Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Målet mitt er å bli selvstending konsulet innen front end utvikling."

 

Nå vet jeg ikke helt, men virker da til at vedkommende vil bli utvikler etter hva jeg leser på nettsiden hans. 

 

Har man interessen til noe så er det ikke noe som stopper en fra å bli god i det man driver med.

 

Har ikke lest så mye på siden hans, men legger til grunn det han har skrevet her i tråden. Men som nevnt så er det en god del ting som må på plass hvis redusering av bildestørrelser er en akilleshel.

 

Men jeg ønsker TS lykke til. Er nok mange gode programmerere her inne som kan hjelpe. Jeg er vartfall ikke en av dem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, ble mange meninger her. Jeg kan godt klare å lage en nettside uten å kunne programmering. Men skal man lage responsive design fra scratch så må man innom programmering. Har forsøkt å redusere bildestørrelsen. Bruker .png har litt transperent på noen bilder. Så da er png best? Eller? Ny heading er laget. Det kan ta litt tid å refreshe. Men alt er satt opp i ftp siden. Skal se litt på komprimering. Jeg skal jo bare vise de på nettsiden. Ikke sende dem på trykk.

 

Jobber i worpress på jobben jeg har nå. Skjønner store firmaer bruker slike løsninger. Men godt å kunne det på egenhånd. Har interessen så jeg håper på flere jobber også. Snakket med de i vivende.no de hadde mye å fortelle... men jeg er under opplæring. På udemy.com så jeg tar litt av gangen. Nyttige tips å få her:)

Lenke til kommentar

Hei, ble mange meninger her. Jeg kan godt klare å lage en nettside uten å kunne programmering. Men skal man lage responsive design fra scratch så må man innom programmering. Har forsøkt å redusere bildestørrelsen. Bruker .png har litt transperent på noen bilder. Så da er png best? Eller? Ny heading er laget. Det kan ta litt tid å refreshe. Men alt er satt opp i ftp siden. Skal se litt på komprimering. Jeg skal jo bare vise de på nettsiden. Ikke sende dem på trykk.

 

Jobber i worpress på jobben jeg har nå. Skjønner store firmaer bruker slike løsninger. Men godt å kunne det på egenhånd. Har interessen så jeg håper på flere jobber også. Snakket med de i vivende.no de hadde mye å fortelle... men jeg er under opplæring. På udemy.com så jeg tar litt av gangen. Nyttige tips å få her:)

Skal man lage en nettside fra "scratch" så må man kunne koding ja. Det er ganske logisk. 

 

Når det gjelder bilder:

 

jpg = Det desidert mest brukte bildeformatet. Den største svakheten til jpg filer er at det synes godt hvir komprimeringen blir for hard. Man må føle seg litt frem hver gang. 

 

png = Passer fint til enkel grafikk (ikke foto) som skal fremstå skarpt. Samt transparente bilder.

 

gif = Er vel ikke mye brukt lenger kanskje, men passer bra til enkel grafikk som ikke krever mer enn 256 farger. 

Lenke til kommentar

Hei, jeg fikk litt problemer med .jpg filene tatt med mobilen min. De inneholdt metadata som royerte dem 90 grader. Da jeg endret til .png forsvant problemet, men selfølgelig, det er jo ukomprimert og litt store filer. Jeg reduserte bredden til 1000 piksler for å komprimere. Det hjalp en del, men de er fortsatt for store.

Altså... å redusere den fysiske pixel størrelsen er ikke komprimering. Det hjelper så klart på filstørrelsen det også, men komprimering skjer når du lagrer jpg filen. Da får du beskjed om å velge komprimeringsgrad (hvis du bruker Photoshop vertfall). Ett sted midt på skalaen er som regel OK. Men varierer litt fra bilde til bilde. 

 

Bilder som har store ensfargede områder synes komprimeringen bedre på enn bilder med flere detaljer. 

