Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Krangling i familien


Anbefalte innlegg

Jeg har også et problem med skulking. Selvfølgelig blir foreldre fortvilet, de vil jo faktisk det beste for oss og vår fremtid. De kan jo ikke passe på oss bestandig! En dag flytter man ut, og da må man klare å stå på egne bein. Og da er skolegang kjekt å ha.

 

Men jeg vil oppfordre deg til å søke hjelp. Kanskje du kan snakke med en rådgiver og få et "ekstraopplegg"? Jeg vet jo ikke hva du sliter med og om det er pga psykiske grunner, men med en god grunn skal det gå an å få andre til å ta litt hensyn.

 

Når det gjelder spyttingen, så var det ganske respektløst fra din side, men hun er søren ikke noe bedre enn deg ved å bruke vold tilbake. Det er noe av det verste man kan gjøre etter min mening. Jeg har null respekt for mennesker som bruker den slags midler. Vi lærer tross alt så utrolig mye av foreldrene våre. Fortell henne det neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har også et problem med skulking. Selvfølgelig blir foreldre fortvilet, de vil jo faktisk det beste for oss og vår fremtid. De kan jo ikke passe på oss bestandig! En dag flytter man ut, og da må man klare å stå på egne bein. Og da er skolegang kjekt å ha.

 

Men jeg vil oppfordre deg til å søke hjelp. Kanskje du kan snakke med en rådgiver og få et "ekstraopplegg"? Jeg vet jo ikke hva du sliter med og om det er pga psykiske grunner, men med en god grunn skal det gå an å få andre til å ta litt hensyn.

 

Når det gjelder spyttingen, så var det ganske respektløst fra din side, men hun er søren ikke noe bedre enn deg ved å bruke vold tilbake. Det er noe av det verste man kan gjøre etter min mening. Jeg har null respekt for mennesker som bruker den slags midler. Vi lærer tross alt så utrolig mye av foreldrene våre. Fortell henne det neste gang.

 

Takk for svar:)

Jeg kan snakke med rådgiveren og høre om jeg kan få et annet opplegg enn de andre har :)

 

Ja, foreldre skal ikke bruke vold. Og selv om det kunne vært verre så er det ikke noe gøy.

Lenke til kommentar
Ja, og når de tar tingene de har kjøpt til meg bare for jeg ikke går på skolen så føler jeg jo at de kjøper ting bare for jeg gjør det bra på skolen. Og når jeg sier at de bare tenker på skolen min, så sier de nei, men de snakker jo bare om det x)

 

Hæ? Hva trodde du at du fikk belønning til 1000 kroner for? For deg er det sikkert en prestasjon å få en 5er og da er moren din grei mot deg for å oppmuntre deg til å fortsette sånn. Likevel klarer du ikke å holde det minimale av et løfte selv om det bare er sju skoledager igjen før juleferien. Så er du frekk nok til å spytte på moren din som har huset og fôret deg, kun fordi du går inn for å bli en imbestill sosialklient som lever på skattebetalerne og driter i alt og alle.

Bank er hva du fortjener.

 

Jeg er like gammel som deg og selv om jeg kjenner meg igjen i noe av det du sier er oppførselen din forkastelig. Hva venter du annet enn skjenn fra foreldrene dine? Ros?

 

Hvordan i huleste kan du si at hun fortjener bank? Det viser at du virkelig har mye og lære om forelder/barn-forholdet! Regner med at du overreagerte eller formulerte deg feil for det å banke datteren sin til fornuft er iallefall ikke utveien her, eller i noen annen situasjon. Vold hører ikke hjemme i en familie.

 

MEN det at du spytter moren din i ansiktet og driter i løftene du gjorde en dag før er respektløst og må være skuffende for henne. Skjønner hvordan det er med hormoner og slik, men du må lære det at ingenting kommer av seg selv her i livet. Hormoner eller ei, du må stå opp og dra på skolen! ;) Du er iallefall bedre å sløve der enn å ikke møte opp. Skulk er det verste du kan gjøre, tror jeg. Du er heldigere enn det du tror. Ta deg litt i nakken og gjør en innsats på skolen. :)

 

Tolket ut ifra det du skreiv at du er 15 år, og er selv på samme alder og vet hvordan det er!! Dog jeg er gutt. ;)

 

Gjør en time lekser etter skolen så kan du kose deg etterpå! Det er hva jeg gjør selv. Driver med masse venner og idrett etter "leksesjauen" etter skolen. :w00t:

 

Er ikke meningen å være veslevoksen her, men blir engasjert når jeg først setter meg inn i noe da vettu... :whistle:

 

Du får ha lykke til videre! :)

