Gå til innhold

Hvorfor skal vi huske 22 juli?


Tufteputten

Anbefalte innlegg

Spaserte i dag forbi der det bygges et minnested om 22 juli. Men hvorfor gjør man det? Hva er det man ønsker å minnes? For mange er den datoen og hendelse et vondt sår for hele Norge. Like vel ønsker jeg å få en større refleksjon over bruken av en slik historie, og stiller meg egentlig spørrende om dette er politisk, eller om det er et sted for pårørende og huske sine kjære?

 

Hvordan man bruker historien er noe som har interessert meg i det siste, og hadde håpet at det kanskje der ute er noen som har tanker rundt dette. Det er jo såpass mye som skjer i verden, og mye som av fortiden vår som ikke blir husket - mens andre ting velger vi å fokusere og minnes. Derav  22 juli. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spaserte i dag forbi der det bygges et minnested om 22 juli. Men hvorfor gjør man det? Hva er det man ønsker å minnes? For mange er den datoen og hendelse et vondt sår for hele Norge. Like vel ønsker jeg å få en større refleksjon over bruken av en slik historie, og stiller meg egentlig spørrende om dette er politisk, eller om det er et sted for pårørende og huske sine kjære?

 

Hvordan man bruker historien er noe som har interessert meg i det siste, og hadde håpet at det kanskje der ute er noen som har tanker rundt dette. Det er jo såpass mye som skjer i verden, og mye som av fortiden vår som ikke blir husket - mens andre ting velger vi å fokusere og minnes. Derav  22 juli. 

hmm, godt spørsmål, mange større tragiske hendelser har sine markeringer og bygg, 9/11, holocaust osv, men usikker på hvorfor vi har denne trangen

Lenke til kommentar

 

Spaserte i dag forbi der det bygges et minnested om 22 juli. Men hvorfor gjør man det? Hva er det man ønsker å minnes? For mange er den datoen og hendelse et vondt sår for hele Norge. Like vel ønsker jeg å få en større refleksjon over bruken av en slik historie, og stiller meg egentlig spørrende om dette er politisk, eller om det er et sted for pårørende og huske sine kjære?

 

Hvordan man bruker historien er noe som har interessert meg i det siste, og hadde håpet at det kanskje der ute er noen som har tanker rundt dette. Det er jo såpass mye som skjer i verden, og mye som av fortiden vår som ikke blir husket - mens andre ting velger vi å fokusere og minnes. Derav  22 juli. 

hmm, godt spørsmål, mange større tragiske hendelser har sine markeringer og bygg, 9/11, holocaust osv, men usikker på hvorfor vi har denne trangen

 

Det er alltids en grunn når man velger å minnes noe. Er det den politiske agendaen og profitten man har i tankene her?

Vi velger hvordan vi skal ha det i nåtiden, og den baserer seg på det vi gjør i fortiden. Vi blir alltid formet av det som er rundt oss nå, og det som har vært - og det vi ønsker skal være fremtiden vår. Så hvis noen sier til oss hva vi skal huske, og hvor vi ønsker å gå, så er vi på mange måter individer som blir styrt mer enn vi vet. Sånn, hvis man ser litt skarpt på situasjonen og reflekterer over det.

Lenke til kommentar

 

Spaserte i dag forbi der det bygges et minnested om 22 juli. Men hvorfor gjør man det? Hva er det man ønsker å minnes? For mange er den datoen og hendelse et vondt sår for hele Norge. Like vel ønsker jeg å få en større refleksjon over bruken av en slik historie, og stiller meg egentlig spørrende om dette er politisk, eller om det er et sted for pårørende og huske sine kjære?