Lenke til kommentar

Hvis du tar frem bildet i en fotoeditor og lagrer det som .jpg, skulle størrelsen bli redusert ganske dramatisk. Det er som regel mulig å finjustere kvaliteten. Jeg bruker XnView til slikt. Der setter jeg Quality til 80. Med den innstillingen blir filer på 3-4 MB redusert til mindre enn 200 kB uten synlig tap av detaljer. Dette er bilder på 960x720 piksler.

 

EDIT: Bilder på 3-4 MB blir OFTE redusert til mindre enn 200 kB. Hvis det er mange detaljer i bildet - slik som sand, grus, gress, blader - kan størrelsen fort bli mer enn 400 kB.

 

Som Bjerknez sier, kan komprimeringen bli noe hard med formatet .jpg, men det er sjelden du ser det på vanlige bilder med variert innhold.

Endret av LangtGjesp
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har oppdatert hjemmesiden og nå har jeg bakgrunnsbilde. (jeg må kanskje komprimere enda mer, men det funker) 

 

Jeg har også satt transparent header. Video om dette kan sees på youtube:

 

Den er på engelsk. Veldig norsk-engelsk utallelse, men jeg er jo norsk så det er ikke så rart.

 

Kunne vært bra med noen design-tilbakemeldinger. Den blå header komponenten ble laget i en fei.

Lenke til kommentar

Designmessig er dette fullstendig skivebom og du går i den samme fellen som både jeg og de fleste nybegynnere har gjort. 

 

Jeg forstår at du leker deg litt med kodingen å det er jo bra og ikke minst lærerikt, men spør du meg om hva jeg synes om designet isolert sett så er det altså helt på jordet.

 

Uleselig innhold med et bilde som bakgrunn og valg av font og plassering er også ganske kjedelig. Du har lang vei å gå her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Designmessig er dette fullstendig skivebom og du går i den samme fellen som både jeg og de fleste nybegynnere har gjort. 

 

Jeg forstår at du leker deg litt med kodingen å det er jo bra og ikke minst lærerikt, men spør du meg om hva jeg synes om designet isolert sett så er det altså helt på jordet.

 

Uleselig innhold med et bilde som bakgrunn og valg av font og plassering er også ganske kjedelig. Du har lang vei å gå her.

 

Da har jeg bommet på stil. Noen fraråder bootstrap, men jeg bruker bootstrap på jobben og designet blir 1000 ganger bedre. Tror jeg må velge meg en kul stil. Design er jo en egen nisje. Jeg er ikke design ekspert. Jeg fokuserer mest på kode. Lager man noe i pure html blir det jo heslig stykt. Det må dritbra css eller bootstrap til. Men gidder ikke bruke wordpress. Som koder vil jeg heller ha noe jeg har bygd selv. Det er liksom vitsen med denne siden. Den er jo ikke en firma-side. Da hadde jeg vært mye mer nøye. Liker den litt selv da... så om jeg får dårilg tilbakemelidinger så får det heller være.

 

Kanskje ikke noe å skryte av til en arbeidsgiver... anyways, folk ser ikke bare på design når de ser etter folk til å lage apps, web-apps...

Lenke til kommentar

Jeg ser den. Jeg forstår deg slik at du ønsker å lære deg koding og det er helt greit. Men allikevel får jeg intrykk av at spør om tilbakemelding på nettsiden din og ikke kodingen.

 

Jeg mener du begynner helt i feil ende. Du sier at du bør velge deg en «kul stil». Det første du gjør når du skal lage en hjemmeside (spesielt når du koder) er å se for deg designet først samt innhold. Det er tross alt innholdet som er viktigst.

 

De som feks. Designer biler lager ikke rammen og karosseriet først, for så og tilpasse motoren og drivverket i etterkant.

 

Å kunne koding uten å ha en fjerneste anelse om digital markedsføring, typografi og design i form av lesbarhet ser jeg for meg er en ganske unyttig greie. Jeg sier ikke at det er feil å løre seg koding, men i dag må man levere hele pakka hvis man skal ha en fremtid innen dette tror jeg.

 

I dag er også de aller fleste nettsider mer eller mindre dynamiske eller har innhold som krever at man også bør beherske php. Html og css alene holder ikke i dag.

