Gå til innhold

IT-Konsulent -> ønsker høyere utdanning/lønn


Anbefalte innlegg

Hei!
 

 

Jeg har fagbrev i IKT-Servicefaget, men har begynt å bli nysgjerrig på høyere utdanning (mest pågrunn av høyere lønn)

Er det noen der ute som har vært i min situasjon, eller som er i  samme tankemodus som meg?

 

 

Jeg håper denne tråden også kan hjelpe andre der ute som også er usikre.

 

Det finnes så uendelig mye innenfor IT som man kan jobbe med/utdanne seg innenfor.

 

Litt om meg:

 

  • Nåværende jobb : IT-Konsulent (Offentlig Sektor)
  • Område: Mellom Nordkapp og Lindesnes
  • Alder: 26
  • Sivilstatus: Singel + zero kids
  • Utdanning: VGS2IKT->VG3påbygg -> Fagbrev (bestått meget godt)
  • Arbeidserfaring (jobbet siden jeg var 14 med avissalg/butikker) Men 2 år lærling + 3 år fast ansatt = 5 år i IT-bransjen
  • Sertifisering: 0
  • Stillingsbrøk: 100%
  • Årsintekt: 410.000 + Gratis mobil + Overtid/avspasering + mange andre goder
  • Arbeidsoppgaver:
  1. 1-2 Linje support,
  2. Innkjøp av PC utstyr/mobil/nettverk/AV + montering av dette
  3. Administrator hos Telenor (mobilabb, beredskap osv)
  4. Lett drift av nettverk (bytte av switcher, patching, aksesspunkt, feilsøking men ikke administering av nettverk)
  5. Drift av terminalmiljø
  6. Exchange
  7. AD
  8. Prosjektering
  9. Oppdatering/vedlikehold og brukerstøtte til 5-10 fagsystemer
  10. Ipad til skole + politikere gjennom MDM systemer
  11. Alt annet som er IT-relatert innen kommune
  12. Sist men iallefall ikke minst! Holde alle kommunale ansatte fornøyde med IT hverdagen deres

Med andre ord: Ett bøttelass med oppgaver og ansvar.

 

Det forventes mye av meg, og jeg jobber hardt og målrettet med alle mine arbeidsoppgaver

 

Men trives jeg? JA

 

Jeg stortrives med å være "vaktmester" på IT.

 

Muligheten til å gjøre alt mulig rart, er det som holder meg gående.

 

Dersom jeg hadde blitt sittende med ett stort system eller 1 større arbeidsoppgave så hadde jeg  tilslutt blitt så gal at jeg ikke hadde vist hvor jeg skulle gjort av meg.

 

Jeg har inget ønske om spesialisere meg innenfor feks : Drift -> Nettverk -> Programmering. Eller senere få leder ansvar som gjør at man jobbe med mer lederrelatert/personal istede for teknisk

Dette fordi det jeg har nevnt ovenfor.

 

 

Men som alle andre "fortapte", så ønsker jeg meg selvfølgelig høyere lønn i fremtiden + muligheten til å "bli med de store gutta"
 

 

Jeg ønsker ikke å gå ut i utdanningspermisjon uten lønn da jeg er avhengig av en fast inntekt

 

Jeg har undersøkt litt ifht høyere utdanning, dersom man besitter ett fagbrev og har en fast jobb innenfor IKT.

Men jeg er fortsatt veldig usikker på hva som er best.

 

I mitt tilfelle ville kveldskurs/nettbasert utdanning være det beste.

 

Finnes det noe som man kan gå innenfor utifra de oppgavene som jeg har beskrevet ovenfor? (Sliter med matte så dette kan være ett problem)

 

Noen andre som har erfaring med dette innenfor kommune/offentlig sektor?

 

Hovedsaklig så ønsker jeg å gjøre dette først og fremst for høyere lønn, men også slik at min arbeidsgiver blir mere avhengig av meg + en mere sikrere jobbfremtid.

 

Jeg har tidligere gjennom årene nevnt lønn i medarbeider samtale + lokale forhandliger men uten hell.

