Gå til innhold

Formula 1 2011!


WDC 2011  

42 stemmer

  1. 1. Hvem tror du får tittelen?

    • Sebastian Vettel
    • Fernando Alonso
    • Lewis Hamilton
    • Jenson Button
    • Mark Webber
    • Felipe Massa
      0
    • Michael Shoemaker.
    • Robert Kubica
      0
    • Niko Rosberg
      0
    • Rubens Barichello
    • Vitaly Petrov
      0
    • Niko Hulkenberg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem tror dere tar andreplassen? Jeg tror Alonso tar den, men håper på Button.

 

Edit:

Mange som sier denne sesongen har vært kjedelig, der er jeg ikke enig. Det har vært masse action stort sett hver race-weekend som har gjort det moro å se på selvom Vettel har til vane å kjøre ifra fra front.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Som i år som i fjor:

 

Da har årets versjon blitt spillt i drøye 5 timer.

 

Oppstart av F1 2011:

I årets versjon var det mye lettere å få startet opp! Fikk ikke se hele introvideoen p.g.a games for windows live eller hva den greia heter, ellers var det veldig lite mikkmakk før man kunne gå ut på time trial eller "prove yourself" som det så passende heter. Tok meg først en tur med en HRT for å prøve DRS, så en tur med en Red Bull for også å få prøve KERS. Med totalt 9 runder på Circuit Gilles Villeneuve så var jeg glad når jeg oppdaget at jeg var ca. 4 sekunder raskere med en red bull! Jeg merket faktisk at bilen var bedre. At spillmotoren har blitt videreutviklet merkes også, da det føles litt bedre enn hva det gjorde i fjor. Det er fortsatt en elendig force feedback, det er mye risting og mye force, men utrolig lite feedback. Alikevel så føltes det i det minste litt logisk ut. At det er merkelig bra feste på gresset, og tilnærmet umulig å spinne 180 grader rundt fra stillestående om det skulle trenges irriterer ikke like mye. Man merker også en god del overstyring med DRS oppe noe som førte til en flau snurring på tredje runden i en HRT.

Menyen skjer utenfor en motorhome, men ettersom man ikke har valgt en karriere så er default motorhome Ferrari sin. Hvorfor akkurat denne er valgt har jeg faktisk litt problemer med å forstå, men greit nok. Grafikken var skuffende nok satt ned litt, så jeg fikk lett fikset på den til en passelig oppløsning og alle grafikkinnstillinger på ultra, om ikke annet så bør det se bra ut! Noe jeg også merket var at de har kvittet seg med det gule laget som misfarget det meste, dermed ser grafikken tydeligere ut også. Det er bra!

Loadingskjermene virker også kortere på dette spillet, noe som er veldig bra. For det er de samme kjedelige skjermene som er på DiRT, GRID og F1 2010, med statistikk om hvordan man har kjørt, det er morsomt noenganger, men ble litt kjedelig i lengden. Når man da har hatt det på alle Codemasters-spill siden DiRT så er det på tide med noe nytt. Jeg sier som i fjor: Her kan man fylle ventetiden med litt trivia og "quiz".

Kjøringen på timetrial virket veldig enkel, med unntak av en snurring i T2 og en snurring p.g.a DRS gjorde jeg ingen feil. Så da følte jeg meg trygg på å kunne lage meg en karriere!

 

"Ze british 'irmen iz gone":

Når karrieren startes må man fylle ut navn, hvor man er i fra, og hvilket team man har signert for. Dette gjøres i ett slags intervju med David Croft. Dette gjøres faktisk under "Pre-season" på Catalunya. Noe som gjorde at jeg fikk ett håp om at man faktisk måtte teste for ett lag, og hvis man ikke var god nok, så måtte man kjøre for HRT, men den gang ei. Fritt valg i mellom Williams, Force India og de tre nye. Jeg valgte i år Team Lotus, fordi jeg ikke ville savne Trulli på gridden... Men jeg erstattet visst Kovalainen. Det var en liten tabbe, håper ikke man erstatter 1.føreren hele tiden. Da dette var gjort så var det på tur til paddocken, eller, vel, motorhomen, main menu er jo paddocken.

