Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Jeg har ingen søster lengre"


Anbefalte innlegg

For noen dager siden så jeg på Facebook at storebroren min endra statusen sin til forlovet med en jente han nå har vært ilag med i 3 år. Jeg ble mektig lei meg, med tanke på at denne jenta ikke har gjort broren min annet enn vondt de siste 2 årene.

 

Hver gang han har blitt knust av at hun har vært utro mot han, så er det jeg som har vært der for han. Jeg er fortiden å utdanner meg på andre siden av landet, enn der de befinner seg.. Men jeg har flere ganger tilbudt meg å bestille flybilletter til han, sånn at vi kan ha litt bror-søster tid.

 

Jeg har med jevne mellomrom ringt han, og sendt han meldinger hvor jeg sier at jeg er glad i han, og at jeg alltid kommer til å være her for han, hvis han trenger noen...

 

Når jeg da kommenterte på sivilstatusen hannes " :/ " klikket det for hun jenta, som sendte meg et brev og kjefta meg huden full. Kalte meg hore og andre diverse skjellsord. En liten stund etterpå fikk jeg en melding til på facebook der hun skreiv at hun skulle få storebroren min til å kutte kontakt med meg.

 

Like etterpå fikk jeg melding av min bror, der han forklarte at han ikke ville ha noe mer med meg å gjøre og at jeg skulle gi faen og aldri blande meg inn i hannes liv mer, og at han skulle ta denne jenta til hans kone, og at han ikke så på meg som hannes søster lengre. Eller rettere sagt "Æ har ingen søster mer" ..

 

Jeg er knust. Følte egentlig mest for å dele dette med noen.. Hadde aldri sett for meg at han skulle skyve meg ut av livet sitt på den måten. Når jeg ikke har gjort annet enn å forsvare og støtta han..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at kjæresten overtalte han til å kutte kontakten, underbygger bare poenget ditt. Litt utrolig hvor simpelt det er for enkelte å dytte vekk sitt eget blod. Dog, synes jeg ikke du skulle postet noe slikt på facebook. Selv om det var noe så harmløst som en smiley, er slikt bedre egnet privat, mellom deg og din bror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare sånn på følelsen av det, virker som om hun vet akkurat hva hun driver med, og ikke liker at noen blander seg inn i spillet hennes.

 

Antar han er en voksen mann og kan grave sin egen grøft, men om du orker så vil jeg foreslå å ikke gi opp. Evt. snakke med hans venner, dine foreldre, osv. for å høre hva de synes (forutsatt at de kjenner til utroskapen og vet noe om problemene).

Lenke til kommentar

Det er greit at venner osv. Ikke trenger å blande seg inn i slike saker, men han burde tenke LITT mer over at du faktiskt er søsteren hans. Det er ikke noe man bare velger bort.

 

Men så lenge han selv er så dum(i mine øyne) å fortsetter forholdet med denne jenta som gang på gang er utro, så får vel det bare være. Det bryr han tydeligvis ikke, men nå har du hvertfall prøvd.

 

Igjen, å si at man ikke lengre har en søster, det er å gå LANGT over streken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han ringte meg nå for en liten time siden, sa at han hadde banka dritten ut av meg hvis jeg hadde vært i nærheten, og at jeg like gjerne kunne lagt meg ned for å dø. Dette er så langt ifra hvordan min storebror egentlig er. Vi har alltid vært der for hverandre, og jeg har støttet han økonomisk i flere tilfeller, og han har støtta meg hvis jeg har hatt det vondt. Vi har alltid vært der for hverandre.

 

Jeg beklaget min kommentar på silvilstatusen, at jeg ikke tenkte meg om før jeg skreiv. Dette hjalp tydeligvis ikke.

 

Jeg ringte pappa rett etterpå jeg hadde lagt på med storebror ista, og fortalte. Han ble like sjokkert som jeg ble. Mamma fikk vite det samme dagen han skreiv den meldinga til meg. En barndsomsvenninne av meg, som kjenner både meg og storebror fikk også lese hva både denne jenta har skrevet, og meldingen fra bror. Hun ble målløs.