 

Jeg tenker ikke at jeg skal begynne med høyere utdanning om 6 måneder. Men at jeg starter å forberede meg for hva som er best for fremtiden

 

 

Jeg takker så meget for alle som leser dette/besvarer :-)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er fortsatt student (ender vel opp som utvikler og/eller konsulent). Men av de jeg kjenner som er ferdig utdannet, så går de opp i lønn ved å:

 

(1) I medarbeidersamtaler kunne formidle at deres kompetanse er ønsket av andre selskaper, og at det derfor er verdt å gi høyere lønn for å holde denne personen i selskapet.

(2) Faktisk bytte jobb, slik at man kan forhandle lønn fra bunn av.

(3) Få en bedre stilling i det eksisterende selskapet man jobber i, typisk med mer ansvar.

(4) Edit: Er jo også vanlig å gå litt opp i lønn fra år til år, for å justere for generell prisvekst/inflasjon i samfunnet. Økt erfaring spiller jo også inn her, men virker ikke som om du fikk særlig gehør for dette?

 

Ellers så er det vel generelt bedre lønn i Oslo / i byer (skjønner jo at du kanskje ikke vil flytte dit) pga det er større konkurranse om de beste folkene på tvers av selskapene.

 

Du ville ikke klart å gjennomføre en utdannelse deltid da, uten å ta ut permisjon? Vet at f.eks. ved UiO så vil dette være fullt mulig. (Antakelig vanskeligere ved en høyskole, da de oftere har en modell som likner mer på det en har på vanlig skole, men skal ikke si for sikkert). Men ved UiO leveres alt av innleveringer digitalt, forelesninger fimes / tas opp, osv. Jeg er f.eks. 'gruppelærer' og retter for en godt voksen student (40 årene) jeg vet bor på Vestlandet, og tar studiet ved siden av full jobb. Trenger bare møte opp på eksamen, som typisk holdes over 1-2 uker i månedsskiftet mai/juni og nov/des.

 

Edit: Husk på at fristen på samordna opptak går ut den 15 april, kan jo være verdt å bare slenge inn en søknad selv om du er usikker nå, da du ikke trenger å bestemme deg før svarfristen som er i sommer en gang.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Er fortsatt student (ender vel opp som utvikler og/eller konsulent). Men av de jeg kjenner som er ferdig utdannet, så går de opp i lønn ved å:

 

(1) I medarbeidersamtaler kunne formidle at deres kompetanse er ønsket av andre selskaper, og at det derfor er verdt å gi høyere lønn for å holde denne personen i selskapet.

(2) Faktisk bytte jobb, slik at man kan forhandle lønn fra bunn av.

(3) Få en bedre stilling i det eksisterende selskapet man jobber i, typisk med mer ansvar.

(4) Edit: Er jo også vanlig å gå litt opp i lønn fra år til år, for å justere for generell prisvekst/inflasjon i samfunnet. Økt erfaring spiller jo også inn her, men virker ikke som om du fikk særlig gehør for dette?

 

Ellers så er det vel generelt bedre lønn i Oslo / i byer (skjønner jo at du kanskje ikke vil flytte dit) pga det er større konkurranse om de beste folkene på tvers av selskapene.

 

Du ville ikke klart å gjennomføre en utdannelse deltid da, uten å ta ut permisjon? Vet at f.eks. ved UiO så vil dette være fullt mulig. (Antakelig vanskeligere ved en høyskole, da de oftere har en modell som likner mer på det en har på vanlig skole, men skal ikke si for sikkert). Men ved UiO leveres alt av innleveringer digitalt, forelesninger fimes / tas opp, osv. Jeg er f.eks. 'gruppelærer' og retter for en godt voksen student (40 årene) jeg vet bor på Vestlandet, og tar studiet ved siden av full jobb. Trenger bare møte opp på eksamen, som typisk holdes over 1-2 uker i månedsskiftet mai/juni og nov/des.

 

Edit: Husk på at fristen på samordna opptak går ut den 15 april, kan jo være verdt å bare slenge inn en søknad selv om du er usikker nå, da du ikke trenger å bestemme deg før svarfristen som er i sommer en gang.

