Gå til innhold

Rød Ungdom - Demonstrasjon i Oslo


Støtter du demonstrasjonen?  

91 stemmer

  1. 1. Støtter du demonstrasjonen?

    • Ja
      11
    • Nei
      80
    • Vet ikke/ingen formening
      0


Anbefalte innlegg

Forstår ikke hvordan man kan velge en side i en konflikt som palestina/Israel, synes begge parter er idioter.

 

 

Edit: Burde vi ikke boikotte Kina også? De bryter jo ytringsfrihet, henretter folk og driver totalitært styre? Men såklart nei, de kan vi ikke boikotte, fordi de produserer så mye varer vi trenger, og de er jo også kommunister og kjemper mot den onde kapitalismen. GO KINA!

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpenbart klarer du ikke forholde deg saklig til denne debatten når du fortsetter å bruke begrep som "trakassering", fortsetter å blande inn "jøder", impliserer at jeg støtter det å banke opp jøder på gata, og når du fremdeles ikke svarer konkret på hvilke "nøytrale" rapporter du støtter som jeg ikke har nevnt, eller klarer å forholde deg til det jeg skriver. Jeg har faktisk bedre ting å bruke tida mi på.

Jeg forsetter å bruke trakasering, fordi det dere drev på med var trakasering. Jeg viste deg definisjonen, og ditt svar var "jeg er ikke enig i definisjonen". Og jeg har aldri sagt at du ønsker å banke opp jøder på gata, men at deres organisasjon vil ikke føre til konstruktivt, kanskje bare at innvandre vil banke opp jøder på gata sånn som i Malmø.

 

Jeg er faktisk den som ikke burde svare deg, når du kommer med argumenter som "jeg er ikke enig i den offesielle definisjonen". Følger vi den offesielle definisjonen så var det dere drev på med trakasering. Og jeg synes det er synd at hatet deres mot Israel er så stort at dere kan legitimere trakasering mot jødiske selgere.

Lenke til kommentar

Som sagt før, definisjonen din var ikke av trakassering, men av diskriminering. Trakassering defineres f.eks slik:

 

«Det er trakassering når ett eller flere individer gjentatte ganger over tid blir utsatt for negative handlinger (for eksempel uønsket seksuell oppmerksomhet, plaging, utfrysing, fratak av arbeidsoppgaver, eller sårende fleiping og erting) fra ett eller flere andre individer. Videre bør det være en ubalanse i styrke forholdet; den som blir trakassert, må ha vanskelig for å forsvare seg. Vi snakker ikke om trakassering dersom to omtrent like «sterke» personer kommer i konflikt, eller når det dreier seg om en enkeltstående konfliktepisode.»

 

(Min utheving)

Lenke til kommentar

Som sagt før, definisjonen din var ikke av trakassering, men av diskriminering. Trakassering defineres f.eks slik:

 

«Det er trakassering når ett eller flere individer gjentatte ganger over tid blir utsatt for negative handlinger (for eksempel uønsket seksuell oppmerksomhet, plaging, utfrysing, fratak av arbeidsoppgaver, eller sårende fleiping og erting) fra ett eller flere andre individer. Videre bør det være en ubalanse i styrke forholdet; den som blir trakassert, må ha vanskelig for å forsvare seg. Vi snakker ikke om trakassering dersom to omtrent like «sterke» personer kommer i konflikt, eller når det dreier seg om en enkeltstående konfliktepisode.»

 

(Min utheving)

Skulle ikke du ikke svare meg lenger. Du er ikke særlig flink til å holde dine egne ord.

 

Og nei, det er ikke definisjonen av diskriminering. Dette er er definisjonen av diskriminering.

 

 

Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt.

 

Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse har som formål eller virkning at personer eller foretak på grunnlag som nevnt i første ledd blir behandlet dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon.

 

Med indirekte diskriminering menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som fører til at personer på grunn av forhold som nevnt i første ledd blir stilt særlig ufordelaktig sammenliknet med andre. Med indirekte diskriminering i arbeidslivet menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som faktisk virker slik at en arbeidssøker eller arbeidstaker stilles dårligere enn andre arbeidssøkere eller arbeidstakere på grunn av forhold som nevnt i første ledd.

 

Forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et saklig formål, og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles, anses ikke som diskriminering etter loven her.

 

Det er forbudt å medvirke til brudd på diskrimineringsforbudet i paragrafen her.

 

Endres ved lov 20 mai 2005 nr. 28 (i kraft fra den tid som fastsettes ved lov) som endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

 

 

Under er definisjonen på trakasering. Noe som dere drev på med fordi dere hadde absolutt til formål å være nedverdigende, ydmykende og fientlig.

 

At man kan gjøre hva man vil første gangen uten at det blir kalt trakasering er ikke riktig. Iforholdtil arbeidslivkonflikter må man ha mer enn et tilfelle. Men dette er ingen arbeidslivkonflikt, og da forholder vi oss til definisjonen under som ikke stiller noen krav til at det skal bare ha vært en hendelse. Det er den som står i Norges lover.

