Gå til innhold

Småviltjakt alene som 16 åring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan helt fint jakte alene når du er 16 år og har bestått jegerprøven, men du kan ikke inneha våpen som 16 åring, uten å først få tillatelse av politimesteren på stedet.

 

Kravene for å låne våpen er akkurat de samme som for å kjøpe våpen.

Skal du låne et våpen, må du tilfredsstille kravene for å kunne kjøpe tilsvarende våpen.

 

Med andre ord, dersom du alene skal ha med deg lånt våpen, og det må du jo dersom du skal jakte, så må du søke politiet om spesiell tillatelse. Husk utlånserklæring.

 

Du kan selvfølgelig ikke jakte storvilt alene før du er 18 år, og har bestått skyteprøve.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan helt fint jakte alene når du er 16 år og har bestått jegerprøven, men du kan ikke inneha våpen som 16 åring, uten å først få tillatelse av politimesteren på stedet.

 

Kravene for å låne våpen er akkurat de samme som for å kjøpe våpen.

Skal du låne et våpen, må du tilfredsstille kravene for å kunne kjøpe tilsvarende våpen.

 

Med andre ord, dersom du alene skal ha med deg lånt våpen, og det må du jo dersom du skal jakte, så må du søke politiet om spesiell tillatelse. Husk utlånserklæring.

 

Du kan selvfølgelig ikke jakte storvilt alene før du er 18 år, og har bestått skyteprøve.

 

Søke politiet om og låne våpen fra for eks sin far eller bror ? det har jeg aldri i mitt liv hørt om. Jeg lånte hagla til pappa i alle årene fra jeg var 16 år med en håndskrevet lapp, Jeg ble stoppet av politiet en gang da jeg gikk langs veien med hagla på vei inn i skogen, De sa at alt var i orden og sendte meg videre.

 

Du kan søke om og få våpen i ditt navn men det må godkjennes av foreldre med underskrift og i noen tilfeller oppmøte på politikontoret med legitimasjon fra begge foreldre. Så du kan eie ditt eget våpen som 16 åring.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Søke politiet om og låne våpen fra for eks sin far eller bror ? det har jeg aldri i mitt liv hørt om.

 

Da har du hørt om det nå. Våpenloven er forholdsvis klar.

 

Hovedregelen for all erverv av våpen, uansett om det gjelder kjøp eller lån, er at det krever politiets tillatelse.
Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må altså ha tillatelse fra politimesteren.
 
Det er gjort et unntak i våpenloves §11, hvor man etter første ledd kan overlate våpen til en annen person for en periode på inntil fire uker, altså utlån med utlånserklæring, men det gjelder eksplisitt ikke mindreårige, utenom etter reglene i våpenloven §7 fjerde ledd. 
 
§7 sier at tillatelse ikke kan gis til person under 18 år, men at politiet kan gjøre unntak.
Det betyr selvfølgelig ikke at din far, bror, onkel eller nabo kan avgjøre om slikt unntak skal gjøres, men at det er opp til politimesteren på stedet å avgjøre slike ting.
 
Samtykke fra verge kreves selvfølgelig også.
Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Jeg har som sagt ikke hørt om det, men her på '' bygda'' er det ingen som bryr seg, lensmann er likegyldig til om det er en 16 åring eller 30 åring som har våpen. Vi gutta har i alle år lånt våpen av våre fedre fra vi tok jegerprøven som 14-15 åringer. Men det er vell best og følge reglene om du skulle komme bort i en politimann som følger boka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...