Gå til innhold

Noen som kan forklare meg dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke ofte jeg siterer Bibelen, men Jesus sa det ganske godt:

 

Mens Jesus sto i templet, så han de rike som la gavene sine i offerkisten. Da kom det en fattig enke fram og la ned to koppermynter.

 

Da sa han: ”Tro meg, denne fattige enken ga mer enn alle de andre. De tok bare litt av sin overflod og la i offerkisten. Hun derimot, som er så fattig, la alt det hun hadde å leve av i kisten.”

Endret av Skurupu
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er vanskeligere å få tak i 500kr enn 20kr. Du burde måle din takk utifra hvor vanskelig du har for å få tak i tingene du får. Ingen er moralskt betinget til å gi deg noe som helst.

Dersom man i vår tids samfunn av overflod og mulighet ikke eier noe, er man kanskje heller ikke verdt noe.

Lenke til kommentar

Denne var tvetydig. Mener du ikke verdt noe i egne øyne eller etter samfunnets oppfatning?

Jeg mener at dersom man ikke kan anskaffe seg, eller spare opp ressurser i et samfunn som praktisk talt hiver penger etter deg, forblir man avhengig av andres godhet. Man blir således en byrde. En byrde har negativ verdi.

 

Og for å sette dette i kontekst av skjermdumpen fra TS, så ser det også ut som at byrden, i dette tilfellet, allerede har utviklet en selvhøytidelig og moraliserende holdning for å presse mer penger ut av andre, selv om man selv egentlig ikke har gjort seg fortjent til noe som helst.

 

Jeg tror selvhøytidelighet og selvberettigethet ofte fører til negativ verdi for alle man kommer i kontakt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom ein vurderer kor mykje ein anna person verdi kun ut i frå kor mykje penger den personen er god for, so er ein kapitalist.

Problemstillingen fra TS handler altså om penger........

 

Men siden du tar det opp, hvilke andre verdier som ikke kan måles i penger mener du at er relevante i den aktuelle problemstillingen der det diskuteres hvor mye penger kvinnen burde gitt?

 

Jeg er i stor grad en kapitalist. Ikke fullt ut. Men i stor grad. Hva så?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...