Gå til innhold

Hjelp til nytt kamera og er spillrefleks død?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag et Canon 6d som jeg ønsker å bytte ut. Planen var lenge å kjøpe et 5dmarkIV, men så oppdaget jeg de nye speilløse, f.eks EosR.

 

Nå ble valget brått mye vanskeligere. Søkte på YouTube for å se noen videoer, konkluderer ut fra disse videoene at 5d og speilrefleks må være død.

 

Så derfor lurer jeg, hvorfor i alle dager kjøper folk speil i disse dager? og vil speilrefleks overleve?

 

Hva vil være det riktige valget for meg de neste årene? Om vi står ved et skifte, ville det vært uklokt å investere i mer speilrefleks utstyr/objektiver. Merker en liten angst for den speilløse ankomst. Bør jeg selge mine objektiver mens de ennå har en verdi? Eller har jeg en ubegrunnet frykt?

 

Jeg har størst lidenskap for naturbilder. Tar gjerne kamera med meg opp i fjellveggen, eller ned på bakkeplan mens jeg ligger i søla eller vasser ut i en elv. Ser alltid etter spennende perspektiver. Så mitt nye kamera må være robust og tåle en skvett rein og søl.

Endret av Abnorm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er plastikk drev inni kamera

så hvor mye penger vill en da

bruke på ett kamera, nå har jeg

aldrig opplevd at drev blir slitt

etter selv etter 5års bruk.

 

Skal kjøpe ett nytt kamera , har lyst

på D500 eller D700 , 5D mk2 er

vell en parrallel med bra spec

 

 

https://www.ifixit.com/Teardown/Nikon+D600+Teardown/10708

https://www.fixyourcamera.org/nikon-d800/#comment-24

https://www.fixyourcamera.org/canon-5d-mkiii/

Endret av Freedom CG
Lenke til kommentar

Jeg har i dag et Canon 6d som jeg ønsker å bytte ut...........

 

Det selges fortsatt flere speilrefleks enn speilløse systemkameraer så speilrefleks er på ingen måte død. Men dette skyldes nok en kombinasjon av gammel vane og at de modellene med størst salgsvolum til Canon og Nikon fortsatt er rimeligere speilrefleks.

 

Det er vanskelig å forutsi når de speilløse tar over ledelsen, men det virker veldig sannsynlig at de vil gjøre det og sannsynligvis i løpet av et par år.

 

På lengere sikt er det rimelig sikkert at speilrefleks vil bli et nisjeprodukt slik som rangefinder (Leica M) er i dag, og kanskje forvinne helt.

 

I dag er det slik jeg ser det fortsatt en del gode grunner til å fortsette med speilrefleks:

  • Du foretrekker optisk søker
  • Du har Canon eller Nikon og vil ha absolutt beste følgefokus for disse systeme (5DIV, 1D X2, D5, D500)
  • Du har Canon eller Nikon og vil ha absolutt beste byggekvalitet (1D X2/D5)

 

Det finnes sikkert andre grunner for speilrefleks fortsatt, f.eks bedre batterikapasitet (men god nok på speilløse), men for de fleste med "normale" kamerabehov mener jeg at speilløst er fremtiden selv om både Canon og Nikons fullformat speilløse er første generasjon og neste generasjon sikkert blir bedre.

 

Som Canon fullformatbruker har du i prinsippet tre gode alternativ hvis du vil oppgradere til nytt fullformatkamera, men har nok linser til at det vil være en betydelig ekstra kostnad å bytte disse.

  • Fortsette med Canon speilrefleks. Både 6DII og 5DIV er helt greie oppgraderinger til første generasjon 6D. Ulempen er at ingen av modellene er veldig nye. Eventuelt vente og se om det kommer en 5D-oppgradering snart. Tviler på at det noensinne kommer ny 6D-versjon.
  • Bytte til Canon speilløst fullformat. To modeller å velge mellom. Det rimeligste er i prinsippet en speilløs 6DII, den dyreste (Eos R) har sensor fra 5DIV, litt bedre på noen punkter, men hakket under 5DIV på flere områder. Eos R er uansett en klar oppgradering fra opprinnelig 6D. Canon speilløst gir mulighet for bruk av dine nåværende linser med adapter (som følger med mange/alle pakker).
  • Bytte til Sony. Sony er på tredje generasjon speilløse fullformatskameraer og på mange måter markedsledende med veldig bra sensorer, bra IBIS osv. Du kan bruke Canon EF-optikk ved hjelp av adatere fra f.eks Metabones eller Sigma med rimelig bra resultat med tanke på autofokus.

