Gå til innhold

Fiskestang og snelle til laksefiske.


Brap

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal da kjøpe meg ny stang for laksefiske.

Lurer da på om Ron Thompson Nordic Salmon 13' 18-60g og Okuma Alumina FD 55 er noe å ha på?

Er det en solid stang som tåler litt?

Hva står " 13' " for? Tenker da i navnet på stangen.

 

Takker for alle svar,

Mvh

Endret av Einaar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

13" står for tretten fot, hvilket tilsvarer 396,2 centimeter. En fot er lik 30,48 centimeter.

 

Når det kommer til utstyret, ville jeg heller funnet en Shimano-snelle. Det er alltid et sikkert valg. Men for all del, Okuma-snellen du har funnet kan være bra.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Til laksefiske ville jeg i utgangspunktet ikke valgt noe kortere. Mange foretrekker lengre stenger også. Det kommer an på hva slags type fiske du har tenkt å bedrive, og ikke minst hvor stor elven er. Stangen knekker ikke så lenge den ikke er skadet, og du kjører fisken rett.

 

Selv bruker jeg en stang på 12" til ørretfiske i stille vann. Den virket noe lang i begynnelsen, men man venner seg fort til det.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Med riktig kjøring mener jeg at du ikke sveiver fisken inn i full fart med helt stram brems. La fisken få gå, men legg hele tiden press på den. Slit den ut.

Lenke til kommentar

Takker, som du sikkert forstår er jeg ganske ny på fisking.

 

Forresten, vis jeg har to fluer på og får fisk på den nederste, er det stor sjans for at knuten i den øverste flua vil ryke? :S

 

Og, hvilken dobbe er å anbefale for lange kast?

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...