Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TIps: bildesiden er altfor tung. Går man inn der på mobil så ryker vel halve datakvota. ;)

 

Plasseringen av bilder er ikke helt på stell når man er på mobil, f.eks. her:

http://www.daniel.hoifodt.com/om.html 

 

Menyikonet kunne kanskje vært krympet litt på mindre skjermstørrelser?

 

En språkvask hadde vært lurt. Det er litt mange stavefeil.

 

Edit: kanskje kontakte moderator og få flyttet tråden til webdesign underforum:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=428

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

TIps: bildesiden er altfor tung. Går man inn der på mobil så ryker vel halve datakvota. ;)

 

Plasseringen av bilder er ikke helt på stell når man er på mobil, f.eks. her:

http://www.daniel.hoifodt.com/om.html 

 

Menyikonet kunne kanskje vært krympet litt på mindre skjermstørrelser?

 

En språkvask hadde vært lurt. Det er litt mange stavefeil.

 

Edit: kanskje kontakte moderator og få flyttet tråden til webdesign underforum:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=76

 

Ja, du har et poeng. Men det bør la seg gjøre. Bruker .png og de er litt store. Men det er litt av vitsen å ha fine bilder...

 

Trodde jeg hadde vært gjennom stavefeil men skal ta en sjekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Kjapt og gæli:

 

  • Jeg ville sett litt på kontrastnivåene på siden din, for det er veldig vanskelig å lese teksten for en som ikke har optimalt syn. Lys tekst på lys grå bakgrunn er brutalt.
  • Ta en titt på siden i mobil modus, for layouten brekker en del steder når innholdet er bredere enn viewporten. Menyen er også tydelig designet for å fungere bedre med musepeker enn touch, og i disse dager der flere surfer på nettet med mobilen enn med PCen er det dumt.
  • Helt enig med :utakt om at du må gjøre noe med størrelsen på bildene dine; ja, de skal se pene ut, men det er helt unødvendig å peise ut en 20MB stor PNG av den grunn. Du kan optimalisere bilder med RIOT for Windows, og du kan sikkert skru ned dimensjonene litt om de er veldig store. God ytelse er en del av en god nettsideopplevelse, og 50MB med bilder som må laste inn er ikke bra.
  • For bedre leseopplevelse på brede skjermer kan du gjøre tekstavsnittene dine smalere; på generell basis er 90-100 tegn per linje en god guide for hvor brede tekstavsnitt du kan ha. Det gjør det mer behagelig å lese tekst.
  • Hvis noe ikke funker på siden din, sånn som kontaktskjemaet, hvorfor ha det der i det hele tatt? Ta det ut så lenge hvis det ikke har noen hensikt eller nytte for brukeren.
  • Pet peeve: noen mennesker navigerer på nettsider uten bruk av mus, spesielt de som bruker skjermlesere. Det er ikke mulig å navigere på nettsiden din kun ved bruk av tastatur. Denne er verre å hanskes med om du er helt ny i gamet, men det er verdt å tenke på når du kjører tester på egenhånd.

Noen ting er det jo, men god start - fortsett å jobbe og leke deg med kode og prøv ut nye ting, så går det fremover!

Lenke til kommentar

Kjapt og gæli:

 

  • Jeg ville sett litt på kontrastnivåene på siden din, for det er veldig vanskelig å lese teksten for en som ikke har optimalt syn. Lys tekst på lys grå bakgrunn er brutalt.
  • Ta en titt på siden i mobil modus, for layouten brekker en del steder når innholdet er bredere enn viewporten. Menyen er også tydelig designet for å fungere bedre med musepeker enn touch, og i disse dager der flere surfer på nettet med mobilen enn med PCen er det dumt.
  • Helt enig med :utakt om at du må gjøre noe med størrelsen på bildene dine; ja, de skal se pene ut, men det er helt unødvendig å peise ut en 20MB stor PNG av den grunn. Du kan optimalisere bilder med RIOT for Windows, og du kan sikkert skru ned dimensjonene litt om de er veldig store. God ytelse er en del av en god nettsideopplevelse, og 50MB med bilder som må laste inn er ikke bra.
  • For bedre leseopplevelse på brede skjermer kan du gjøre tekstavsnittene dine smalere; på generell basis er 90-100 tegn per linje en god guide for hvor brede tekstavsnitt du kan ha. Det gjør det mer behagelig å lese tekst.
  • Hvis noe ikke funker på siden din, sånn som kontaktskjemaet, hvorfor ha det der i det hele tatt? Ta det ut så lenge hvis det ikke har noen hensikt eller nytte for brukeren.
  • Pet peeve: noen mennesker navigerer på nettsider uten bruk av mus, spesielt de som bruker skjermlesere. Det er ikke mulig å navigere på nettsiden din kun ved bruk av tastatur. Denne er verre å hanskes med om du er helt ny i gamet, men det er verdt å tenke på når du kjører tester på egenhånd.

