Gå til innhold

Verneplikt


Anbefalte innlegg

16 år siden jeg var i militæret og jeg husker ikke mye av det som har med militæret å gjøre, så om de skal opprettholde verneplikten, så burde de også ha oppfriskning

Det har dem i forsvaret. En kort oppfriskning. Når og for hvem det skjer eksakt vet jeg ikke. Og så har man heimvernet i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du har litt andre bekymringer enn folk flest...

 

Vi har ganske mange våpen per innbygger. Faktisk Nr 17 i verden.

 

Bare her gir vi ikke enhver idiot våpen, du må vise deg kompetent til det.

Vel. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av frihetsberøvelse når 90% av befolkningen er frihetsberøvet for å tjene pengesystemet, kapitalismen og pengeinteresser og må jobbe 40 timer per uke nesten hele livet for dette.

 

 

Det er da langt mer frihetsberøvelse enn verneplikt. Skal du snakke om individuell frihet som du virker så meget opptatt av må du se ting i et større perspektiv. I Norge er det f.eks ulovlig å slå seg ned på en tilgjengelig plass og bygge seg et hus, selv om man evner det og har de nødvendige resursene.

 

Ikke bare er det ulovlig, men å bygge et hus er i praksis helt umulig fordi loven er så streng på det området. Vi er ikke frie i Norge hvis det er det du tror. Så hvorfor du absolutt skal klage på verneplikt, det har jeg lite forståelse for.

 

Vil du ha mer frihet får du heller begynne å klage på det kapitalistiske systemet for boliger, som er hovedgrunnen til at folk ikke er frie. Folk har behov for boliger, men må betale med livet sitt for det.

Lenke til kommentar

Tror du har litt andre bekymringer enn folk flest...

 

Vi har ganske mange våpen per innbygger. Faktisk Nr 17 i verden.

 

Bare her gir vi ikke enhver idiot våpen, du må vise deg kompetent til det.

Selv synes jeg Sveits har den beste ordningen på dette. Folket er forsvaret og folket er bevæpnet med militære våpen. I tillegg er jo Sveits som kjent det eneste demokratiet i verden, hvor folk faktisk har noe som helst makt foruten å velge drittsekker til å diktere over dem selv.

 

Jeg tror du ser dette med frihet på litt feil måte forresten. Men interessant at ditt alias er direktedemokrati, der har vi iallefall noe til felles.

 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du er så besatt av personlig frihet. Det går ikke med personlig frihet uten et samfunn. De eneste plassene du muligens kan få til noe slik er Alaska, Russland eller Australia.

Lenke til kommentar

Vel. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av frihetsberøvelse når 90% av befolkningen er frihetsberøvet for å tjene pengesystemet, kapitalismen og pengeinteresser og må jobbe 40 timer per uke nesten hele livet for dette.

 

 

Det er da langt mer frihetsberøvelse enn verneplikt. Skal du snakke om individuell frihet som du virker så meget opptatt av må du se ting i et større perspektiv. I Norge er det f.eks ulovlig å slå seg ned på en tilgjengelig plass og bygge seg et hus, selv om man evner det og har de nødvendige resursene.

 

Ikke bare er det ulovlig, men å bygge et hus er i praksis helt umulig fordi loven er så streng på det området. Vi er ikke frie i Norge hvis det er det du tror. Så hvorfor du absolutt skal klage på verneplikt, det har jeg lite forståelse for.

 

Vil du ha mer frihet får du heller begynne å klage på det kapitalistiske systemet for boliger, som er hovedgrunnen til at folk ikke er frie. Folk har behov for boliger, men må betale med livet sitt for det.

Joa er overformynderi til tusen her til lands, ingen tvil om det.

 

Jeg er da ingen stor fan av det kapitalistiske systemet utenom de verdier det skaper. Derfor jeg liker en god blanding der Kapitalismen og kommunismen fikk et barn. Kalt sosialdemokrati.

