Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan finne ut om en person har fullmakt til å signere på vegne av firma?


geirgp

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal leie ut en leilighet til et firma. De ønsker ikke å stille depositum men heller gi en firmagaranti, noe jeg har skjønt er ganske vanlig når man leier ut til firmaer.

 

Jeg har fått tilsendt et forslag til en slik firmagaranti, der alt ser greit ut og org nummer stemmer, etc. Da en slik garanti er juridisk bindende for firmaet antar jeg at personen som signerer ikke kan være hvem som helst som jobber der, men det må være en som har formell fullmakt til å signere på vegne av bedriften (gitt av styret?)

 

Hvordan kan jeg finne ut om den som signerer faktisk har denne fullmakt? Vil ikke havne i en situasjon der jeg må benytte meg av garantien, men den viser seg å være ugyldig fordi feil person satte blekket på papiret.

 

Jeg sjekket firmaet i brønnøysundregisteret og det viser seg å være et NUF med kun èn persom registrert under "Roller". Denne personen har tittelen "Norsk representant for utenlandsk enhet".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heilt generelt: Du bør sjekka ein del MEIR enn signaturen når eit NUF gjev ein garanti, om du ikkje kjenner firmaet. Teoretisk kan eit NUF vera eit firma med ein aksjekapital på 20 kr og med ein person som er vorten kjend som ein konkursryttar og ilagt konkurskarantene i Noreg. NUG-selskap er mest himmelrikjet for slike, men NUF er og heilt reelle utanlandske selskap som har eit oppdrag - fast eller mellombels - i Noreg. Poenget er å finna ut om du har med eit seriøst NUF å gjera eller eint tvert gjennom useriøst.

 

Her ville eg gjort det veldig klårt: Stadfest kopi av firmaattest der firmaet er registert, siste års rekneskap frå MORselskapet (det utanlandske, altså), med revisorstempel, stadfest kopi av styreformannen/ein i styret sitt pass (så kan du sjekka at det er same person som går fram av firmaattesten). Reagerer firmaet på dette, gløym utleige, alt eg nemnde er vanleg rutine i næringslivet i utlandet før ein har med ukjende firma å gjera, for mindre enn ein firmagaranti! Evt krev bankgaranti av (helst) ein norsk bank eller ein bank du sjekkar ut i det heile teke finst (har firmaet problem med dette er firmaet SÆRS veikt økonomisk!). Er morselskapet i eit "suspekt land", meir undersøkjingar og. Send meg gjerne ein PM om du vil vita litt meir om kva eg vurderer som "suspekt land", kvifor og kva du då bør undersøkja.

Lenke til kommentar

Siden det er et NUF bør du foreta en nærmere gjennomgang av hva slags firma det er du har med å gjøre - har firmaet en historie (sjekk hva du kan få ut av sider som brreg og proff.no), sjekk det underliggende firmaet (typisk et engelsk LTD, slike kan du se på via CompaniesHouse.gov).

 

Spørsmålet er om vedkommende person er legitimert til å handle på vegne av firmaet. Dette vil fremgå av en firmaattest fra Brønnøysundregistrene - her er det feltene "Signatur" og "Prokura" som er avgjørende. Feltet "signatur" sier hvem som kan forplikte selskapet (dette kan dog være utelatt i brreg, i så fall må du lete i det utenlandske registeret selskapet tilhører), "prokura" er en spesiell type legitimasjon som gir prokuristen rett til å opptre på vegne av selskapet i nær sagt alt som hører til daglig drift.

 

En firmagaranti er kun verdt så mye som firmaets økonomi er: Du får ikke penger hvis det ikke er penger å hente. Pass deg også godt for ordlyden i garantien.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...