 

F.eks. dette er en taxisjåfør som gjorde handlinger mot en kvinne som var engangshandlinger. Hvorfor står det da at han drev med trakasering? http://www.rogalandsavis.no/nyheter/fra_retten/article5361789.ece

 

 

§ 5. Forbud mot trakassering

 

Trakassering på grunnlag som nevnt i § 4 første ledd er forbudt. Med trakassering menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende eller ydmykende.

 

Det er forbudt å medvirke til brudd på bestemmelsen i første ledd.

 

Arbeidsgiver og ledelsen i organisasjoner eller utdanningsinstitusjoner skal innenfor sitt ansvarsområde forebygge og søke å hindre at det skjer trakassering i strid med første ledd.

 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

"Trakassering" må jo settes i en kontekst, du kan ikke si at alle handlinger som skremmer noen er trakassering. Uansett var det jo ikke trakassering, demonstrasjonen var mot israelske varer, ikke salgsmenn/kvinner. Og som allerede sagt var det altså et par kunder som lagde bråk da de forsøkte å bryte gjennom demonstrasjonen og demonstrativt kjøpe israelske varer og forsvare Israel muntlig.

Lenke til kommentar

"Trakassering" må jo settes i en kontekst, du kan ikke si at alle handlinger som skremmer noen er trakassering. Uansett var det jo ikke trakassering, demonstrasjonen var mot israelske varer, ikke salgsmenn/kvinner.

Nå passet ikke deres demonstrasjon bare en av kriteriene, men alle sammen. Og hvis det bare var mot varene og ikke mot personene, hvorfor sto det på et av plakatene deres "skam dere", hvorfor ropte dere ukvemsord mot dem og hvorfor kunne dere ikke gjort dette på Karl Johan?

 

Og dere lagde masse bråk også. Det kan vi se fra

, hvor dere plager andre kunder ved å bråke i et kjøpesenter. Dere har ikke tillatelse til å demonstrere der, og da har dere ikke tillatelse til å henge opp svære plakater og ihvertfall ikke skrike sånn at andre kunder ikke kan handle i fred.

 

Og som allerede sagt var det altså et par kunder som lagde bråk da de forsøkte å bryte gjennom demonstrasjonen og demonstrativt kjøpe israelske varer og forsvare Israel muntlig.

Og? De har rett til å kunne handle der og til å kunne ytre seg om det ikke er til sjenanse for andre kunder som dere var. Dere har ikke rett til å være der! Hva er det som får deg til å tro at dere har rett til å bestemme hvor folk skal handle? :thumbdown:

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Forstår ikke hvordan man kan velge en side i en konflikt som palestina/Israel, synes begge parter er idioter.

 

Edit: Burde vi ikke boikotte Kina også? De bryter jo ytringsfrihet, henretter folk og driver totalitært styre? Men såklart nei, de kan vi ikke boikotte, fordi de produserer så mye varer vi trenger, og de er jo også kommunister og kjemper mot den onde kapitalismen. GO KINA!

At begge sider kan gjøre feil betyr ikke at den ene ikke har rett. Israel er et moderne demokrati, og fortjener derfor vår støtte mot forsøk på å gjøre hele Midtøsten til et samlet diktatur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og Camlon, om man bråker eller ikke er ikke relevant, her er det snakk om å demonstrere mot salg av varer som støtter en ulovlig okkupasjon etter folkeretten, og å da også kritisere de som støtter disse bruddene på internasjonal lov og rett, er helt legitimt. Det var aldri noen personangrep/personkarakteristikker, angrep eller lignende, alt er basert på det jeg har nevnt med salg av disse varene som bryter med folkeretten. Folk som bidrar til brudd på folkeretten BURDE skamme seg.

Lenke til kommentar
Forstår ikke hvordan man kan velge en side i en konflikt som palestina/Israel, synes begge parter er idioter.

 

Edit: Burde vi ikke boikotte Kina også? De bryter jo ytringsfrihet, henretter folk og driver totalitært styre? Men såklart nei, de kan vi ikke boikotte, fordi de produserer så mye varer vi trenger, og de er jo også kommunister og kjemper mot den onde kapitalismen. GO KINA!

At begge sider kan gjøre feil betyr ikke at den ene ikke har rett. Israel er et moderne demokrati, og fortjener derfor vår støtte mot forsøk på å gjøre hele Midtøsten til et samlet diktatur.

Et demokrati som har undertrykt den palestinske befolkningen i flere tiår. Det at det har støtte i folket betyr ikke at det er bra.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Og Camlon, om man bråker eller ikke er ikke relevant, her er det snakk om å demonstrere mot salg av varer som støtter en ulovlig okkupasjon etter folkeretten, og å da også kritisere de som støtter disse bruddene på internasjonal lov og rett, er helt legitimt. Det var aldri noen personangrep/personkarakteristikker, angrep eller lignende, alt er basert på det jeg har nevnt med salg av disse varene som bryter med folkeretten. Folk som bidrar til brudd på folkeretten BURDE skamme seg.

