Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

hvilke stønader etter samlivsbrudd?


Anbefalte innlegg

i et samlivsbrudd der omsorgen blir delt 50/50

barnefaren flytter ut, jeg kjøper han ut av leilighet.

jeg står uten jobb, men har en enorm utgift og klarer meg såvidt med å beholde leilighet.

 

jeg får barnetrygd, den andre går til barnefaren.

barnehage regninga blir delt

 

finnes det noen stønader jeg kan søke på inntil jeg får meg ny jobb? håper jo å komme meg i jobb så fort som mulig, men har vært dårlig med ledige stillinger de siste mnd.

 

nav var det ikke så fryktelig mye hjelp fra, de anbefalte meg å selge leilighet og få leid leilighet eller flytte hjem til mor. men det blir faktisk dyrere da banken kun skal ha 5500kr på lånet hver mnd.

og ellers så var det svær lite hjelp å få derfra, føler jeg sitter litt alene uten å få hjelp, så derfor legger jeg ut dette innlegget i håp om at noen vet noe som kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så du mener at enn kan skrive enslig forsørger selv om man har 50/50 omsorg ?

 

føler litt at mennesker i slike situasjoner som dette blir litt glemt, og bostøtten var det ikke mye hjelp i.

 

eneste jeg kan få er at barnefaren dekker halvparten av barnehage regningen.

 

ellers så er det ikke 1 eneste krone som kommer inn, etter hva jeg har blitt fortalt

Lenke til kommentar

dagpenger får jeg , men det er jo ikke all verden.

 

men jeg klarer meg så vidt på pengene som kommer inn,

vet bare det at det er en del penger å hente for "aleneforsørgende" men for vi som deler foreldre ansvaret 50/50 så finnes det liksom ingenting å hente,

syns bare det er litt merkelig, da jeg hadde fått en del mer penger å klart meg en del bedre hvis jeg hadde vært aleneforsørgende, så jeg ser jo hvorfor folk gjør ser til kriminelle når det er så stor forskjell.

Lenke til kommentar

dagpenger får jeg , men det er jo ikke all verden.

 

 

Da må du gå på sosialen. Så regner de ut om du trenger mer penger eller ikke. Normalsats for en voksen og ett barn er ca. 7000 + penger til husleie/huslån. (Husker ikke eksakt sum.) Det er det stønad til livsopphold regnes ut fra. Egentlig skal telefon, barnehage, strøm, mat, klær, nett, tv og alle andre slike utgifter dekkes av den summen. Dvs at har du 7000 + penger til huslånet skal det en del til før du får dekket mer. Selv om unntak selvfølgelig kan gjøres.

 

Du kan få ekstra stønad om du feks har bil som du er nødt til å ha e.l. Da legges dette oppå livsoppholdssatsen.

 

Men klarer du ikke å få deg en jobb? Prøv alt mulig, bensinstasjon, butikk, vaskejobb etc. Man blir ikke rik av å gå på nav, har bittert fått erfare det selv, og dessverre er det slik reglene og systemet er.

 

Bostøtte som nevnt over her bør jo også hjelpe en del. Om du har laveste dagpengesats og et lån på rundt 6000 i månenden, vil du få ca 2500 utbetalt hver måned. Det er ikke småpenger.

 

vet bare det at det er en del penger å hente for "aleneforsørgende" men for vi som deler foreldre ansvaret 50/50 så finnes det liksom ingenting å hente,

syns bare det er litt merkelig, da jeg hadde fått en del mer penger å klart meg en del bedre hvis jeg hadde vært aleneforsørgende, så jeg ser jo hvorfor folk gjør ser til kriminelle når det er så stor forskjell.

 

Det har vel noe med at som fullstendig aleneforsørgende har man ikke mulighet til å jobbe så mye og i skift feks, som du nå har mulighet til med delt omsorg.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Dere deler skattefradraget i to (forutsatt at dere har utgifter til hele fradraget da, ellers deler dere det dere har). Skriv i annet-feltet navn og fødselsnummer på den andre foreldren, og legg til at dere har delt fradraget.

 

Du tar altså din del av barnehageutgifter og kjøring, han tar sin del.

Lenke til kommentar

Du må nok selge leiligheten du bor i før du kan få støtte fra nav.

 

Feil. Så lenge det å eie leiligheten blir billigere eller like dyrt som å leie gjør det ingenting. Hadde hun sittet med en villa med fem soverom hadde det vært noe annet. Det å måtte gå på sosialstønad noen måneder skal ikke være grunnlag for å ruinere alt noen har bygget opp allerede.

 

Har selv eid hus mens jeg fikk sosialstønad.

 

Ved gjeldsordning må man selge, så der må du ha blandet sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...