Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Standardbudsjett for husholdninger:

http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278

 

Men du har ihvertfall mer enn 6mnd på deg å bli ferdig med en utdannelse, få deg jobb, leie ett sted å bo for deg og din kjære, og kjøpe inn babyting.

 

Dessuten får dere forskjellige stønader som du kan lese om hos nav.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

 

Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer! :)

 

Klær og utstyr trenger ikke å bli dyrt om dere ikke er kravstore. Stellebord, vogn, liggestol, klær, vognpose, dyne ++ er det masse av på finn.no. Vi fikk alt utstyr vi trengte til 4000 totalt, kjøpt brukt. :)

 

Ellers er de største utgiftene første året bleier og ammeinnlegg utfra hva jeg har erfart. Nå er jo bleier kjempebillig, så om det fortsetter blir ikke det noe problem. Babymat koster ikke all verden, og dere kan jo leve billig på middager frem til ungen er ett år og spiser det samme som dere. Da er jo mor klar til å jobbe/studere igjen, og vil få fylle stønader.

 

Om mor er student nå har hun også rett på fødselsstipend fra lånekassen. Du bør også sjekke dine rettigheter, mulig du også får mer som far. Be mor skaffe seg en helgejobb/kveldsjobb, så ender hun med dobbelt opp i permisjonen. Da vil hun både få stipend (8 måneder etter fødsel) pluss foreldrepenger av nav.

 

Be om et møte på nav for å få all info. Det er vanskelig å lete gjennom alt selv. Det er når ungen begynner i barnehage utgiftene starter. Men da er du vel kanskje ferdig med lærlingtiden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Standardbudsjett for husholdninger:

http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278

 

Men du har ihvertfall mer enn 6mnd på deg å bli ferdig med en utdannelse, få deg jobb, leie ett sted å bo for deg og din kjære, og kjøpe inn babyting.

 

Dessuten får dere forskjellige stønader som du kan lese om hos nav.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

 

Lykke til.

 

Takk, det var nyttige lenker!

Lenke til kommentar

Gratulerer! :)

 

Klær og utstyr trenger ikke å bli dyrt om dere ikke er kravstore. Stellebord, vogn, liggestol, klær, vognpose, dyne ++ er det masse av på finn.no. Vi fikk alt utstyr vi trengte til 4000 totalt, kjøpt brukt. :)

 

Ellers er de største utgiftene første året bleier og ammeinnlegg utfra hva jeg har erfart. Nå er jo bleier kjempebillig, så om det fortsetter blir ikke det noe problem. Babymat koster ikke all verden, og dere kan jo leve billig på middager frem til ungen er ett år og spiser det samme som dere. Da er jo mor klar til å jobbe/studere igjen, og vil få fylle stønader.

 

Om mor er student nå har hun også rett på fødselsstipend fra lånekassen. Du bør også sjekke dine rettigheter, mulig du også får mer som far. Be mor skaffe seg en helgejobb/kveldsjobb, så ender hun med dobbelt opp i permisjonen. Da vil hun både få stipend (8 måneder etter fødsel) pluss foreldrepenger av nav.

 

Be om et møte på nav for å få all info. Det er vanskelig å lete gjennom alt selv. Det er når ungen begynner i barnehage utgiftene starter. Men da er du vel kanskje ferdig med lærlingtiden?

 

Takk skal du ha, Heidi :)

Det høres ganske ok ut! Hun både studerer og jobber, sa at hun kunne få opp til 8000 mnd, stemmer det?

Barnehage kommer vel ikke før om ett par år? Er heldigvis ferdig med læretiden i sommer!

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, Heidi :)

Det høres ganske ok ut! Hun både studerer og jobber, sa at hun kunne få opp til 8000 mnd, stemmer det?

Barnehage kommer vel ikke før om ett par år? Er heldigvis ferdig med læretiden i sommer!

 

Betalt permisjon slutter når ungen er 10-12 måneder, så ved ett-årsalder kommer barnehageutgift. Det er på rundt 2500 i mnd. (Regner med dere ikke har råd til at mor går hjemme uten noen inntekt.) Om hun da studerer er det kanskje nok med 80% bhgplass, om mor klarer å ha en dag fri i uken.

 

Tror fødselsstipend er 8000 i mnd ja. Mens foreldrepenger er det samme som hun tjener nå i snitt, eller enten 100% i ca 10 måneder eller 80% lønn i ca 12 mndr. Noen av disse ukene far ta ut, ellers mister dere de.

