Gå til innhold

Augustfest 2017 - Sutekh - Legemer i bevegelse


Anbefalte innlegg

Bruker: Sutekh

 

Deltagernivå: Pingle

 

Utstyr: Nikon D500, diverse (hovedsakelig tele-) optikk

 

Utfordring: Siden jeg nylig har supplert kameraparken med en D500 (a.k.a. "verdens dyreste telekonverter"), så kan jeg jo bruke augustfesten til å øve meg litt med fokussystemet. Så jeg kommer til å prøve å ta mest mulig bilder av motiver i bevegelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gravde frem den gamle 18-135 kitobjektivet til D80, som ikke kan sies å være det optimale objektivet til fugler akkurat.

 

Fikk tatt dette mens jeg var en tur innom matfestivalen, men ser jeg burde satt maks lukkertid til enda kortere enn 1/500 sek.

 

Augustfest2017-002-XL.jpg

 

 

Alternativ - teknisk litt bedre, men ikke så interessant

Augustfest2017-001-L.jpg

 

 

Det skal sies at D500 klarer å få overraskende mye ut av et objektiv som i beste fall kan kalles middelmådig.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

12. August:

 

Kom over denne når jeg var ute på tur med ovenstående beagle.

 

Augustfest2017-007-L.jpg

 

Jeg kjenner jeg begynner å bli utrolig fristet til å plukke opp en 70-300 til å ha som lettvekts telezoom når jeg er ute på tur hvor fotografering ikke er førstepri. Jeg savner å ha litt bedre rekkevidde og kvalitet enn det 18-135 gir meg.

Lenke til kommentar

Selv middelmådige objektiver kan overraske :)

Det er helt ålreit, men når jeg jobber med bildene i full størrelse så er det ikke i tvil om at det er konstruert i en era da 6-10 Mp var normen på DX.

 

Men det jeg har merket meg mest den siste uken er hvor bortskjemt jeg har blitt av VR. Jeg må rett og slett være litt mer obs på auto-iso-innstillingene mine og huske å bruke kortere minste lukkertid enn jeg er vant til også når motivene står noenlunde stille.

Lenke til kommentar

Gravemaskiner er alltid fascinerende! Artig med beaglen som nedlegger sitt bytte. Kjenner til frustrasjonen ved forsøk på fuglefotografering med for snau optikk. Jeg likte nok spoilerbildet av ender best, synes det virket mer harmonisk, speilingen av anda  ble litt forstyrret av steinen til venstre i det du valgte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg likte nok spoilerbildet av ender best, synes det virket mer harmonisk, speilingen av anda  ble litt forstyrret av steinen til venstre i det du valgte.

Jeg valgte det første fordi det har mer bevegelse i seg. Jeg er enig i at det andre er nok teknisk bedre (fokus er blant annet ikke helt spot on på det første), men det er en følelse av bevegelse i det som mangler i det andre.

 

Hari kke Nikon kommet med en litt mer kompakt utgave nå?

Jepp. Den er ikke så mye mer kompakt enn den gamle, det er vel 50g eller så som skiller dem. Men den gamle er visst så som så på autofokus, så derfor jeg leker med tanken på å plukke opp den nye. Men den gamle kan fåes rimelig billig for tiden, og den optiske forskjellen er visst ikke så stor.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...