Gå til innhold

Verneplikt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppfatter norske militær som mer bøddler for USA i disse dager er forsvarere av landet. Noe man ikke bør tvinges til, om vi blir angripet. Ja for all del, tving folk. Men slik situasjonen er i dag. Nei.

 

En proff hær har mange fordeler. Man slipper og kaste bort tid og resurser på mennesker som bare er tiden de må så forsvinner de. Når man har frivillige ansatte så er oppholdet demmes i gjennomsnitt en del lengre og man kaster bort menneskelig resurser og erfaring mindre.

Det stemmer at det Norske "forsvaret" har blitt en bøddel for USA, og det er på grunn av demokratiske problemer i Norge. Vil du virkelig at disse skurkene skal ha sitt eget private militær?

 

Jeg kan ikke snakke for alle, men for meg var vernepliktstiden en nyttig og god tid. Og om det skulle komme til det (krig), så har jeg basis kompetansen til å delta i å forsvare Norge. Selv nå, lenge etter.

 

Verdens fremste og største hær er proff.

Nord-Korea?

 

Ja, det stemmer faktisk. I Nord Korea er det en jobb å være i militæret, og tjenesten varer svært lenge. Man blir da profesjonell og soldat er da et yrke.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hadde vi lært om holdninger og verdier i skolen, så hadde folk flest -ønsket- å gjøre en tjeneste for landet sitt. Men siden vi ikke lærer noe om det, så blir det ræva te karl.

Skolen er jo også en forpliktelse og tvang. Vi kan vel like gjerne droppe den også.

 

Mvh,

Sark

Lenke til kommentar

 Ja, men det er vel en annen diskusjon?

Nei, tett relatert til denne.

 

Verneplikt er din måte å tjene landet på, dette skjer rett etter endt skoletid, så det er ikke slik at man da er ukjent med forpliktelser. Frem til det har staten tjent personen ved å utdanne (og delvis hjernevaske) dem. Det er ikke urimelig å tjene staten i ett år som en gjentjeneste, og det er heller ikke mer tvang enn skole.

 

I tillegg det året man tjener staten, tjener man også landet og er delaktiv i å ta ansvar for å beskytte ALLE rettigheter og ALLE friheter vi har i Norge, inkludert muligheten til individuell frihet, egoisme og narsissisme.

Lenke til kommentar

Nei, tett relatert til denne.

 

Verneplikt er din måte å tjene landet på, dette skjer rett etter endt skoletid, så det er ikke slik at man da er ukjent med forpliktelser. Frem til det har staten tjent personen ved å utdanne (og delvis hjernevaske) dem. Det er ikke urimelig å tjene staten i ett år som en gjentjeneste, og det er heller ikke mer tvang enn skole.

 

I tillegg det året man tjener staten, tjener man også landet og er delaktiv i å ta ansvar for å beskytte ALLE rettigheter og ALLE friheter vi har i Norge, inkludert muligheten til individuell frihet, egoisme og narsissisme.

Igjen, du gir ingen god grunn til hvorfor man skal drive med noe så alvorlig som personlig frihets berøvelse.

 

Jeg skylder staten ingenting, er 33 år og har allerede tjent tilbake i skatt hva som ble investert i meg. Så igrunn burde Norge tjene meg...

 

Jeg syntes det er urimelig når personen ikke vil. Det er kidnapping, slave arbeid, tortur og alt på en gang. Barbarisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Igjen, du gir ingen god grunn til hvorfor man skal drive med noe så alvorlig som personlig frihets berøvelse.

 

Jeg skylder staten ingenting, er 33 år og har allerede tjent tilbake i skatt hva som ble investert i meg. Så igrunn burde Norge tjene meg...

 

Jeg syntes det er urimelig når personen ikke vil. Det er kidnapping, slave arbeid, tortur og alt på en gang. Barbarisk.

Da kan du like gjerne flytte til Kongo hvis du tror du ikke trenger å bidra til forholdene her i Norge. Du skylder Norge og staten noe. Verneplikt er en helt greit motbetaling og sikrer at forholdene varer videre og at det er folkets oppgave å beskytte landet.

 

Det er ikke frihetsberøvelse. Hadde ikke Norge vært som det var, hadde du ikke hatt noe frihet. Det er din plikt å bidra til den friheten vi har.