 

Vil du bytte alt står det fortsatt primært mellom speilløst fra Canon, Nikon og Sony, men Panasonic har akkurat lansert med fatning som også brukes av Leica og (etter hvert ) Sigma.

 

Alle har fordeler og ulemper, men bortsett fra Sony er alle på første generasjon kamerahus og noe begrenset utvalg i optikk (hvis du ikke vil ha adapter). Sony med sine tredjegenerasjons modeller (A7 III, A7RIII og A9) og størst utvalg i optikk er ekstremt konkurransedyktige i dag, men samtidig er det dumt å bare tenke på idag når man velger system som man skal leve med i en årrekke. Det er liten grunn til å tro at de andre vil være langt etter Sony om 2-3 år.  

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hvis trådstarter velger å gå fra speil til speilløst så er det første spørmålet han bør stille seg om det kun er et fullformatshus som er aktuelt.

Siden trådstarter ved overgang til ett nytt system uansett må anskaffe seg ny optikk så bør han vurdere om han kan få like mye ut av et "crop-system" som det han får ut av FF.
En eventuell overgang til speilløst "crop-hus" vil gi trådstarter et mye større utvalg av systemer, merker og modeller å velge mellom.

Jeg skal ikke være fanboy og nevne mitt eget nåværende system, men jeg har forsåvidt delvis vært i samme situasjon som trådstarter og gått fra Canon fullformat (5DIII) til et speilløst system med crop-sensor. Jeg skal være ærlig å si at jeg savner til tider min tidligere 5DIII, men det går mer på følelse enn på bildekvalitet og brukervennlighet.

Ut fra de situasjonene som trådstarter nevner hvor han bruker kameraet så ser jeg så absolutt en fordel med ett litt mindre og lettere speilløst crophus. Jeg har selv et hus som er relativt stort for å være speilløst, jeg har enkelte objektiv som er relativt store, men det er likevel en merkbar forskjell på størrelse og vekt (sett i forhold til mitt gamle system) når det skal dras med ut, om det nå måtte være i naturen eller i mer urbane miljø.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Nå ble valget brått mye vanskeligere. Søkte på YouTube for å se noen videoer, konkluderer ut fra disse videoene at 5d og speilrefleks må være død.

Før du konkluderer med noe som helst basert på youtube-videoer, husk hva som driver anbefalingene til youtube...
Lenke til kommentar

Ett lite råd til trådstarter. La youtube være youtube, la fanboys være fanboys og ta deg god tid hvis du vurderer å skifte system.

 

Youtube er ikke bortkastet i denne prosessen, men det finnes ingen fasit for hva du skal velge hverken der eller noen annen plass her på verdensveven.

 

Selv om enkelte er ganske kategoriske når det gjelder hva som er best og hva som er dårlig, så er min påstand den at det i dagens fotoverden er vanskelig å finne et dårlig kamerahus hvis man har råd til å unngå de aller aller billigste alternativene.

Som sagt så er min påstand at du kan ta gode bilder med de fleste merker og systemer som er å få i handelen, men menyer, knapper og andre praktiske ting rundt et kamerahus kan få deg til å enten elske eller hate ett spesifikt merke.

 

Gå i ei "ekte" fotosjappe hvis du har muligheten til det, eller prøvelån kamera fra noen du kjenner (hvis mulig). Det å "beføle" aktuelle kamerahus, det å bla gjennom menyer og se om de er uforståelige eller om de synes å være noe som kan fungere for deg er mye mer verdifullt enn konkrete anbefalinger fra oss fanboys.

 

For en del år siden så ville jeg prøve meg på det speilløse systemet, jeg kjøpte ett hus fra ett "kjent" merke, jeg ble ikke fortrolig med det og solgte det videre innen kort tid. Noen år senere så prøvde jeg ett annet merke, og selv om det var uvant i forhold til Canon så fungerte det og jeg er nå på mitt tredje hus innen det systemet/merket.

