Gå til innhold

Augustfest 2017 - Sommeren er på hell


Anbefalte innlegg

Det har vært tradisjon her på forumet å ha en Augustfest hvert år.   Oppslutningen om festene har vært dalende, og i år så ble det ikke arrangert noen Junifest.

 

Tomsi har gjort en kjempejobb i mange år når det gjelder de fire årlige månedsfestene, men han ønsket at noen andre står for invitasjonen denne gang, så jeg har tillatt meg å gjøre et forsøk på å få den i gang.

 

Forhåpentligvis så er det noen som har mulighet til å delta på denne tradisjonsrike festen, selv om jeg ikke forventer noen stor oppslutning.

 

Regler og format blir som det har brukt å være og det som er skrevet nedenfor er (med unntak av årstall) en tro kopi av tidligere Augustfester.

Augustfesten er en fotografisk øvelse som er åpen for alle medlemmer av dette forumet. Tanken er at du skal utfordre deg selv slik at du lærer mer om fotografering generellt, og blir bedre kjent med foto-utstyret ditt.

Regler.

  • Utfordringen gjelder fra 1. august til 31. august.
  • Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video).
  • Du må definere en personlig utfordring som du skal følge hele måneden.
  • Det skal postes kun et offiselt bilde om dagen; har du alternativer kan de legges i en spoiler-tag.
  • Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato. Deltager-nivå prosjekt-oppgave er unntatt denne regelen; de kan poste flere bilder (eller alternative utgaver av samme bilde) fra en og samme shoot, fordelt over flere dager.
  • Du melder deg på ved å opprette din egen deltager-tråd senest 1. august i dette underforumet.
  • La bildene inneholde exif-info hvis mulig. Du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten.
  • Bilder i landskapsformat skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden og bilder i portrettformat skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.Info for å legge inn bilder finner dere her.
  • Når måneden er over, velger du de 4 bildene du liker best, så legger du de inn i galleriet. Dette er en tråd som blir opprettet i slutten av august. De som deltar på prosjekt-oppgave nivå, presenterer den ferdige bildeserien sin.

Deltager-nivå.

Du velger et av følgende aktivetsnivå:

Entusiast: Du tar hovedsaklig bilder relatert til utfordringen og leverer et bilde hver dag. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Maks et bilde per dag, og minst 4 bilder i uka. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Pingle: Du tar (minst) to til tre bilder per uke. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Prosjekt-oppgave: Du har valgt deg et konkret foto-prosjekt som i slutten av måneden skal ende opp i en bildeserie på 5-10 bilder. Du velger selv hvor ofte du vil ta bilder, og bilder tatt i en fotosesjon kan fordeles over flere dager; men maks. et bilde skal postes hver dag.

Personlig utfordring.

Du bestemmer selv hvilken utfordring du velger å følge. Her er noen eksempler.

  • Kun ta makrobilder.
  • Street photography.
  • Kun et objektiv (fastoptikk) - samme som Oktoberfesten.
  • Dokumentere nærområdet ditt.

Mangler du ideer, så er det bare å be om forslag i denne tråden. Husk at tanken er å utfordre deg selv til å lære noe nytt og få mer glede av hobbyen din.

Prosjekt-oppgave.

Pass på å velge et tydelig tema slik at du får en enhetlig serie. Det anbefales at du har minst fire foto-sesjoner i løpet av måneden og at det presenteres 3-4 bilder i uka. Det er også ok å poste alternative utgaver av et bilde (Husk å bruke spoiler-tag hvis den alternative utgaven ikke postes for seg selv). Ikke alle bildene som vises trenger å ende opp i bildeserien.

Den endelige bildeserien presenteres på slutten av måneden i galleri-tråden.

Frikort.
På grunn av uforutsette hendelser, så kan det være at man blir forhindret i å ta bilder en dag (f.eks. syke barn). Derfor innfører vi frikort for Entusiast deltagerene, som får 4 frikort. Frikortet gjelder kun for en dag.

Etternølere.
Hvis du ikke har fått med deg denne festen før den 1. august, så kan du fortsatt melde deg på i løpet av den første uken; da med deltagernivå kandidat eller pingle.

Entusiaster som av forskjellige grunner ikke får registert seg i tide, men har tenkt seg å være med; dere kan registrere dere i ettertid så lenge dere starter med å ta bilder fra og med den 1. august.

Deltagertråd.

Du skal opprettte en egen tråd i underforumet Fotografering -> Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

Navnet på tråden må følge gjeldende regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste å bruke følgende format:

Augustfest 2017 - brukernavn - utfordring 

For eksempel:

Augustfest 2017 - Polljen - August, rett og slett


Annet

For de som ønsker det; så må man gjerne ha ekstra utfordringer - her er noen forslag:

  • Man tar kun et bilde hver dag.
  • Man skal ikke beskjære (croppe) bildet eller justere skjev horisont.
  • Konvere bildene til sort/hvitt
  • Ingen bearbeiding i Photoshop, GIMP, eller noe annet.

Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her.

Velkommen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Som man kan lese i førsteposten i denne tråden så hadde jeg ikke tro på noen stor deltakelse i augustfesten dette året, ikke minst siden "invitasjonen" ble sendt ut så sent.

 

Deltakelsen i festene har de siste par årene ikke vært den samme som den engang var, men jeg må si meg positivt overrasket over hvor mange som faktisk ble med i denne festen, noe som tross alt gir meg litt positive "vibber" når vi om en måneds tid kommer til oktober.

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at vi også i år må dra i gang den tradisjonelle oktoberfesten. Ikke en oktoberfest med lederhosen og ølseidler, men med kamera og fast brennvidde.

 

Det er lagt ut en galleritråd for augustfesten 2017

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...