Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tilhenger - hva skal jeg velge?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vet om du noen gang vil trenge karmer og presenning, hvorfor skal du da kjøpe det allerede nå?

 

Du kjenner best dine egne behov.

 

Jeg anbefaler en tilhenger med bremser.

Ikke planlegg for worst case scenario og kjøp en tilhenger som er gigantisk. Den ene gangen du trenger å frakte noe stort kan du leie en større henger. Kjøp en som passer til det du oftest vil frakte, med litt margin.

 

Ta med i beregningen hva slags bil du skal trekke den med, og hva slags førerkort du har. Vegvesenet har en tilhenger-kalkulator som viser hva du kan trekke med din bil og ditt førerkort.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så de fleste mener jeg kan starte med en enkel henger også eventuelt oppgradere med ekstra karmer senere hvis det trengs?

Du har da ikke beskrevet, behov for noe annet. Enkel henger med plan på 1,25 x 1,5 - 1,7, så har du det du trenger. Og de fleste andre. Brems er bare fordyrende, når du ikke har behov for å kjøre tunge ting. Men igjen, ditt valg.

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke en stor henger, men den bør være bred nok til å frakte byggningsplater. Hvis kassen er litt over 1,20 bred og 2 meter lang går det vel greit å frakte plater en sjelden gang selv om de er 240 lang - om de stikker litt ut bak. Hengeren vil stå ute, så uansett bør jeg ha presenning til den. Madammen er glad i å bytte ut møbler, så den blir vel litt brukt til slikt. Har også en liten gummibåt og påhengsmotor som trengs å fraktes av og til. Den kan jo bare legges oppå karmene og stroppes fast. Hvor mye kan jeg få plass til under presenningen med ekstra karmer? Eventuelt uten? Tenker på en henger med ca. 120 x 200 centimeter kassemål.

 

Kommer aldri til å frakte mer enn 5-600 kilo med den, men den bør romme litt og bør være lett å flytte og håndtere alene.

 

hvor bred er gummibåten din?

det er ikke lov å ha last som stikker mer enn 15 cm ut på hver side av hengeren... 120 cm bred henger = max 150 cm gummibåt :)

det er totalbredden som gjelder... så  hengere med f.eks120 cm kassemål kan frakte bredere last hvis den har hjulene på utsiden.

Lenke til kommentar

 

Minimum 2,5m plattlengde. To meter blir ofte for kort

For kort? Til hva?

 

Det er avstand fra senter av henger og til bakenden på bil som oftest er begrensningen, når det gjelder lange ting. Ser ikke at TS har behov for å frake noe som er lengere enn ca 6m. Og til det trenger han kun 1,5 m langt plan på hengeren.

 

Skulle man finne på å kjøpe veggplater til et hus er det en kjempesak at planet på hengeren er 2,5m.  1,5m lengde på planet er ikke brukbart i mine øyne når jeg ser folk frakte plank som er 4-6m langt. 

 

At du ikke syns det samme er greit for meg.

Lenke til kommentar

Gummibåten er 150 bred og de fleste mindre hengere jeg har sett med rundt 120 bredde på planet har hjulbuer på utsiden.

Tysse hengeren min er 1,40 m bed utv. og 1,31 inv. (målte nå for morro skyld) Hjulene er under. Da hadde jeg lagt "strø" (plank) oppå karmene og stroppet fast. Men plankene må også sikres.

 

Ser dette utvikler seg fra noe søppel, til båthenger, m.m. :) Men du trenger fremdeles ikke en bredere og dyrere henger enn jeg har.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Skulle man finne på å kjøpe veggplater til et hus er det en kjempesak at planet på hengeren er 2,5m. 

 

Dette skyldes vel at du ikke har erfaring og ikke vet bedre. :) Jeg har kjørt både gipsplater (2,4 m  - 3,0 m  L), falsede veggplater av sponplater, gulvplater og plank/bord opp til 6,2 m lende på min henger. Og planet på min henger er 1,7 m. (Kunne gjort det samme på en henger, med 20 cm kortere plan). Draget på min henger er til å trekke ut, så dette går fint. Dette er vanlig for håntverkere.