 

Det måtte nesten blitt på ettermidagen, arbeidsituasjonen min per nå er at jeg såvidt rekker alle mine arbeidsoppgaver innefor arbeidstid. Det er også til tider at jeg må jobbe mye overtid og fullføre halveis utførte oppgaver på kveldstid da jeg ikke rekker det innenfor vanlig arbeidstid.

 

Vi har nylig hatt medarbeider samtale, så jeg venter her også på tilbakemelding om høyere lønn.

 

Jeg trives såpass mye i min nåværende jobb at jeg ikke kunne tenkt meg å byttet jobb.

 

Jeg kunne heller aldri ønsket å flytte til Oslo selv om det er en by jeg ofte er innom. (Men jeg ser jo at Oslo er numero uno på høyere lønn)

 

Det at jeg jobber innenfor offentlig sektor gjør at utdannelsen min er meget viktig ifht lønn (jeg deler samme arbeidsoppgaver og jobber like hardt som en ingenør men h*n har fortsatt 200.000 mer i året)

Lenke til kommentar

Utdanning er viktig, men jeg jobber også IT offentlig med flere av de samme oppgavene du har listet og tjente i fjor 490,000 - jeg har ikke ferdig utdanning.

 

Om du har en uerstattelig eller viktig rolle er det enklere for deg å be om økt lønn. Mer ansvar osv trekker også opp. 

Tror du uansett må se ganske langt etter en økning på 200,000 i året med utdanning.

sidenote: du skriver 'gratis mobil' men om du tar med denne hjem så skal du betale ~4300,- året for den goden, tipper det står automatisk på selvangivelsen din i år ;)

Lenke til kommentar

Utdanning er viktig, men jeg jobber også IT offentlig med flere av de samme oppgavene du har listet og tjente i fjor 490,000 - jeg har ikke ferdig utdanning.

 

Om du har en uerstattelig eller viktig rolle er det enklere for deg å be om økt lønn. Mer ansvar osv trekker også opp. 

Tror du uansett må se ganske langt etter en økning på 200,000 i året med utdanning.

sidenote: du skriver 'gratis mobil' men om du tar med denne hjem så skal du betale ~4300,- året for den goden, tipper det står automatisk på selvangivelsen din i år ;)

 

Alle på mitt arbeidssted gjør en viktig jobb,

 

Men dersom jeg hadde sluttet, så hadde blitt mye styr og stell for lederne (sitter på mye kompetanse for arbeidsstedet, og jobber ræva av meg)

 

Jeg vil si at jeg har en veldig viktig rolle, men ikke misforstå dette som selvskryt.

 

Det stemmer helt korrekt, trekkes på lønnslipp per måned for mob (så trenger ikke å skrive av) ;)

 

Men da har jeg 15GB data og uendelig med sms/ringeminutter og ikke noe regler for bruk av mobil privat (uten om kriminell virksomhet selvfølgelig :p )

Endret av Indiouzwar
Lenke til kommentar

Om du har en uerstattelig eller viktig rolle er det enklere for deg å be om økt lønn. Mer ansvar osv trekker også opp.

Ut fra arbeidsoppgavene han skriver er han neppe vanskelig å erstatte, det er jo bare generellt IT-drift.

En potet altså, gull verdt for bedriftene men lett å erstatte også.

 

Selv syntes jeg egentlig ikke lønna hørtes så alt for ille ut, men du bør vel klare å pushe den opp til kanskje 450k. Lokasjon spiller også inn, det er bedre betalt i stor-byene enn andre steder.

God lønn ligger gjerne i spesialisering og ikke i å kunne noe om mye.

Lenke til kommentar

 

Om du har en uerstattelig eller viktig rolle er det enklere for deg å be om økt lønn. Mer ansvar osv trekker også opp.

Ut fra arbeidsoppgavene han skriver er han neppe vanskelig å erstatte, det er jo bare generellt IT-drift.

En potet altså, gull verdt for bedriftene men lett å erstatte også.

