Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger litt hjelp her! Foreldrene til dama mi nekter henne å møte meg.


Gjest jodajoda

Anbefalte innlegg

Selv om jenta ikke er myndig, så betyr ikke det at foreldrene kan diktere alt i livet hennes.

 

I henhold til barneloven §33 så skal barn få stadig større selvråderett fram til det blir myndig.

 

I henhold til barneloven §31 skal det når barnet er fylt 12 år legges stor vekt på hva barnet mener.

 

Dersom denne jenta ønsker å være sammen med deg, som venner, er dette noe foreldrene er pliktige til å lytte til. En løsning er f.eks. at dere møtes hos jenta hvor foreldrene kan ha oppsyn med dere.

 

Jeg skjønner at foreldrene frykter at du bare er ute etter å ha sex med datteren deres, men de burde innse at det ikke er noen løsning å nekte dere å være sammen. Dette vil i de fleste tilfeller bare føre til at dere gjør det i skjul.

 

At retten skulle kunne idømme deg besøksforbud, høres for meg helt feil ut. Foreldrene hennes har ingen myndighet over deg. Dersom dere møtes på et annet sted en foreldrenes eiendom og møtet er frivillig av begge parter har ikke du begått noe lovbrudd. Dette selv om foreldrene har forbudt jenta å treffe deg - merk de kan ikke forby deg å treffe jenta.

 

 

Bør kanskje bemerke at alt over er ukvalifisert synsing da jeg ikke har noen formell utdannelse i jus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Så lenge jenta er 15 år gammel, og FORELDRENNE hennes vil anmelde deg og gi deg besøks forbud, og jenta di ikke vil det, så blir det ikke noe sak ut av det.. Når fyller ho 16 ? Når jenta er 16 så kan ikke foreldrene bestemme noe som helst om hva ho skal gjøre, på en måte.. Ho er ikke myndig, men foreldrene hennes kan ikke anmelde deg for noe som helst, ikke sexuell omgang engang.

 

Bare å møt jenta di i smug, ingen rettsak vil godta det at foreldrene nekter henne å møte deg så lenge du ikke har sexuell omgang med henne, og de vil henlegge saken på sekundet.

 

Og som skrivd over her, foreldrene kan ikke nekte dateren sin hvem ho skal være med, med mindre personen kan føre til psykiske, fysiske eller rettslige skader for ungen så vidt jeg vet..

 

Men jeg vet ikke altså.. Det her er bare etter det jeg har opplevd selv..

 

 

Hvordan går det med saken nå forresten ?

Endret av Elwani
Lenke til kommentar

Selv om jenta ikke er myndig, så betyr ikke det at foreldrene kan diktere alt i livet hennes.

 

I henhold til barneloven §33 så skal barn få stadig større selvråderett fram til det blir myndig.

 

I henhold til barneloven §31 skal det når barnet er fylt 12 år legges stor vekt på hva barnet mener.

 

Dersom denne jenta ønsker å være sammen med deg, som venner, er dette noe foreldrene er pliktige til å lytte til. En løsning er f.eks. at dere møtes hos jenta hvor foreldrene kan ha oppsyn med dere.

 

Jeg skjønner at foreldrene frykter at du bare er ute etter å ha sex med datteren deres, men de burde innse at det ikke er noen løsning å nekte dere å være sammen. Dette vil i de fleste tilfeller bare føre til at dere gjør det i skjul.

 

At retten skulle kunne idømme deg besøksforbud, høres for meg helt feil ut. Foreldrene hennes har ingen myndighet over deg. Dersom dere møtes på et annet sted en foreldrenes eiendom og møtet er frivillig av begge parter har ikke du begått noe lovbrudd. Dette selv om foreldrene har forbudt jenta å treffe deg - merk de kan ikke forby deg å treffe jenta.

 

 

Bør kanskje bemerke at alt over er ukvalifisert synsing da jeg ikke har noen formell utdannelse i jus.

 

Feil konkludert. Barn har ikke noen bestemmelsesrett, men de har en medbestemmelsesrett. Det betyr at man skal legge vekt på deres meninger, men man er ikke pliktig til å følge dem.

