Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bilkjøp vanskelig selger ved mangler


Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte en v70 2010 modell, avtalte henting og kjøp for noen dager sider. Tok billån i forkant så det var egt ikke aktuellt med å avvise bilkjøpet når jeg reiste i 3t for å hente også hadde jeg alt tatt billån. Bilen såg bra ut og jeg fant ikke noe der og da. Så over bilen og den gav ett bra førsteinntrykk. Selger opplyste om ingen mangler. Holder på å utbedre småtingene. Han har i etterkant annerkjent kjennskap til manglene jeg har klaget på, men som han ikke ville opplyse meg om på stedet eller i forkant av kjøp

Bilen var annonsert slik:


Dette er et meget pent eksemplar av Volvo v70 med Automatgir og kraftig motor som yter hele 175 HK. V70 er kjent som et av markedets mest allsidige og romslige biler. Med stort bagasjerom og god beinplass vil man kjenne på bilens praktiske løsninger som den er kjent for.
Bilen er svært godt vedlikeholdt. Dokumenteres med komplett service historikk hvor alle er tatt hos merkeverksted. Vedlagte kvitteringer følger med på utført arbeid. Sist service er tatt for ca 4 måneder siden.
Bilen er for det meste brukt til pendling både av meg og tidligere eier. Tidligere eier var en eldre mann i Trøndelag. Har aldri hatt noen problemer med bilen, verken i mitt eie eller tidligere. Det er blitt tatt hjulkontroll på NAF og er derfor klar til nytt eierskap.

Kvaliteter som er verdt å merke seg med bilen:
- komplett service historikk
- nye sommerdekk(Yokohama)
- voksenkjørt
- kun to eiere
- tidligere flushet
- hjulkontroll
- trofast bil

Nøl ikke med å ta kontakt! Takboks medfølger kjøpet



Manglene jeg har lagt merke til
-Bulk og riper høyre bakdør, nesten umulig å se om du er høy, bøyer du deg ned så ser du det tydelig
-Noe tungstartet, trolig grunnet dårlig batteri
-Noe matt frontlykt
-Fire elendige og ubrukelige vinterdekk
-Rustskader til 22k+
-Dårlig styrekule
-Rift i gulvmatte
-Slitt viftelager
-dårlig batteri



Selger sier att bilen er «gammel», men du husker kansje MG saken min her tidligere? Der fikk jeg medhold i saken min, og det var vel en 76 modell. Han sier att jeg fikk se og prøvekjøre bilen før salg, men jeg sa jo jeg tok den før jeg fikk kjøpt, men altså, jeg sa jeg tok den, og da forventer jeg jo å få bilen som er annonsert og ikke en oppripet en med mindre mangler?

Endret av Noxz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har kjøpt bruktbil en gang uten å se på den først, og hatt problemer, og gjentar "suksessen" ved neste bilkjøp også? Fantastisk!

 

Det du ramser opp av feil burde vært lett å oppdage ved en enkel besiktigelse og prøvetur. At en 10 år gammel bruksbil ikke ser ut som en ny bil er vel en selvfølge, uten at det er nevnt i annonsen. At vinterdekkene er dårlige er lett å se, og ettersom disse ikke er nevnt i annonsen er det ekstra grunn til å sjekke disse. Hvorvidt en bil er tungstartet eller ikke kan vel oppfattes ulikt av den enkelte, men dette måtte du vel også merke under prøveturen? Noe matt frontlykt? Fordi den ikke ser ut som den gjorde da bilen var ny for 10 år siden, og nå er like gammel og brukt som resten av bilen? Hvis det gjelder bare den ene, kan det være at bilen har hatt skade, så den andre lykten er skiftet.