 

Jeg synes det har blitt dyrer og dyrer med årene å ha barn (min datter er nå snart 6 år). Nå er det skiutstyr som trengs, rattkjelke som alle andre i bhg har, og alle uteklær ikke minst. Det slites veldig fort. Om dere finnes et vennepar eller noen i familien som dere kan arve fra opp gjennom årene vil dere spare masse på det.

 

Men da er dere vel ute i full jobb begge to, så ikke ta bekymringene på forskudd. :)

 

Edit: Om du allerede er ferdig i sommer så blir nok ikke dette noe problem. Mange har klart det før dere, enda kanskje da begge har vært studenter. Du kan også ta ut omtrent hele permisjonen forresten, om mor ønsker å fortsette studiene. (Tre uker før termin og seks uker etter fødsel er kun til mor, men resten kan dere dele fritt.) Det løser man ofte ved pumping/flaske. Om mor jobber i tillegg har hun rett på en time fri hver dag for å dra hjem og amme.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Hvilke grunnlag har du for å si at hans familie ikke blir stabil?

 

Hei, i framtiden, les et minimum av skilsmissestatistikk før du poster i dette underforumet. Tenåringsforelskelser varte på tredvetallet.

 

Hvilke grunnlag har du for å si at et barn får det bedre med rikere foreldre?

 

Nettverksteori til å begynne med, velstående mennesker har ofte velstående bekjentskaper, og rike bekjentskaper kan gi ungen din en haug fordeler den ellers måtte kjempe hardt og brutalt for å oppnå. Nå er det ikke sagt at trådstarter noengang blir velstående, men ikke ødelegg grunnlaget før man har en økonomisk ramme å støtte seg til.

I tillegg har du stigmatiseringsfaktoren på skolen, ferier, o.l.

 

Det er ikke bare å lage barn som ei bikkje, ungen skal ha en barndom som ikke inspirerer til sprøytenarkomani også.

 

Tåpelig

 

Helt enig. Dette burde være sunn fornuft, ikke noe man må bli fortalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Deg om det. Jeg mener at hvordan og hvor mye foreldrene er med barnet og hvilken oppdragelse det får har mye mer å si enn hvor mye som står på kontoen deres. Dette gjelder både til hvilken type menneske barnet utvikler seg til å bli, og hvilke muligheter det får når det blir voksent.

 

Jeg ville ha prioritert tilstedeværende og elskende foreldre ti av ti ganger fremfor bare rike foreldre. Jeg sier ikke at rike foreldre ikke kan være gode foreldre de også og at penger i en del tilfeller spiller en rolle, men det virker som du mener at "fattige" foreldre ikke klarer å gjøre en like god jobb som rike foreldre - en helt latterlig påstand. En smart og god oppdragelse hjelper deg hundre ganger mer i livet enn et par hundretusener ekstra på konto, uansett hvor rik eller fattig man er.

 

...og stigmatiseringfaktor på skolen? Really?

Endret av Winston Wolf
Lenke til kommentar

Deg om det. Jeg mener at hvordan og hvor mye foreldrene er med barnet og hvilken oppdragelse det får har mye mer å si enn hvor mye som står på kontoen deres. Dette gjelder både til hvilken type menneske barnet utvikler seg til å bli, og hvilke muligheter det får når det blir voksent.

 

Og forholdet foreldrene imellom, deres økonomiske situasjon samt andre rammevillkår bidrar til sekundærsosialiseringen. Du skulle lest innlegget mitt istedet for å bare trykke på knappen.

 

Jeg ville ha prioritert tilstedeværende og elskende foreldre ti av ti ganger fremfor bare rike foreldre. Jeg sier ikke at rike foreldre ikke kan være gode foreldre de også og at penger i en del tilfeller spiller en rolle, men det virker som du mener at "fattige" foreldre ikke klarer å gjøre en like god jobb som rike foreldre - en helt latterlig påstand. En smart og god oppdragelse hjelper deg hundre ganger mer i livet enn et par hundretusener ekstra på konto, uansett hvor rik eller fattig man er.

 

Fattige foreldre kan ikke tilby like mye på generell basis som rike foreldre. Du er kjent med sosial mobilitet?

 

...og stigmatiseringfaktor på skolen? Really?

 

Hvor gikk DU på skole?

