Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Fant noen knallbra album her:

http://progreport.com/the-best-prog-albums-2016/

 

Spesielt The Dear Hunter : Act V har både jeg og kona blitt VELDIG glad i.. Utrolig spennende og variert. Dette er en serie på 6 planlagte konseptalbum, Act IV er også veldig bra.

 

Jeg liker også Big Big Train veldig godt, litt mer folk-inspirert, for de som liker Jethro Tull. Har fått med Nick D'Virgilio fra Spocks Beard på trommer...

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

The Dear Hunter er bra! Har lytta til dei ei stund. Konseptalbumserien synest eg mistar litt av piffen etter dei tre første.

 

Folklore er eit av fjorårets beste album i mi bok!

Big Big Train slapp nytt album nå. Ikke helt i samme klasse som Folklore kanskje, men må høre litt mer først. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Er det bare meg, eller er det svært tynt i "prog-scenen" om dagen? Lenge siden jeg har funnet noe som treffer. Prøver å like Big Big Train som "alle" digger, men det går ikke helt hjem. 

 

Ser frem til Steven Wilsons siste plate, men etter det jeg har hørt så langt er jeg skeptisk. 

Lenke til kommentar

Hæ, skal man ha noe ny prog? Skal man ikke bare spille Close to the Edge og Selling England by the Pound på repeat, da? 

 

... ikke uenig med deg, sliter med det samme selv. Sjekker stadig ut nye utgivelser og tips, men det er lite som fenger skikkelig. Spent på Wilson jeg også, selv om det vel ikke er så mye å være spent på lenger. Nå har jo ganske mange låter blitt sluppet allerede? Tror ikke det blir helt innertier heller. 

 

Leprous snart ute med ny skive, da. Det må jo bli bra.

 

Lenke til kommentar

Eg ventar til heile albumet er ute, men har inntrykk av at det er meir pop-prega og fort kan ende opp med ein del skuffa fans.

 

Her er ei liste over album eg har lagt til som spelelister på Spotify i seinare tid. Det meste er frå 2016/17.

 

Syd Arthur - Apricity

Steve Hackett - The Night Siren

Nad Sylvan - The Bride Said No

Roger Waters - Is This The Life We Really Want?

Anciients - Voice of the Void

Anubis - The Second Hand

Lee Abraham - The Seasons Turn

Karmakanic - Dot

Barock Project - Detachment

Beardfish - +4262-COMFORTZONE

Andy James - Psychic Transfusion EP

Dmitry Demyanenko - Insomnia

The Dillinger Escale Plan - Ire Works

Carptree - Emerger

The Retrospective - Re:Search

David Maxim Micic - Who Bit the Moon

Bent Knee - Shiny Eyed Babies

Gustavo Santhiago - Animam

Anderson/Stolt - Invention of Knowledge

Niechec - Smierc W Miekkim Futerku

Knight Area - Hyperdrive

Max Richter - Three Worlds: Music From Woolf Works

This Winter Machine - The Man Who Never Was

Artifex Pereo - Passengers

Colin Tench Project - Hair in a G-String

Lenke til kommentar

Eg ventar til heile albumet er ute, men har inntrykk av at det er meir pop-prega og fort kan ende opp med ein del skuffa fans.

 

Her er ei liste over album eg har lagt til som spelelister på Spotify i seinare tid. Det meste er frå 2016/17.

 

Syd Arthur - Apricity

Steve Hackett - The Night Siren

Nad Sylvan - The Bride Said No

Roger Waters - Is This The Life We Really Want?

Anciients - Voice of the Void

Anubis - The Second Hand

Lee Abraham - The Seasons Turn

Karmakanic - Dot

Barock Project - Detachment

Beardfish - +4262-COMFORTZONE

Andy James - Psychic Transfusion EP

Dmitry Demyanenko - Insomnia

The Dillinger Escale Plan - Ire Works

Carptree - Emerger

The Retrospective - Re:Search

David Maxim Micic - Who Bit the Moon

Bent Knee - Shiny Eyed Babies

Gustavo Santhiago - Animam

Anderson/Stolt - Invention of Knowledge

Niechec - Smierc W Miekkim Futerku

Knight Area - Hyperdrive

Max Richter - Three Worlds: Music From Woolf Works

This Winter Machine - The Man Who Never Was

Artifex Pereo - Passengers

Colin Tench Project - Hair in a G-String

 

Her var det fryktelig mye jeg aldri har hørt om. Noen til vil trekke spesielt frem?

 

Ellers har jeg hørt To The Bone nå. Veldig variert plate egentlig. Liker den bedre enn HCE som jeg ikke fikk helt fant på. Du har rett i at den kanskje er litt mer "popete" enn de tidligere albumene, men det finnes en del rock også. De mest popete sangene er sprett utover og fungerer ganske bra i konteksten av et album. Permanating spesielt har vokst på meg, mens Pariah fremdeles er ødelagt av cringe tekst (Im tired of Facebook...). Er en del andre cringe øyeblikk også, men ikke like ille. 