Endret av coolio1
Lenke til kommentar
Ja, og når de tar tingene de har kjøpt til meg bare for jeg ikke går på skolen så føler jeg jo at de kjøper ting bare for jeg gjør det bra på skolen. Og når jeg sier at de bare tenker på skolen min, så sier de nei, men de snakker jo bare om det x)

 

Hæ? Hva trodde du at du fikk belønning til 1000 kroner for? For deg er det sikkert en prestasjon å få en 5er og da er moren din grei mot deg for å oppmuntre deg til å fortsette sånn. Likevel klarer du ikke å holde det minimale av et løfte selv om det bare er sju skoledager igjen før juleferien. Så er du frekk nok til å spytte på moren din som har huset og fôret deg, kun fordi du går inn for å bli en imbestill sosialklient som lever på skattebetalerne og driter i alt og alle.

Bank er hva du fortjener.

 

Jeg er like gammel som deg og selv om jeg kjenner meg igjen i noe av det du sier er oppførselen din forkastelig. Hva venter du annet enn skjenn fra foreldrene dine? Ros?

 

Hvordan i huleste kan du si at hun fortjener bank? Det viser at du virkelig har mye og lære om forelder/barn-forholdet! Regner med at du overreagerte eller formulerte deg feil for det å banke datteren sin til fornuft er iallefall ikke utveien her, eller i noen annen situasjon. Vold hører ikke hjemme i en familie.

 

MEN det at du spytter moren din i ansiktet og driter i løftene du gjorde en dag før er respektløst og må være skuffende for henne. Skjønner hvordan det er med hormoner og slik, men du må lære det at ingenting kommer av seg selv her i livet. Hormoner eller ei, du må stå opp og dra på skolen! ;) Du er iallefall bedre å sløve der enn å ikke møte opp. Skulk er det verste du kan gjøre, tror jeg. Du er heldigere enn det du tror. Ta deg litt i nakken og gjør en innsats på skolen. :)

 

Tolket ut ifra det du skreiv at du er 15 år, og er selv på samme alder og vet hvordan det er!! Dog jeg er gutt. ;)

 

Gjør en time lekser etter skolen så kan du kose deg etterpå! Det er hva jeg gjør selv. Driver med masse venner og idrett etter "leksesjauen" etter skolen. :w00t:

 

Er ikke meningen å være veslevoksen her, men blir engasjert når jeg først setter meg inn i noe da vettu... :whistle:

 

Du får ha lykke til videre! :)

 

Tusen takk :)

 

Jeg skal prøve så godt jeg kan å begynne å gå på skolen, selv om det til tider kan være ganske hardt. Men angående lekser etter skolen så har jeg gått glipp av veldig mye, og siden lærerene aldri sjekker leksene så er jeg ikke så motivert nok til å gjøre det.. utenom i kunst og håndtverken, da :p

Lenke til kommentar

Mitt første inntrykk er at du er en drittunge.

Du får 1000 kr av moren din og så svarer du med å spytte henne i trynet? For å få respekt så bør du vise foreldrene dine respekt. Når det kommer til hestene, så er vel ikke det gratis heller.

 

Du bør kanskje gå inn i deg selv og se litt lenger enn din egen nesetipp. Vi har alle vært skolelei og hatet skolen, men holdt ut for det. Livet er hardt og urettferdig, men skole man gjennom.

 

Edit:

sa hun at jeg måtte støvsuge trappen, ta ut og inn i oppvasken, lage middag og vaske badet

Jeg er av den formening av at barn skal få oppgaver i hjemme og dette er vel langt i fra noe slavearbeid. Føler barn i dag er vant til å få alt servert på sølvfat og forventer at ting skal være tilrettelagt og at de skal få slippe alt som heter motgang og hardt arbeid.

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
Ja, men det er ikke lett å alltid ha et press på seg om at man må gjør det bra på skolen. Og ang skulkingen så er det ikke bare å gå. Altså, mange dager går det helt greit, men plutselig en dag er jeg bare skikkelig umotivert, og gidder ingenting. Og jeg har snakket med psykolog, helsesøster, rådgiver ++ , og det har hjulpet. I niende hadde jeg til sammen 1 mnd og noen uker fravær, men etter jeg hadde snakket masse med helsesøster har jeg gått mer på skolen. Nå er jeg som oftest på skolen, og før var jeg som oftest hjemme.

 

Det er bedre å gå å være umotivert enn å ikke gå i det hele tatt. Jeg er ikke noe skolelys av meg, 2.9 i snitt på videregående, men jeg var i det minste tilstede.