Hvis dere ønsker å demonstrerer mot varer fra Israel, så trenger dere ikke å trakasere selgere. Det går fint ann å holde en demonstrasjon foran stortinget. Du kan mene hva du vil om deres varer, men ifølge norsk lov har de lov til å selge sine varer i Norge og det burde du respektere. Det er faktisk imot norsk lov å trakasere selgere, og derfor vil sannsynligvis lederen for aksjonen bli straffet.

 

Med samme logikk om at trakasering er ok om de har gjort ting som Palestinakomiten ikke liker, burde kineserene få lov til å trakasere meg om jeg åpner en butikk i Kina som selger varer fra Norge. Tross alt ifølge Kina ga Norge fredsprisen til en kriminell person. F.eks. de skriver sitater som

 

 

Friday the 2010 Nobel Peace Prize was awarded to Liu Xiaobo, an incarcerated Chinese criminal.

 

The Nobel committee once again displayed its arrogance and prejudice against a country that has made the most remarkable economic and social progress in the past three decades.

 

They have reason to question whether the Nobel Peace Prize has been degraded to a political tool that serves an anti-China purpose. It seems that instead of peace and unity in China, the Nobel committee would like to see the country split by an ideological rift, or better yet, collapse like the Soviet Union.

 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke den norske staten som selger varene.

 

Og nei, det er ikke "ting som Palestinakomiteen ikke liker", det er ting som bryter med folkeretten. Som sagt tidligere!!

Nei, men hvis den norske staten er enig med dere så kan de boikotte Israel, men vi lever heldigvis ikke i et diktatur så du må overbevise befolkningen om at det er en god ide. Dere har ikke rett til å gå ut og trakasere selgere dere ikke liker.

 

Så om de bryter folkeretten da kan man trakasere selgere som selger varer fra det landet, ikke sant? Kan jeg trakasere butikker som selger varer fra Palestina, siden de har brutt folkeretten flere ganger. Noen hendelser er ganske alvorlige også. Hvordan hadde du reagert hvis noen gikk inn i et kjøpesenter og skrek boikott palestina, barnemordere, nei til mennesklige skjold, nei til terrorisme og skam deg, pluss mange skjellsord og hindret folk å gå inn i butikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, om selgere selger produkter som bryter med folkeretten, så er det vår rett å bruke ytringsfriheten vår til å protestere mot dette.

 

Det er ingen butikker som selger varer fra Palestina i Norge bortsett fra Al Quds i Oslo. I Gaza får de jo ikke engang lov til å eksportere, av Israel.

Så da bør jeg med samme argumentasjon få lov til å trakasere selgerene i Al Quds, siden Palestina har også brutt folkeretten flere ganger?

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Palestina har ikke brutt folkeretten. Palestina som stat fins ikke. Om du mener PA (Palestinian Authority) så vet jeg ikke om noen folkerettsbrudd som de har gjort nei. Og Al-Quds har aldri uttrykt noen støtte til Hamas.

Jeg snakket om Palestina, altså Gaza og Vestbredden som helhet. Det har vært mange brudd på folkeretten, fra de fleste stater. Og da spesielt Hamas. Nå kan du sitte her og diskutere at man ikke kan boikotte Al-Qudos fordi de ikke har gitt noe støtte til Hamas. Men jeg ser ikke poenget.

 

Ser du ikke at vi ikke kan ta loven i våre egne hender. De fleste land har brutt folkeretten en eller annen gang, og svært mange har brutt dem mange ganger. Vi kan ikke la folk trakasere selgere som selger varer fra det landet. Det er f.eks. mange egyptiske butikker i Norge, skal man ha lov til å trakasere selgere fra Egypt fordi Egypt har brutt folkeretten flere ganger? Vi lever i et vestlig sivilisert samfunn og da kan vi ikke tillate slik trakkasering, og det håper jeg en dag du også vil forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hamas er allerede boikottet av Vesten. Hamas okkuperer ingenting. Heller ikke PA. Israel derimot driver ulovlig okkupasjon og ekspansjon, bryter folkeretten og menneskerettighetene. Andre stater som bryter internasjonal lov og rett blir sanksjonert for dette med våpenembargo og økonomiske sanksjoner. Israel får gå fri. DERFOR må VI gjøre noe, når politikerne og det internasjonale samfunnet svikter.

Lenke til kommentar

Hamas er allerede boikottet av Vesten. Hamas okkuperer ingenting. Heller ikke PA. Israel derimot driver ulovlig okkupasjon og ekspansjon, bryter folkeretten og menneskerettighetene. Andre stater som bryter internasjonal lov og rett blir sanksjonert for dette med våpenembargo og økonomiske sanksjoner. Israel får gå fri. DERFOR må VI gjøre noe, når politikerne og det internasjonale samfunnet svikter.

 

Hamas dreper og torturere egen befolkning!

folk som støtter Yassir arafat blir forfulgt, torturert og drep av Hamas. fordi de ikke støtter dems politikk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...