Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Med god hjelp fra forumet (kanskje noen av dere), bygde jeg en tilnærmet lydløs PC for snart 10 år siden. Men nå er tiden inne for å oppgradere skikkelig.

 

Men jeg er blitt veldig bortskjemt med min nåværende ekstremt stillegående PC, så jeg vil jo gjerne at den nye PC'en også skal være så stille som mulig, men samtidig vare lenge mtp. ytelse.

 

Kommer ikke til å spille mye, men vil gjerne at den skal være litt fremtidsrettet også til det. Ellers går det i relativt enkle ting.

 

Jeg beholder mitt nåværende kabinett, og (forhåpentligvis) strømforsyning (550W) hvis det er mulig.

 

 

1. Vil følgende oppsett være bra med tanke på støy vs. ytelse?

 

Asus TUF B360-PRO GAMING, SOcket-1151

Intel Core i7-8700 Prosessor

Noctua NH-C14S CPU Kjøler

Ballistix Sport LT DDR4 16GB

MSI GeForce GTX 1060 1060 6GB Gaming

Intel 660p 512GB M.2 SSD

 

 

2a. Vil jeg ha mye igjen for å gå opp til Intel Core i7-9700K? Den koster bare 500 ekstra, men da trenger jeg vel også et annet hovedkort, ettersom det jeg har i listen står at kun støtter opp til 8. generasjon.

 

2b. Eller kan en i5 være bra nok for meg? Er forskjellen fra i5 til i7 så stor at det er verdt det?

Denne for eksempel, koster nesten 2000 mindre: Intel Core i5-8400 Prosessor

 

3. Er det nok med 550W strømforsyning? Står påkrevd 400W i spesifikasjonene til skjermkortet, så regner med at det er nok?

 

4. Vil alt dette passe bra sammen, eller er det andre komponenter som vil passe bedre til hverandre? Minner om at hovedpunktet er at PC'en skal være så stillegående som mulig.

 

5. På skjermkortets spesifikasjoner står det "Ekstrakrav 8-pins PCI Express-strømkontakt". Må denne kjøpes i tillegg? Kan ikke finne denne på Komplett.

 

6. Andre forslag til komponenter, eller andre synspunkter?

 

Takk for all hjelp og synspunkter :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På dagens prisnivå, om man bryr seg om slike "detaljer" som kostnad, så er Intel CPU'er noe man kun kjøper dersom man skal spille. Og da også en bestemt type spill, i lav oppløsning, med de raskeste skjermkortene man kan få tak i. Skal man ikke det, så er det AMD's R5 2600 til 1690 Kr, som gir mest bang for buck, og den står ikke mye tilbake for i7 8700. Begge er 65W CPU'er, og må holde frekvensene nede for å oppnå så lavt strømforbruk som mulig. 8700 har litt bedre IPC, og litt høyere frekvens, mens 2600 har litt mer effektiv SMT/HT som gjør at den tar litt igjen på ytelsen i flertrådet arbeid. Den er også kanskje litt smartere når det gjelder å prioritere workloads. Til streaming av spill for eksempel, trenger man ikke foreta seg noe med 2600, den finner ut av alt selv. Mens 8700, som strengt tatt er litt kraftigere, må likevel manuelt fortelles hvilke oppgaver som skal prioriteres, ellers blir det "slideshow" i andre enden.
 
For at 8700 skal kunne kalles; "strengt tatt [er] litt kraftigere", så må den nesten også få lov til å jobbe så raskt den kan. Og det gjør den ikke med 2666MT/s RAM, som er det raskeste man kan kjøre med B360 HK (Vel, alle hovedkort som ikke har en "Z" i modellnummeret). Så en 2600 med 3200MT/s RAM, vil nok være raskere enn en 8700 med 2666MT/s RAM. Og prisforskjellen på RAM med de 2 hastigheten er ikke allverden, mens man jo legger på litt ekstra for å kjøpe et "Z" hovedkort. Som igjen er litt rart å kjøpe til en CPU uten "K" i modellnummeret. ;)
 
"K" CPU'ene betaler man ekstra for, fordi de er litt "overklokket" i forhold til sine "uten-K" "søsken", men i hovedsak fordi man som bruker kan overklokke dem videre. Tilsvarende for AMD kunne vært at man ha "X" hovedkort og "X" CPU. Men AMD har altså bestemt seg for å kun ta betalt for fabrikk "overklokkingen". Alle AMD's CPU'er kan overklokkes, og man kan gjøre det på både "B" og "X" hovedkort. R5 2600 er altså nøyaktig samme CPU som den ~450 Kr dyrere "storebroren" R5 2600X, det er bare det at 2600X kommer høyere klokket fra fabrikk som er forskjellen (bortsett fra TDP som selvsagt da har økt på 2600X i forhold til 2600).
 
