Gå til innhold

Studere ikt selv?


Anbefalte innlegg

Hei folkes! :)

 

For å gi litt bakgrunn om meg. Jeg har studert 1 år på informatikk og automasjon. Sluttet pga for tøff matte og jeg ble ikke nok inspirert til å følge det videre. Men to år gikk og jeg ble veldig interessert i nettsider. Leste html, css, og javascript på egenhånd og lærte masse. (hjemmesiden min er www.daniel.hoifodt.com) Jeg valgte å å studere på Noroff. Men nå idag valgte jeg å ikke begynne fordi lånekassa tilbød meg å slette lånet hvis jeg ikke tok nye lån, så jeg valgte heller dette.

 

Spørsmålet er om jeg skal stå på egene ben. Egen sjef. Og lære meg det jeg har lyst. Noen erfaringer med dette? Er det mulig for meg å bli såpass flik at jeg kunne tatt en jobb i senere tid? Har generell studiekompetanse fra allmenn og vært data-interessert hele livet. Har brukt mye tid i Photoshop, adobepremiere og den slags. Noen som har noe tips for å få en fot innafor i ikt-miljøet. Uten å velge høyere utdanning.

 

All hjelp tas imot med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Isåfall må du nok drive med freelance arbeid over en tid slik at du får bygget opp en portefølje som du senere kan vise til.

 

Ta alt du kommer over av småjobber og bygg en samling av attester. Dette vil antagelig telle tilsvarende en utdanning, men det krever jo ar du har gode resultater å vise til.

 

Det er nettsider hvor freelancere kan registrere seg og utføre arbeid. I min erfaring er det dårlig betalt fordi vi må konkurrere med folk som bor i land hvor man ikke er avhengig av så høy inntekt som oss her i Norge, men målet er uansett fast ansettelse i en bedrift så dette er bare et verktøy for det.

 

Jeg driver selv å studerer for tiden og har ikke store håp om å gå rett til en ansettelse så min plan er å ta et hvilket som helst arbeid etter studiene og etablere eget firma og ta småjobber via det for å bygge min egen portefølje som forhåpentligvis fører til en ansettelse.

En arbeidsgiver tar en risiko når de ansetter noen og vil derfor velge de med lang utdannelse eller erfaring, men hvis vi har konkrete prosjekter å vise til så kam arbeidsgiver føle seg trygg på at han velger noen som mestrer arbeidet godt

 

For min del sikter jeg meg nå for første gang i mitt liv inn på noe jeg brenner for så jeg regner med at dette er noe jeg skal klare å bruke store delee av min fritid til å virkelig bli god på og dermed av verdi for en arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Hva tenker du å studere? webdesign, webutvikling, fullstack eller noe annet?
Basert på hva både design og koding av din nåværende side så har du mye jobb/studering foran deg før du er på et akseptabelt nivå i henhold til dagens standard, men det er du sikkert klar over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isåfall må du nok drive med freelance arbeid over en tid slik at du får bygget opp en portefølje som du senere kan vise til.

 

Ta alt du kommer over av småjobber og bygg en samling av attester. Dette vil antagelig telle tilsvarende en utdanning, men det krever jo ar du har gode resultater å vise til.

 

Det er nettsider hvor freelancere kan registrere seg og utføre arbeid. I min erfaring er det dårlig betalt fordi vi må konkurrere med folk som bor i land hvor man ikke er avhengig av så høy inntekt som oss her i Norge, men målet er uansett fast ansettelse i en bedrift så dette er bare et verktøy for det.

 

Jeg driver selv å studerer for tiden og har ikke store håp om å gå rett til en ansettelse så min plan er å ta et hvilket som helst arbeid etter studiene og etablere eget firma og ta småjobber via det for å bygge min egen portefølje som forhåpentligvis fører til en ansettelse.

En arbeidsgiver tar en risiko når de ansetter noen og vil derfor velge de med lang utdannelse eller erfaring, men hvis vi har konkrete prosjekter å vise til så kam arbeidsgiver føle seg trygg på at han velger noen som mestrer arbeidet godt

 

For min del sikter jeg meg nå for første gang i mitt liv inn på noe jeg brenner for så jeg regner med at dette er noe jeg skal klare å bruke store delee av min fritid til å virkelig bli god på og dermed av verdi for en arbeidsgiver.