Da man kommer seg inn i bussen så får man en innføring av løpsingeniøren din, som går igjennom hjelmvalg, løpsvalg, main menu og laptopen din (Bra man ikke har noen snuskete filer om ingeniøren skal snoke hele tiden!). Han har vært så snill så han har satt opp e-post til deg, og der ligger det fem fine mails, deriblant fra agenten og pressesjefen din, da dette er samme dame. Hun finnes visst bare i e-post-form på dette spillet, så 'Allo 'Allo referansene blir borte.

Her er det ting man kan forbedre. Det kunne vært morsomt å gått litt rundt utenfor der man bor, og når man velger hjelmdesign, så blir fortsatt hjelmen som er på utstilling værende hvit. Det minste man kunne gjort er å fått den i samme farge som hjelmen man har valgt. Det skal jo faktisk være hjelmen din. Nå husker jeg ikke hvor mange hjelmer det var i F1 2010, men her kan man velge mellom 22 stykk. Man kan også velge kallenavnet sitt, alt fra ekte førernavn (default er Felipe - uten baby), legender og kallenavn.

Menmen, når dette er gjort så er det på tide å fly til Australia, å komme igang med sesongen!'

 

Down under,- far down

Før man får kjøre så må man velge hvor store deler av løpshelgen man skal kjøre, hvor langt løpet skal være (jeg brukte 20%, da får man med alle reglene, samtidig som man ikke blir sittende en halv natt for å kunne teste ut enkle saker), og vanskelighetsgrad. Den ble legend, og alle regler på. All skadesimulering på, ingen flashbacks, og absolutt null hjelpemidler, skal det være så skal det være.

Når man kommer seg til første trening, så får man som vanlig litt innføring i hva som skjer, også er det på tide å trene, og ikke minst sette opp bilen.

Etter ett par runder på banen så synes jeg det virker litt vanskeligere. Jeg hadde ingen hjelpemidler på time trial heller, men her virker bilen mer nervøs og jeg må mekke litt på setupet. Dette hjelper på, men det er fortsatt ikke for lett. Virker som en bedring. Jeg føler ikke at det er noen sim, og det er nok fortsatt ett arkadespill, men det virker bedre i år enn i fjor. Jeg blir i allefall ikke så forferdelig frustrert. Ikke enda.

Kjører litt R&D - noe jeg fikk på alle de tre treningene. Ble dessverre lite setupkjøring da.

Målene for kval og race var henholdsvis 20. og 18. plass. Noe jeg føler bør gå i en Lotus, til tross for at jeg ikke har vært høyere enn 23. på trening.

Kvalen går forholdsvis fint, og jeg kvaler meg inn på 19. Best av de 3 dårlige, men over 2 sek bak 18.plassen. Dette er mye bedre enn hvordan det var i fjor, selvom det tyder på en ekstremt kjedelig førstesesong baki der.

Løpet går uten alt for store problemer, litt roting i starten, og kommer meg til 18.plass. Det er sikkert mulig å ta en T1-dive, men det tror jeg sjeldent går bra. Ligger på 18. en stund før D'Ambrosio kommer seg forbi og jeg snurrer, havner midt i banen og får advarsel for illegal blocking. Det samme fikk jeg forresten på kvalen når jeg slo av vingen foran. Kjørte sakte i pit, og da noen andre skulle pitte så fikk jeg illegal blocking. Noe har de ikke forbedret tydeligvis.

Videre gikk løpet uten problemer. Lå på 19 når siste runde startet, Trulli på 20. Resten var bak Webber som vant. Gikk nesten bensintomt, og når jeg skulle slippe Trulli forbi så kjørte han på meg, hvor løpsingeniøren skriker ut "We are on the SAME team!!". Menmen, fikk ta 19.plass, 40 sekunder etter Sutil på 18. Så hvordan jeg skal klare topp 18. når ingen bryter er vanskelig å skjønne. Kan jo ende opp med en kjedelig karriere dette. Men samtidig er jo målet at jeg skal komme på topp 21 i mesterskapet, så hvem vet.