 

Det er bare en som har fasit på hva du skal gjøre og det er deg selv!

 

PS!! Jeg har ingen tro på at speilrefleks er "dødsdømt", men jeg tror nok at markedet på sikt blir mindre for dette segmentet. 

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om jeg skal holde meg til planen og kjøpe 5dmarkIV, eller om jeg skal gå for EOS R. Tenker egentlig ikke så mye på selve kamerahuset, dette skiftes ut oftere, verre er er det med objektivene. Ønsker derfor å se fremover og gjøre et kjøp som holder objektivene i live (det er her verdien ligger). Jeg tenker at ved kjøp av spilløst (EosR) vil jeg fremdeles kunne bruke mine eldre EF objektiver, men ved neste kjøp (f.eks 50mm og fisheye eller utskrift av mine eldre objektiver), så forholder jeg meg til RF. Men ved kjøp av 5dmarkIV blir jeg tvunget til å måtte forholde meg til en kanskje noe nedadgående EF verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om jeg skal holde meg til planen og kjøpe 5dmarkIV, eller om jeg skal gå for EOS R. ..........

 

Som jeg skrev lenger oppe gir både RF-fatning og Sony E-fatning deg mulighet til å bruke EF-optikk med adapter og bra autofokusytelse. Kanskje ikke på 5DIV-nivå, men fortsatt bra. Den muligheten forsvinner ikke hvis du går for 5DIV nå og kjøper mer EF-optikk. Tvert imot blir det sannynligvis ennå bedre AF-ytlese med adapter i kommende generasjoner.

 

Men det kommer mye bra RF-optikk fremover og det er nok der Canon vil legge minst 90% av innsatsen. Hvis det ikke er noe veldig essensielt du synes mangler i dagens speilløse vil jeg anbefale å bytte jo før jo heller. Det jeg primært savner i Eos R og RP er stabilisator i huset, og videofunksjonen er også litt dårligere enn konkurrentenes. 

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om jeg skal holde meg til planen og kjøpe 5dmarkIV, eller om jeg skal gå for EOS R.

Kjøp noe du liker å bruke.

 

Hvis du trives med speilløst som verktøy, så er nok ikke EOS-R det dummeste systemet å gå over til. Personlig kommer jeg nok til å holde meg til optisk søker så lenge jeg klarer å klarer å holde et kamera.

Lenke til kommentar

Som oftest tar jeg bilder med tripod, manuell innstillinger og ingen autofokus, benytter meg oftest av en søkerlupe.

Da burde du vurdere om elektronisk søker er tingen for deg, eller om optisk søker fortsatt er den beste for deg, begge har sine fordeler og ulemper så det er egentlig egne preferanser som må vurderes.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Som oftest tar jeg bilder med tripod, manuell innstillinger og ingen autofokus, benytter meg oftest av en søkerlupe.

Det kunne høres ut som at du kunne ha god nytte av en flip-out skjerm, slik som 6d mk2 og eos R har. Da slipper man kjipe arbeidsstillinger, det er lettere å posisjonere kamera og betjeningen kan gjøres med touch på skjermen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://foto.no/artikler/kunnskap/kunnskap/48778-så-kompatible-er-olympus-og-panasonic-med-hverandre

 

panasonic har fått noen nye camera

som ser fine ut med 2 3 hjul på toppen

å flipp skjerm. Men linser er dyrt

ser olympus og panasonic kan bruke

samme linser , under en felles betegnelse

:):)

Er det ikke lurt å ha en viss idé om hva en snakker om før en åpner kjeften?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som oftest tar jeg bilder med tripod, manuell innstillinger og ingen autofokus, benytter meg oftest av en søkerlupe.

EOS R sin "optiske søker" skal være veldig bra, og gir i tillegg funksjoner du ikke får med vanlige analoge søkere.

Spesielt hjelpefunksjoner for manuell fokus høres spennende ut.

Eksempelvideo: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DVroBOF1B6jE

 

Synes EOS R høres veldig spennende ut.

Har et 60D med noen EF-objektiver, og tror det blir EOS R på meg.

 

Og selv om dette objektivet koster en halv arm, gir det en pekepinn på at det kan komme mange spennende objektiver fremover:

https://www.japanphoto.no/canon-rf-28-70mm-f-20l-usm

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...