Gå til innhold

El-overfølsomhet – fare eller bløff? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Helt klart bløff.

 

De stakkarene som tror de har det bløffer seg selv, og de kynikerne som tjener penger på det bare bløffer andre.

 

Det finnes store vitenskapelige studier som viser alle de ulike fysiske effektene stress har på kroppen. Jeg har ikke referanser her og nå. Nyere forskning knytter mye av slike referanser til epigenetikk, hvordan genene våre aktiverers eller deaktiveres.

 

Det er gjerne lettere å oppnå "mindfulness", altså slappe av og leve mer i nuet, om man kutter ut nesten all elektronisk kommunikasjon, mobil, PC, støy fra TV, radio, musikkspillere o.l. Et el-følsomt liv kan altså redusere stress for folk som er "følsomme" for samfunnspåført stress. Gir man i tillegg opp det hektiske og altoppslukende arbeidslivet, flytter ut i skogen og starter et enklere liv i pakt med naturen hvor ingen snarveier er lov, ikke en gang mikrobølgemat, så vil nok de fleste føle seg sunnere og friskere etter ei stund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ellers har du noen gode poeng i å besvare mitt innlegg. Jeg skal ikke påstå at jeg klarer å gjenkjenne en 80-talls håndfri hustelefon når jeg ikke vet at den er der. Men, det hadde vært gøy å prøvd det ut. Er ellers fullt klar over at nocebo har innvirkning på folk. Og jeg er hellig overbevist om at folk kan framprovosere på meg nocebo også. Men, likevel så kunne det vært interessant å ha testet den strålingsfølsomheten der vitenskapelig..

Det er en vitenskaplig umulighet at noen kan kjenne signalet fra en telefon, samme hvilken årsmodell det er snakk om.

 

Én av flere kilder til folks overtro om stråling er at en rekke elektriske apparater sender ut høyfrekvent støy (lydbølger, ikke "elektrosmog") som gjerne kan være nær grensen til hva som kan høres. Eksempler på slikt er strømforsyninger/ladere, skjermer, TVer, kjøleskap, bærbare PCer og til og med sparepærer. Slike ting kan naturligvis være plagsomt og forårsake hodepine, så mange som ikke vet bedre kan tro at dette er elektromagnetisk stråling. Og ja, slik støy kan brukes til å lokalisere gjenstander.

 

 

 

Så for helsikken test meg da, uten å henge meg ut offentlig, slik disse stakkars EL-ofrene står i fare for.

 

Jeg må jo være den perfekte kandidat. Ikke er jeg særlig plaget av "føleriet", og jeg har minst et par erfaringer som jeg er rimelig sikker på ikke er nocebo, selv om det er 150 % mulig at det faktisk kun er nocebo.

 

Er villig jeg! Men, jeg krever at det tas litt tid. Man kan gjerne gjøre noen kortvarige tester, det er ikke det, men gjør de langvarige også da, for ellers tar jeg ikke testen seriøst nok.  :wee:

 

Men testriggen må jo replikere virkeligheten godt nok også da.

 

En utfordring er hvordan få satt en barriere mellom hode og telefon, så du ikke er klar over at telefonen er der, men like fullt ut ha millimeter med avstand fra normalbruksstilling?

 

Apparatet bør varmes opp slik at man ikke kjenner den varmestrålingen det avgir/stjeler når det kommer millimeter fra øret. Riggen bør også være sittende, så jeg ikke sovner. Ta pauser så jeg ikke sovner.

 

Hvilke løsninger bruker du for å takle å surfe på nettet?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilke løsninger bruker du for å takle å surfe på nettet?

 

 

Eh.. øh.. synskorreksjon. Nei ærlig talt, så tror jeg du har misforstått. Er man "følsom" nå bare man nevner at det kan være en mulighet for at folk kan kjenne strålingen? Jeg tror ikke jeg er spesiellt sensitiv, dersom du gadd lese tidligere innlegg, men jeg har kjent det på 90-tallet spesiellt.

 

Er jeg friskere i dag da, psyken eller noe sånn, er det der du vil?

 

Om du visste hvor mange timer i døgnet jeg surfer på nettet ville du fått hakeslepp.

