Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor reagerer folk så sterkt på at man ikke vil ha barn?


Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål jeg har fundert over en stund:

 

Hvorfor har folk så sterke reaksjoner på mennesker som sier de ikke vil ha barn?

 

Det er tydeligvis noe som fremmer sinne, frustrasjon, hat, nedlatenhet og verre til.

Hva er det ved dette som fyrer folk sånn opp? 

Hvorfor reagerer folk sånn så voldsomt på dette? 

 

Virker som et vanlig argument er at vedkommende ser på dette valget som meget egoistisk.

Hvordan er det egoistisk? Er det ikke nok barn her i verden som enten ikke har et godt liv eller ikke har noen forsørgere i det hele tatt? 

 

Man velger da vitterlig å få barn for ens egen skyld?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dama og eg har ingen planar om å få barn, mens svigers prøvar sterkt å kome med hint til at vi burde komme igong og at dei ønskjer barnebarn. Har omtrent slutta når eg er i nærheita då dei ser eg bryr meg fint lite, mens dama for ofte høyre det når ho er heime(spesielt mykje no når ho bur midlertidig der). Faren satt seg til og med med ho for ein alvorsprat om at han ville bjynde og spare pengar til barnebarn osv.

Sjølv på jobben sin blir folk veldig overraska når ho seier ho ikkje skal ha barn.

So er tydeleg at folk innbiller seg at dei har noko dei skulle sagt når det kjem til andres ønskjer om å få barn.

Lenke til kommentar

Det er noe med det å ha unger som barnløse ikke helt skjønner pga de ikke har opplevd det. Jeg hadde heller ingen planer om å ha unge. Og når folk i lunsjen viste barnebilder eller fortalte banale ting ungen hadde gjort var jeg null interessert. Men etter jeg selv fikk en liten en forstod jeg magien med det.

 

Om andre ikke vil ha barn bryr meg lite, men kan skjønne foreldrene som har opplevd dette og vil det beste for sine egne sønner/døtre (og gjerne vil ha barnebarn) kan pushe litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noe med det å ha unger som barnløse ikke helt skjønner pga de ikke har opplevd det. Jeg hadde heller ingen planer om å ha unge. Og når folk i lunsjen viste barnebilder eller fortalte banale ting ungen hadde gjort var jeg null interessert. Men etter jeg selv fikk en liten en forstod jeg magien med det.

 

 

Akkurat slik var det for meg også - jeg skulle ikke ha barn!

 

Så ble det slik allikevel - men det var jo fantastisk.

 

Det er et problem at man ikke vet hvordan det er før det skjer.

 

Men det er kanskje noen som ikke ville synes det var særlig fantastisk, samtidig er det noen som vil gå glipp av noe stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et spørsmål jeg har fundert over en stund:

 

Hvorfor har folk så sterke reaksjoner på mennesker som sier de ikke vil ha barn?

 

Det er tydeligvis noe som fremmer sinne, frustrasjon, hat, nedlatenhet og verre til.

Hva er det ved dette som fyrer folk sånn opp? 

Hvorfor reagerer folk sånn så voldsomt på dette? 

 

Virker som et vanlig argument er at vedkommende ser på dette valget som meget egoistisk.

Hvordan er det egoistisk? Er det ikke nok barn her i verden som enten ikke har et godt liv eller ikke har noen forsørgere i det hele tatt? 

 

Man velger da vitterlig å få barn for ens egen skyld?

 

Hva er meningen med livet?

For mange er det å bringe livet videre. Å forplante seg. 

Når du sier at du ikke vil ha barn, så vil det så klart vekke oppsikt

 

Disse menneskene (som får barn) ofrer også veldig mye av fritiden sin, kanskje jobb også, for å tilfredsstille sin mening med livet.

 

"Å få barn er det beste som har skjedd meg. Du vet ikke hva du egentlig ønsker før du får barn."

Dette er et vanlig argument fra mennesker som får barn uten at de selv ønsket det. Barnet var ikke planlagt, de fikk et barn allikevel, beholdt det, og nå er de plutselig de lykkeligste menneskene på denne jord. 

Så klart skjer det noe med deg når du får barn. Det skjer en tilknytning. Det er sanser og følelser.

 

Du spør hvorfor de reagerer.

De reagerer fordi de selv har gitt etter for presset fra familie, de har gitt bort fritiden sin. "Hvordan våger du å være lykkelig? Tenk på hva jeg har ofret!"

 

De reagerer fordi du ikke bryr deg om deres mening med livet.

Mennesker bryr seg om alt. Ikke bry deg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen drømmer om en kriger på level 80 og maser støtt og stadig om hvor vanskelig det var å få tak i hesten sin, andre fokuserer på barn og liker å snakke om det.

 

Folk er forskjellige :)

 

 

Jeg har barn.