 

Etter to runder så liker jeg To The Bone, People Who Eat Darkness og Song of Unborn best. Ser for meg at Detonation nok vil være låte folk flest vil like. Det er også den mest "progete". 

Lenke til kommentar

Karmakanic - Dot (Symphonic Prog) - Testlåt: Steer by the Stars

Barock Project - Detachment (Neo-Prog) - Testlåt: Happy To See You

David Maxim Micic - Who Bit The Moon (Progressive Metal) - Mest instrumentalt. Testlåt: 687 Days

This Winter Machine - The Man Who Never Was (Neo-Prog) - Testlåt: After Tomorrow Comes

Lenke til kommentar

Hvis man ikke finner noe kult blant nye skiver, så går man bakover i tid. Denne konserten er en favoritt hos meg, jeg syns det groover noe så vanvittig!  :thumbup: Advarsel: det er instrumentalt, vet at ikke alle kicker sånn på det. Men uansett, klikk play på denne og skru opp volumet. Niacin!

 

Lenke til kommentar

Hvis man ikke finner noe kult blant nye skiver, så går man bakover i tid. Denne konserten er en favoritt hos meg, jeg syns det groover noe så vanvittig!  :thumbup: Advarsel: det er instrumentalt, vet at ikke alle kicker sånn på det. Men uansett, klikk play på denne og skru opp volumet. Niacin!

 

Groovy så det holder ja!! Elsker Hammond, siden det også var det instrumentet som fikk meg til å like prog i utgangspunktet (ELP).

Har vært på konsert med Santana der Chambers spilte... Alltid like kul med tyggisen sin... 

Lenke til kommentar

 

Ellers har jeg hørt To The Bone nå. Veldig variert plate egentlig. Liker den bedre enn HCE som jeg ikke fikk helt fant på. Du har rett i at den kanskje er litt mer "popete" enn de tidligere albumene, men det finnes en del rock også. De mest popete sangene er sprett utover og fungerer ganske bra i konteksten av et album. Permanating spesielt har vokst på meg, mens Pariah fremdeles er ødelagt av cringe tekst (Im tired of Facebook...). Er en del andre cringe øyeblikk også, men ikke like ille. 

 

Etter to runder så liker jeg To The Bone, People Who Eat Darkness og Song of Unborn best. Ser for meg at Detonation nok vil være låte folk flest vil like. Det er også den mest "progete". 

 

Er også spent. Utrolig mye rare kommentarer og fans som hater den nye "pop"-stilen.. Han har da alltid hatt låter i den stilen før! Kanskje ikke så ekstremt som i Permanating, men jeg digger den også.

Synes nok Raven er best, men tok tid å komme inn i. Må jo få lov å lage den musikken han ønsker!

Har sikret billetter på første rad til konserten uansett (min 4. med Wilson!)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Norsk prog!

 

Kom over eit band eg ikkje har høyrt om før, Jordsjø. Det siste albumet, Jord frå januar i år, har klatra seg opp på Progarchives sine lister.

 

https://jordsjo.bandcamp.com/

 

http://www.progarchives.com/artist.asp?id=10079

 

JORDSJØ is one of those bands that help me to keep my faith in Symphonic survival intact, because when I believe that there's nothing able to resurrect my capacity of surprise, this relatively new bands from countries like Norway take me by assault with original material that combines several genres creating a new breed of Symphonic.

The band was formed around 2014 by Håkon Oftung (Vocals, flute, guitars & keys) and Kristian Frøland (Drums & Percussion) and their debut "Jordsjø" saw the light on September 6, 2016, and even though blended Symphonic with some sort of Prog Folk, immediately caught my attention.
 

In their next album "Jordsjø II", they retake the original path, but with less folk passages but a more aggressive edge that captured me as a fan.

Their third release (Well, a joint album with the Norwegian Synth Project BREIDABLIK) "Songs From The Northern Wasteland" didn't impressed me as much, being that it was oriented towards Electronic Prog, a genre that I don.t listen very often, but it was obvious that the magic touch was there and we only had to wait and see how they would evolve.
 

But the moment of truth came in January 2017 when they release the fantastic "Jord", a clearly Scandinavian album, with reminiscences of ÄNGLAGÅRD, one of my top then desert island bands, but in this case apart of the pristine symphonic, they blend different sounds and styles that make the genre richer.

As usual, only time will tell and the band will decide what path to take, but I?m sure they will keep providing us interesting music that will save Symphonic Prog from oblivion.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Under en uke til Steven Wilson-konsert...

Flere som skal?

Har forresten en ekstra kopi (classic edition) av biografien om Porcupine Tree, hadde glemt at jeg allerede hadde bestilt den.. Var veldig bra!

http://porcupinetreebook.com/

Selges for 250kr + evt frakt hvis du ikke kan hente i Oslo/Sandvika, eller konserten!

 

Jeg er også stor fan av Steven Wilson, både solo og Porcupine Tree. I tillegg til Blackfield, No-Man osv. Kanskje mest for hans arbeid med multikanals musikk.

 

Skriv gjerne om din opplevelse av konserten her etterhvert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...