 

hqdefault.jpg

 

 

 

 

 

Helt klart bløff.

 

De stakkarene som tror de har det bløffer seg selv, og de kynikerne som tjener penger på det bare bløffer andre.

 

Det finnes store vitenskapelige studier som viser alle de ulike fysiske effektene stress har på kroppen. Jeg har ikke referanser her og nå. Nyere forskning knytter mye av slike referanser til epigenetikk, hvordan genene våre aktiverers eller deaktiveres.

 

Det er gjerne lettere å oppnå "mindfulness", altså slappe av og leve mer i nuet, om man kutter ut nesten all elektronisk kommunikasjon, mobil, PC, støy fra TV, radio, musikkspillere o.l. Et el-følsomt liv kan altså redusere stress for folk som er "følsomme" for samfunnspåført stress. Gir man i tillegg opp det hektiske og altoppslukende arbeidslivet, flytter ut i skogen og starter et enklere liv i pakt med naturen hvor ingen snarveier er lov, ikke en gang mikrobølgemat, så vil nok de fleste føle seg sunnere og friskere etter ei stund.

 
Hva skal jeg leve av? Jeg har ikke råd til å flytte ut i skogen, uten noen form for subsidier. Høres digg ut thou.
Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er også helt enig i at det er det å streve med unngå strålingen som virkelig er sykdommen. Strategien for mestring er det som ødelegger livene til de som tror de har el-følsomhet. Og det blir aldri bra nok! Det dukker alltid opp noe nytt. En ny strålingskilde de ikke har visst om, men vært så heldig å lære om fra meningsfeller på nettet. Et nytt symptom de ikke har lagt merke til før inntil inntil noen fortalte dem om det. Ett nytt beskyttelses-produkt de plutselig må ha og aldri mer kan være foruten.

 

De jeg kjenner som har det slik blir bare verre og verre. Det er helt forferdelig å se på. Alle vi andre, vi som utsetter oss for alle disse farene, vi har det ganske bra.

 

Selvfølgelig er det individuelle forskjeller i følsomhet, men ikke så ekstremt. 

 

Det finnes dessuten også sørgelig mange diffuse, systemiske kroniske sykdommer som har et symptombilde som passer. Veldig mange av disse utvikler seg langsomt og blir ofte aldri diagnostisert, og veldig mange av disse har symptomer som forverres av stress.

Lenke til kommentar

Jeg er også helt enig i at det er det å streve med unngå strålingen som virkelig er sykdommen. Strategien for mestring er det som ødelegger livene til de som tror de har el-følsomhet. Og det blir aldri bra nok! Det dukker alltid opp noe nytt. 

 

 

Unngår du meg, elns?

 

Hva med meg som oppsøker "mye" stråling? Surfer i timesvis dag ut og dag inn.

Jeg tror dessuten ikke at jeg har El-overfølsomhet, men har nevnt opplevelser fra nittitallet, når apparater strålet mer enn hva de gjør i dag.

Endret av G
Lenke til kommentar

Veldig mange av disse utvikler seg langsomt og blir ofte aldri diagnostisert, og veldig mange av disse har symptomer som forverres av stress.

Noe som er skummelt, ettersom de som tror de er eloverfølsome vil bli stresset av å være i områder de vet det stråling, dermed forverres symptomene og deres konklusjon er klar, de er eloverfølsome.

Lenke til kommentar

 

Veldig mange av disse utvikler seg langsomt og blir ofte aldri diagnostisert, og veldig mange av disse har symptomer som forverres av stress.

Noe som er skummelt, ettersom de som tror de er eloverfølsome vil bli stresset av å være i områder de vet det stråling, dermed forverres symptomene og deres konklusjon er klar, de er eloverfølsome.

 

 

 

Og da snakker man om ikke-ioniserende stråling, for hvis ikke ville vel Statens strålevern kommet og gitt bøter og kanskje fengsel?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvilke løsninger bruker du for å takle å surfe på nettet?

 

 

Eh.. øh.. synskorreksjon. Nei ærlig talt, så tror jeg du har misforstått. Er man "følsom" nå bare man nevner at det kan være en mulighet for at folk kan kjenne strålingen? Jeg tror ikke jeg er spesiellt sensitiv, dersom du gadd lese tidligere innlegg, men jeg har kjent det på 90-tallet spesiellt.