 

Vi er alle overbevist at han har blitt 'hjernevaska' eller hva man skal si, av denne jenta han nå er forlovet med. Hun hater alle i familien vår (meg, mamma og pappa) og har begynt å nekte storebror kontakt med mamma også.

 

Det er kanskje å trekke beslutninger det her, men jeg er ganske overbevist på at en av grunnene til at hun nå vil være med bror, er fordi han har fått seg jobb på en tråler, der han tjener ganske mye. Hun sa også til meg at hun kunne fått mye bedre enn bror, "Æ kunne fått en myyye bedre fyr enn *navnet til bror*, en deilig en med fin bil, hus og masse penger, så hvorfor har jeg ikke gått fra *navnet til bror* før da?" Da svarte jeg kort og enkelt "Fordi bror er den eneste som har stort nok hjerte til å elske noe sånt som deg."

 

Det er også det eneste jeg har sagt til henne, foruten at jeg ikke ville krangle med henne, for jeg ville ikke såre bror.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg sier, og jeg har erfaring med dette, men det virker som om broren din har havnet i en situasjon med rus? Er denne jenta en typisk rusmisbruker? Det var det første jeg tenkte når jeg nå leste hva du hadde skrevet. Det er en atypisk atferd, altså dette er ikke normal oppførsel fra broren din. Det er selvfølgelig mye annet som kan spille inn.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har drevet med diverse rusmidler ja. Men det har for det meste vært hasj, og det har ikke påvirket vårt søsken-bånd før. Denne jenta er også innblandet i hasj-miljøet ja.

 

Da er vi inne på noe, for narkotikapolitikken i Norge, om jeg får skylde på den, innbyder til at normale oppegående mennesker som nyter Cannabis kommer i kontakt med kriminelle mennesker som ofte har sterkere stoffer å tilby..

 

Det er snakk om hele miljøet her og jeg mistenker sterkt at denne jenta kan være en faktor som muligjør din brors handlinger. Jeg kan veldig gjerne ta feil i akkuratt denne situasjonen, men mange tegn tyder på at din bror faktiskt har et problem med dette. Men igjen, jeg er ingen offentlig kvalifisert person til å kunne antyde noe slikt, men samtidig så har jeg erfaring innen dette.

 

Igjen, så anbefaler jeg deg og deres foreldre til å oppsøke han og se etter hvordan situasjonen egentlig står til, helst uanmeldt. Jeg er hvertfall bekymret over en slik oppførsel.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Hun er åpenbart en manipulerende møkka kjerring, som utnytter din bror. Jeg tror det kan lønne seg å gå forsiktig fram. Ikke gi henne noe mer ammunisjon. Det er dessverre kun en person som kan gjøre noe med dette, og det er din bror. Dette er en veldig sår situasjon, som kan gå veldig galt. Håper han snart innser hva han blir utsatt for.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

 

Jeg skal prøve å sende han et langt brev der jeg forklarer alt, men sjangsen er stor for at han ikke gidder å lese det, eller at den jenta får tak i det først og sletter det.. Hvis jeg ikke får noe respons på det brevet, så er jeg smålig sikker på at jeg kommer til å møte han når jeg reiser hjemmover igjen i sommer. Tror ikke han kommer til å slå meg, som han sa i telefon - det var nok sagt av sinne. Men der igjen, ingenting av alt bror har sagt i telefon, eller skrevet til meg er sånn han er, så det er ikke godt å vite.

 

Mamma og pappa sier at han kommer til å innse det til slutt. "En dag åpner han øynene og ser hva hun gjør med han"

Lenke til kommentar

vær forsiktig med hva du skriver. Jeg hadde en stund en dårlig periode med søstra mi, og jeg prøvde å løse det ved å skrive et brev der jeg sa akuratt det jeg mente, men også prøvde å være hyggelig. Men det hjalp ikke.

