: 'Så skimrande var aldrig havet'):

 

 

 

Lenke til kommentar

Igjen, flott fargekombinasjoner i bildet - komposisjonen er OK selv om bildene på hver side et kuttet av.

Det var nok ikke mulig å få med mer med dette objektivet

 

 

Som alltid en rekke flotte bilder fra Hellas. Liker godt portrettene dine, og Platanlønnen kledde sort/hvit.

 

Fortsetter med flotte bilder, av både landskap og mennesker, ser jeg!  Likte portrettene spesielt!  :)

Takker for kommentarene, skulle gjerne hatt med flere portretter, men det er ikke mange andre her nå.

Lenke til kommentar

10. oktober - Oljeskift

 

Vi vant fire liter olje (til bilen) på sardinfestivalen i Pirgadikia (Halkidiki) i sommer og i dag dro vi til nærmeste bensinstasjon, i Metaggitsi, og spurte om de kunne skifte oljen for oss. Det ble gjort med en gang, og prisen var - null. Ikke nok med at vi hadde med egen olje, han utførte arbeidet uten å ville ha betaling. Det kaller jeg service. Ellers en trivelig fyr med mange talenter, bl. annet som skuespiller ved lokale teaterforestillinger.

 

36908237224_0f390753a2_z.jpg

_A109708.jpg Oil change by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar

Veldig fine "fokuserte" bilder - du er stø på hånden

Takk, ikke alt blir like skarpt når det må skje fort, vil helst ikke at folk skal posere

Flott eplebilde, og interessant mht. oljeskifteren som ikke tok betaling!  :)

Takk!

Likte veldig godt lyset i siste bildet. Den servicen forventer jeg ikke her til lands... :)

Takk for kommentar,  det var egentlig håpløst motlys, men en lett justering i Lightroom hjelper mye.

Slik service tar jeg vel egentlig aldri for gitt, men gleder meg når det skjer. Samme mannen reparerte og byttet dekk for oss for et par år side, han skulle ha 7-8 euro for jobben.

Lenke til kommentar

11. oktober - Månelandskap?

 

Området her er stort sett skogkledd og utrolig grønt året rundt, men akkurat rundt Nikiti ser det nesten ut som et månelandskap eller ørken nå om høste. Hvordan det er blitt slik, vet jeg ikke, det kan skylles skogbrann, avskoging for trelast/brensel eller overbeiting, eller kanskje alle tre. Om våren er det gresskledd og irrgrønt som et irsk landskap.

 

37605237232_1768ccb1af_z.jpg

_A119777.jpg Outside Nikiti, Halkidiki by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/1250s, f/6,3, ISO 200

 

 

 

Lenke til kommentar

12. oktober – På’n igjen

 

Det er tid for olivenhøsting nå, vi startet i dag og det er egentlig ikke tid til å leke med kamera, men et bilde klarer jeg vel alltids. Motivet er ikke helt nytt, men det får ikke hjelpe. I kveld har jeg fått tak i en fyr, Jimmy, som jeg skal hente på torget i Metaggitsi i morgen tidlig kl. 8.00, håper det er nok forsterkning til at vi kan få levert alt på olivenpressa på lørdag morgen. Da kan vi puste ut. Det ser ut til å være rekordavling, men enda bedre hadde det vært om vi hadde hatt litt regn, det er litt for tørt her. Dette er blodslit!

 

37627655052_27e8f8c5b3_z.jpg

_A129824.jpg Olive harvest by Jorun Tharaldsen, on

 

1/800s, f/5,6 ISO 200

 

Hadde aldri trodd jeg skulle blitt gal av en katt, rakkeren i spoiler dukket opp i går; den går og skriker hele dagen. Ser uskyldig ut, men umulig å få til å tie. uansett om den får mat eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar

13. oktober - Dagens fangst?

 

Jeg lurte på om jeg måtte be om frikort i dag, vi har høstet oliven fra kl 8.i dag tidlig og har holdt på omtrent uten stans til vi fikk levert 27 store sekker med oliven til pressing ved 8-tiden i kveld, i morgen ettermiddag får vi vite hvor mye olje det blir. Men et par bilder fikk jeg med, ett av en overraskende gjest blant olivene, tykkere en fingrene mine og ca 10 cm lang. Etter en del søk fant jeg ut at det må vært en larve av en eller annen stor svermer, jeg holder en knapp på en dødningehodesvermer, Acherontia atropos, inntil noen av dere påstår noe annet. De kan bite hvis de blir skremt, men det skal ikke være farlig for mennesker.

 

36967547664_77effcc8a8_z.jpg

_A139842.jpg Hawkmoth larva by Jorun Tharaldsen, on Flickr

1/400s, f/3,5, ISO 200

 

Ett bilde til ble det: litt under halvparten av det vi har høstet, det er ikke noe latmannsliv å være olivenbonde.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...