 

Seriøst, trådstarter, vurder abort/adoptere vekk barnet. Det kommer sikkert til å kjennes kjipt om noen måneder, men om fem-seks år når du har fått alt på stell og du kanskje er sammen med en annen jente vil du takke enhver makt du måtte tro på for at dere ikke gjennomførte dette.

Endret av Lilac1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er direkte frekt å diskutere abort eller ikke når de allerede har bestemt seg. Han spurte ikke om råd om hva de skulle gjøre med barnet, han spurte om hvordan de skulle klare seg.

 

Hadde han bedt om råd hvorvidt de skulle beholde eller ikke hadde diskusjonen vært en annen. Å si noe sånt om et levende vesen som de antakelig gleder seg til å få allerede (bestemmer man seg så kommer følelsene fort, siden man da vet at man vil se denne celleklumpen som et barn) er bare utrolig stygt.

 

Dere får heller starte en annen tråd, istedet for å gå løs på denne gutten som prøver å ta ansvar.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Herregud Lilac1. Tror du helt seriøst at rikere foreldre har bedre grunnlag for å gi barnet et godt liv enn "fattige"? Nå snakker vi heller ikke om folk som lever på gaten, men par hvor foreldrene tjener 150-400k hver, så det er ikke akkurat krise heller.

 

Du snakker hele tiden om sosial status, kontakter, sekundærsosialisering o.l. Alt dette bare fordi man har mer penger. Hva du vektlegger i en god oppdragelse er ganske tydelig, men for de aller fleste vil en god oppdragelse gå mest på hvilken type menneske barnet blir når det nærmer seg voksen alder. Og dette har ingenting med hvor mye man har på kontoen å gjøre, men hva barnet har lært hjemme.

 

Folk som er godt oppdratt av foreldrene får gode sosiale antenner, får selvtillit, lærer om respekt og folkeskikk, vektlegger utdanning m.m. og er så mye mer givende til samfunnet enn folk som ikke har disse kvalitetene, uansett om man er rik eller fattig. Og dette er kvaliteter både såkalte fattige og rike foreldre kan gi barna, her spiller kontoen ingen rolle. Når man i tillegg har disse kvalitetene vil det ikke være vanskelig å klare seg bra i livet, få kontakter, sosialisere seg og mye mer. Det er det som teller, ikke hvor mange ferier barna kan skryte av til vennene sine eller at man er sikret jobb hos fattern når man er ferdig på videregående. Har man ikke lært om moral og etikk i hjemmet, så hjelper denne jobben lite etterhvert når ingen liker deg.

Endret av Winston Wolf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei mr snow.. Kan si at utgiftene varierer akuratt som du selv føler du trenger det til tider også! Må være ærlig å si at jeg skjemmer bort ungen min :) Dermed går det mer penger!

 

Det er så absolutt mulig å klare seg som student med barn, krever mer av dere.. Men går seg til så lenge du selv har en liten økonomisk sans å passer forbruket i forhold til inntekt..

 

 

Av egne erfaringer: Det går bra så lenge du er innstilt for å gjøre det som krevs!

 

Å du som kakler om at folk med dårlig råd ikke klarer å gi barn en god oppvekst bør skamme seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stå på trådstarter. Det kan bli vel så etablert, tross i ung alder. Du virker reflektert og prøver å tenke over det beste for dere. Jeg hadde vært mer bekymret om du lot dette dale sin egen sjø! At du søker råd, viser at du er voksen og prøver å ta ansvar!!! De andre her inne som ikke er enig, er kanskje eldre mennesker med trangt syn på verden.

 

Selv er vi et samboerpar i 20 årene (jeg er 20 år, samboer er 29) og vi venter vårt første barn nå (termin om 2 uker). Jeg fikk fagbrev 6 uker etter jeg var gravid, har fast inntekt, det samme har mannen min. UANSETT alder, så er det ikke pengene det kommer ann på. Hvis man er klar for en familie, har et stabilt forhold og føler seg klar som foreldre, så er det bare med støtte fra familie og venner, å komme seg trygt i hus en plass, og etablere seg. Det skaper rammer bare det å være to om det, og du er jo ferdig til sommeren med læretida. Er det et fag det er lett å få seg jobb i, etter endt utdannelse?

 

Nei, jeg sier bare en ting: Lytt til deg selv og din kjære, og stå på. Dette klarer dere, om dere virkelig er klar og føler dette som den riktige avgjørelse.

 

Kanskje familien din kan hjelpe deg litt på vei, økonomisk?

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...