Fant ingen feil i vida, ingen ulyder eller røde flagg under kjøringen. Reagerte litt på to ulike frontlykter ja, ene ble byttet da den knuste av steinsprut, skal polere opp den andre. Fikk bilen varm og allerede startet. Den er noe tungstartet ved både kald og varm motor som mest trolig vil skyldes batteriet. Selger sier att han helt ærlig ikke visste om bulken, men vinterdekkene visste han om. Bulken var helt umulig å se før jeg tok den opp på en lift for å rustbehandle. Han mente att den ikke er tungstartet, noe jeg er enig i, den er litt tungstartet men langt ifra tungstartet. Batteriet burde byttes etter 9 år i bilen, og da burde den starte lettere. Normal levetid er 5-6 år for ett bilbatteri liksom

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Med mindre kjøpssummen er så høg at du hadde grunn til å forvente heilt strøken bil, så har du nok her ei dårleg sak.

 

At bilen har riper som ikkje er synlege utan at du bøyer deg ned for å sjå etter dei, er nok å forvente på ein nesten 10 år gamal bil. Særleg når selgar heller ikkje har gitt opplysningar om at bilen har uskada lakk.

Det at batteriet er dårleg kan du nok ha ei sak på, men nok ikkje på grunnlaget av at bilen er litt tungstarta då dette er noke som du måtte ha oppdaga ved prøvekøyring. Sjå over elektronikken ellers og sjå om du kan hekte svakt batteri på andre elektriske feil.

At frontlykta er litt matt vil du nok også ha ei dårleg sak på med mindre du meiner at frontlykta er veldig matt. Litt matte frontlykter på ein snart 10 år gamal bil der frontlyktene fortsatt er orginale er nok slikt som du må rekne med. Skal du ha ei sak her så må du i alle fall være litt meir konkret en "noe matt frontlykt".

Dei ubrukelege vinterdekka kunne du også hatt ein sak på, men eg kan ikkje sjå utifrå annonsa som du har sitert at selgar har sagt at vinterdekka følger med. Med mindre du kan vise til at vinterdekk skulle følge så vil nok selgaren svare ut med at vinterdekka ikkje skulle følge med kjøpet, og så er du plutseleg to felgar i manko også.

 

Som sagt så kan du ha ei sak dersom bilen er svært høgt prisa, men slik som du legg fram saka med "noe" tungstarta og "noe" matt lykt, samt usynlege riper så har du ikkje den beste saka på at bilen er i klart dårlegare stand enn du hadde grunn til å forvente.

 

 

 

Det normale med bruktbilsalg er at du møter opp og prøvekøyrer bilen.

Deretter påpeiker du at du synes batteriet virka litt slapt, og selger svarer med å vedgå at batteriet ikkje har blitt bytta dei siste åra.

Så seier du at det vil koste ca 2000 kr å bytte batteri, og selger svarer at det har han rekna inn i salgsprisen.

Så spør du om selger kan slå av 500 kr fordi du må bytte batteriet, og selger seier at det er greit.

Deretter går du over til lyktene for å sjå om du får selger til å slå av litt på prisen fordi dei er matte.

Osv, osv.

Etter at du og selgaren har gått over heile bilen så oppsummerer dere kva dykk er enige om skal være den nye prisen på bilen, og begge er einige så inngår dykk avtale om kjøp.

Det er ikkje alltid selger er villig til å gå ned i pris, enkelte selgarar reknar ut nøyaktig kva dei må ha for bilen og held hardt på den prisen, medan andre selgarar vurderer kva dei har lyst til å ha for bilen og deretter legg på 30%. Fyrstnemnde selgar vil ha lite rom for å prute, og sistnemde kan være villig til å slå av opp mot 50% etter litt pruting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Står i utstyrslisten att vinterhjul medfølger. Lykten fikser jeg selv da det tar to minutt å polere bort.

 

Merket ingen mangler ved prøvekjøringen. Den virket fin og bra. Noe rust på understellet men det har jeg tatt.

