Gå til innhold

Hvor mange penger skulle du hatt i banken for å føle deg "komfertabel" økonomisk?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke si hvor mye penger jeg har, men jeg har ikke vært bekymret for min egen økonomi siden jeg fikk en jobb og begynte å spare som 18-åring. Det er ikke snakk om voldsomt mye, i hvert fall ikke for de av dere som trenger millioner for å føle dere trygge økonomisk, men jeg har få forpliktelser, ikke et for stort forbruk og kunne levd på sparepenger en stund. Det som dog er viktigere for at jeg føler meg trygg økonomisk, er at jeg har god helse og en brukbar utdannelse, slik at jeg ikke trenger å være ufrivillig arbeidsledig over tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har lest en plass at de fleste bør ha et minimum av 3 månedslønner på sparekonto som "buffer" i tilfelle noe uforutsett skulle skje. Kanskje man plutselig mister jobben, kanskje huset brenner ned, kanskje man går på en smell etc. Man vi alltids få igjen på forsikringer, men antar at det kan ta sin tid. Har man så man greier seg i 3 måneder uten inntekt, så bør de fleste ha "kommet seg på beina igjen".

 

Men disse pengene bør man sette av og ikke bruke av til f.eks uforutsette utgifter, noe som alle burde ha en sparekonto til. Da gjelder det mindre utgifter som f.eks reparasjon av hus, bil, bøter, hvitevarer eller PC/mobil som blir ødelagt etc. Det er veldig individuelt hvor mye en bør ha på en slik sparekonto. Alt fra 10 000-100 000+.

 

Så for en mann i gata som er i fast jobb bør rundt 200 000 være nok til å være nogenlunde trygg økonomisk. For min del holder det nok også, men jeg liker å være ekstra godt forberedt på dårlige tider, så jeg ville sagt at det er absolutt minimum. Det er mange faktorer som spiller inn i et slikt regnestykke, om man har en parter og dens økonomiske situasjon, forsikringer, folk rundt en som kan hjelpe deg. Om man har barn, huslån, billån, utrygg eller ikke fast jobb etc. så bør man legge til noen slanter på sparing.

Lenke til kommentar

Hva menes egentlig med spørsmålet?

Er det å bruke penger som om det var papir der man av ren nyskjerrighet sjekker kontoen en gang i året?

Er der hva man kan klare seg ok med resten av livet?

Er det hva man bør ha i bakhånd for å være trygg når bilen ryker eller man får andre uforutsette utgifter?

Lenke til kommentar

Tankegangen i problemstillingen fører til at man aldri kommer dit. Ikke kommer man dit at man får så mange penger, og skulle man på magisk vis komme over så mange penger som man ønsker så vet man ikke å betjene dem.

 

Det er stor forskjell på en som har 5 millioner på konto pga en lotterigevinst og en som har samme beløp grunnet verdi han har skapt. Førstnevnte er like udugelig når pengene er borte mens sistnevnte fremdeles er i stand til å skape verdi.

 

For å bli velstående må man skape verdi, investere og få passiv inntekt, ikke bygge opp et fjell av penger i banken eller ha fokus på å leve i velstand.

 

Å ha nok midler til at man kan betale alle utgifter 6 måneder fremover burde holde til å føle seg komfortabel. Da har man et halvt år til å komme seg på føttene hvis man går på en smell.

Lenke til kommentar

Synes spørsmålet er litt rart, så istedet så vil jeg si hva som er minste sum for at jeg skal ha finansiell stabilitet. Det må være 50.000kr. Jeg ser på det som høyst usannsynlig at jeg, i min livssituasjon, vil gå på en smell som koster meg mer enn 50.000kr. Ideelt så skulle det vært noe mellom 100-200k.

Lenke til kommentar

Synes spørsmålet er litt rart, så istedet så vil jeg si hva som er minste sum for at jeg skal ha finansiell stabilitet. Det må være 50.000kr. Jeg ser på det som høyst usannsynlig at jeg, i min livssituasjon, vil gå på en smell som koster meg mer enn 50.000kr. Ideelt så skulle det vært noe mellom 100-200k.

Det var bevisst litt vagt fordi hva som gjør en komfortabel økonomisk kan være veldig individuelt. For noen vil det være å ha et par månedslønner tilgjengelig, for andre vil det være å ha total finansiell uavhengighet i at man aldri trenger å jobbe mer. For noen vil det være 100 millioner i banken. 

 

For min del tenker jeg at skulle jeg være helt komfortabel økonomisk innebærer det å kunne fint leve på pengene som står i banken resten av livet. Setter man en viss sum i indeksfond, regner med en 7% avkastning, så kan man ta ut en 4% hvert år og i teorien ikke se pengene man har investert synke. 

 

Skulle man la oss si ønske seg en årlig passiv inntekt på 400 000 blir dette en 10 000 000. Så med 10 millioner hadde jeg følt at uansett hvordan jobbsituasjon osv. ble fremover ville jeg vært veldig komfortabel økonomisk. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Siden det aldri har vært noen aktuell problemstilling for meg:

 

Hva skjer om man er gjeldfri og sitter med 100 mill på sparekontoen sin?

 

Man får ca. 1 mill i renter.

Hvor mye spiser formueskatten av formuen hvert år?

 

Med 100 mill i banken ville du ikke kun la stå på sparekonto. Du ville investert i aksjer og fond og fått en avkastning på rundt 7%. 

 

Du ville kanskje også investert i leiligheter eller lignende. 

 

Formueskatten ligger vel på 1.5% omtrent. 

Lenke til kommentar

Tankegangen i problemstillingen fører til at man aldri kommer dit. Ikke kommer man dit at man får så mange penger, og skulle man på magisk vis komme over så mange penger som man ønsker så vet man ikke å betjene dem.

 

Det er stor forskjell på en som har 5 millioner på konto pga en lotterigevinst og en som har samme beløp grunnet verdi han har skapt. Førstnevnte er like udugelig når pengene er borte mens sistnevnte fremdeles er i stand til å skape verdi.

 

For å bli velstående må man skape verdi, investere og få passiv inntekt, ikke bygge opp et fjell av penger i banken eller ha fokus på å leve i velstand.

 

Å ha nok midler til at man kan betale alle utgifter 6 måneder fremover burde holde til å føle seg komfortabel. Da har man et halvt år til å komme seg på føttene hvis man går på en smell.

Jeg er ganske enig i det du skriver, men det handler mye om hvilket forhold man har til penger. Ta foreksempel Idar Vollvik som bygde opp en massiv formue på et par milliarder for så å tape alt på aksjemarkedet. Han har såvidt jeg vet ikke skapt noe av nevneverdig verdi i etterkant, men heller gått på et par smeller med Ludo mobil og Ludo store. 

 

Har man arvet drøssevis av penger kan man jo fort gå i luksusfellen og leve i sus og dus et par år til man er helt blakk. Eller man kan kjøpe hus, bil og sette resten i indeksfond. Blir veldig individuelt tenker jeg. 

Lenke til kommentar

Formueskatten ligger vel på 1.5% omtrent. 

Om man har formue over 1,48 millioner er formueskatten totalt 0.85%  :)https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/

 

Ellers ville jeg ha vært rimelig fornøyd med en million på konto, skulle ha mulighet til å betalt ned noe gjeld og ikke minst ha kapital til overs til å komme inn på boligmarkedet...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...