Jeg forstår godt hvorfor folk ikke vil ha barn.

Du har ikke hatt det skikkelig jævlig før du står midt på natta og prøver å roe en baby uten å hatt en hel natt søvn på et halvt år og det holder på å svartne for deg. En kan bare glemme å nyte tid for seg selv eller ha råd til å kjøpe seg noe.

 

Men igjen - jeg regner med at det er noe som betaler for seg selv senere når ungene er større, klarer seg selv og du ser de har det godt.

 

Mange ganger jeg angrer på at jeg fikk barn og misunner vennene mine som fortsatt fester hver helg, har filmkvelder og vet ikke hva de skal gjøre med pengene sine.

Men så kommer guttene mine løpende inn i armene mine når jeg kommer hjem fra jobb og gir meg en god klem, eller jeg står og ser på at de sover.

Da blir jeg glad for at jeg har de to skjønne typene i hus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forfedrene deres har videreført genene sine i X antall år. Er det ikke litt trist å vite at deres degenererte verdier vil være slutten på familietreet? Game over for deres slekt, kanskje for det beste.

Genetikken i mitt familietre er så shitty at det er absolutt ikke trist nei, selv om enkelte av mine slektninger er for trangsynte til å klare å se det.

 

Anonymous poster hash: cfbff...684

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at vil alle kan henge her en en ubrutt rekke med pu kopulering over alle generasjonene homeo sapiens, og det er bare starten på livsrekken bakover i tid. Tviler ikke på om man sporer ting langt nok tilbake så stammer vi alle fra en type sopp som i følge vitenskapen tilgjengelig var noe av det første levende som utviklet på jorden.

Lenke til kommentar

Mannen min og jeg får også en del kommentarer. Vi har vært sammen lenge, vi har leilighet (med et kontor som alle refererer til som barnerom), faste jobber og kommentarene begynte virkelig å komme etter at vi ble gift.

 

Virker som noen tar det som et personlig angrep på deres valg om å få barn. Det er jo ikke det, ikke noe mer enn at mitt yrkesvalg er annerledes enn deres er det.

 

Noen virker til å tro at det er fordi vi hater barn, og prøver "forhandle" - "Jeg liker heller ikke barn! Det er annerledes når det er ditt eget!". Det er jo ikke det at vi ikke liker/hater barn, vi er bare ikke så gira på ansvar for et eget et. 

 

Mens andre igjen bare konkluderer med at vi kommer til å endre mening, vi er fortsatt unge, har fortsatt tid, osv. 

 

 

Jeg tror aldri jeg kommer til å skjønne denne trangen til å overbevise andre om å endre mening om så store livsvalg. 
Det er så gjennomtrengende og reseptivt å ha den samme diskusjonen om og om igjen. Det er de færreste som lar det ligge etter et enkelt "Nei". Jeg ville jo aldri stilt så invaderende spørsmål til noen som annonserte at de skulle prøve få eller venter barn - Hvorfor er det greit å stille meg de invaderende spørsmålene?  :roll:

 

 

 

dv5gdo5g7t131.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg og min kone har valgt å ikke ha barn, og jeg har selvsagt fått hørt det av mine, stort sett mannlige, arbeidskolleger, men etter en kort avkreftelse om at vi ikke ønsker barn har de stort sett vært med det. Men min bedre halvdel har fått gjennomgå ganske kraftig fra sin omgangskrets og familie hvor det har vært en konstant og til dels hardt press om å få barn. Hun har vært ganske aktiv i nærmiljøet som medlem av diverse lag og organisasjoner, men har etter hvert meldt seg ut av det meste og forholder seg til kun et lite utvalg av venner som respekterer hennes/vært valg. Synd at det er så mange som ikke kan la en såpass personlig sak ligge etter første samtale og ikke må gjenta det dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned, år etter år...................!!!!!!!!!!!!!

 

Ellers er jeg veldig enig med #15

Lenke til kommentar

Forfedrene deres har videreført genene sine i X antall år. Er det ikke litt trist å vite at deres degenererte verdier vil være slutten på familietreet? Game over for deres slekt, kanskje for det beste.

Hvorfor er det trist? Vi er jo alle i slekt, ''rasen'' vår er ikke avhengig av at vi fortsetter å formere oss vilt som vi gjør, faktisk er det fordelsaktig for oss å sette ned farten og sette ned foten, bruke mer prevensjon og abort enn å tvinge folk til å ha barn via sosialt press så folk som egentlig ikke burde bli foreldre blir det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva mener du er grunnlag for at folk ikke burde bli foreldre?

At de rett og slett ikke egentlig vil ha barn burde være nok i seg selv for å være ærlig. Vi har hjernevasket de fleste til å tro at meningen med livet er å få barn så ender vi opp med at folk som ikke egentlig burde ha hatt barn får det allikevel, fordi det er bare forventet av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...