 

Det er draget som må være langt nok, så mittpunktet på hengeren (og lasten) er minst 3 m fra bakkant på bilen. Men alle bord og alle plank er ikke så lange, da må det være spessialbestilling. Så i praksis legger en de langste i mitten på hengeren (sideveis) og forskyver de litt bakover, så en kan svinge fritt og likevel ikke komme borti bilen. Resten av plankelasset stables så at tyngdepunktet (av all last) kommer litt forran mitten på hengeren, til ca 70 kg på kula. Praktisk erfaring og litt sunn fornuft, så går det meste.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Ofte på rimelige hengere er karmene faste. Ser folk ligger planker oppå hengeren og stropper fast. Hva med en kollisjon? Planken vil jo fly gjennom bilen...

Ja, min henger har faste sidekarmer. Og det er vanlig på de rimligste,.Er sjelden en har behov for å leggge ned sidelemmer på slike hengere. Hengere hvor en kan laste på paller, eller hele pakker med bord/plank, o.l. med truck fra siden, er beregnet for mye større last. Der er det praktisk med nedfellbare lemmer.

 

Er det mindre last (les; vekt), laster vi ofte oppå karmene. Gode stropper og en omrdeingen med stroppen rundt lasten og så stramme godt til, så er det ingen fare ved lovlig kjørehastihet med henger.

 

Samme prinsipp buker vi, når vi legger lang last ned i hengeren.

Lenke til kommentar

Coop sin henger har kort drag. Det er vel begrenset hvor lang trelast jeg kan trekke med den? Det er vel maks en meter ting kan stikke ut bak?

Dritthenger herfra til månen. Denne er ekstremt pinglete bygget, har kun avtagbar lem bak, er så kort at den er utfordrende å rygge med, og SVJV kan den ikke bygges på med karmer. Velg heller en henger fra Tysse / Gaupen, pluss et par til merker. Da får du i det minste noe som ligner på kvalitet. Begge disse merkene har også små størrelser, men pass på å få en modell som faktisk har mulighet for påbygging av karm og evt at det finnes presenning til den. 

Tror du har fått så mye svar du kan få her, tiden er vel inne til å stikke innom en forhandler for å sjekke utvalget og finesser. Felleskjøpet har Gaupen, btw.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En burde helst slippe å tenke mye på vedlikehold av tilhengeren.

Den er en bruksgjenstand.

Eier/bruker er selvsagt ansvarlig for at den er i forskriftsmessig og forsvarlig stand, men det burde ikke være mye arbeid.

 

Min er for ny til at jeg tør uttale meg om holdbarheten. Men den ser ut til å være god kvalitet.

Uansett kvalitet så må alt som er ment å bevege på seg, og som står ute, vedlikeholdes. På en tilhenger er ikke så voldsomt mye, men noe er det. Div hengsler, og ikke minst draget, spesielt om det er brems på den. En som står mye i ro må gjerne vedlikeholdes vel så mye som en som brukes jevnlig. Bremser og drag setter seg fast, hjul blir urunde av å stå på samme sted over tid.

Meeen, så fryktelig lang tid trenger det ikke ta å smøre dette inn :-)

Lenke til kommentar

 

Boggi er definitivt mer stabilt, samt at du ikke er like avhengig av nesehjul, siden den står fint på sine 4 hjul.

En boggi-tilhenger vil da ikke oppføre seg som du her beskriver siden en boggi vil ha enkel innfesting til selve tilhengeren.

Du snakker nok om toakslede tilhengere.

 

Det er forskjell på boggikonstruksjon og toakslet selv om mange mener det er akkurat det samme.

 

<snip>

 

En toakslet tilhenger vil oppføre seg annerledes enn tiltenkt dersom draget den festes til er enten veldig lavt eller veldig høyt.

 

Det har du helt rett i, brukte feil ord. Tror de fleste likevel forsto hva jeg skrev, det er vel neppe å få tak i en ekte boggihenger i det hele tatt. 2-akslet kan være utfordrende nok til denne prisklassen, jeg tenkte brukt...

 

Godt poeng dette med draget. Mange / alle dobbelakslede hengere har hjulene under kassen, så da blir det naturlig nok litt høyde på draget på enkle og rimelige hengere, og da er det ikke bare morsomt å dra den etter en bil som ikke passer i høyden.

Lenke til kommentar

Coop sin henger har kort drag. Det er vel begrenset hvor lang trelast jeg kan trekke med den? Det er vel maks en meter ting kan stikke ut bak?

Det der hadde ikke jeg kjøpt.

Tilhengeren har ikke bremser heller, noe som vil si at du har maxfart på 60km/t med en gang aktuell totalvekt på tilhengeren overskrider 300kg.

 

Den ser ut til å være veldig kort, og da trolig ganske ekkel å rygge med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...