 

Ang. batteriet så skal jeg få lånt meg en batteritester, da det skjer både når bilen er varm og kald så er det nok ikke glødepluggene

 

Når bilen fremgår som «meget pen» i salgsannonsen, så vil det vel ikke stemme helt overrens når den har en bulk langs hele nedsiden på høyre bakdør?

 

https://imgur.com/a/rvLiqvW

Lenke til kommentar

Batteriet er sikkert ~9 år gammelt.
Byttet nylig batteri på vår 2010 model. Det har fungert, men burde vært skiftet før. Jeg fikk nok da bilen ikke ville starte etter tur på butikken.

Tror du finner flere enn én skjønnhetsflekk på vår bil, selvom jeg har vært jævlig forsiktig med den.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Jo, han skrev det fulgte med.

Og vinterhjulene fulgte med, som du sier at selgeren sa (selv om du ikke har nevnt dette under "Bilen var annonsert slik" i #1).

 

At du ikke spurte om tilstanden før du så på bilen, eller sjekket dem før du kjøpte bilen, må jeg si er ditt problem, ikke selgers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og vinterhjulene fulgte med, som du sier at selgeren sa (selv om du ikke har nevnt dette under "Bilen var annonsert slik" i #1).

 

At du ikke spurte om tilstanden før du så på bilen, eller sjekket dem før du kjøpte bilen, må jeg si er ditt problem, ikke selgers.

 

Stod under ekstrautstyr og ikke under beskrivelse. Fikk dekkene først etter jeg signerte kontrakten

Lenke til kommentar

Så du har kjøpt bruktbil en gang uten å se på den først, og hatt problemer, og gjentar "suksessen" ved neste bilkjøp også? Fantastisk!

 

Har hatt 20 biler, dette er nr 21. Kun to av 21 bilkjøp der jeg har hatt selgere som ikke har opplyst om alt. Er ikke neste bilkjøp når det er 19 biler innimellom

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Så selv om han hold tilbake informasjon så mener du att alt er min feil?

 

Han har opplyst om at bilen er 9 år gammel og det følger med vinterdekk. 

 

En hver oppegående person vil da anta at dekkene er 9 år eller nyere. 

Hvordan du mener det er å holde tilbake informasjon har jeg dessverre vanskelig med å forstå logikken bak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Han har opplyst om at bilen er 9 år gammel og det følger med vinterdekk. 

 

En hver oppegående person vil da anta at dekkene er 9 år eller nyere. 

Hvordan du mener det er å holde tilbake informasjon har jeg dessverre vanskelig med å forstå logikken bak.

 

Når han vet att det ikke er en eneste pigg igjen på dekkene så er det vel greit å informere om det, det samme med bulken i nedkant av døren.

 

Om du kjøper en veteran så forventer du ikke att dekkene er ifra 1950

 

Merk

 

Selger sier følgende "Dette er et meget pent eksemplar [...] Bilen er svært godt vedlikeholdt."

 

Om den er godt vedlikeholdt så bytter man også batteri når dens levetid er over, samt dekkene. Og vil du kalle en bil med oppskrapet og bulket dør som ett "meget pent eksemplar"? Den ble også omtalt som "svært god teknisk stand"

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Kan ikke se at du har noe å klage på her. Du har selv undersøkelsesplikt før kjøp.

Tiltredes. Sliter med å se at TS har en så veldig god sak eller har blitt "lurt" på noen måte. Ingenting av de manglene han anfører er ting som er oppsiktsvekkende eller upåregnelige på en 9 år gammel bil. At selger som de fleste andre bruker typiske salgsfloskler som "meget pen" og "godt vedlikeholdt" kan man jo ikke ta som noe bevis eller bekreftelse på en perfekt og plettfri bil. Jeg hadde i beste fall tolket det som at selgerens subjektive mening var at han hadde et pent eksemplar ift. alder og kjørelengde mv. Noe mer kan man ikke legge i det. Og tilstanden til eksteriør og dekk er jo verdens enkleste ting å bringe på det rene ved å se på bilen før man kjøper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...