 

Er jeg friskere i dag da, psyken eller noe sånn, er det der du vil?

 

Om du visste hvor mange timer i døgnet jeg surfer på nettet ville du fått hakeslepp.

 

hqdefault.jpg

 

 

 

 

 

Helt klart bløff.

 

De stakkarene som tror de har det bløffer seg selv, og de kynikerne som tjener penger på det bare bløffer andre.

 

Det finnes store vitenskapelige studier som viser alle de ulike fysiske effektene stress har på kroppen. Jeg har ikke referanser her og nå. Nyere forskning knytter mye av slike referanser til epigenetikk, hvordan genene våre aktiverers eller deaktiveres.

 

Det er gjerne lettere å oppnå "mindfulness", altså slappe av og leve mer i nuet, om man kutter ut nesten all elektronisk kommunikasjon, mobil, PC, støy fra TV, radio, musikkspillere o.l. Et el-følsomt liv kan altså redusere stress for folk som er "følsomme" for samfunnspåført stress. Gir man i tillegg opp det hektiske og altoppslukende arbeidslivet, flytter ut i skogen og starter et enklere liv i pakt med naturen hvor ingen snarveier er lov, ikke en gang mikrobølgemat, så vil nok de fleste føle seg sunnere og friskere etter ei stund.

 
Hva skal jeg leve av? Jeg har ikke råd til å flytte ut i skogen, uten noen form for subsidier. Høres digg ut thou.

 

Vel, de el-følsomme jeg kjenner setter himmel og jord i bevegelse med alle mulige tiltak når de skal surfe på nettet. Derfor spørsmålet.

 

Leve av? Alt for lite trygd! Det er den triste realiteten for mange. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, de el-følsomme jeg kjenner setter himmel og jord i bevegelse med alle mulige tiltak når de skal surfe på nettet. Derfor spørsmålet.

 

Leve av? Alt for lite trygd! Det er den triste realiteten for mange. 

 

 

 

Man har jo lån å betjene. Skal man flytte ut i skogen uten innteksgrunnlag, så blir man jo tvungen til å bo i telt elns, i skog og mark. Regner med du tenkte på dette som et eksperimentellt oppsett, og ikke noen permanent løsning? Hva skal man spise, kan man jakte på store byttedyr uten våpenlisens og jaktrettigheter, for viss ikke så sulter jeg vel ihjel på mose og insekter. Jeg har ingen våpen. Skal jeg lage dyregrav her og der, og folde hendene og be til større makter om at jeg ikke skal sulte. Jeg har ingen "formell utdanning i overlevelse i villmarken" heller.

 

Eller skal jeg snike meg inn i samfunnets grenseland, og stjele proviant, siden jeg over tid ikke lengre ville hatt penger til å kjøpe mat for.

 

Skal jeg bli nomade tenker du?

 

Ganske bra og lekent poeng det der med trygd. Du mener sikkert litt alvor også. Mange folk som står på en eller annen form for trygd, har sikkert overveiende gode grunner for å ha havnet i uføret. For viss ikke så gjør ikke NAV en god nok tilsynsjobb med sine egne ytelser.  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Gir man i tillegg opp det hektiske og altoppslukende arbeidslivet, flytter ut i skogen og starter et enklere liv i pakt med naturen hvor ingen snarveier er lov, ikke en gang mikrobølgemat, så vil nok de fleste føle seg sunnere og friskere etter ei stund.

Det er helt klart at redusert stress, frisk luft, daglig mosjon, hjemmelaget mat og utkutting av røyk, snus og alkohol er rasjonelle valg som har stor innvirkning på helse. Men de som tilstreber å "leve i pakt med naturen" går som regel over i en ideologisk verden der alt "naturlig" blir ansett som bra og alt "kunstig"/"kjemisk" blir ansett som farlig. Når folk gjør slike irrasjonelle valg så kan ting bli direkte farlig, enten det er vaksinemotstand, "naturmedisin", osv...
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Veldig mange av disse utvikler seg langsomt og blir ofte aldri diagnostisert, og veldig mange av disse har symptomer som forverres av stress.