 

Jeg satt faktisk er om dagen og prøvde meg litt med sublime text og kodet en enkel side i html og link til stylesheet. Faktisk litt gøy og morsomt og mestre dette sånn delvis, men så tenkte jeg.... hva skal jeg egentlig bruke denne kunnskapen til? Det er tidkrevende og siden man lager blir ganske basic. Plutselig sier kunde at han vil ha mulighet for å laste opp pdf filer front end eller andre ting og vipps, så stopper det helt opp.

 

Det er også vanskelig for kunde og redigere innhold på hjemmesiden selv uten kjennskap til koding. Så man bør også klare og lage et cms system. Uten php vil jeg tro dette er ganske umulig.

 

Men det kan som sagt hende jeg har missforstått deg helt. Men koding alene med tanke på hjemmesider tror jeg ikke jeg ville kastet bort mye tid på i dag. Annet enn for tidsfordriv og fordi det er gøy. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

 

Hvis man ikke klarer å ordne et OK utseende på egenhånd bør man bruke ferdigløsninger. Du bryr deg kanskje ikke selv, men det gjør de fleste andre. Og disse vil da få et veldig dårlig inntrykk når de ser en nettside lik det man kan forvente seg av et barn. Da er det lett å spørre seg selv hvor glup du egentlig er, siden du ser ut til å mangle all estetisk sans.

 

Og siden du publiserer på Internett kan hele eller deler av nettsiden bli lagret for alltid. I verste tilfelle kan det da påvirke fremtidige arbeidsgivere og eller andre som skal vurdere deg til noe - til tross for at dette bare er en "testside".

 

EDIT: Satt veldig på spissen selvsagt.

 

Når det kommer til stykket: Hvorfor ikke gjøre jobben skikkelig, når du først skal gjøre den? Grafisk design / utseende er tross alt en stor del av jobben når man holder på med webutvikling, og man kommer fort inn i det.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Altså, jeg forstår at det er artig og lærerikt med koding. Jeg har selv prøvd og kode litt i Sublime text. Jeg er ikke spesielt flink og det jeg lager er ikke verdt å vise offentligheten, men til tider så synes jeg det er litt gøy, selv om jeg vet at jeg aldri noensinne får bruk for det, annet enn som bakgrunn for å forstå hvordan ting fungerer under flott design og muligheten til å gjøre endringer etc. 

 

Man ser det samme gang på gang. Alle vil vise et flott "design" dem selv er stolt av. Dem spør mer erfarne om råd og tips og tar ikke til seg kritikken. Dem har sett seg blind på eget skaperverk. Så setter dem spikeren i kista med å fylle et fra før dårlig design med placeholder tekst og unyttig innhold samt eksempelbilder. 

 

Den perfekte oppskrift på en skikkelig smørje. 

 

Så fort jeg ser en nettside med Times New Roman som font så stikker jeg sporenstreks. (med noen ytterst få unntak) Dette sier meg at designeren av siden gir faen. Line-height er et begrep som ikke eksisterer. Sleng på et dårlig bakgrunnsbilde som gir dårlig kontrast og man har oppskriften på en 80-talls hjemmeside.

 

Så jeg håper jeg klarer å få deg til å våkne med å si at det meste på siden din er fullstendig kræsj. Fargevalg, fontvalg, bakgrunnsbilde etc. 

 

Jeg er ingen ekspert selv, men jeg har jobbet meg opp på området rundt digital markedsføring og webdesign (ikke koding i stor grad). Min løsning er å velge et theme med godt utgangspunkt for konfigurering, en page builder som passer kundens formål og som er kompatibel med nevnte theme. Dette gir deg grunnlaget. SÅ kan man begynne å konfigurere og endre i koder etter hvert som behovet endrer seg. Med dagens premium theme og gode page buildere så slipper man å tenke på koding. MEN... det er veldig kjekt og skjønne seg på koding når noe uventet dukker opp eller man skal fjerne/legge til en spesifikk tjeneste som ikke finnes innebygget i themet eller kan lages av Page builderen.