Løpet er over, og de samme idiotiske spørsmålene som fra F1 2010 kommer, altså spm. om tittelen, jaja.

 

Bedre eller ikke?

Vel, det er bedre, men med mange av de samme irriterende feilene, og noen ekstra slappe områder. Hjelmen i motorhomen er en enkel ting man burde hatt med, litt frigåing i paddocken likeså, polering av spm. og media burde man hatt. Og selv med "pit assist OFF" så gjør jeg ingenting i pit, mulig mange mener det er pirk. Men jeg vil kjøre ut av pit selv, jeg vil kjøre inn selv. Jeg vil trykke på "speed limiter", jeg vil bomme på bremsepunktet for å stoppe, jeg vil kjøre til gridden selv, jeg vil bli dyttet på gridden, jeg vil se media på gridden, jeg vil føle stemningen, jeg vil føle det å være en fører. Det gjør man ikke. Etter kun ett løp så har jeg ikke fått vite noe om strategi eller teamkompis, så dette kommer vel etter noen flere løp, akkurat som i F1 2010.

Men, straffesystemet er fortsatt like triggerhappy som i fjor, karrieremodusen er om mulig enda mindre morsom og spennende. Jeg har mindre følelse av å være en fører nå enn i fjor. Dette er jo noe Codemasters visstnok mener er viktig, men den følelsen får altså ikke jeg. Slagordet for F1 2011 er jo "Be the Driver, Live the Life, Go Compete". Og joda, jeg er føreren, og jeg kjører løpene, men "live the life"? Jeg vil absolutt ikke bli en F1 fører om det her er "live the life".

 

Fysikken på sin side har i det minste blitt litt bedre. Det er en fysikk som jeg tror vil glede flere personer, de som likte F1 2010 vil nok like F1 2011. Samtidig så vil nok en del av de som ikke liker F1 2010 kunne like årets spill. Men det vil også være en god del som fortsatt ikke liker det. For selv med en forbedring av fysikken, er det store mangler, spesiellt for oss som bruker ratt. F.eks sladding merkes ikke på rattet, men ved turtallsendring og at bilen endrer litt retning. Derimot var det sinnsykt morsomt å kjøre på vått føre!

 

Videre så er resultatene litt vilkårlige, uten problemer så endte Alonso på 13. i løp nummer en. Dette var noe som også var på F1 2010. Noe som derimot er forbedret er at det kommer klipp med nyheter fra sesongen, gjør det litt mer autentisk.

 

Men AI'n er dessverre ikke vesentlig forbedret. Mistet min eneste sjanse på de første fire løpene til å komme til Q2 ved at et par AI begynte å varme dekkene rett foran meg, plukket istedet opp en 10 posisjoners gridstraff p.g.a "causing a crash"... Den oppfører seg også rart ellers, er mye småpirk på det.

 

Grafikk:

9/10

- Grafikken er det lite å si på, men mangler litt for å f.eks ta opp kampen mot Crysis.

 

Fysikk:

6/10

- Det er en forbedring fra i fjor, men det er langt å gå for å få en fysikk som er topp. Men codemasters er på rett veg. Bare synd de har enkelte irriterende aspekter og at blant annet skademodellen er bak mål.

 

Lyd:

7/10

- En forbedring fra i fjor, men jeg får en følelse av at det høye turtallet er tatt opp innendørs, samtidig tror jeg ikke man hører dekkskriking fra cockpit.

 

Spillbarhet:

5/10

- Spillet kommer nok til å vare lenger i år enn i fjor, fordi det er litt morsommere og kjøre. Men karrieremodusen er ikke noe morsommere og AI'n er og blir sten stokk dum. Multiplayer kan være morsomt, men da må man unngå wreckers. Men det er bedre enn fjorårets forsøk.