Lenke til kommentar

Da kan du like gjerne flytte til Kongo hvis du tror du ikke trenger å bidra til forholdene her i Norge. Du skylder Norge og staten noe. Verneplikt er en helt greit motbetaling og sikrer at forholdene varer videre og at det er folkets oppgave å beskytte landet.

 

Det er ikke frihetsberøvelse. Hadde ikke Norge vært som det var, hadde du ikke hatt noe frihet. Det er din plikt å bidra til den friheten vi har.

Det jeg skylder de er at jeg betaler de penger for og holde meg sikker, det er dealen i et moderne samfunn.

 

Så kan de ansette folk som ønsker dette, får jeg et bedre produkt for pengene mine og. Samt bedre sikkerhet da forsvaret blir bedre.

 

Så dine argumenter faller sammen.

 

Jeg bidrar med penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg skylder de er at jeg betaler de penger for og holde meg sikker, det er dealen i et moderne samfunn.

 

Så kan de ansette folk som ønsker dette, får jeg et bedre produkt for pengene mine og. Samt bedre sikkerhet da forsvaret blir bedre.

 

Så dine argumenter faller sammen.

 

Jeg bidrar med penger.

Penger er ikke alt. Hvis Norge en gang er i krig, er det ingen som kan unngå å måtte bidra. Dess flere er trent til å bidra, dess bedre for alle.

Lenke til kommentar

Penger er ikke alt. Hvis Norge en gang er i krig, er det ingen som kan unngå å måtte bidra. Dess flere er trent til å bidra, dess bedre for alle.

Ja krig er en annen ting, USA tar og trekker inn folk i krig de og. Men i normal "fredstid" så er dem frivillige.

 

Blir vel ikke færre at av dem er en proff hær...

 

Så vidt jeg vet så er vi ikke i krig i dag.. I så fall har jeg gått glipp av mye

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se hvordan USA driver med sin "proffe" hær. De er rene lakeier for politikerne og representerer ikke normale folk. De representerer folk som ønsker/glorifiserer vold og er dermed meget mottakelige for ulovlig og aggressiv global krigføring.

 

Norge er allerede på den stien. Men det kan begrenses ved å la forsvaret forbli en folkelig institusjon heller enn en krigshissende insitusjon. Da er muligheten langt større for alt noen blåser i fløyten i Norge og anklager politikerne og de militære institusjoner for å misbruke Norges forsvar.

 

Folk flest vil ikke i krig, "profesjonelle" soldater vil i krig.

 

Alikevel er det en del soldater i USA som har stått frem med anklager om misbruk av makt og USA sine grusomheter og overgrep rundt i verden.

Lenke til kommentar

Se hvordan USA driver med sin "proffe" hær. De er rene lakeier for politikerne og representerer ikke normale folk. De representerer folk som ønsker/glorifiserer vold og er dermed meget mottakelige for ulovlig og aggressiv global krigføring.

 

Norge er allerede på den stien. Men det kan begrenses ved å la forsvaret forbli en folkelig institusjon heller enn en krigshissende insitusjon. Da er muligheten langt større for alt noen blåser i fløyten i Norge og anklager politikerne og de militære institusjoner for å misbruke Norges forsvar.

 

Folk flest vil ikke i krig, "profesjonelle" soldater vil i krig.

 

Alikevel er det en del soldater i USA som har stått frem med anklager om misbruk av makt og USA sine grusomheter og overgrep rundt i verden.

Forsvaret gjør bare det regjeringen ber om..

 

De er bare et instrument. 

 

Forsvaret har ingen myndighet til og ta politiske besluttninger.

 

Blir litt som og fikse armen til en som er psykisk syk, du må fikse hode... Og er hode USA har problemer med..

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Forsvaret gjør bare det regjeringen ber om..

 

De er bare et instrument. 

 

Forsvaret har ingen myndighet til og ta politiske besluttninger.

 

Blir litt som og fikse armen til en som er psykisk syk, du må fikse hode... Og er hode USA har problemer med..

De har et moralsk ansvar ovenfor folket de er ment å tjene. En leiemorderhær har inget slikt ansvar. De har kun ansvar ovenfor de som betaler dem. De har ingen lojalitet foruten penger.