Vi er venner igjen nå da, hun fant ut at det ikke var noe vits å være sur lenger tilslutt...

men ja uansett, pass på hva du skriver. Og jeg ville ikke anbefalt å skrive et veldig langt brev. Det tar lang tid å lese, han kan glemme noe av det som står der, og husk at du kun trenger å nevne hver ting en gang.

Du må heller ikke legge deg helt flat og være helt sånn 'jeg gjør hva som helst for å få deg tilbake' liksom... vis at dette er hans problem, og ikke ditt. Men at det ødelegger for deg og familien deres også.

 

Og ja jeg er enig i at familien din burde ta et besøk til broren din og fortelle bå¨de han og dama hvordan ting er. Ikke start noen diskusjon. Hun dama til broren din burde bli satt på plass. Ikke la hun komme med å mange av sine meninger.

Foreldrene dine burde også spørre han hva de har gjort mot han? Og også hva du har gjort..

 

Inviter han også hjem en helg, der dere kan være bare familien, uten noen andre. Finn på noe hyggelig og knytt båndene litt igjen.

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg har vel egentlig ikke noen erfaring med dette så jeg skal ikke plumpe ut med noen råd. Vil bare si at jeg selvfølgelig støtter deg og de andre i denne tråden som sier at hans oppførsel er over streken og at dama er en "bad influence" på din bror.

 

Jeg vil som sagt ikke gi deg noen råd, men om han skulle fortsette på denne måten framover så bør du vel bare ta tiden til hjelp, la han innse selv hvor dårlig denne dama er og hvor feil han har prioritert ved å la henne påvirke han til å skyve familien sin unna på denne måten.

 

Han kommer nok til å gå på den smellen han fortjener en dag. Det som er så flott er at denne smellen kommer til å få han til å kjenne på kroppen hvor feil han tok!

 

Uansett, lykke til! Jeg krysser fingrene for deg, at han bare har en dårlig periode i livet og at dere er like gode venner igjen om to uker. :)

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Takk for svar lillepy og vetle666!

 

Det er litt vanskelig å si hva man skal gjøre, ang. det brevet å sånn. Kanskje det er lurest hvis jeg bare ligger lavt og lar han holde på, til han selv innser hva han har gjort, og at denne jenta ikke er noe bra for han. Noen ganger kan folk på sidelinjen si så mye de vil at en person ikke er bra for deg, men du vil ikke innse det før du selv tenker tanken.

 

Det med at jeg og han kommer til å være like gode venner om 2 uker, er nok veldig usannsynlig, men det er lov å håpe! :)

Lenke til kommentar

Tja, vil vel kanskje tro at det er greit å ligge lavt en liten stund ja.

 

Jeg har vært i ca samme situasjon som broren din, med tanke på "hjernevasking", og det tok en stund før det gikk opp for meg. Nå var ikke min samboer på den tiden så sjefete som dama til broren din, men allikevel nok til at kontakten med venner og familie gikk ned.

 

Ekstrem bruk av følelser og annet piss hørte med, og jeg gikk rett på. Jeg vil tro broren din finner ut dette selv etter en stund, om ikke dama hans finner seg et nytt offer.

 

Uansett, kommentaren din på facebook var kanskje litt i dummeste laget, men det skal også en god del til før familie kutter kontakten på den måten. Enten så er han for stolt til å innse at han blir brukt og har gjort et par feil eller så skjønner han det ikke.

Lenke til kommentar

Har vært i en lignende situasjon, og da med en søster istedet for bror.

 

Jeg orket ikke å ta opp kampen og lot henne få holde på som hun ville.. I dag er de ikke sammen lenger og båndet vårt er sterkere enn det det noen gang har vært.

Når folk møter på denne ''store kjærligheten'' og blir så blind så hjelper det ikke hva vi andre sier, man må dessverre bare la det gå sin gang, og hvis din bror har litt vett igjen så vil han etterhvert forstå at hun bare bruker han, er kontrollerende og ikke er en person han ønsker i sitt liv. Det kan være mulig at hun ''bruker han opp'' for så å kaste han fra seg, men da er i hvert fall leksa lært.

 

Gi han tid til å gro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...