 

Konklusjon

5/10

- F1 2011 er ett skritt i riktig retning fra F1 2010, men det er fortsatt mye som må rettes på og forbedres. Man blir fort lei en dum AI og manglende Parc-Ferme regler. Det er også ingen informasjon og hvor DRS detection og DRS zone er. Det er litt frustrerende, spesiellt på baner som ikke har blitt kjørt IRL.

- Safety Car er veldig buggete, faktisk så buggete at det ødelegger all morro med funksjonen.

 

Øvrig:

- Jeg har IKKE klart å fremprovosere Safety Car

- Jeg har IKKE kjørt en hel sesong, det tar sin tid.

- Jeg bruker ratt og pedaler (G27)

- Jeg bruker high-end PC.

 

Alt i alt er spillet en forbedring, og i år er det faktisk verdt å prøve for de aller fleste. Det er langt i fra en simulasjon, både når det kommer til fysikk og karriere. Man vil nok finne mange irriterende punkter, som kanskje blir rettet i en patch. Men en forbedring er det, og man vil få litt mer glede av dette spillet enn man fikk av F1 2010.

Jeg vil alikevel fraråde de som nærmest hatet F1 2010, eller mente det ikke var verdt tilbudspenger (er til salgs for 79kr nå) å kjøpe spillet, dere vil nok ikke få noe glede ut av dette heller. Er du usikker så spør samvittigheten din om hva du skal gjøre. Gamble på å kjøpe, eller ta en litt ulovlig veg, også kjøpe om det faktisk var bra.

 

Håper noen finner dette nyttig, og regner med at andre er totalt uenig, det er sånn det skal være! :)

 

Kommer nok mer synspunkt etterhvert, men nå er det sengetid!

 

Oppdatert 21/9. KL 1510

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan forresten opplyse PC brukere om at det allerede i går tidlig ble lagt ut de første enkle moddene til dette spillet. Blandt annet nye skin til Renault og Force India (Renault skinnet i spillet er ikke oppdatert til det nyeste, mens Force India har lite sponsorer p.g.a alkoholreklame). Ett par helmet-skins er ute, oppdaterte kameraer, og filmer som går på TV'n inne i "rommet" i karrieremodus er også oppdatert! :)

 

Skinnene på bilene blir visstnok også oppdatert der man velger biler til time trial og grand prix!

 

EDIT: Skinnene er også i HD, så man vil kunne oppleve en forskjell på custom-skins og CM-skins dessverre.

Lenke til kommentar

Tja, sesongen har egentlig vært en sesong fyllt av "Dijon 1979". En som stikker avgårde fra alle andre, men ingen husker noe annet enn de gode fightene bak 1.plassen!

 

Dijon GP ble vunnet av Jean-Pierre Jabouille, hans første seier kom på hjemmebane, med fransk bil (Renault) og var den eraens første seier med en turbomotor. Alikevel husker 99.99% kun fighten om 2.plass :)

Lenke til kommentar

Da har jeg spilt F1 2011 i et par dager, og må si meg svært fornøyd. Merker at jeg sliter med nivået Hard. Expert ser jeg på som umulig.

Ikke at AI'en blir for utfordrende, men har null traction kontroll også videre. Har blitt mange 180 og 360 graders snurringer :p

 

Bestemte meg for å customize instillingene, med medium på traction kontroll. ABS av. Var tid for Shanghai GP, og det i sprutregn!

Tror jeg aldri har blitt så sint over et spill før. Herre som jeg slet. Hadde ikke nubbsjans. Bremselengden var nesten doblet, og festet var jo borte. I tillegg til det å ligge bak en annen, med all reinspruten i ansiktet.

 

Måtte faktisk gi meg etter en stund. Vil nok ta opp kampen i kveld igjen :)

 

Har ikke fått sett så mange av funksjonene ennå. Har f.eks ikke fått sett Safety Car.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at AI'en er forferdelig feig i svingene etter rettstrekket. Var på 11. plass etter kvalik, men etter den første svingen etter rettstrekket på Kuala Lumpur (tror det var der), så lå jeg på 1. plass.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Har ingenting annet en en den ordinære 360-kontrolleren.

