Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Grunn til å klage etter bruktbilkjøp?


Anbefalte innlegg

Kjøpte en 2010 mazda for et par mnd siden med 136k km kjørt. Ble kjøpt av bruktbilforhandler og ble annonsert som "hel og pen" og uten noe forbehold om mangler/feil eller lignende. Har nå fått den inn på service, og i tillegg til full service der de byttet stort sett alt, ble det avdekket litt av hvert annet også:

- "Clutch er veldig slitt", fikk beskjed om at det ikke skulle stort mer til enn et dårlig girskift eller to til før den potensielt kan ryke og at jeg må være veldig forsiktig frem til den blir byttet så jeg ikke havarerer.

- Bærekule foran på høyre har slark

- Slark i stab.linker foran

- Drivakselmansjett foran har rift

- Bremseskiver og klosser foran er utslitt

- Heng i bremsen foran på høyreside.

 

Så nå må/bør clutch, lenkearmer foran, bremseskiver+klosser foran, drivaksel-mansjett foran og høyre bærekule foran byttes.. Til sammen 36k i reparasjonskostnader. Bilen kostet ~65k og var priset noe høyere enn hva jeg ser tilsvarende biler ligger ute for nå (55-60k), så det var strengt tatt ikke grunn til å mistenke at den skulle være i dårlig stand enn en gjennomsnittslig 9 år gammel bil. Er dette ting jeg bør ha krav på å få dekket av forhandler (eller ihvertfall delvis dekket, vet at f.eks. bremseskiven er ting man gjerne må forvente)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si. I de tilfellene hvor jeg har kjøpt bil med bruktbilgaranti på minimum 3 måneder har dette vært en problemfri sak. Men er det ikke normalt for butikkene å sjekke dette før de legger bilen ut på salg? Når jeg har byttet inn mine eldre biler har de alltid tatt bilen inn på en såkalt takst før jeg får bytte.

 

Men du høres uansett i overkant uheldig ut. Selv har jeg en Mazda 6 fra 2010 som snart har gått like langt som din. Den gikk nylig igjennom service uten feil.

Lenke til kommentar

Etter 9 år og 136000 kilometer høres alt overnevnte ut som normal og forventet slitasje alder og kjørelengde tatt i betraktning.

 

Om clutchen er så dårlig som du beskriver, burde du ha merket dette på prøvekjøring. Slurer den? Om den ikke gjør det, er det neppe noen fare for havari med det første.

 

Ellers er resten det jeg vil omtale som slitedeler med normal slitasje, og jeg tror du vil ha problemer med å få noe refusjon/erstatning med mindre salgsannonsen sier at bilen er solgt med nyoverhalte bremser, nye stag, etc. Evt. om bilen er solgt med en helt fersk EU-godkjenning. Flere av tingene du nevner burde i såfall ikke vært godkjent.

 

 

Tips til fremtiden: Ta alltid bilen på en naf-test eller annen tilstandsrapport før kjøp. Bilforhandlere er like utspekulerte som privatselgere.

Lenke til kommentar

Det skadar ikkje å prøve seg, men dette høyres ikkje ut som feil som må ha vært til stades når du kjøpte bilen for nokre månedar sidan. Mykje kan skje på den tida.

 

Du bør også ta litt med ei klype salt det som mekanikaren din fortalte deg etter servicen, vedkommande har tross alt økonomisk interesse for at du skal reparere mest mogleg no med ein gong.

 

Men eg hadde nok tatt dette opp med bruktbilselgaren som er den profesjonelle parten her. Servicekostnadar på over 50% av kjøpssummen etter kort tid på ein bil der det av ein profesjonell selgar ikkje blei tatt forbehald om slitasje, betyr nok at bilen er i vesentleg dårlegare stand enn du hadde grunn til forvente.

Lenke til kommentar

Prisen på 36 tusen hørtes veldig mye ut for det som listes opp.

 

Jeg spurte om pris på clutchbytte på en Mazda 323 1997-modell i 2011. Merkeverksted skulle ha over 10 000 kr. Det er neppe blitt billigere siden den gang.

 

For alt sammen høres ikke 36000 helt feil ut dersom det er snakk om merkeverksted. Men å ringe litt rundt til andre verksteder, og skaffe aftermarket-deler i stedet for originaldeler burde nok klare å ta prisen ned 10-15000 kr.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Prisen på 36 tusen hørtes veldig mye ut for det som listes opp.

 

Clutchen alene koster 22,5k å få byttet, derfor prisen ble såpass høy.

 

Sikkert merkeverksted. Enkelte tror at alternativer ikke eksisterer.

Er ikke merkeverksted.