 

Selv syntes jeg egentlig ikke lønna hørtes så alt for ille ut, men du bør vel klare å pushe den opp til kanskje 450k. Lokasjon spiller også inn, det er bedre betalt i stor-byene enn andre steder.

God lønn ligger gjerne i spesialisering og ikke i å kunne noe om mye.

 

 

Nettopp, spesialisering og 'inhouse' ordninger er noe jeg ser igjen, der er det mye folk som blir sittende uerstattelige. Det er jo selvsagt et resultat av dårlig ledelse, men det skjer og vil kunne være økonomisk gunstig for den enkelt-ansatte.

Lenke til kommentar

 

Om du har en uerstattelig eller viktig rolle er det enklere for deg å be om økt lønn. Mer ansvar osv trekker også opp.

Ut fra arbeidsoppgavene han skriver er han neppe vanskelig å erstatte, det er jo bare generellt IT-drift.

En potet altså, gull verdt for bedriftene men lett å erstatte også.

 

Selv syntes jeg egentlig ikke lønna hørtes så alt for ille ut, men du bør vel klare å pushe den opp til kanskje 450k. Lokasjon spiller også inn, det er bedre betalt i stor-byene enn andre steder.

God lønn ligger gjerne i spesialisering og ikke i å kunne noe om mye.

 

 

 

Jeg forstår at det finnes veldig mange mennesker som bedriver det samme som meg.

 

Men har også noen andre meget sære arbedsoppgaver som gjør at det er veldig få som har kompetanse på akkuratt dette.

 

Dersom jeg nevner dette så avslører jeg egentlig hvor i Norge spesifikt jeg jobber.

 

Så jeg vil si jeg har en viktig rolle (sett bort ifra vanlig 1-2 brukerstøtte + standard arbeidsoppgaver innenfor IT)

Lenke til kommentar

Vil påstå at nær 100% av IT-jobbene har noen sære arbeidsoppgaver og systemer. Du har lært det, andre kan lære det. Det gjør deg ikke uerstattelig med mindre dette er oppgaver og systemer som er nærmest umulig å lære selv i løpet av en fornuftig tidsperiode.

 

Nå vet jeg jo ikke hva dine unike oppgaver og systemer er, men du er ikke uerstattelig om andre kan lære seg/bli lært det samme innenfor rimlig vansklighetsgrad.

Lenke til kommentar

Tenkte mest på å være registret ved UiO, også bare dra dit for å avlegge eksamener. Sikkert andre universiteter der dette også er mulig (altså med lite/ingen oppmøteplikt). Nå er UiO ganske teoretisk, så kan være at andre steder vil egne/passe seg bedre (gitt at de også muliggjør det å lese hjemmeifra for deg). Men ettersom du allerede jobber innen IT-bransjen vil jeg tørre å påstå at du kommer til å ta fag ganske mye lettere enn de fleste andre studenter som kommer rett fra VGS. Alder / modning har også ganske mye å si, jeg merker at jeg er en mye bedre student nå som jeg er i midten av 20-årene enn da jeg kom rett fra VGS.

 

Men ja, som Sampson skriver - så er jo dette noe som ville tatt opp mye av tiden din på kveldstid over flere år, så det er jo noe du må vurdere om det er verdt det.

Lenke til kommentar

Vil påstå at nær 100% av IT-jobbene har noen sære arbeidsoppgaver og systemer. Du har lært det, andre kan lære det. Det gjør deg ikke uerstattelig med mindre dette er oppgaver og systemer som er nærmest umulig å lære selv i løpet av en fornuftig tidsperiode.

 

Nå vet jeg jo ikke hva dine unike oppgaver og systemer er, men du er ikke uerstattelig om andre kan lære seg/bli lært det samme innenfor rimlig vansklighetsgrad.

Det er helt sikkert, det spesielle med det systemet/anlegget jeg har ansvar for er at det er enestående i verden.

 

Ikke noe fancy panzy opplegg, tok 5-6 måneder å lære.

