Gå til innhold

Endelig ferdig med mitt største arkade-prosjekt hittil


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg tenkte bare jeg skulle vise frem hva jeg har drevet med de siste månedene. :) Jeg har alltid hatt en stor interesse for retro-spilling (for det meste spill fra 80- og 90-tallet) og har bestandig spilt mer Amiga, NES og MAME enn jeg har spilt PC og Playstation 3.

 

Etter å ha "nøyd meg" i årevis med emulatorer på PC og diverse USB-joysticker gjorde jeg i fjor alvor av å bygge meg et dedikert arkadekabinett. Dette var vel og bra, men det var en del ting på det som jeg gjerne ville ha annerledes. For det første var det kun for én spiller, noe som blir kjedelig i lengden og for det andre så brukte jeg en 17" LCD-monitor i den, noe som ikke akkurat gir et autentisk bilde i sammenligning med de originale arkadespillene fra 80-tallet.

 

Derfor begynte jeg sent i 2009 å planlegge et nytt kabinett. Med dette kabinettet skulle jeg gjøre alt "riktig" fra starten av; det skulle være mulighet for to personer å spille samtidig, det skulle være såpass stort at det ikke ble "trangt om albueplassen" og jeg ville ha gameplay og bilde så autentisk som overhodet mulig.

 

Etter en stund med planlegging begynte jeg derfor å kjøpe inn alt jeg trengte og byggingen kunne begynne. En splitter ny, trisync arkademonitor er ikke lett å skaffe her i Norge (les: nærmest umulig), så denne måtte bestilles med FedEx fra USA. Joysticks, knapper og diverse interfaces og annen elektronikk bestilte jeg fra store leverandører som Ultimarc og Happcontrols. Dette er det samme utstyret som brukes i fabrikkproduserte arkadekabinetter plassert i spillehaller rundt omkring i verden.

 

..

 

Uansett, for å "spole" litt fort fremover. Etter godt over 100 arbeidstimer med bygging, design av grafikk og ikke minst konfigurering og oppsett slik at alt skal fungere perfekt, har jeg da resultatet klart:

 

1.JPG

 

Jeg har også laget en kjapp youtube-video for å demonstrere maskinen (her får du også se litt bilder fra byggeprosessen):

 

http://www.youtube.com/watch?v=7htdELD8XPw

 

Nå får vi se hvor lenge jeg får ha dette midt i stua før det klikker for dama. :) Det ble endel større enn det jeg hadde tenkt meg, så det er mulig jeg kaster meg på enda et nytt prosjekt snart, for å bygge et som ikke er fullt så stort. :) Enjoy!

Endret av Dekar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...