 

Derfor er jeg positiv til å kunne basic koding. Jeg vet om flere i dag som lever av digital markedsføring og "produksjon" av hjemmesider som ikke har skrevet en eneste linje html. 

 

90-tallet er over. Tiden med blinkende gif'er og neonlys er forbi (takk gud for det). I dag skal det være lesbart, stilrent og luftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Altså, jeg forstår at det er artig og lærerikt med koding. Jeg har selv prøvd og kode litt i Sublime text. Jeg er ikke spesielt flink og det jeg lager er ikke verdt å vise offentligheten, men til tider så synes jeg det er litt gøy, selv om jeg vet at jeg aldri noensinne får bruk for det, annet enn som bakgrunn for å forstå hvordan ting fungerer under flott design og muligheten til å gjøre endringer etc. 

 

Man ser det samme gang på gang. Alle vil vise et flott "design" dem selv er stolt av. Dem spør mer erfarne om råd og tips og tar ikke til seg kritikken. Dem har sett seg blind på eget skaperverk. Så setter dem spikeren i kista med å fylle et fra før dårlig design med placeholder tekst og unyttig innhold samt eksempelbilder. 

 

Den perfekte oppskrift på en skikkelig smørje. 

 

Så fort jeg ser en nettside med Times New Roman som font så stikker jeg sporenstreks. (med noen ytterst få unntak) Dette sier meg at designeren av siden gir faen. Line-height er et begrep som ikke eksisterer. Sleng på et dårlig bakgrunnsbilde som gir dårlig kontrast og man har oppskriften på en 80-talls hjemmeside.

 

Så jeg håper jeg klarer å få deg til å våkne med å si at det meste på siden din er fullstendig kræsj. Fargevalg, fontvalg, bakgrunnsbilde etc. 

 

Jeg er ingen ekspert selv, men jeg har jobbet meg opp på området rundt digital markedsføring og webdesign (ikke koding i stor grad). Min løsning er å velge et theme med godt utgangspunkt for konfigurering, en page builder som passer kundens formål og som er kompatibel med nevnte theme. Dette gir deg grunnlaget. SÅ kan man begynne å konfigurere og endre i koder etter hvert som behovet endrer seg. Med dagens premium theme og gode page buildere så slipper man å tenke på koding. MEN... det er veldig kjekt og skjønne seg på koding når noe uventet dukker opp eller man skal fjerne/legge til en spesifikk tjeneste som ikke finnes innebygget i themet eller kan lages av Page builderen.

 

Derfor er jeg positiv til å kunne basic koding. Jeg vet om flere i dag som lever av digital markedsføring og "produksjon" av hjemmesider som ikke har skrevet en eneste linje html. 

 

90-tallet er over. Tiden med blinkende gif'er og neonlys er forbi (takk gud for det). I dag skal det være lesbart, stilrent og luftig.

Hei,

 

er faktisk enig. TIden jeg brukte på designet av denne siden var minimalt. Så på det som en side jeg kan vokse på. 

 

MEN, jeg har jobbet litt med den nå. Det er fortsatt forbedringspotensiale men jeg har fått det LITT bedre syns jeg.

 

Ta en titt, www.daniel.hoifodt.com og husk å sett gammel logg.

Lenke til kommentar

 

Hvis man ikke klarer å ordne et OK utseende på egenhånd bør man bruke ferdigløsninger. Du bryr deg kanskje ikke selv, men det gjør de fleste andre. Og disse vil da få et veldig dårlig inntrykk når de ser en nettside lik det man kan forvente seg av et barn. Da er det lett å spørre seg selv hvor glup du egentlig er, siden du ser ut til å mangle all estetisk sans.

 

Og siden du publiserer på Internett kan hele eller deler av nettsiden bli lagret for alltid. I verste tilfelle kan det da påvirke fremtidige arbeidsgivere og eller andre som skal vurdere deg til noe - til tross for at dette bare er en "testside".

 

EDIT: Satt veldig på spissen selvsagt.