Lenke til kommentar

Tror du det holder å skrive brev ? For å være helt ærlig, hadde dattra mi vært sammen med en jeg syns var for gammel for henne, og han ville forklare seg og hadde gjort dette med å sende brev, så tror jeg nok jeg hadde mistet all respekt for denne personen som ikke turde å møte opp på døra våres..

Lenke til kommentar

Det får nå være din mening, da. Jeg har i hvertfall hørt litt rundt om hva jeg burde og gjøre og de fleste mener det ikke er så dumt at jeg skriver til de, for og forklare meg ikke for og spørre om ting..

 

Det har ingenting med og ikke tørre og gå på døren? når de ikke tør og prate med meg..

Endret av lfceven
Lenke til kommentar

Problemet for meg i denne saken er at du ikke argumenterer godt nok. Hva jeg personlig måtte mene om femten år gamle jenter som er sammen med 19-åringer, skal jeg holde meg for god til.

 

Dere har to vidt forskjellige synspunkter. Du ønsker å møte jenta; foreldrene nekter deg å møte henne. Dermed for å komme nærmere ditt ønske, må du være villig til å inngå kompromisser. Et godt forslag vil være å forespørre de om muligheten for tid med dattera under deres oppsyn. Dermed vil de i større grad få kontroll over situasjon, som er det de primært ønsker. Det vil også forhindre eventuell seksuell samkvem der og da.

 

Til syvende og sist står du nok moralsk og juridisk pliktig til å respektere foreldrenes ønske. De er foresatte, og har dermed ansvaret og bestemmelsemyndighet over jenta.

 

For øvrig pleier foresatte å roe seg ned etterhvert på slike krav om man bare lar tiden gå med. Det hjelper lite å være «pushy». Da vil du kun fremstå som rigid og egoist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det hjelper er jeg i samme situasjon(bare ikke alder men heller det at han er ikke fra mitt land).

 

Fra jentas synspunt,med foreldre som ikke lar jenta treffe gutten kan være kanskje litt skremmende. Man vil ikke ødelegge familieforholdet som man har med foreldrene sine. Og noen foreldre kan være så sta at de gir aldri opp så uansett, hvis de ikke støtter henne er det beste for henne er å si at de kan ikke tvinge henne til å ikke like deg,eller til å ikke treffe deg. For vi vet at hun kommer til å se deg enten de vet det eller ikke. Og utifra min erfaring er løgn verre enn sannhet i denne situasjonen. Å lyve om at hun skal treffe deg kommer til å bli gjennomskuet,foreldrene vet sånne ting.

 

Det er litt dumt at de ikke vil snakke med deg,men da får jenta manne seg mer opp og si det hun mener og ikke være redd for at foreldrene begynner å kjefte. Men tro meg,støtte fra deg er det viktigste og beste du kan gi henne.

 

Dog jeg ser ikke problemet med å være med en som er 4 år eldre? er det nå ikke vanlig at man er litt eldre enn jenta? Vel uansett håper jeg dere får dette fikset,for det er utrolig kjipt og leit å ikke kunne være sammen med den du elsker.

Lykke til :w00t:

Endret av Mai
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis det hjelper er jeg i samme situasjon(bare ikke alder men heller det at han er ikke fra mitt land).

 

Fra jentas synspunt,med foreldre som ikke lar jenta treffe gutten kan være kanskje litt skremmende. Man vil ikke ødelegge familieforholdet som man har med foreldrene sine. Og noen foreldre kan være så sta at de gir aldri opp så uansett, hvis de ikke støtter henne er det beste for henne er å si at de kan ikke tvinge henne til å ikke like deg,eller til å ikke treffe deg. For vi vet at hun kommer til å se deg enten de vet det eller ikke. Og utifra min erfaring er løgn verre enn sannhet i denne situasjonen. Å lyve om at hun skal treffe deg kommer til å bli gjennomskuet,foreldrene vet sånne ting.

 

Det er litt dumt at de ikke vil snakke med deg,men da får jenta manne seg mer opp og si det hun mener og ikke være redd for at foreldrene begynner å kjefte. Men tro meg,støtte fra deg er det viktigste og beste du kan gi henne.