 

Ta en dyp og god prat med foreldrene dine hva som plager deg og hva som pågår i livet ditt, for meg høres det ut som de er ute etter at du skal få et godt liv og selv om det kan se ut som en tvang i dag så er det en gave resten av livet. Du skal vel ikke leve på luft og ingen ting resten av livet?

 

Skole er noe hersk for mange, det skal jeg gladelig innrømme, men det er en nødvendig hersk. Bli ferdig med videregående og få det ut av livet med en gang, så kan du eventuelt gjøre hva du vil etter det, jobbe, studere, reise. Du har i alle fall videregående, så når den dagen kommer at du ønsker å gå videre så trenger du ikke begynne å styre med å ta opp videregående fag og hele den sulamitten, du har det allerede og står fritt til å fortsette.

 

Gikk selv ut i 2003 fra videregående og først nå jobber jeg med en retning jeg har lyst å gå, men det er da selvstudier og krever litt disiplin, noe jeg dessverre mangler litt av for tiden, tar det igjen etter jul. Men husk at livet er mer enn bare i dag og i morgen forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Trådstarter: Du virker utrolig bortskjemt.

Copy that.

 

Selv om man er i puberteten og faktisk er klar over at dette kan ha en innvirkning på humøret, så er det ingen grunn til å oppføre seg som en dritunge og ikke hjelpe til med noe som helst i hjemmet når du allerede skulker mye, får gaver for tusen kroner når du får gode karakterer og har en hest som du mest sannsynligvis ikke betaler så alt for mye penger for vedlikehold av.

Har selv skulka utrolig mye og måttet låne penger hjemmefra. Men jeg var aldri noen drittunge og hjalp til med det jeg kunne, for å nettopp bøte på oppførselen min.

Men men. Livet er en eneste lang erfaring, så håper du tar en del innover der og ting blir bedre når tenårene nærmer seg slutten ;)

Forresten. Ikke heng deg så mye opp i at folk og spesielt ikke foreldrene dine forstår seg på deg og skjønner hvordan du har det. De fleste gjør egentlig det, så å henge seg opp i det forværrer oftest situasjonen.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Bortskjemt deluxe.

 

Tror du virkelig det har noe å si for moren din om du går på skolen eller ei? Hun er ferdig med utdannelsen sin, har jobb og klarer seg fint. Alt hun gjør er å dytte deg i riktig retning slik at du også kommer til å ende opp bra. Få litt glød i deg og masse lidenskap for det du har lyst til å ende opp som.

Lenke til kommentar

Fortell meg hvordan jeg kan tjene penger nok til å betale alle utgiftene for 2 hester i mnd, så gjør jeg det mer en gjerne. Grunnen til at mamma og pappa betaler hestene mine er jo for de har jobb, noe jeg ikke har. Men hvem kan forvente at en 15 år gammel jente skal kunne tjene bra nok til å betale alt for seg selv og hestene sine?

Lenke til kommentar

De vil at du satse på skole slik at du en dag skal kunne få en godt betalt jobb slik at du kan betale for hest en vakker dag. Drit i jobb nå.

 

Det du ikke ser er at de vil ditt beste. Tror du ikke heller de ville ha brukt pengene på ferie på en øde øy langt vekk fra en kranglete unge som bare lager bråk og er fryktelig dyr i drift.

Lenke til kommentar
Trådstarter: Du virker utrolig bortskjemt.

Copy that.

 

Selv om man er i puberteten og faktisk er klar over at dette kan ha en innvirkning på humøret, så er det ingen grunn til å oppføre seg som en dritunge og ikke hjelpe til med noe som helst i hjemmet når du allerede skulker mye, får gaver for tusen kroner når du får gode karakterer og har en hest som du mest sannsynligvis ikke betaler så alt for mye penger for vedlikehold av.

Har selv skulka utrolig mye og måttet låne penger hjemmefra. Men jeg var aldri noen drittunge og hjalp til med det jeg kunne, for å nettopp bøte på oppførselen min.

Men men. Livet er en eneste lang erfaring, så håper du tar en del innover der og ting blir bedre når tenårene nærmer seg slutten ;)

Forresten. Ikke heng deg så mye opp i at folk og spesielt ikke foreldrene dine forstår seg på deg og skjønner hvordan du har det. De fleste gjør egentlig det, så å henge seg opp i det forværrer oftest situasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Det er derfor jeg mener du kan løfte på ræva og hjelpe til hjemme, som en liten gjengjeld for at far din legger ut så mye for hestene. Det gir ikke så mye utslag på kontoen, men det viser i alle fall foreldrene dine at du setter litt pris på hjelpen med hestene.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Fortell meg hvordan jeg kan tjene penger nok til å betale alle utgiftene for 2 hester i mnd, så gjør jeg det mer en gjerne. Grunnen til at mamma og pappa betaler hestene mine er jo for de har jobb, noe jeg ikke har. Men hvem kan forvente at en 15 år gammel jente skal kunne tjene bra nok til å betale alt for seg selv og hestene sine?