Noen ting er det jo, men god start - fortsett å jobbe og leke deg med kode og prøv ut nye ting, så går det fremover!

Hei,

Jeg skal se på det med bildestørrelse. Det var rundt 15mb så det er jo alt for stort. Skal optimalisere dette. 

 

En annenting er avstanden med tekst. Her skal jeg forbedre. 

 

Takk for tilbakemelding. Skal sende en post når det er blitt oppdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her mener jeg det er mye forbedringspotensiale. Jeg legger til grunn at poenget med siden er å dra besøkende samt få dem til å bli værene på siden lengst mulig?

 

1. Grått lysegrått og sort gir dårlig kontrast. (som tidligere nevnt). 

2. Det er unødvendig i 2018 og fortelle folk at man finner informasjon om eieren under "om meg". Det at du har utviklet siden selv tenger du heller ikke å skrive. Det er informasjon som ikke er så interesant for besøkende. 

3. Bildesiden blir litt slitsom. Er det meningen at bildene skal dukke opp som en "blogg" her hvor det siste bildet hele tiden er det nyeste?

 

Det er også en del andre ting som jeg ikke har tid til å kommentere nå, men konklusjonen min er at siden ser veldig 80-talls ut. Med dagens systemer som Wordpress og lignende ,ed flotte theme etc. så tror jeg ikke du vil få noe levebrød ut av dette. Vertfall ikke hvis du fakturere kunder for 1000 kroner timen for koding etc. 

 

I dag kan hvilken som helst person logge seg inn på wix og lage seg en helt grei hjemmeside med noen tasteklikk. Det som derimot mange glemmer med en slik løsning er selve markedsføringen. Det er her digital markedsføring kommer inn og det er nok heller der jeg ville lagt utdannelsen i dag i denne sjangeren. 

 

Jeg skal ikke kommentere kodingen din, for den biten vet jeg ikke så mye om (annet enn det elementære), men jeg kommenterer det visuelle og det jeg ser når jeg besøker siden din.

 

EDIT:

Det å endre størrelsen på bilder bør være grunnkurs materiale for en webdesigner. 1.5mb. med de dimensjonene du nevner er helt unødvendig. Jeg klarer fint og få store bilder på 2560x1700px. ned i rundt 300kb. Det finnes også online tjenester som gjør dette for deg.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her mener jeg det er mye forbedringspotensiale. Jeg legger til grunn at poenget med siden er å dra besøkende samt få dem til å bli værene på siden lengst mulig?

 

1. Grått lysegrått og sort gir dårlig kontrast. (som tidligere nevnt). 

2. Det er unødvendig i 2018 og fortelle folk at man finner informasjon om eieren under "om meg". Det at du har utviklet siden selv tenger du heller ikke å skrive. Det er informasjon som ikke er så interesant for besøkende. 

3. Bildesiden blir litt slitsom. Er det meningen at bildene skal dukke opp som en "blogg" her hvor det siste bildet hele tiden er det nyeste?

 

Det er også en del andre ting som jeg ikke har tid til å kommentere nå, men konklusjonen min er at siden ser veldig 80-talls ut. Med dagens systemer som Wordpress og lignende ,ed flotte theme etc. så tror jeg ikke du vil få noe levebrød ut av dette. Vertfall ikke hvis du fakturere kunder for 1000 kroner timen for koding etc. 