 

I USA har de rett til å eie og bære våpen, slik at folket utgjør en "milits". I Norge har vi en meget begrenset rett til dette, men verneplikt veier opp for dette gjennom at forsvaret er folkelig, av folket og for folket. I bunn og grunn svarer ikke vårt forsvar til regjeringen, forsvaret svaret til folket og til Kongen.

 

Å flytte det ansvaret og skape en politisk leiemorderhær ville ha vært et gigantisk feilsteg. De politiske oligarkene ønsker selvsagt dette.

Lenke til kommentar

De har et moralsk ansvar ovenfor folket de er ment å tjene. En leiemorderhær har inget slikt ansvar. De har kun ansvar ovenfor de som betaler dem. De har ingen lojalitet foruten penger.

 

I USA har de rett til å eie og bære våpen, slik at folket utgjør en "milits". I Norge har vi en meget begrenset rett til dette, men verneplikt veier opp for dette gjennom at forsvaret er folkelig, av folket og for folket. I bunn og grunn svarer ikke vårt forsvar til regjeringen, forsvaret svaret til folket og til Kongen.

 

Å flytte det ansvaret og skape en politisk leiemorderhær ville ha vært et gigantisk feilsteg. De politiske oligarkene ønsker selvsagt dette.

Tror du har litt andre bekymringer enn folk flest...

 

Vi har ganske mange våpen per innbygger. Faktisk Nr 17 i verden.

 

Bare her gir vi ikke enhver idiot våpen, du må vise deg kompetent til det.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

De har et moralsk ansvar ovenfor folket de er ment å tjene. En leiemorderhær har inget slikt ansvar. De har kun ansvar ovenfor de som betaler dem. De har ingen lojalitet foruten penger.

 

I USA har de rett til å eie og bære våpen, slik at folket utgjør en "milits". I Norge har vi en meget begrenset rett til dette, men verneplikt veier opp for dette gjennom at forsvaret er folkelig, av folket og for folket. I bunn og grunn svarer ikke vårt forsvar til regjeringen, forsvaret svaret til folket og til Kongen.

 

Å flytte det ansvaret og skape en politisk leiemorderhær ville ha vært et gigantisk feilsteg. De politiske oligarkene ønsker selvsagt dette.

Vi har fortsatt karrieremilitære og det er disse som vil gi instrukser til de "folkelige" som skal desertere så I den forstand har vi vel allerede en "leiemorder hær" som du kaller det. Forskjellen er vel bare at vår er dårlig betalt og lite respektert fordi man bruker pengene på "bermen" i lek i stedet for å motivere og utstyre et profesjonelt militær.

 

Jeg har vanskelig for å se for meg at "folket" er så nasjonalistiske som du ser for deg. Som tidligere nevnt tror jeg de fleste er for opplyste idag til å blindt "gi livet" for politikk som tjener eliten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har fortsatt karrieremilitære og det er disse som vil gi instrukser til de "folkelige" som skal desertere så I den forstand har vi vel allerede en "leiemorder hær" som du kaller det. Forskjellen er vel bare at vår er dårlig betalt og lite respektert fordi man bruker pengene på "bermen" i lek i stedet for å motivere og utstyre et profesjonelt militær.

 

Jeg har vanskelig for å se for meg at "folket" er så nasjonalistiske som du ser for deg. Som tidligere nevnt tror jeg de fleste er for opplyste idag til å blindt "gi livet" for politikk som tjener eliten.

Tjener de så dårlig? var under inntrykk de tjente greit. Var bare en antagelse fra meg da, ettersom en oberst bekjent virker og ha ganske dype lommer.

 

Men er vel kanskje til de øverste alle penga går? :p

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Du skjønner det at du måtte betalt mer skatt hvis vi skulle hatt et profesjonelt forsvar, ikke sant? Enten det, eller vi måtte fjerne andre goder.

Det forsvinner jo absurde mengder med cash i å trene allmennheten i form av verneplikt. Man forskyver disse pengene over i faktisk militær slik som de fleste andre moderne land.

 

Budsjettet blir det samme (uten at jeg kan si stort om hvordan det regnestykket ser ut i praksis). Jeg registrerte bare at det ble brukt syke summer på verneplikten når jeg utførte den.

Altså - ikke i form av å betale eller kompensere de som ble utsatt for det, men logistikken rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...