Gå til innhold

Politiske system i Sparta, Athen og Roma


myklebing

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann! Jeg fikk en litt vrien skoleoppgave idag. Jeg skal sammenligne det politiske system i Sparta, Athen og Roma i tidsrommet 500 - 700 år f.kr (ca). Noen som har peiling på dette og kan komme med noen hjelpsomme fakta?

 

Jeg hadde satt utrolig stor pris på det. Takk på forhånd!

Sparta hadde et kongedømme med to konge Athen var republik mens Roma var et kongedømme (republikken kom senere 509 f.Kr for å være helt nøyaktig). Felles var at alle hadde slaver. De behandlet kvinner forskjellig. Kvinner i Athen skulle ikke ses eller være en del av de folkevalgte. Kvinner i Sparta hadde mere friere tøyler men hadde en feminin rolle, mens Roma var mere en mellomting mellom Sparta og Athen.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

 

 

Hva er verneplikt?

 

 

vil ikke si at det er slaveri, heller en tjeneste man må gjøre for landet under en krisesituasjon.

Slaveri er en tjeneste man må gjøre for eieren under en krisesituasjon. ;)

 

 

jeg aner ikke jeg, men jeg ser på slaveri som litt mer tvungent og mer ekstremt. hovedsakelig reagerte jeg på det at det virket som om du mente at slaveri er helt vanlig om man blir utsatt for det hele tiden, hvor hele samfunnet må gjøre ufrivillig arbeid under dårlige levekår med minimal frihet. men som sakt, jeg aner ikke, dett kan godt hende det teknisk sett klassifiseres som slaveri, jeg bare mener det er ett litt ekstremt ord og sammenligning.

Lenke til kommentar

jeg aner ikke jeg, men jeg ser på slaveri som litt mer tvungent og mer ekstremt. hovedsakelig reagerte jeg på det at det virket som om du mente at slaveri er helt vanlig om man blir utsatt for det hele tiden, hvor hele samfunnet må gjøre ufrivillig arbeid under dårlige levekår med minimal frihet. men som sakt, jeg aner ikke, dett kan godt hende det teknisk sett klassifiseres som slaveri, jeg bare mener det er ett litt ekstremt ord og sammenligning.

Det er fordi du har blitt opplært til ikke å tenke selv i norsk skole.

 

Bruken av eufemisme når det omhandler overgrep begått av staten er svært utbredt.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Euphemism

Lenke til kommentar

 

jeg aner ikke jeg, men jeg ser på slaveri som litt mer tvungent og mer ekstremt. hovedsakelig reagerte jeg på det at det virket som om du mente at slaveri er helt vanlig om man blir utsatt for det hele tiden, hvor hele samfunnet må gjøre ufrivillig arbeid under dårlige levekår med minimal frihet. men som sakt, jeg aner ikke, dett kan godt hende det teknisk sett klassifiseres som slaveri, jeg bare mener det er ett litt ekstremt ord og sammenligning.

Det er fordi du har blitt opplært til ikke å tenke selv i norsk skole.

 

Bruken av eufemisme når det omhandler overgrep begått av staten er svært utbredt.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Euphemism

 

 

hmmmmm, til dels, men de oppfordrer oss ofte til å tenke men det er angående litt begrensede temaer som diktanalyse. men på den andre siden så viser de oss ofte samfunnskritiske tekster og ber oss ta stilling til det, stort sett alle oppgavene inkluderer å tenke selv angående ett vidt spekter av temaer, så jeg er ikke helt enig der. 

angående eufemismer så er jo det åpenbart at man ikke ønsker å bruke ord med negative assosiasjoner, da får man jo ett veldig negativt syn på ting hvis man sammenligner det som foregår i Norge med det man ser for seg når det er snakk om slaver. det er vel heller snakk om distansering for vrangforestillinger som kan oppstå hvis man bruker veldig negative ord.

Lenke til kommentar

hmmmmm, til dels, men de oppfordrer oss ofte til å tenke men det er angående litt begrensede temaer som diktanalyse. men på den andre siden så viser de oss ofte samfunnskritiske tekster og ber oss ta stilling til det, stort sett alle oppgavene inkluderer å tenke selv angående ett vidt spekter av temaer, så jeg er ikke helt enig der.

Om det hadde vaert noe oenske om at dere skulle laere aa tenke selv hadde logikk vaert ett pliktig fag.

 

Diktanalyse kan neppe sies aa kreve noen kritisk tenkning, og de "samfunnskritiske" tekstene dere faar lov til aa se er ikke kritiske til staten i seg selv, tvert imot de er som oftes kritikk mot ting som noen vil at Staten skal loese. Dog, hva annet kan man forvente fra offentlige skoler?

 

angående eufemismer så er jo det åpenbart at man ikke ønsker å bruke ord med negative assosiasjoner

Hvem er "man" som ikke oensker dette?