Når det gjelder Intel's "9'ende generasjon" CPU'er, så er de 95W CPU'er, men kun i teorien, med mindre du spesifikt går inn i BIOS og struper dem ned til å ikke bruke mer. Da er vi fremdeles på 30W mer enn 8700, og det kan jo selvsagt merkes på lydnivå til CPU kjøleren. Men viktigere kanskje; ytelsen er ikke hva man forventer heller lenger. Nesten ingen har brydd seg med 9700K i tek pressen, så det er lite data å google frem, men til sammenlikning har man testet 9900K med 95W's begrensning, og da yter den altså bittelitt bedre enn en 2700X, og da hovedsakelig kun i spill... Dersom man har kraftig nok skjermkort, noe du ikke har valgt. Og svært få vil påstå at den ekstra ytelsen er verdt ~2200 Kr ekstra. Man får også R7 2700 til rundt 400 Kr mindre enn det igjen, og den også er en 65W part. Forskjellen er at AMD's "TDP" grovt forklart, angir hvor kraftig kjøler du trenger, mens Intel's "TDP" er en angivelse av termisk dissipasjon i Watt.
 
Ellers er skjermkortet ditt ikke spesielt kraftig i dag, men du trenger gjerne heller ikke mer? I klassen såvidt under ytelsen du har valgt der, finner vi RX570, som yter omtrent som et GTX1060 3GB kort. Og dette får man i dag til 1789Kr, men da inkludert 2 spill som enda ikke er lansert, så de har fremdeles en veiledende verdi på 600 Kr hver. Dette er et såpass godt tilbud at jeg ikke kan forstå hvordan de ikke er utsolgt enda. Vil man over 1060 6GB ytelse, så får man AMD's Vega 56 til 4089Kr. Men da får man med alle 3 spillene i kampanjen, altså spill for ~1200Kr med på kjøpet. Vega 56 ligger på litt over GTX 1070 nivå i ytelse, men trekker da rundt 50W mer. Det kan enkelt fikses ved å undervolte skjermkortet, en funksjon som AMD nå nettopp har lagt inn i driveren. Regn med at ytelsen faller ned til et sted mellom 1060 6GB og 1070 ytelse, men den medfølgende kjøleren vil jo nå være grovt overdimensjonert for jobben, og trenger dermed knapt lenger sette viftene igang overhodet. Driverne til AMD har også en innebygd "Chill" funksjon, der man kan "programmere" GPU til å ikke kaste bort energi på å lage flere frames enn man selv vil ha. Og så sparer driveren strøm, ved å ikke lage like mange fps når du ikke beveger på musen f.eks. Med et godt ventilert kabinett tror jeg fint man kan få skjermkortet nesten 100% passivt kjølt på den måten, faktisk trenger man kanskje ikke "Chill" funksjonen overhodet, med undervolting og nedklokking...
 
 
SSD valget ditt er sikkert helt greit til "snill" bruk, men personlig ville jeg gått opp til 970 Evo fra Samsung eller 760p til Intel, de er ikke så mye dyrere at det har noe å si...

Endret av Gabri3L
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for fyldig svar. Der fikk jeg litt å tenke på, samtidig som jeg forstår at jeg er ganske akterutseilt på PC-komponenter.

 

Vil følgende system fungere bra?

 

MSI X470 GAMING PRO CARBON, Socket-AM4  -  2.077

Evt:
Gigabyte B450 Aorus Pro, Socket-AM4  -  1.429,-

 

AMD Ryzen 5 2600 Prosessor  -  1.749,-

Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB  -  1.680,-

 

Noctua NH-U12S SE-AM4 CPU Kjøler  -  655,-
 

 

Tips til annet hovedkort/ram?

 

 

 

Når det gjelder skjermkort, så har Komplett et som er satt ned fra 5.290 til 3.890 ut året. Er det noe å gå for? Ser ut som det kan være mer stillegående enn Sapphire-kortet du foreslo.

 

MSI Radeon RX Vega 56 Air Boost 8GB OC  -  3.890,-

Det står at det trenger 2x 8pin PCI Express strømkontakt.. Der ser ut som min strømforsyning, en Corsair HX620W, har2 PCI express-kontakter. Vil de fungere? Hvis 8-pin er standard, så vil det vel passe.

 

Kan jeg evt. bruke skjermkortet jeg listet opp først på dette hovedkortet?

 

RX570 er interessant, hvis ytelsen ikke er så langt under 1060 og Vega 56. Men ser ut som den du linket til er utgått.