 

Hvem som helst med grunleggende IT kompetanse kunne klart det,

 

MEN! Det fine er at INGEN på utsiden forstår hvor enkelt det faktiskt er å drifte når man først får dreisen på det.

 

Alle tror at det er super vanskelig.

 

Dette systemet/anlegget er noe som blir brukt ifht til turisme og som har stor verdi for hele kommunen jeg jobber i.

 

Jeg får forsåvidt 10k ekstra som lønnstillegg for å drifte dette.

Lenke til kommentar

Poenget jeg ville få frem var vel at utdanning også tar mye tid og ressurser, har du tid til å sette av 3/5 år? Det er tross alt snakk om 'full tid' noe sånt.

 

Alt for glad i å jobbe + fast inntekt.

 

3/5 år med høyere utdanning, pluss å leve på minimum høres veldig krevende ut.

 

Dersom jeg kunne studert på ettermidager + avlagt eksamner noen få ganger i året så hadde det vært ypperlig.

 

1-2 år med dette hadde gått fint tror jeg.

Lenke til kommentar

 

Poenget jeg ville få frem var vel at utdanning også tar mye tid og ressurser, har du tid til å sette av 3/5 år? Det er tross alt snakk om 'full tid' noe sånt.

 

Alt for glad i å jobbe + fast inntekt.

 

3/5 år med høyere utdanning, pluss å leve på minimum høres veldig krevende ut.

 

Dersom jeg kunne studert på ettermidager + avlagt eksamner noen få ganger i året så hadde det vært ypperlig.

 

1-2 år med dette hadde gått fint tror jeg.

 

 

Det her er vanskeligere enn mange tror, foreslår at du kanskje søker deg inn på enkeltemner og prøver med f.eks 2 fag i semesteret som en start, i verste fall koster det litt, sånne ikke-oppmøte fag har som regel en reell pris i motsetning til vanlig skolegang. alt fra 2000-20000 faget avhengig av skolen.

Lenke til kommentar

 

 

Poenget jeg ville få frem var vel at utdanning også tar mye tid og ressurser, har du tid til å sette av 3/5 år? Det er tross alt snakk om 'full tid' noe sånt.

 

Alt for glad i å jobbe + fast inntekt.

 

3/5 år med høyere utdanning, pluss å leve på minimum høres veldig krevende ut.

 

Dersom jeg kunne studert på ettermidager + avlagt eksamner noen få ganger i året så hadde det vært ypperlig.

 

1-2 år med dette hadde gått fint tror jeg.

 

 

Det her er vanskeligere enn mange tror, foreslår at du kanskje søker deg inn på enkeltemner og prøver med f.eks 2 fag i semesteret som en start, i verste fall koster det litt, sånne ikke-oppmøte fag har som regel en reell pris i motsetning til vanlig skolegang. alt fra 2000-20000 faget avhengig av skolen.

 

 

Det er vel ofte privat skoler som tilbyr dette? stipend kan vel da også bli vrient?

Lenke til kommentar

 

 

 

Poenget jeg ville få frem var vel at utdanning også tar mye tid og ressurser, har du tid til å sette av 3/5 år? Det er tross alt snakk om 'full tid' noe sånt.

 

Alt for glad i å jobbe + fast inntekt.

 

3/5 år med høyere utdanning, pluss å leve på minimum høres veldig krevende ut.

 

Dersom jeg kunne studert på ettermidager + avlagt eksamner noen få ganger i året så hadde det vært ypperlig.

 

1-2 år med dette hadde gått fint tror jeg.

 

 

Det her er vanskeligere enn mange tror, foreslår at du kanskje søker deg inn på enkeltemner og prøver med f.eks 2 fag i semesteret som en start, i verste fall koster det litt, sånne ikke-oppmøte fag har som regel en reell pris i motsetning til vanlig skolegang. alt fra 2000-20000 faget avhengig av skolen.

 

 

Det er vel ofte privat skoler som tilbyr dette? stipend kan vel da også bli vrient?

 

 

Nei, alle skoler gjør dette, NTNU, UIO osv.

Stipend kan bli vrient ja, men det skader ikke å søke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...