 

 

, da får man jo ett veldig negativt syn på ting hvis man sammenligner det som foregår i Norge med det man ser for seg når det er snakk om slaver. det er vel heller snakk om distansering for vrangforestillinger som kan oppstå hvis man bruker veldig negative ord.

Saa vrangforestillinger oppstaar ikke om man bruker eufemisme for de overgrep begaatt av Staten?

 

Hva med aa kalle en spade for en spade?

 

 

PS. Merket naa at denne traaden ligger under historie, da er en videre diskusjon omkring slaveri, verneplikt, eufemismer og evnen til aa tenke selv noe off-topic. Start gjerne en traad i politikkdelen av forumet for en videre diskusjon om du oensker det.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hva med aa kalle en spade for en spade?

 

Som å kalle deg en tullekopp som aldri kommer med noe fornuftig og som vil ha et samfunn uten regler der alle kan gjøre som de vil. De som virkelig driver med slavedriving er kapitalistene og i en verden uten statlig styring så vil de aller fleste få mye mindre frihet og kontroll over livene sine. Bare se på diverse land der arbeiderne tjener akkurat nok til å overleve, de har bare så vidt råd til mat og for å klare seg så må barna ut i jobb fra de er typ 5 år.

Lenke til kommentar

NordKorea??

 

 

logikk trenger ikke å være ett pliktig fag for å oppfordre til selvtenkning, det kan gjøres gjennom andre fag (som det gjøres) i form av å argumentere, vurdere, analysere og opplyse om meningene sine. det må ikke bli tatt til det ekstreme og ha dedikerte fag til noe kun for å motbevise at man ikke at man ikke oppfordrer til det motsatte.

Diktanalyse krever kritisk tenkning, kanskje ikke i den formen du tenker på. Men nå et jo diktanalyse ett litt dårlig eksempel. Det faktum at de samfunnskritiske tekstene kritiserer samfunnet man lever i og som staten har bygget viser jo at de er åpene og ønsker at vi skal bli opplyst om problemer med systemene demmes. Man kan jo ikke forvente kritiske tekster angående alt. Vi har jo til og med diskutert dette temaet åpent. Det utrykkes ofte av lærere og tekster misnøye om hvordan staten oppfører seg. «hva annet er det å forvente fra offentlige skoler?», hva mener du? Hva annet er det å forvente enn at de lar oss kritisere dem og tenke over temaer på egenhånd. Lærerene oppfordrer oss hele tiden til å tenke selv, og er ikke nedbrytende ovenfor være kritiske meninger.

Staten og lærere og tekster vi leser (vi leser ikke vare det staten gir oss, læreren finner også tekster selv og noen gange må vi finne tekster selv) prøver jo ikke å finne unødvendig negative vinklinger på samfunnstemaer når de har mere nøytrale alternativer. Det er det jeg mener. Hvis jeg ser en fyr på gane og velger å beskrive han som en taper som aldri kommer til å oppnå noe og er en slave til samfunnet så er ikke det en veldig nøytral framstilling.

Vrangforestillinger oppstår hvis man kaller folk for slaver, fordi dette er langt fra hva man vil anse som slavedrift.

Endret av skontejonte
Lenke til kommentar

 

Heisann! Jeg fikk en litt vrien skoleoppgave idag. Jeg skal sammenligne det politiske system i Sparta, Athen og Roma i tidsrommet 500 - 700 år f.kr (ca). Noen som har peiling på dette og kan komme med noen hjelpsomme fakta?

 

Jeg hadde satt utrolig stor pris på det. Takk på forhånd!

Sparta hadde et kongedømme med to konge Athen var republik mens Roma var et kongedømme (republikken kom senere 509 f.Kr for å være helt nøyaktig). Felles var at alle hadde slaver. De behandlet kvinner forskjellig. Kvinner i Athen skulle ikke ses eller være en del av de folkevalgte. Kvinner i Sparta hadde mere friere tøyler men hadde en feminin rolle, mens Roma var mere en mellomting mellom Sparta og Athen. 

 

 

Vet du hva slags kongerike Roma egentlig var, har ikke tenkt på det før nå i denne settinga, jeg regner med det var noen demokratiske krefter innad i Romerke kongeriket? Kongen måtte svare til andre? Mer føydalsk kanskje?

Lenke til kommentar

Morsomt at du skulle spørre om det :) Har akuratt selv med en tilfeldighet sett på dette nå nylig.

Ingen vet helt sikkert. Noen tror han styrte sammen med senatet andre tror at han var mer som noe som lignet en høvdingkonge (tenk Harald Hårfagre)

Hm siste er jo delvis logisk med tanke på størrelsen. Samtidig vet vi at Roma hadde stor innflytelse fra Hellas. Det bør også være en flytende overgang fra kongedømme til republikk?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...