 

Ellers takk for tips til SSD. Da går jeg nok for Samsung. Har en Samsung SSD (riktignok ikke M.2) fra før som jeg er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder skjermkort, så har Komplett et som er satt ned fra 5.290 til 3.890 ut året. Er det noe å gå for? Ser ut som det kan være mer stillegående enn Sapphire-kortet du foreslo.

 

MSI Radeon RX Vega 56 Air Boost 8GB OC  -  3.890,-

Det står at det trenger 2x 8pin PCI Express strømkontakt.. Der ser ut som min strømforsyning, en Corsair HX620W, har2 PCI express-kontakter. Vil de fungere? Hvis 8-pin er standard, så vil det vel passe.

 

Kan jeg evt. bruke skjermkortet jeg listet opp først på dette hovedkortet?

 

RX570 er interessant, hvis ytelsen ikke er så langt under 1060 og Vega 56. Men ser ut som den du linket til er utgått.

 

Ellers takk for tips til SSD. Da går jeg nok for Samsung. Har en Samsung SSD (riktignok ikke M.2) fra før som jeg er veldig fornøyd med.

 

Tar det siste her først; MSI kortet du har funnet er vesentlig mer støyende enn det jeg har funnet, som i; dobbelt, til 4 dobbelt så høyt lyd trykk. Kjøler typen er nemlig såkalt "blower style" med radial vifte, i stedet for aksial. Disse kortene har sin "funksjon", og det er å enten hjelpe med å tømme kabinettet for varm luft, slik at ikke resten av PC koker. Som kan være aktuelt for PC'er med minimal størrelse på kabinettet, slik at man ikke får god nok luft gjennomstrømning med de få kabinett viftene man får plass til. Alternativt kjøper man slike kort, fordi de er billigst, og man skal jo uansett ikke bruke dritt kjøleren som er montert fra fabrikk, da man skal vannkjøle skjermkortet i stedet, med custom vannkjøling. ;)

 

Linken på RX 570 kortet er utgått, ettersom de er utsolgt, og ikke har noen ny lagerdato for kortet. De har et alternativ som kommer på lager i begynnelsen av januar, men da til rundt 2000 Kr.

 

Når det gjelder HK, så er eneste grunn til å gå for X470 HK fremfor B450, som regel at X470 har flere tilkoplings muligheter. Altså f.eks. 6 s-ata i stedet for 4, eller 4 stk. USB 3.1 i stedet for 2 stk. Ta kortet du kikker på for eksempel, her ser du det sammenliknet med sin B450 "lillebror". Og for folk på budsjett anbefaler jeg som regel "lillebror" da den har innebygd Wifi/Bluetooth, som de fleste ellers kjøper utenom likevel. Og som du ser har faktisk ikke "storebror" som du har funnet, Wifi/BT innebygd. Den har imidlertid noe annet, som ikke fremkommer av de tekniske spesifikasjonene her, og som kan være interessant for deg, som har fokus på stille bygg. Kortet du har funnet har en strøm fase mer enn "lillebror". Det betyr at strømmen blir fordelt over 5 faser i stedet for 4. Komponentene er ellers identiske, og "lillebror" har for B450 å være, en svært god VRM. Men ditt funn er altså kneppet over dette igjen. Grunnen til at det er interessant for deg, er at når VRM blir mer effektiv, så mister den mindre energi på veien til CPU... I form av varme. Varme er også det som degraderer en PC raskest, så ved å velge et HK med god VRM, så besørger man samtidig (forhåpentligvis) et lenger liv for PC. Neste hakk opp, så er vi på rundt 3000 Kr for de fleste HK vil jeg tro, mitt koster ihvertfall 2800 i dag. Men da snakker vi om vannvittige 10 strøm faser. Som er latterlig mye mer enn noen av dagens AM4 CPU'er vil kreve... Skjønt, morgendagens er jo ikke godt å si hva vil ha. ;)

 

Uansett, om du vil spare litt på HK, så kan du fint velge MSI B450 Pro Carbon AC, det er et svært godt HK til prisen. Ditt valg av "storebroren" vil kunne hjelpe bittelitt på temperaturen, og er sånn sett ikke dumt. Eller du kan gå litt overboard med noe som det er vanskelig å forestille seg, selv fremtidige CPU'er på sokkelen vil kunne benytte. ;)

 

Når det gjelder kjøler, så ville jeg kanskje gått opp til D15 om jeg var deg, med mindre du skal ha maskinen i et knøla lite kabinett?