 

Foreløpig har ikke alt for mye endret seg enda, Moren står fortsatt på sitt.. Jeg har heller enda ikke fått muligheten til og si noe som helst. Dattera har prata Familiekontoret, og de sier også at hun egentlig kan bestemme selv hvem hun skal være med.. Jeg håper uansett på det beste, og tror at jeg snart får lov til og være med henne :)

 

Dog jeg ser ikke problemet med å være med en som er 4 år eldre? er det nå ikke vanlig at man er litt eldre enn jenta? Vel uansett håper jeg dere får dette fikset,for det er utrolig kjipt og leit å ikke kunne være sammen med den du elsker.

Lykke til :w00t:

 

 

Takk for et fint svar :)

 

Foreløpig har ikke alt for mye endret seg enda, Moren står fortsatt på sitt.. Jeg har heller enda ikke fått muligheten til og si noe som helst. Dattera har prata Familiekontoret, og de sier også at hun egentlig kan bestemme selv hvem hun skal være med.. Jeg håper uansett på det beste, og tror at jeg snart får lov til og være med henne :)

Endret av lfceven
Lenke til kommentar

dere kan virkelig ikke skylde på foreldra, som KUN ønsker det beste for sitt barn.

 

de er sikkert liv redd for hva dere kan finne på sammen, drikke , sex ( som er imot norske lover foresten) graviditet, dop. osv.

det er bare slik foreldre er, det er ingen ting du kan gjøre med dette.

 

og det skaper bare problemer for jenten, som sikkert har fått veldig mange restriksjoner for og hindre at hun skal møte deg .

 

 

skaff deg heller en jevaldrene jente :new_woot:

da slipper du alle problemene.

Lenke til kommentar

dere kan virkelig ikke skylde på foreldra, som KUN ønsker det beste for sitt barn.

 

de er sikkert liv redd for hva dere kan finne på sammen, drikke , sex ( som er imot norske lover foresten) graviditet, dop. osv.

det er bare slik foreldre er, det er ingen ting du kan gjøre med dette.

 

og det skaper bare problemer for jenten, som sikkert har fått veldig mange restriksjoner for og hindre at hun skal møte deg .

 

 

skaff deg heller en jevaldrene jente :new_woot:

da slipper du alle problemene.

 

Når du virkelig liker(elsker) den personen så er det ikke bare og knipse.. Jeg gir ikke opp bare pga foreldrene, Når både jeg og hun liker hverandre så gjør man jo det...

Lenke til kommentar
Gjest Herregutten

Når du virkelig liker(elsker) den personen så er det ikke bare og knipse.. Jeg gir ikke opp bare pga foreldrene, Når både jeg og hun liker hverandre så gjør man jo det...

 

Dette er da veldig sant, men som sagt gjelder dette over en femten år gammelt barn. Hadde dette vært i andre land *host*USA*host* hadde denne gutten havnet i fengsel for noe som kalles "statutory rape". Men da er vi ikke i USA, men syns at Norge har for "løse" regler når det gjelder det denne diskusjonen gjelder.

 

Hu er bare femten. Jeg kan huske da jeg var femten (som ikke var alt for lenge siden). Det var en tid hvor jeg trudde jeg viste hva jeg ville men som jeg ser nå, var jeg bare forvirret og hormonene som var i full sving... Altså, det jeg mener og si er at jenta er rett og slett for ung for og bestemme noe som helst. Jeg mener også at barn som er 16 er også for unge men men...

 

Beste hadde vært er at du lar jenta og foreldrene være i fred. Er en gammelt ord tak som heter, "If you love them let them free. If they love you, they will come back."

 

Trur at jenta di trenger litt tid og tenke over situasjonen osv. og at hennes foreldre trenger og føle "i kontroll" igjen. Kanskje du kan holde kontakt ved tlf-sms-epost og msn for en stund? Inntil videre da.

 

Lykke til.

 

Herregutten

Lenke til kommentar

Har du lest hva jeg har skrevet? Jeg er ikke ute etter og få meg et ligg som, det høres ut som når du skrev det. Selv om jeg er sammen med hun betyr jo ikke det at jeg har nøtt til og ha sex med henne. Hva tror du jeg hadde valgt? Venta med sex til hun har lov, eller ha muligheten til og være med den jenta jeg bryr meg om.