 

Etter 9 år og 136000 kilometer høres alt overnevnte ut som normal og forventet slitasje alder og kjørelengde tatt i betraktning.

 

Om clutchen er så dårlig som du beskriver, burde du ha merket dette på prøvekjøring. Slurer den? Om den ikke gjør det, er det neppe noen fare for havari med det første

 

Tips til fremtiden: Ta alltid bilen på en naf-test eller annen tilstandsrapport før kjøp. Bilforhandlere er like utspekulerte som privatselgere.

Burde kanskje det ja, men det gjorde jeg ikke. Merket at den tok langt ute, men tenkte dessverre ikke særlig over det der og da, hadde pga omstendighetene ikke tid/mulighet til noe naf test. Den slurer.

Lenke til kommentar

Clutchen alene koster 22,5k å få byttet, derfor prisen ble såpass høy.

 

Er ikke merkeverksted.

 

Burde kanskje det ja, men det gjorde jeg ikke. Merket at den tok langt ute, men tenkte dessverre ikke særlig over det der og da, hadde pga omstendighetene ikke tid/mulighet til noe naf test. Den slurer.

 

Usedvanlig dyr pris for clutch. Ville forhørt meg med flere verksteder om du ikke allerede har gjort det. Som nevnt så er ikke en utslitt clutch helt uvanlig etter 136000 kilometer. Men når den er så slitt at den slurer tenker jeg det er noe forhandleren burde gitt beskjed om. Mulig du kan bruke det argumentet i mot dem. Å slite ut en clutch tar tid, så om den slurer nå, hadde den ikke lenge igjen når du kjøpte den for tre måneder siden. Det burde selgeren ha informert om.

Lenke til kommentar

Clutchen alene koster 22,5k å få byttet, derfor prisen ble såpass høy.

 

Er ikke merkeverksted.

 

Burde kanskje det ja, men det gjorde jeg ikke. Merket at den tok langt ute, men tenkte dessverre ikke særlig over det der og da, hadde pga omstendighetene ikke tid/mulighet til noe naf test. Den slurer.

 

Det betyr at dem tar 13-14k for de andre tingene, og det er alt for mye spør du meg.

 

Bærekule er under en time arbeid (av med hjulet og èn bolt som av og til krangler), og 200-400,- i deler.

 

Mansjett omtrent det samme, må løse navet og få akslingen løs, men èn time med skikkelig verktøy og know-how holder i massevis selv om det sitter som f... Ingen dyre deler.

 

Bremser vet jeg faktisk ikke, siden jeg alltid har gjort det selv for 2000,- i deler og en formiddag i garasjen i arbeid. Om dem tar mange tusen for det er det for altfor dyrt mener jeg. Bytte av skiver og klosser bør inkludere rengjøring og smøring av kalipere og glidepinner (som er det som normalt får det til å henge).

 

Ender du med å måtte fikse noe av dette selv bør du definitivt sjekke pris flere steder. Også for clutchen, hvis de er så dyre på småtingene er dem nok for dyre på det også.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Takker for svar. Har allerede sendt prisforespørsel til to andre steder. Fått tilbake tilbud fra en av de på 18k for clutchen, som heldigvis er godt under første tilbudet jeg hadde. Har ikke råd til å ta alt i en en gang (om ikke jeg får det dekket), så i så fall er planen og få tatt clutchen først, før jeg tar resten om en måneds tid når jeg har råd. Noen som har noen betenkninger om det? Enkeltting jeg bør prioritere? Bremsene er fortsatt et stykke unna å komme ned på stålet, men jeg har ikke noe eksakt mm måling på tykkelsen.

Lenke til kommentar

Bærekule og bremser er viktigst. Hvis noe av det ryker er det potensiell ulykke.

 

Kjipt om clutch ryker og du ikke kommer videre, og drivaksel varer en stund til om den ikke lager ulyder, du itar hvertfall livet av hverken deg selv eller noen andre helt med det første pga det..

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Takker for svar. Har allerede sendt prisforespørsel til to andre steder. Fått tilbake tilbud fra en av de på 18k for clutchen, som heldigvis er godt under første tilbudet jeg hadde. Har ikke råd til å ta alt i en en gang (om ikke jeg får det dekket), så i så fall er planen og få tatt clutchen først, før jeg tar resten om en måneds tid når jeg har råd. Noen som har noen betenkninger om det? Enkeltting jeg bør prioritere? Bremsene er fortsatt et stykke unna å komme ned på stålet, men jeg har ikke noe eksakt mm måling på tykkelsen.

Min Mazda er ihvertfall utstyrt med en ulyd når belegget nærmer seg slutten. Da også med god margin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...