 

På sikt kunne jeg tenke meg at vi heller stadig mer og mer mot marxisme ettersom økonomien og teknologien tillater det. Er der balansen kommer inn. I en fremtid der alle har det de trenger blir det lite behov for penger.

 

Men det er nok ikke noe jeg lever til og se :p

 

Jeg vet hvertfall at jeg ville jobbet med det jeg driver med selv om jeg ikke fikk betaling om jeg hadde alt jeg trenger. Sikkert ikke like mange timer som jeg gjør i dag, men og jobbe gir gjør meg tilfreds da jeg liker det jeg driver med.

 

Ser jo at hun dama i kassa på rema ikke får mye ut av sin jobb, men i fremtiden så eksisterer ikke slike jobber.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg Sveits har den beste ordningen på dette. Folket er forsvaret og folket er bevæpnet med militære våpen. I tillegg er jo Sveits som kjent det eneste demokratiet i verden, hvor folk faktisk har noe som helst makt foruten å velge drittsekker til å diktere over dem selv.

 

Jeg tror du ser dette med frihet på litt feil måte forresten. Men interessant at ditt alias er direktedemokrati, der har vi iallefall noe til felles.

 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du er så besatt av personlig frihet. Det går ikke med personlig frihet uten et samfunn. De eneste plassene du muligens kan få til noe slik er Alaska, Russland eller Australia.

Men Sveits er ikke medlem av en stor allianse og må stikke ned i midtøsten for og drepe folk som aldri har gjort deg noe galt.

 

De er helt nøytrale og holder bare på for intern sikkerhet. Da har jeg ikke et problem med tvang i grunn når jeg tenker meg om.

 

Jeg har et stort problem med og drepe mennesker som ikke truer meg eller de jeg er glad i.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Med kun profesjonelle i militæret så kunne vi ha spart millarder

Trenger ikke alle rekruttskolene og ikke alle leirene

Mindre utstyr og mindre "lærere"

 

Skal vi beholde verneplikten så holder det med 3 måneder, lærte ingenting etter rekrutten

Kan spare millarder her også

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men Sveits er ikke medlem av en stor allianse og må stikke ned i midtøsten for og drepe folk som aldri har gjort deg noe galt.

 

De er helt nøytrale og holder bare på for intern sikkerhet. Da har jeg ikke et problem med tvang i grunn når jeg tenker meg om.

 

Jeg har et stort problem med og drepe mennesker som ikke truer meg eller de jeg er glad i.

Det har da vel nesten alle? Vi er jo enige her.

 

Jeg er også imot krigshisseralliansen NATO.

Lenke til kommentar

Jeg vet hvertfall at jeg ville jobbet med det jeg driver med selv om jeg ikke fikk betaling om jeg hadde alt jeg trenger. Sikkert ikke like mange timer som jeg gjør i dag, men og jobbe gir gjør meg tilfreds da jeg liker det jeg driver med.

Det er jo meget bra. Det er ikke alle som er så heldige. Svært mange jobber bare fordi samfunnet krever penger av dem for å kunne bo og delta i samfunnet. Ikke rimelige penger, men urimelige penger. Pengesystemet er manipulert ikke i vanlige borgeres interesser, men for en elite som skal leve på bekostning av alle andre.

 

Ser jo at hun dama i kassa på rema ikke får mye ut av sin jobb, men i fremtiden så eksisterer ikke slike jobber.

Da er vi jo inne på full sirkel her. Hva skal folk gjøre da? Og hvordan skal de overleve når de ikke lenger trenger å jobbe? Da tjener kapitalistene ALLE pengene, mens folk vil være uten inntekt. Hvordan skal samfunnet klare en slik overgang?

 

Da vil nok alle som har en jobb de liker, slik som deg, få svært hard konkurranse om jobben. Ellers må vi gjøre en fullstendig endring i hele systemet.