 

I dag kan hvilken som helst person logge seg inn på wix og lage seg en helt grei hjemmeside med noen tasteklikk. Det som derimot mange glemmer med en slik løsning er selve markedsføringen. Det er her digital markedsføring kommer inn og det er nok heller der jeg ville lagt utdannelsen i dag i denne sjangeren. 

 

Jeg skal ikke kommentere kodingen din, for den biten vet jeg ikke så mye om (annet enn det elementære), men jeg kommenterer det visuelle og det jeg ser når jeg besøker siden din.

 

EDIT:

Det å endre størrelsen på bilder bør være grunnkurs materiale for en webdesigner. 1.5mb. med de dimensjonene du nevner er helt unødvendig. Jeg klarer fint og få store bilder på 2560x1700px. ned i rundt 300kb. Det finnes også online tjenester som gjør dette for deg.

Hei, det er jo helt riktig det du sier. Siden er foreløbig ikke noe mesterverk. Jeg trenger nok litt mer kunnskaper om design. Jeg kan delvis kode. Fil-størrelsene på bildene er også alt for store. Men jeg kjøper ikke noe digitalt verktøy for  dette. Har photoshopog det bør holde. Litt artig du mener den er 80-talls. Lurer på om jeg skal kutte ut hele meny biten, og heller ha det "inline-block" med litt fet bakgrunn. Prosessen med å lage er morsom da. Jeg syns det er kult å få tilbakemeldinger som er så ærlige.

Lenke til kommentar

Menyknappen bør kun brukes i nettlesere på mobil. Nettleseren på en laptop/PC er stor nok til å ha en menylinje. Ellers var siden ganske bra, men er enig med de som har nevnt fargevalg...

takk, godt noen liker den. Jeg har oppdatert litt med tanke på leslighet. Det er nå hvit skrift, om menyknappen er litt mindre og egenprodusert. Det skal være mere optimalisert for mobiler nå. Teksten er ikke så midtsentrert, og menyknappen glir litt mer inn i designet. Hadde vært artig med en tilbakemelding nr. 2....=)

Lenke til kommentar

Hei, det er jo helt riktig det du sier. Siden er foreløbig ikke noe mesterverk. Jeg trenger nok litt mer kunnskaper om design. Jeg kan delvis kode. Fil-størrelsene på bildene er også alt for store. Men jeg kjøper ikke noe digitalt verktøy for  dette. Har photoshopog det bør holde. Litt artig du mener den er 80-talls. Lurer på om jeg skal kutte ut hele meny biten, og heller ha det "inline-block" med litt fet bakgrunn. Prosessen med å lage er morsom da. Jeg syns det er kult å få tilbakemeldinger som er så ærlige.

Jeg forstår godt at du synes prosessen med å lære samt lage nettsider er gøy. Men koding blir snart avleggs (om ikke det er det allerede). Det tar for lang tid og er en fordyrende prosess. Er man virkelig en heftig koder, så kan man fortsatt være attraktiv for de som vil betale mye for skreddersydde løsninger, men sannheten er at man får dette i dag uten å kunne noe særlig om koding i det hele tatt.

 

For 10 år siden var det veldig mange som holdt på med det du gjør nå. Mange holder nok på fortsatt, men da på et nerdete nivå uten noen formål om inntjening etc. 

 

Artig å lære og nyttig og forstå, men ikke noe jeg ville lagt mye vekt på i dag hvis formålet er å hjelpe bedrifter og andre med nye nettsider. Du sliter med å finne måter og forminske bilder på. Dette er så elementært det kan få blitt. Photoshop er way too overkill for slikt bruk, men ja har du Photoshop så bruk det. Det finnes også online gratistjenester som gjør dette for deg. 

 

Du ønsker tilbakemelding på siden din og når jeg ser på siden din fra et komersielt perspektiv så er det skivebom. Det er ganske mange år siden vi var nødt til å forklare hva som fantes under de forskjellige menyvalgene. I dag er de fleste fullt klar over at "om meg" er ett sted man får informasjon om firmaet eller eieren av siden. 

 

Å slenge inn noe tekst bare for å fylle ut blir feil. 