Noe som er skummelt, ettersom de som tror de er eloverfølsome vil bli stresset av å være i områder de vet det stråling, dermed forverres symptomene og deres konklusjon er klar, de er eloverfølsome.

 

Nettopp, det var også poenget mitt! 

I samme gruppe havner også mange av de som tror de har alle mulige typer matoverfølsomhet eller allergier.

 

Poenget mitt er at det finnes helt konkrete, fysiske sykdommer som er uavhengige av stråling/matvarer/allergener som kan forårsake plagene. Og at stress fra moderne, tidsklemt livsstil kan forsterke plagene, mens store og svært bevisste livsstilsendringer kan gjøre folk friskere, men ikke nødvendigvis av den årsaken de selv tror. 

 

Det finnes sykdommer som er så vanskelige å diagnostisere at selv spesialister innen det medisinske fagfeltet kan ha problemer. Da går man lett under radaren om man sitter der hos fastlegen og hardnakket hevder at plagene skyldes stråling.

Lenke til kommentar

 

 

Nettopp, det var også poenget mitt! 

I samme gruppe havner også mange av de som tror de har alle mulige typer matoverfølsomhet eller allergier.

 

 

 

Jeg har ingen kjente matvareallergier. Jeg har smått overfølsomhet mot noe jeg tror er MSG. Var en gang jeg spiste hermetikk som hvor de nok hadde overforbrukt MSG. Den ene gangen fikk både jeg og de andre som spiste av boksen hodepine og en slik dagen derpå fyllefest følelse i kroppen.

 

Jeg har ellers spist krydret mat siden, og innimellom så kan jeg få en slik lettere varme som brer seg omkring på hodet.

 

Har jeg overfølsomhet for større mengder MSG-inntak? Betyr det noe om det er syntetisk framstillet eller fermentert framstillet umami?

 

Jeg har sett David Chang snakke om umami flere ganger, og er ganske inni det etterhvert. Elsker asiatisk mat jeg, og er ikke redd for å spise kinamat. Går som regel alltid greit.

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=david%20chang%20umami

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vel, de el-følsomme jeg kjenner setter himmel og jord i bevegelse med alle mulige tiltak når de skal surfe på nettet. Derfor spørsmålet.

 

Leve av? Alt for lite trygd! Det er den triste realiteten for mange. 

 

 

 

Man har jo lån å betjene. Skal man flytte ut i skogen uten innteksgrunnlag, så blir man jo tvungen til å bo i telt elns, i skog og mark. Regner med du tenkte på dette som et eksperimentellt oppsett, og ikke noen permanent løsning? Hva skal man spise, kan man jakte på store byttedyr uten våpenlisens og jaktrettigheter, for viss ikke så sulter jeg vel ihjel på mose og insekter. Jeg har ingen våpen. Skal jeg lage dyregrav her og der, og folde hendene og be til større makter om at jeg ikke skal sulte. Jeg har ingen "formell utdanning i overlevelse i villmarken" heller.

 

Eller skal snike meg inn i samfunnets grenseland, og stjele proviant, siden jeg over tid ikke lengre ville hatt penger til å kjøpe mat for.

 

Skal jeg bli nomade tenker du?

 

Ganske bra og lekent poeng det der med trygd. Du mener sikkert litt alvor også. Mange folk som står på en eller annen form for trygd, har sikkert overveiende gode grunner for å ha havnet i uføret. For viss ikke så gjør ikke NAV en god nok tilsynsjobb med sine egne ytelser.  :wee:

 

Jeg ønsker ikke å henge ut noen. Men alt for lite trygd blir det du ender med om du prøver å overbevise NAV om at du er arbeidsufør på grunn av el-overfølsomhet. Jeg anbefaler virkelig ikke noen å prøve. Så godt som alle har rett på sosialstønad... 

 

Livet i skogen var mest et humoristisk eksempel, men det finnes også eksempler på folk som har sagt opp jobben, solgt boligen i byen, kuttet kontakten med venner og familie og kjøpt seg ei billig rønne i utkanten av ei skikkelig fraflytningstruet grend, og prøvd å leve av nevnte trygd, overskudd fra boligsalget og kanskje litt hobbylandbruk, m.m. Jeg sier ikke at det er noe morsomt liv.