 

Takk for bra svar. Jeg tror også det er viktig å ha noen prosjekter å vise til. Ved å bygge seg opp noe selv kan man bli mer attraktiv for en arbeidstager. Tipper jeg starter freelance og leter så etter en stilling. Spøsmåleter  ofte, "Hva" man skal bli flink til. Man må jo velge en vei. Og for meg er internettsider en løsning.

Lenke til kommentar

Hva tenker du å studere? webdesign, webutvikling, fullstack eller noe annet?

Basert på hva både design og koding av din nåværende side så har du mye jobb/studering foran deg før du er på et akseptabelt nivå i henhold til dagens standard, men det er du sikkert klar over. 

 

Jeg tenker ikt innenfor front end utvikling.

 

Ja,hjemmesiden er nettopp startet. Jeg kan nok gjøre om litt på fargevalg og knapper. + at jeg må sette opp en måte så folk kan kontakte meg. Evetuelt bare ha noen links. Den er jo helt basic. Den er adaptiv da. For mobiltelefoner. Media queries har jeg fått taket på.

Endret av danielhoifodt
Lenke til kommentar

Matematikk på IT-studiene er enkelt. Da det bare repeterer hovedsakelig matematikk på videregående, særlig det første semesteret.  Det er ikke all type programmering som krever matematikk, f.eks. web programmering. Du skriver at HTML, CSS og javascript er noe du har lært deg på egenhånd. Det er positivt, og dette bør du holde på med i noen (minst 3 år) før du kan sikt på ansettelse. Da begynner du på et lønnsnivå som er lavere enn de som har dokumentert kunnskap (nyutdannede), og deretter kan du få lønnen de som er nyutdannede når du har vist frem kunnskapene dine (gjerne etter 2 år).

Lenke til kommentar

Prøv upwork.com, der blir det lagt ut mange freelance oppdrag. Må sies at det ofte er folk fra India osv som får oppdragene siden de er villige til å jobbe for veldig lite penger. Det lureste er nok å ta kontakt med norske bedrifter som kanskje mangler en nettside osv. for å fikse en avtale med dem. Men til syvende og sist så vil nok det letteste være og skaffe en utdanning. Men kjenner meg fint igjen i det du sier om matten, gikk selv dataingeniør. 

Endret av fapmonsta
Lenke til kommentar

Hei. Jeg tar nok bare jobber for norske firmaer. Kan ikke samarbeide med india eller andre land. Har oppdatert fargene på nettsiden min nå da. Www.daniel.hoifodt.com hvis det hjalp.:)

 

Matten vi hadde på universitetet i sørøst norge var ganske hard. Lærte jo litt om derivasjon og integrasjon. Likte det men matriser var pain in the ass. Uansett vil man så får man det til. Jeg hadde bare ikke nok viljesteyrke da. Liker best å jobbe med nettsider. La en mer grå tone på nettstedet. Og litt grønt. Håper det var bedre enn den forrige.

Lenke til kommentar

Matematikk på IT-studiene er enkelt. Da det bare repeterer hovedsakelig matematikk på videregående, særlig det første semesteret.  Det er ikke all type programmering som krever matematikk, f.eks. web programmering. Du skriver at HTML, CSS og javascript er noe du har lært deg på egenhånd. Det er positivt, og dette bør du holde på med i noen (minst 3 år) før du kan sikt på ansettelse. Da begynner du på et lønnsnivå som er lavere enn de som har dokumentert kunnskap (nyutdannede), og deretter kan du få lønnen de som er nyutdannede når du har vist frem kunnskapene dine (gjerne etter 2 år).

 

Det hende matematikk på it studiene er enklere. Har vurdert høyere utannelse igjen. Bare vet ikke hvor når og hvilket...(noen tips?). Takk for opplysningene. Jeg skjønner de fremmer folk med utdannelse men har jo tross alt gått allmenn og noen år på høyere utdannelse, har bare ikke bestått alt. Har et mål om å sette opp en bra internett side. Med kontaktinfo og litt om meg. Om jeg må lære meg php i tillegg får det heller være. Tenker at dette er bare med på å øke sjansen for en jobb. 

Lenke til kommentar

Problemet uten utdannelse er og komme inn, du bør være veldig, veldig dyktig og helst en enda bedre selger for uten papirer må du selge deg inn ganske heftig til du får en samling veldig bra referanser og ett veldig godt rykte, hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg en eller annen utdannelse.