 

Hvordan man bruker historien er noe som har interessert meg i det siste, og hadde håpet at det kanskje der ute er noen som har tanker rundt dette. Det er jo såpass mye som skjer i verden, og mye som av fortiden vår som ikke blir husket - mens andre ting velger vi å fokusere og minnes. Derav  22 juli. 

hmm, godt spørsmål, mange større tragiske hendelser har sine markeringer og bygg, 9/11, holocaust osv, men usikker på hvorfor vi har denne trangen

 

Holocaustmusum skyldes germanguildt mens  9/11 var en hendelse som forandret verden. 22.Juli var en tragedie, men både negativt og positiv har hendelsen ikke forandret noe i Norge. 22.Juli er ikke en milestein i Norsk historie bare en fotnote. Men det var en skikkelig tragedie, men det er ikke den største tragedien i Norge. Det er flere kriger som har tatt mere liv i Norge og vært milesteiner. Så jeg mener at vi burde ha en minnestøtte på Utøya og det er det eneste vi trenger hvis vi ser på hendelsen i et større perspektiv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dette vil aldri bli glemt. I 10-15 år fremover vil AP/LO/AUF minne oss på det, og senere vil historikere kaste seg over temaet og sørge for at det ene liket etter det andre ramler ut av skapet. Jeg er 55 og håper jeg lever lenge nok til å oppleve det.

Lenke til kommentar

Når 22 juli først hendte så tenkte jeg at dette ville forandre alt, men det gjorde ikke det takk og lov. Personene døde for ingenting og uansett om Anders Breivik jobbet for sosialistene som bevisene tilsier eller ikke så forandret det ikke noe politisk.

 

Litt spesielt hvordan dette fungerer, som i drapet på John F Kennedy så hentyder alle bevisene på at det var Lee Harvey Oswald som drepte Kennedy med hjelp fra CPUSA men alle mener CIA gjorde det fordi Media sier det. I Norge tilsier alle bevisene at Anders Breivik jobbet for Frimurerne/AP men pga Media sier han var en ensom ulv så mener alle han var en ensom ulv.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Når 22 juli først hendte så tenkte jeg at dette ville forandre alt, men det gjorde ikke det takk og lov. Personene døde for ingenting og uansett om Anders Breivik jobbet for sosialistene som bevisene tilsier eller ikke så forandret det ikke noe politisk.

 

Litt spesielt hvordan dette fungerer, som i drapet på John F Kennedy så hentyder alle bevisene på at det var Lee Harvey Oswald som drepte Kennedy med hjelp fra CPUSA men alle mener CIA gjorde det fordi Media sier det. I Norge tilsier alle bevisene at Anders Breivik jobbet for Frimurerne/AP men pga Media sier han var en ensom ulv så mener alle han var en ensom ulv.

Hvilke bevis viser at ABB jobbet for Frimurerne/AP? 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvorfor vil noen som jobber for AP angripe både en AP-regjering (bomba) og AUF?

 

I tilfelle det var en "false flag"-operasjon der hensikten kan være å få mindre rasisme og flere innvandrere, som igjen kan skape misnøye og krig?

Det er kompliserte greier å spekulere på om noe er en false flag, og om hva som kan ha vært hensikten.

 

Atter andre mener at det hele var en hevn fra Mossad siden Norge ikke hadde fulgt opp deres ordrer.

Endret av Porcius Festus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har helt rett i det du sier...man blir bare minnet på vonde ting...men det er en positiv side med å minnes også. Man blir minnet på at andre rundt deg også har sympati og det mange som føler seg som et fellesskap når de blir minnet på ting sammen. Dette lindrer på en måte smerten, en smerte som ikke kan leges. Håper du forstår hva jeg mener. Det er bare slik vi mennesker er. Vi er avhengige av hverandre, og må minnes på at alle er verdt like mye, og vi må holde oss sammen. Dette er en tragedie som må bekjempes med kjærlighet...

 

Nstin der en sevfølge at du ikke bryr deg, du ble ikke rammet av det. Det er bare de som mistet sitt blod som kan forklare hvorfor vi bør ha minnestunder. Det er en tradisjon jeg ivhertfall har lyst til å bevare. 

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...