 

Det finnes alikevel ingen god grunn til at en normal bolig skal koste 3 millioner kroner. Så et viktig steg i riktig retning blir å løse det problemet.

Lenke til kommentar

Det er jo meget bra. Det er ikke alle som er så heldige. Svært mange jobber bare fordi samfunnet krever penger av dem for å kunne bo og delta i samfunnet. Ikke rimelige penger, men urimelige penger. Pengesystemet er manipulert ikke i vanlige borgeres interesser, men for en elite som skal leve på bekostning av alle andre.

 

 

Da er vi jo inne på full sirkel her. Hva skal folk gjøre da? Og hvordan skal de overleve når de ikke lenger trenger å jobbe? Da tjener kapitalistene ALLE pengene, mens folk vil være uten inntekt. Hvordan skal samfunnet klare en slik overgang?

 

Da vil nok alle som har en jobb de liker, slik som deg, få svært hard konkurranse om jobben. Ellers må vi gjøre en fullstendig endring i hele systemet.

 

Det finnes alikevel ingen god grunn til at en normal bolig skal koste 3 millioner kroner. Så et viktig steg i riktig retning blir å løse det problemet.

Borgerlønn, ikke alle har evnen til og bli spesialister. Og jeg syntes de har da rett på og leve et allright liv, og ha råd til og dra på ferie en gang i blant etc.

 

Finland har vel begynt med borgerlønn, og ser ikke ut til og ha godt opp i flammer så langt :)

Lenke til kommentar

De som er i for dårlig form  kommer ikke inn fordi Forsvaret ikke har bruk for dem. 

Var under inntrykk intelligens var det viktigste. Kroppen er lett og trene. Så langt den ikke er skadet da.

 

USA sitt militær nekter og ta inn noen med 82 eller mindre, grunnet de har funnet ut at de bruker mer resurser på og overvåke, veilede osv enn det menneske bidrar.

 

De manglet litt folk i vietnam krigen, og McNamara fikk lov til og drafte "McNamaras morons"

 

De så noen forferdelige tap i kamp kontra oppgående soldater. Soldater som tjeneste gjorde med dem kunne ofte si at de var mer redd for at "idioten" skulle skyte dem enn fienden.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Nå blir vel ikke akkurat vernepliktige sendt ut til Afghanistan o.l.

Og vil si at de absolutt fleste har utrolig god nytte av et år som vernepliktig.

Et år i arbeidslivet gir langt mer nytte både for individet og samfunnet. Ergo er min mening at de fleste taper på verneplikten og blir mindre samfunnsnyttige. Det eneste man får, såvidt jeg kan erindre, ett år godskrevet ansiennitet i det første yrket man går inn i. For mange betyr dette at "kompensasjonen" for et frarøvet arbeidsår mhht økonomi og erfaring er verdiløs.

 

Når jeg var inne møtte jeg særdeles mange barn som åpenbart ikke hadde lært seg å oppføre seg utenfor mors rekkevidde og disse hadde forsåvidt godt av å tvinges til å omgås andre mennesker, men det igjen går på bekostning av oss andre som må leve sammen med dem og jeg mener bestemt at de uansett ville fått samme lærdom i arbeidslivet.

 

Når det gjelder HV så mener jeg å huske at enkelte fikk velge mellom verneplikt eller HV. stemmer ikke det? For min del ble iallefall verneplikten utsatt mens jeg gikk på skole.

Lenke til kommentar

Når det gjelder HV så mener jeg å huske at enkelte fikk velge mellom verneplikt eller HV. stemmer ikke det? For min del ble iallefall verneplikten utsatt mens jeg gikk på skole.

 

Når jeg var inne så var noen som hadde valget mellom å ha 18måneders førstegangstjeneste og ingen videre HV øvelser. Eller 12mnd med mulighet for rep øvelser i heimevernet. 5 år siden, så vet ikke hvordan det har forandret seg nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...