 

Kanskje du da heller skal være glad for at du har foreldre som er villig til å betale for at du skal få ha disse hestene, det er ikke billig akkurat. Har det slått deg at foreldrene dine gjør dette fordi de er glad i deg, for at de vil kun det beste for deg? Du får 1000 kr for en god karakter, har 2 hester og du svarer med å spytte din mor i ansiktet?

 

Jeg synes du er meget respektløs ovenfor dine foreldre, de jobber dag ut og dag inn for at du skal få ha dine hester, et tak over hodet, klær å gå i, en skole å delta på og et godt liv å leve. Og du takker dem med spytting og uhøfligheter. Hvorfor?

Lenke til kommentar

Alt i alt synes jeg du burde tenke litt mer på hva dine foreldre faktisk gjør for deg. Kanskje de t.o.m ofrer et par ting de selv sår kunne trengt eller ønsker seg for at du skal få beholde dine hester. Som sagt koster det mye å ha hester, kjenner en som har kun 1 hest og hun bruker rundt 10 000 i månden på denne hesten i diverse utgifter. Sier ikke at dette stemmer i ditt tilfelle men du har 2 så det koster en del.

 

Jeg tror du har tjent godt på det ved å sette deg ned å snakke med foreldrene litt. Skjønner at du er i en fase hvor noe kanskje er uforståelig, du føler deg kanskje "innesperret", trenger litt frirom etc etc. Ta opp hva som skjer med dine foreldre, legg dette opp til dem. Forklar at du vil gjøre så godt du kan med skolegangen men du er ikke motivert akkurat for øyeblikket men skal gjøre så godt du kan. Det er ikke så mye som skal til annet enn et lite takk i ny og ne for hva de gjør for deg, og det er i tilegg 100% gratis men kan utgjøre en stor forskjell.

 

Slik jeg ser det har du det på langt nær noe fælt i hjemmet ditt, snarere tvert imot. Du må bare innse det selv en vakker dag.

 

Edit: Bedøm henne nå ikke for 1 handling, vi har alle gjort ting man angrer på i etterkant, sagt ting man ikke burde sagt. Slikt skjer.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

En spytter ikke på noen uansett.

 

At de forlanger at du holder din del av avtalen er jo bare vanlig folkeskikk, der man mister et privilegie om man ikke klarer det. Om det hadde vært meg som hadde vært forelder der så hadde avtalen vært at de gikk på hode ut om du ikke klarte å holde deg på skolen. Skulk er ikke noe vits i uansett.

Lenke til kommentar
Alt i alt synes jeg du burde tenke litt mer på hva dine foreldre faktisk gjør for deg. Kanskje de t.o.m ofrer et par ting de selv sår kunne trengt eller ønsker seg for at du skal få beholde dine hester. Som sagt koster det mye å ha hester, kjenner en som har kun 1 hest og hun bruker rundt 10 000 i månden på denne hesten i diverse utgifter. Sier ikke at dette stemmer i ditt tilfelle men du har 2 så det koster en del.

 

Jeg tror du har tjent godt på det ved å sette deg ned å snakke med foreldrene litt. Skjønner at du er i en fase hvor noe kanskje er uforståelig, du føler deg kanskje "innesperret", trenger litt frirom etc etc. Ta opp hva som skjer med dine foreldre, legg dette opp til dem. Forklar at du vil gjøre så godt du kan med skolegangen men du er ikke motivert akkurat for øyeblikket men skal gjøre så godt du kan. Det er ikke så mye som skal til annet enn et lite takk i ny og ne for hva de gjør for deg, og det er i tilegg 100% gratis men kan utgjøre en stor forskjell.

 

Slik jeg ser det har du det på langt nær noe fælt i hjemmet ditt, snarere tvert imot. Du må bare innse det selv en vakker dag.

 

Edit: Bedøm henne nå ikke for 1 handling, vi har alle gjort ting man angrer på i etterkant, sagt ting man ikke burde sagt. Slikt skjer.

 

Så du synes jeg har det fantastisk når de bruker vold mot meg?

 

 

En spytter ikke på noen uansett.

 

At de forlanger at du holder din del av avtalen er jo bare vanlig folkeskikk, der man mister et privilegie om man ikke klarer det. Om det hadde vært meg som hadde vært forelder der så hadde avtalen vært at de gikk på hode ut om du ikke klarte å holde deg på skolen. Skulk er ikke noe vits i uansett.

 

Og hva mener du med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...