 

Jeg kan se om jeg finner noe bedre RAM i samme prisklasse som er bedre, men den er jo helt grei forsåvidt den du har funnet. Det er bare det at Ryzen CPU'er trives best med RAM som har stramme timinger. Og 3200MT/s RAM fåes kjøpt med CL14 timing, men da vesentlig dyrere enn de du har funnet. Så om det er verdt det, må jeg kikke litt nærmere på, om jeg klarer finne benchmarks på med den CPU'en uten at den er overklokket. For det er jo noe de fleste vil gjøre med den, og når folk lurer på hvor mye det hjelper med strammere timinger på RAM, så er det jo for å få så mye som mulig ut av PC, altså; overklokket. :)

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde på følelsen at jeg hadde glemt noe her, så jeg kikket over først post en gang til, og ser nå det var noe jeg mente å adressere: Å skulle bruke en 10 år gammel PSU, og tilsvarende kabinett, i en ny PC...

 

Og vel, dersom man er sikker på at det er såkalte "solid caps" i PSU, så er det nok ikke så farlig som i "gamle dager", når kondensatorene hadde flytende elektrolytt. Men det mange nok ikke er klar over, er at når en PSU som det er reklamasjonsrett på ryker; dersom den når den ryker tar med seg andre komponenter i "dragsuget", så er utsalgssted ansvarlig for komponentene som røk også. Selv om det ikke var dem som solgte dem, og selv om det ikke er reklamasjonsrett på dem lenger heller. En PSU med gyldig reklamasjonsrett er altså en ekstra forsikring på resten av datamaskinen også. En 10 år gammel PSU har ikke gyldig reklamasjonsrett i Norge. ;)

 

I tillegg, når vi nå er inne på jakten etter "lydløs" PC. Så har Elkjøp et greit tilbud på denne 750W PSU'en. Den har 10 års garanti, 80+ Gold rating, er 100% modulær, og viften spinner ikke rundt opp til 300W. Det vil si at så lenge man driver med bare enkle oppgaver som nettsurfing, netflix, mesteparten av Office etc. Så kommer det ikke en lyd fra denne PSU'en. De har også 650W'eren på tilbud 100 Kr billigere, men da er man nede i 240W før viften kicker inn.

 

Når det gjelder kabinetter, så har vi også sett et skifte der de siste årene. Folk bruker ikke optiske drev lenger, så kabinettprodusentene gidder på mange modeller ikke en gang lage plass til dem. Og i samme slengen har de så funnet en smartere plass å putte HDD/SSD festene: Hvor som helst heller, enn rett foran viftene som skal ventilere kabinettet! :p Du vil finne at et nytt kabinett kan være en smart investering i jakten på en stillere PC. Mindre motstand i kabinettet, betyr at viftene kan spinne på lavere turtall, og likevel gjøre samme jobb som før. ;)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Skal du ha eit Vega-kort så er det detta som gjeld (du får med tre spel): https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/amd/sapphire-radeon-pulse-rx-vega-56/1002851.11110/

 

Og ja, absolutt kjøp ny straumforsyning og eit x470-hovudkort som Gabri3L nemner. 

 

Har du vært i kontakt med Netonnet, og vet med sikkerhet at du får med spillene dersom man handler skjermkortet derfra?

 

@TS

 

En liten spesifisering angående HK; Det at MSI's Pro Carbon hovedkort, både i B450, og X470 versjon har dobbelt sett med VRM komponenter som deler lasten. Betyr at de er like strøm effektive som hovedkort med henholdsvis 8, og 10 ekte, eller utvidede faser, dersom slike hovedkort hadde benyttet de samme komponentene. Du trenger altså ikke opp i Crosshair VII Hero for å få god effektivitet, da selv B450's dobbelt sett med VRM komponenter, er dobbelt så mange som det som er vanlig på de "vanlige" hovedkortene i 1000 kroners klassen. Når det er sagt, har jeg sett andre HK i 1000 Kroners klassen med tilsvarende VRM med 4 faser, men nok komponenter til 8 faser. Grunnen til å foretrekke ekte, eller utvidede faser over disse, er dersom man vil øke sjansene sine for å oppnå en høy stabil overklokk, da flere faser gir bedre kontroll på spenningen.

Lenke til kommentar

Veldig takknemlig for all hjelp.

 

Ja, jeg bør kanskje gå til innkjøp av en ny PSU. Faktisk så så jeg litt på den du linket til når jeg begynte å kikke litt på komponenter, så jeg tror jeg går for den.

 

Angående kabinett så frister det så klart også med nytt, selv om det jeg har funker veldig bra. Men når man først skal oppgradere skikkelig, så kan man jo oppgradere alt.