 

Hvis dette bare skal være en hobbyside som venner og kjente skal lese, så er det vel nesten ett fett hvordan den ser ut og hvordan den fungerer. Da har du jo allerede et publikum som vet hvor dem skal trykke og som liker innholdet. Men å spørre venner og kjente om råd er en veldig dårlig ide, Bestemor vil alltid mene at det du lager er flott. Det samme som jeg sier når jeg får det ørtende paret med strikkesokker fra Bestemor. "Så fine atte..." :) 

 

Men hvis du synes dette er gøy, så kjør på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Siden har blitt oppdatert.

Bilder er nå rundt 1,5 megabyte.

Og billdestørrelsen for liten skjerm er satt til 600 px med 5px margin. Så jeg håper teksten er mer innafor.

 

Aaalt for stort. Maks bør du ha på under 500kb. Husk at dersom nettsiden din skal være mobilvennlig så må bildene være knøttlitne i størrelse.

 

 

 

Jeg forstår godt at du synes prosessen med å lære samt lage nettsider er gøy. Men koding blir snart avleggs (om ikke det er det allerede). Det tar for lang tid og er en fordyrende prosess. Er man virkelig en heftig koder, så kan man fortsatt være attraktiv for de som vil betale mye for skreddersydde løsninger, men sannheten er at man får dette i dag uten å kunne noe særlig om koding i det hele tatt.

 

For 10 år siden var det veldig mange som holdt på med det du gjør nå. Mange holder nok på fortsatt, men da på et nerdete nivå uten noen formål om inntjening etc. 

 

Dette stemmer da overhode ikke? Det er veldig mange som trenger programmere til utvikling av nettsider. At det går mye i automatiserte løsninger stemmer, men det er fremdeles en hau med programmering. 

Lenke til kommentar

Aaalt for stort. Maks bør du ha på under 500kb. Husk at dersom nettsiden din skal være mobilvennlig så må bildene være knøttlitne i størrelse.

 

 

 

 

Dette stemmer da overhode ikke? Det er veldig mange som trenger programmere til utvikling av nettsider. At det går mye i automatiserte løsninger stemmer, men det er fremdeles en hau med programmering. 

Jeg er litt på tynn is her skal jeg innrømme, men man trenger vel ingen programmerer for å sette opp vanlige nettsider i dag? Så sant man da så klart ikke skal implementere mer avanserte løsninger muligens?

 

Kan du gi meg ett par eksempler hvor man MÅ ringe en programmerer i dag som ikke fikses med en plugin til Wordpress med lavterskel koding?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg er litt på tynn is her skal jeg innrømme, men man trenger vel ingen programmerer for å sette om vanlige nettsider i dag? Så sant man da så klart ikke skal implementere mer avanserte løsninger muligens?

 

Kan du gi meg ett par eksempler hvor man MÅ ringe en programmerer i dag som ikke fikses med en plugin til Wordpress med lavterskel koding?

 

Altså slik funker webutvikling:

 

1. Designet blir laget av en grafisk designer 

2. Webutvikler får designet og begynner med jobben. 

 

Når utvikler begynner med jobben starter han som regel fra scratch med CMS'et den individuelle bedrift bruker. Det være seg Wordpress, Drupal osv. 

 

Og jo, du må ha en viss erfaring for å bruke nevnte CMS'er dersom du skal få ting gjort. Det er ikke bare å hive seg på som webutvikler å tro at man kan få seg en jobb eller slikt uten å kunne vise til resultater fra tidligere. 

 

Har erfaring med dette da jeg har både utviklet og vedlikeholdt nettsider i snart 5 år. Jobber dog mest med Drupal, og der skal du ha peiling om du skal klare å bruke det. :)

 

Om du ikke jobber med det så er det enkelt å uttale seg uten faktisk å vite om det stemmer eller ei. 

 

MEN jeg sier ikke at ikke folk kan få det til, så absolutt, men da skal du sitte deg godt inn i koden og lære deg hvordan dette funker. Enhver bedrift som søker etter webutviklere ser etter folk med en god portefølje. Jeg er av den mening at dersom du virkelig ønsker å få deg en jobb som utvikler så skal du jobbe mot det målet, men også være klar over at det kan være urealistisk om du ikke har høyskole/universitet som grunnlag.  