Lenke til kommentar

Jeg blir til stadighet tatt til "inntekt for" at jeg besitter lidelser innen El-overfølsomhet, noe jeg overhode ikke gjør!

 

Jeg stakk hode ut som sagt i førsteinnlegget mitt. Og det har vel festet seg hos deg det Mamamia. Blir ikke kvitt stempelet/båsen nå vel !!?  :wee:

 

Ellers er jeg nesten ukentlig vitne til et annet menneske som har monosodiumglutamat-overfølsomhet. Så jeg har det "på maten". Er ganske plagsomt å være vitne til, en litt sensitiv person. Siden jeg kjenner den andre personen så intimt, så vet jeg at det er nocebo til en viss grad, men jeg vil nok ikke garantert påstå at det alltid er nocebo. Kan hende at personen faktisk har en overfølsomhetsreaksjon.

 

Er jo i samme gate som El-overfølsomhet dette nesten. Nå var det visst noen leger for mange tiår siden i USA som laget MSG-myten, og den spredte seg i følge David Chang som er en umami-evangelist.

 

 

Den som lever lenge nok vil få svar?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Gir man i tillegg opp det hektiske og altoppslukende arbeidslivet, flytter ut i skogen og starter et enklere liv i pakt med naturen hvor ingen snarveier er lov, ikke en gang mikrobølgemat, så vil nok de fleste føle seg sunnere og friskere etter ei stund.

Det er helt klart at redusert stress, frisk luft, daglig mosjon, hjemmelaget mat og utkutting av røyk, snus og alkohol er rasjonelle valg som har stor innvirkning på helse. Men de som tilstreber å "leve i pakt med naturen" går som regel over i en ideologisk verden der alt "naturlig" blir ansett som bra og alt "kunstig"/"kjemisk" blir ansett som farlig. Når folk gjør slike irrasjonelle valg så kan ting bli direkte farlig, enten det er vaksinemotstand, "naturmedisin", osv...

 

Slapp av, jeg er motstander av all slik hysteri. Naturen er full nok av farlig kjemi. Stråling også. Radon er 100% naturlig og likevel veldig farlig.

 

Jeg tror jaggu naturen har masse helt naturlig elektromagnetisk stråling å by på også. Solstormer, for eksempel. De er kraftige nok til å påvirker satelitter og mye av det elektroniske utstyret vi bruker, i sterke tilfeller også helt nede på jordoverflata. Solstormer har slått ut telegraf-linjer og strømtrafoer. Noen som vet hvor sterk strålingen fra en kraftig solstorm er, sammenlignet med for eksempel stråling fra mobilmaster?

Lenke til kommentar

 

 

Slapp av, jeg er motstander av all slik hysteri. Naturen er full nok av farlig kjemi. Stråling også. Radon er 100% naturlig og likevel veldig farlig.

 

Jeg tror jaggu naturen har masse helt naturlig elektromagnetisk stråling å by på også. Solstormer, for eksempel. De er kraftige nok til å påvirker satelitter og mye av det elektroniske utstyret vi bruker, i sterke tilfeller også helt nede på jordoverflata. Solstormer har slått ut telegraf-linjer og strømtrafoer. Noen som vet hvor sterk strålingen fra en kraftig solstorm er, sammenlignet med for eksempel stråling fra mobilmaster?

 

 

 

Likevel så har jeg tilgode å få samme "forbli innendørs så mye du har mulighet til"-budskap, slik som i 1986 med Tsjernobyl, når man snakker om solstormer.

 

Har aldri i manns minne hørt at myndighetene har utgitt liknende varsel mhp. solstormer, og samtidig så vet man at de opptrer hyppig, og at vi har en konstant tilførsel i form av nordlys til atmosfæren vår. Hvor ofte når de bakkenivå?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Gir man i tillegg opp det hektiske og altoppslukende arbeidslivet, flytter ut i skogen og starter et enklere liv i pakt med naturen hvor ingen snarveier er lov, ikke en gang mikrobølgemat, så vil nok de fleste føle seg sunnere og friskere etter ei stund.