 

Hvis jeg skal legge til litt:

- Spillet virker veldig sannsynlig og ordentlig. For eksempel hvor dårlig feste du har når hjulene ikke er ordentlig varmet opp. Hvordan DRS fungerer, samt hvor og når den bør brukes. Aktiver DRS'en i en sving, og du går rett ut.

 

Er det en ting jeg vil klage på er det grus, eller "gravel" som de kaller det. Vanligvis vil jo dette sette seg fast, og deretter gi deg dårlig grep.

Dette opplevde ikke jeg. Fikk grus på alle dekkene, men etter kanskje 150 meter, var all grusen borte. Merket heller ikke at jeg mistet noe feste og grep.

 

- AI'en er veldig pressende, og jeg merker at de aller fleste bilene går kjappere en min Lotus. Ferrariene eller McLaren bilene kjører lett forbi meg på rettstrekket, men de er som sagt veldig feige i svingene. Men har også lagt merke til at de gjerne skumper til deg i rumpa, for så å legge seg langt bak, også repetere igjen. Slemme folk :p

 

- Fikk også oppleve "flatspot" på høyre framdekk, som igjen førte til punktering. Var en artig og spennende situasjon. Var heldigvis i siste sving før pitstop-filen.

 

- Det virker IKKE som det er noen regler for blokkering. Er det ikke sånn at man kan blokkere bilen bak deg i en "seanse". Du kan altså bytte bane EN gang for å blokkere bilen bak deg, men du må da holde denne linja?

Slik er det ikke i F1 2011. I hvert fall ikke på medium og hard. Jeg kan sikk-sakk kjøre for å holde bilen bak meg unna.

 

- Ellers er reglene veldig klare og ordentlige. Vær forsiktig når du kjører ut på banen etter utforkjøring. Blokkering av andre biler i høy fart gir penalty osv.

 

Har ikke opplevd noen bugs eller glitches ennå :)

 

For morro skyld tok jeg av alle innstillinger, samt at jeg tok på manuell giring. Det var.. ikke lett kan man si! Klarte ikke å holde styr på så mye.

Slå av DRS, bremse ned, gire ned, legge seg inn for en pen sving. Kjørte rett ut på grusen.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Man skal jo ikke gå rett ut når man aktiverer DRS - men det er kanskje litt overdrevet? (eller en konsekvens av å kjøre med stikke og ikke ratt)

 

Hmm, jeg merker godt til grus, gress og marbles på dekkene, merker det glir litt mer igjennom svingene, og ikke minst mer hjulspinn i det jeg bestemmer meg for å trykke ned pedalen!

 

Når du kjører en av de tre treigeste så flyr de andre bilene forbi deg ja, men det er bare å bremse litt seint, så gir de seg som regel... Dessverre

 

Fikk du flatspot også punktering med en gang? Eller fikk du flatspot tidlig og punktering mye seinere? Jeg har aldri opplevd det!

 

Det er det ikke, kan tenke meg at det kan være vanskelig å programmere inn. Derimot får du illegal blocking om du kjører veldig treigt foran noen andre, eller treffer noen når du kjører sikksakk ;)

 

De er klare, men veldig overdrevne, man får straff for alt som er mulig, selvom det egentlig er AI som fucker det til.

 

Lucky you! :)

 

Igjen så er vel det ett stikke-problem? Kjører med G27 på PC selv, og har aldri kjørt på noe annet enn expert, har ett par pallplasser og en del poengplasser (19 løp i Lotus, 1 i Torro Rosso).

Lenke til kommentar

Merker også at de trekker seg alt for mye inn mot svingene. Ble forbikjørt av 2-3 biler på DRS strekka i Melbourne hver runde, men tok alle i bremsinga inn mot første svingen igjen, selv med AI bare på nest høyeste burde ikke det gå.