Lenke til kommentar

Så mange idiotiske svar. Jenta - selv om hun er 15, er fult kapabel til å vite selv NØYAKTIG hva hun føler for denne gutten..

 

Herregutten, usakelig å si at jenta trenger tid til å tenke over ting, fordi her er det faktisk ikke jenta som er problemet, det er FORELDRENE.

 

Tror du ikke jenta har tenkt nok ? Hold dere til det saklige her, og det er hvordan foreldrene nekter denne jenta å møte kjæresten sin, og hvordan de nekter henne å få et godt første inntrykk på kjærlighet og det å vokse opp med å kansje gjøre feil, noe vi alle trenger.

 

Lykke til TS :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så mange idiotiske svar. Jenta - selv om hun er 15, er fult kapabel til å vite selv NØYAKTIG hva hun føler for denne gutten..

 

Herregutten, usakelig å si at jenta trenger tid til å tenke over ting, fordi her er det faktisk ikke jenta som er problemet, det er FORELDRENE.

 

Tror du ikke jenta har tenkt nok ? Hold dere til det saklige her, og det er hvordan foreldrene nekter denne jenta å møte kjæresten sin, og hvordan de nekter henne å få et godt første inntrykk på kjærlighet og det å vokse opp med å kansje gjøre feil, noe vi alle trenger.

 

Lykke til TS :)

 

Takk så mye for støtten, og for at du skjønner problemet :)

 

Hadde hun ikke likt eller hat følelser for meg, hadde jo hun for lenge siden gitt opp med og treffe meg osv. Siden det hadde gjort det mye enklere for hennes del med foreldrene. Vi er fortsatt sammen og bare det lille jeg får sett henne hjelper veldig mye. Men at hun prøver så godt hun kan og få lov og vær med meg setter jeg stor pris på. Men når foreldrene står på sitt, er det ikke alt for mye hun kan gjøre akkurat nå.

 

Men så tilbake på Alder.. Jeg er 19? drikker/røyker ikke så jeg er ikke akkurat "bad" "partyløve" for og si det sånn :!: vi kaller det sånn :yes:

 

Så egentlig jeg kan ikke skjønne hvordan de kan de ta i mot en 17 åring med åpne armer? Uten og vite hvordan personen er, om han har en dårlig bakgrunn har sikkert ikke noe og si. Det er kun alderen de dømmer på. Det er det som irriterer meg siden jeg ikke er en sånnen person. Jeg er rolig og fornuftig person, jeg står får mine handlinger, er klar over konsekvensene. Jeg som 19 åring vill nå si at jeg er mer utviklet i forhold til en 17 åring, vil jeg si(selvfølgelig ikke alle er det). Når jeg tenker kjæreste så er det ikke akkurat kun "sex" som slår meg ann. Men for all del, sex er jo en liten del av forholdet, men det er noe jeg heller venter med, mye annet gøy og gjøre.:) siden det er som det er.

Lenke til kommentar

Jeg selv som person, drikker ikke, råkjører ikke, jeg har jobb og jeg vet hva jeg har lov og ikke lov til.. og da sikter jeg etter sex.

 

 

 

Selv ville jeg vært veldig skeptisk at min datter skulle vært sammen en 19 åring som ikke gikk på skole eller studerte. Hadde nok følt at dette ga hun en dårlig start på voksenlivet.

Lenke til kommentar

Jeg selv som person, drikker ikke, råkjører ikke, jeg har jobb og jeg vet hva jeg har lov og ikke lov til.. og da sikter jeg etter sex.

 

 

 

Selv ville jeg vært veldig skeptisk at min datter skulle vært sammen en 19 åring som ikke gikk på skole eller studerte. Hadde nok følt at dette ga hun en dårlig start på voksenlivet.

 

Som jeg sa jobb.. så mener jeg lærling,jeg valgte bare en annen utdannelse, og ta IKT servicefaget. Jeg skal sannsynelig begynne på "påbygg" til neste år, sånn at jeg etter lærlingstiden kan begynne med ingeniør utdanning. Jeg har glemt og skrevet at jeg er lærling..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...