Det er helt klart at redusert stress, frisk luft, daglig mosjon, hjemmelaget mat og utkutting av røyk, snus og alkohol er rasjonelle valg som har stor innvirkning på helse. Men de som tilstreber å "leve i pakt med naturen" går som regel over i en ideologisk verden der alt "naturlig" blir ansett som bra og alt "kunstig"/"kjemisk" blir ansett som farlig. Når folk gjør slike irrasjonelle valg så kan ting bli direkte farlig, enten det er vaksinemotstand, "naturmedisin", osv...

 

Slapp av, jeg er motstander av all slik hysteri. Naturen er full nok av farlig kjemi. Stråling også. Radon er 100% naturlig og likevel veldig farlig.

 

Jeg tror jaggu naturen har masse helt naturlig elektromagnetisk stråling å by på også. Solstormer, for eksempel. De er kraftige nok til å påvirker satelitter og mye av det elektroniske utstyret vi bruker, i sterke tilfeller også helt nede på jordoverflata. Solstormer har slått ut telegraf-linjer og strømtrafoer. Noen som vet hvor sterk strålingen fra en kraftig solstorm er, sammenlignet med for eksempel stråling fra mobilmaster?

 

:thumbup:

Vi bombarderes konstant av kosmisk bakgrunnsstråling også, og du utsettes faktisk mye mer for dette om du bor ute i naturen enn inne i trygge hus.

Og for å si det sånn, stråling fra mobiltelefoner er helt insignifikant i forhold til kildene du nevner ;)

Lenke til kommentar

Jeg blir til stadighet tatt til "inntekt for" at jeg besitter lidelser innen El-overfølsomhet, noe jeg overhode ikke gjør!

 

Jeg stakk hode ut som sagt i førsteinnlegget mitt. Og det har vel festet seg hos deg det Mamamia. Blir ikke kvitt stempelet/båsen nå vel !!?  :wee:

 

Ellers er jeg nesten ukentlig vitne til et annet menneske som har monosodiumglutamat-overfølsomhet. Så jeg har det "på maten". Er ganske plagsomt å være vitne til, en litt sensitiv person. Siden jeg kjenner den andre personen så intimt, så vet jeg at det er nocebo til en viss grad, men jeg vil nok ikke garantert påstå at det alltid er nocebo. Kan hende at personen faktisk har en overfølsomhetsreaksjon.

 

Er jo i samme gate som El-overfølsomhet dette nesten. Nå var det visst noen leger for mange tiår siden i USA som laget MSG-myten, og den spredte seg i følge David Chang som er en umami-evangelist.

 

 

Den som lever lenge nok vil få svar?

Skal glemme det stempelet så snart jeg kan.

 

Angående den MSG-følsomheten, så kan det faktisk være reell allergi mot ett ANNET virkestoff i krydderet. Eller kryssallergi, og dermed bare merkbart i perioder med mye andre allergireaksjoner, for eksempel i verste pollensesongen.

 

Jeg vet også om ett par eksempler på dette. Det viste seg å være en liten rest av ett eller annet sært plantestoff i en del asiatiske krydderblandinger som personen reagerte på, men bare i enten STORE mengder, eller i perioder med stor belastning på immunsystemet fra før av (forkjølet eller syk fra før av, eller kryssallergi i pollensesongen).

 

Har man slik allergi vil naturlige umami-krydderblandinger ironisk nok være verre enn syntetiske, hvis man ikke lager dem selv helt fra bunnen av da.

Lenke til kommentar

 

 

:thumbup:

Vi bombarderes konstant av kosmisk bakgrunnsstråling også, og du utsettes faktisk mye mer for dette om du bor ute i naturen enn inne i trygge hus.

Og for å si det sånn, stråling fra mobiltelefoner er helt insignifikant i forhold til kildene du nevner ;)

 

 

 

Og siden jeg så en forumdebattant (Simen1) fortelle at man kan sove med WiFi-ruteren under hodeputen sin uten at man behøver være redd for å ta skade, så har jeg begynt med nettopp det  :love: </ironi>

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...