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Altså slik funker webutvikling:

 

1. Designet blir laget av en grafisk designer 

2. Webutvikler får designet og begynner med jobben. 

 

Når utvikler begynner med jobben starter han som regel fra scratch med CMS'et den individuelle bedrift bruker. Det være seg Wordpress, Drupal osv. 

 

Og jo, du må ha en viss erfaring for å bruke nevnte CMS'er dersom du skal få ting gjort. Det er ikke bare å hive seg som webutvikler å tro at man kan få seg en jobb eller slikt uten å kunne vise til resultater fra tidligere. 

 

Har erfaring med dette da jeg har både utviklet og vedlikeholdt nettsider i snart 5 år. Jobber dog mest med Drupal, og der skal du ha peiling om du skal klare å bruke det. :)

 

Om du ikke jobber med det så er det enkelt å uttale seg uten faktisk å vite om det stemmer eller ei. 

Jeg har vel holdt på med Wordpress og satt opp flere nettsider de siste årene. Jeg har installert Chatte systemer, SMS systemer, avanserte skjemaer, og selv om jeg har pirket litt i koder for å få ting til å fungere 100%, så har det gått helt fint. Nå er dog ikke jeg noen programmerer og jeg kjenner mange i dag som lager nettsider og hjelper bedrifter med digital markedsføring som ikke forstår annet enn basic CSS. Drupal har jeg dog ikke kjennskap til. Prøvde Joomla en gang for mange år siden.

 

Når det er sagt så skjønner jeg at det er en viss fordel og kunne koding skikkelig. Om ikek annet enn for bedre forståelse av hvordan ting henger sammen. Men at man MÅ være noen god koder i dag for å gjøre produksjon av nettsider etc. til et levebrød tror jeg ikke. 

 

Men jeg forstår også at themene man bruker og plugins man laster ned er laget av noen. Disse blir nok ikke laget i Word for å si det sånn. I get it. Men da snakker vi ikke om programmering av nettsider, men andre ting. Der er det nok større marked muligens. Spesielt siden dem kan melke seg på Wrodpress brukere.

 

Så programmering trengs, men kanskje ikek til å sette opp en nettside som ser bra ut. Selv om jeg vet om store firmaer i utlandet som tjener fett på slikt. men sm sagt, da snakker vi muligens koding på et helt annet nivå og der tror jeg fortsatt det er liv laga. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Jeg forstår godt at du synes prosessen med å lære samt lage nettsider er gøy. Men koding blir snart avleggs (om ikke det er det allerede). Det tar for lang tid og er en fordyrende prosess.

 

Jeg gidder ikke sitere hele innlegget ditt, men altså: nei. Koding blir ikke avleggs. Det er nok av folk og selskaper der ute som vet å finne riktig hyllevare for kundene sine, være seg themes, integrasjoner, CMS eller annen kode, og bevares, disse trengs både nå og i fremtiden. Men det trengs også de som virkelig forstår koding på dypere nivåer, og spesielt fremover i tid ettersom det vi lager blir mer og mer komplekst. Gode webutviklere trengs til de grader - særlig innenfor front-end der markedet for tiden er helt støvsugd etter seniorkompetanse. TS, fortsett det gode arbeidet ditt og jobb med å lære og bli bedre, for kompetansen du bygger opp trengs virkelig. Ja, du har nettopp begynt, men pokker heller, alle har da nettopp begynt en eller annen gang i livet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg er forsåvidt enig med deg, men nå har jeg ikke fått inntrykk av at TS har noen større planer rundt kosingen enn å lage seg en liten nettside. Dete r derfor jeg skrev det jeg gjorde. Kodere trenger vi, men da på høyere nivåer. Der tror jeg det er liv laga. Ikke for å spikre sammen en liten nettside.

 

"Målet mitt er å bli selvstending konsulet innen front end utvikling."

 

Nå vet jeg ikke helt, men virker da til at vedkommende vil bli utvikler etter hva jeg leser på nettsiden hans. 

 

Har man interessen til noe så er det ikke noe som stopper en fra å bli god i det man driver med. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...