 

Når det kommer til stykket: Hvorfor ikke gjøre jobben skikkelig, når du først skal gjøre den? Grafisk design / utseende er tross alt en stor del av jobben når man holder på med webutvikling, og man kommer fort inn i det.

 

 

Riktig det var en testside.... den var alvorlig stygg det kan jeg gå med på... men etter å ha søk litt på nettet etter et bedre bakgrunnsbilde, fått bort noe av den glorete fargen er resulatet blitt hakket beder, syntes jeg selv. Nå får jeg snart begynne å stå opp for produktene mine. Jeg har koblet på google analytics å. Så nå kan jeg sitte å følge med på hvor mange som besøker siden. Det er fiffig. Lett var det også. Men DER må man kunne html. Uten html kunne jeg ikke satt in kode for google analytics.... 

 

Uansett sjekk ut den nye stilen www.daniel.hoifodt.com og husk å tøm loggen for data.

Lenke til kommentar

Det er regelrett ingen som kommer til å besøke siden din med intensjon, annet enn familie og venner samt de du har gitt linken til. Besøkende som ikke kjenner deg har jo heller ingenting å dra nytte av ved besøk på siden. Du skriver jo bare om deg selv og hva du driver med etc.

 

Nær familie vet nok det allerede så heller ikke dem vil få noe ut av siden din.

 

Så jeg ser rett og slett ikke poenget i det hele tatt, bortsett fra at det kan være en lærerik prossess.

 

Legg inn en blogg og post gjevnlig så får enkelte vertfall en grunn til å besøke siden din. Hvis det du skriver er interresant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er regelrett ingen som kommer til å besøke siden din med intensjon, annet enn familie og venner samt de du har gitt linken til. Besøkende som ikke kjenner deg har jo heller ingenting å dra nytte av ved besøk på siden. Du skriver jo bare om deg selv og hva du driver med etc.

 

Nær familie vet nok det allerede så heller ikke dem vil få noe ut av siden din.

 

Så jeg ser rett og slett ikke poenget i det hele tatt, bortsett fra at det kan være en lærerik prossess.

 

Legg inn en blogg og post gjevnlig så får enkelte vertfall en grunn til å besøke siden din. Hvis det du skriver er interresant.

 

 

 

Sant nok. Det blir mest venner som ser den. Men den kan jo utvikle seg. Og det går an å ha den som link på linkedin. Så den fungerer som en grei portal, hvis noen gidder å gå inn på den.

Endret av danielhoifodt
Lenke til kommentar

Sant nok. Det blir mest venner som ser den. Men den kan jo utvikle seg. Og det går an å ha den som link på linkedin. Så den fungerer som en grei portal, hvis noen gidder å gå inn på den.

Jeg tror ikke jeg ville brukt denne siden som noen referanse for å være ærlig. 

 

Men behold den gjerne som et verktøy for å bli flinkere. Du har dog lang vei å gå i mine øyne. Peace :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig det var en testside.... den var alvorlig stygg det kan jeg gå med på... men etter å ha søk litt på nettet etter et bedre bakgrunnsbilde, fått bort noe av den glorete fargen er resulatet blitt hakket beder, syntes jeg selv. Nå får jeg snart begynne å stå opp for produktene mine. Jeg har koblet på google analytics å. Så nå kan jeg sitte å følge med på hvor mange som besøker siden. Det er fiffig. Lett var det også. Men DER må man kunne html. Uten html kunne jeg ikke satt in kode for google analytics....

 

Uansett sjekk ut den nye stilen www.daniel.hoifodt.com og husk å tøm loggen for data.

Her skal du få en liten nøtt å jobbe med. Når jeg går inn på siden din fra mobil, så vises det et hvitt felt nederst på skjermen mens jeg scroller nedover. Når jeg slipper fingeren så blir det hvite feltet erstattet med bakgrunnsbildet (slik det skal være). Jeg skulle hjulpet deg med et skjermbilde, men det ble fryktelig vanskelig å få til når jeg må holde en finger fast på skjermen for å se feilen. :)

 

Prøv og se om du ser hva jeg mener, og om du får ordnet det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...