Lenke til kommentar

Problemet uten utdannelse er og komme inn, du bør være veldig, veldig dyktig og helst en enda bedre selger for uten papirer må du selge deg inn ganske heftig til du får en samling veldig bra referanser og ett veldig godt rykte, hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg en eller annen utdannelse.

 

Ja, jeg har ikke gitt opp utdannelse helt enda. Jeg jobber som vikar-lærer og hvis jeg tjener nok på det kan jeg bruke det på utdannelse. Mye av skolene i dag er private. Jeg skal forresten jobbe for å få flere linjer i ikt inn i den offentlige skolen. (politisk) skal sjekke programmet til Arbeiderpartiet, hvis vi skal ha et godt sosialdemokrati må flere linjer på skolen være gratis. :) 

Lenke til kommentar

Og for og ta den opprinnelige ideen om og greie og lage ett levebrød av det, det er mange som driver med dette, mange driver i grenseland til hobby og de tar ofte veldig lavt betalt. Da blir det veldig vanskelig og tjene penger. Drev selv med generell PC-support en gang i tiden, det var ett marked som døde ut med mindre man hadde masse bedriftskunder som var villige til og betale for seg.

Lenke til kommentar

Nettsider til enkeltmannsforetak og mikrobedrifter er vanskelig da du må selge deg veldig billig inn, og du har en kunde som har alt fokus mot sin hovedinntekt. Du må derfor være veldig selvstendig og ha en del erfaring fra før, samt gjenbruke mye materieale for å klare å tjene penger på det. Og ofte så får slike bedrifter enten en bekjent til å lage noe til seg for en slikk og ingenting, eller så bruker de en template fra wix.com eller lignende.

 

Så skal du få noe aktivitet her må du gå ut til kjente og kjære, og være forberedt på småpenger dessverre :)

Lenke til kommentar

Ja, de finner en luring som synes 1500,- er masse penger for og drive med hobbyen.

 

Ofte aner ikke kunden hva han skal ha og totalt udugelig folk driver på, merket det godt på slutten jeg drev med alminnelig support, folk tok på seg jobber for de de var gode på "data", ofte helt blanke. Nå er jeg mer sjokkert at det dukker opp folk fra IT firmaer, de tar svært godt betalt og jeg må sitte i telefon og holde de i handa på helt grunnleggende ting.

 

Husker for noen år siden en nettverksekspert ringte meg surt fordi fiberlinja ikke funket, spurte om han hadde satt opp den faste IPen fra ISP, han forsto ikke spørsmålet, tror han kostet 1500,- i timen og han hadde sittet noen timer og grublet.

Lenke til kommentar

Har mange tilsvarende erfaringer selv. Arbeidsmarkedet er fullt av folk som "kan data". Gode konsulenter og rett kompetanse koster penger. De samme konsulentene driver ikke og lager nettsider for venner og bekjente, men de kan ha gjort det i tidlig karriere. Men når en da prøver seg i det markedet må en dessverre forvente veldig lav lønn. Det er vanskelig å overleve på det.

 

Og jeg har vært der selv. Siste "prosjektet" jeg sa ja til var på tidlig 2000-tallet hvor jeg fikk 500 kr for ei dynamisk nettside for en millionbutikk, med funksjonalitet for å legge ut varer for salg(men uten nettbutikk-funksjoner). Det var for en bekjent av familie :p

Lenke til kommentar

Ja, men hvor finner alle disse firmaene så udugelige folk? Og hvordan i all verden overlever de ett intervju og prøvetiden ?

Synes selv jeg har mye og lære om det meste men føler meg nå og da som en guru i forhold til folk som i egne og mange andres øyne er experter og lander flotte jobber.

Lenke til kommentar

Hva fikk du ut av året du gikk på skole da? Fikk du noe derfra du kan bygge på?

 

Lærte om c# programmering og integrasjon og derivasjon. Og jeg bestok ikt og prosjektmetodikk. Lærte mye, men var ikke helt inne i området med åpent sinn. Skjønte ikke at databaser var nyttig før jeg begynte med web. Uansett, skal man drive med dette "big scale" må man være ansatt i et firma. Kan ikke lage databaser og programmere bare på en nettside alene. Derfor søker jeg større felleskap. Kanskje et firma om noen år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...