Anngående blokking så så vi jo hvordan Svhumacher drev på i Monza, var vel så han i praksis fikk gjøre 2 moves hver gang, et defensivt, og ett trekk tilbake på racinglinja.

 

Skulle ha skaffa meg et skikkelig ratt til 360en, klarer ikke fingergymnastikken med å gire, DRSe og KERSE alt samtidig, så må bruke automatisk giring. Men finnes jo ingen gode alternativer, bare Fanatec, men da kan jeg likesågreit kjøpe meg en virkelig bil å kjøre rundt på jordet for den prisen :p

 

En liten ting, er det virkelig ikke noe mellom 20 og 50 % løpslengde? 20% er jo ingenting, men 50% går det fort noen timer, siden det hender det blir noen restarts på meg :p

Lenke til kommentar

Da har jeg ca 11 timer med kjøring bak meg og er faktisk stort sett fornøyd med spillet. Startet i Lotus og har kommet over halvveis i første sesong i karrieren. Bruker stikka og kjører alt på sim(bortsett fra Monaco) og motstandere på PRO. Må si jeg merker at når dekkene er slitt er de virkelig slitt, har vært et par løp jeg faktisk har tapt plasseringer på dette. Har også punktert på siste runde i Malaysia da jeg var så vidt utpå gresset med slitte dekk, snurra rundt og Rosberg kjørt rett inn i siden på meg, han måtte bryte og jeg berget plassen min akkurat. Det er kun på Valencia banen jeg har fått poeng hittil, 1 poeng :D Føler at også drafting er blitt satt mer i grep, på det forrige virket det ikke som man tjente noe på å ligge rett bak nestemann. Likte også Senna achievement de har lagt inn(xbox), har selv ikke gjort den enda, har selv sett løpet den ide’n er hentet fra. Har også spilt noen løp online, og det var virkelig moro med 16 f1 biler kjøre som tullinger rundt banen.

 

Har fortsatt ikke fått brukt DRS vingen min særlig mye enda i løpet, men de få gangene jeg har brukt den så har jeg gått på turtallsperra uten at jeg har tatt igjen bilen foran nevneverdig. Dette har jo kanskje med at jeg har en av de dårligste bilene pluss utvekslingen på gearratio og gjøre sikkert. Jeg savner også KERS på Lotusen min, husker ikke om de har det i virkeligheten? Mulig det kommer som R&D sent i sesongen?

 

Er også ganske dårlig på oppsett på bilen så har kanskje kunnet kjøre bedre med rett oppsett, fant ut at om jeg kjørte stive fjærer(satt på 11) så fikk jeg veldig gode rundetider. Noen som har tips her?

”Pit buggen” er der fortsatt, går jeg inn første med en lang rekke bak meg ender jeg opp med å komme ut sist fra pit.

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

Stive fjærer er en bug! Husk det. Ser at de aller fleste "seriøse" onlinesteder opererer med at den må stå på default.

Lotus har ikke KERS på ekte. Er snakket på at det kan komme i sesong to p.g.a R&D.

 

Jeg har ikke spillt det noe mer, synes det er for mange bugs og småting som irriterer, men gleder meg stadig over at det pøses ut med mods til PC, og at jeg nå snart har alle bilene med oppdaterte ekte skins (Force India har ikke sponsorer omtrent originalt p.g.a alkoholreklame), og ikke minst HD-skins :)

Også noen oppdateringer som gjør at AI kjører fortere, mer aggresivt, mister deler litt lettere (samme med min egen bil),litt lettere at det kommer SC og at AI bryter litt lettere. Har også kommet noen enkle mods på flagg og lys. Ricciardo og Senna er inne i spillet og litt sånn :)

Så, vil tro at hvis Codemasters klarer å rette opp en del bugs i patcher og det fortsettes med modder i dette tempoet og forbedringene som blir gjort med moddene. Så er dette relativt bra om ett par måneder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...