 

Har sett litt på dette, Fractal Design C Window Black. Støydempet, stillegående vifter, romslig, og ser veldig greit ut.

 

Skal se litt mer på hovedkort samt kjøler. Kan virke som det er verdt det å legge litt mer penger i "storebror". Jeg har et helt nytt WIFI-adapter som er veldig bra.

Lenke til kommentar

 

Skal se litt mer på hovedkort samt kjøler. Kan virke som det er verdt det å legge litt mer penger i "storebror". Jeg har et helt nytt WIFI-adapter som er veldig bra.

 

Vel, i henhold til fysikkens lover, så skal man jo med mer effektiv VRM miste mindre effekt på veien til CPU. Men om det er nok i dette tilfellet, til at du i en blindtest kunne skilt 2 PC'er med de to forskjellige hovedkortene i, og ellers alt identisk fra hverandre på støy... Tja, det er kanskje ikke lett å forstille seg at det vil være mulig, kanskje målbart, men neppe merkbart. Det er bare en ting man vet er korrekt, på grunn av, som sagt; fysikkens lover. ;) Men om man finner flere slike småting, som hver for seg er lite merkbare, så vil de kanskje til sammen bli mer enn merkbare. Så det gjelds altså bare å gjøre noe så enkelt som ALT korrekt. :p

 

Når det gjelder valg av kabinett er jeg ikke så veldig oppdatert. Dvs. Jeg er vel ikke helt utdatert heller, men det blir bare for mange modeller med for like modellnavn og numre til at jeg orker holde styr på det når jeg ikke selv er på jakt. :) Men jeg klarer jo å bite meg merke i et par ting siden jeg abonnerer på et par tech kanaler på Youtube. Gamers Nexus er vel kanskje de som tester mest kabinetter, og da på en slags standardisert måte. Mange hull likevel, men i ditt tilfelle kan det jo være aktuelt å se på. Jeg husker jeg bet meg merke i en test av et "silent" kabinett, som de senere testet mot et ikke "silent", bare med å bytte til mer stillegående vifter. Og lydmålingene viste at det var faktisk viktigere med stillegående vifter, enn å ha et såkalt "silent" kabinett.

 

Mitt siste kabinett kjøp, som jeg har vært veldig fornøyd med, er Lian Li's O11 Air, jeg kjøpte like så godt RGB versjonen, da prisen faktisk var identisk, så jeg fikk med 3 RGB vifter på kjøpet, og da altså 5 kabinett vifter til sammen. RGB viftene har jeg ikke testet, så jeg kan ikke si noe om lydnivået på disse. Men selve kabinettet har altså noe så latterlig som 12 stk. 120mm vifteplasser! (+ 2x 80mm). Og om man setter 6 (Noctua eller Corsair) vifter på ~500rpm inn, og 6 til på ut, så tenker jeg man får veldig fin ventilasjon uten nesten lyd i det hele tatt. Ikke at man heller trenger å bruke alle vifteplassene. Om man ser verdien i de medfølgende 3 RGB viftene, så er kabinettet slettes ikke dyrt. Slike 3 vifters kit fra Corsair koster jo faktisk en tusenlapp alene. Ikke at jeg tror det som følger med Lian Li er samme kvalitet da...

 

Når det gjelder kabinettet du kikker på, så er det ganske kort, slik at det vil bli litt trangt for det skjermkortet jeg og Vannlinjen anbefaler. Du vil fint få til å montere det, men risikerer at det kan skape et "varmekammer" under skjermkortet, der skjermkortet bare får varmere og varmere luft til å forsøke å kjøle seg selv ned med, og dermed høyere viftehastighet. Enkelt remedie bart ved å øke farten på kabinettvifter, men i ditt tilfelle ønsker vi jo å unngå det av støy hensyn. Nettopp Lian Li kabinettet jeg nevner, har ikke "kjeller" til PSU og HDD etc. Så i dette kabinettet kan man feste en vifte i bunnen/gulvet, til å trekke enten kald luft inn og opp på skjermkortet, eller den varme luften fra skjermkortet, ned og ut.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Fin den fra Lian-Li, men litt stor føler jeg.

Da er jeg redd det er noe litt galt med følelsene dine! ;) Lian Li kabinettet er vel ~2cm høyere, og bare ~6 cm lengre enn det du har funnet. På de 6 centimeterne har de fått plass til 3 ekstra 12 cm brede vifter. Så dette kabinettet er et lite kunststykke i seg selv! Det er i bredden den henter det meste av sitt ekstra volum, nemlig ved å være 6 cm bredere. Og disse centimeterne merker man nesten ikke når man ser på kabinettet på bordet, men er svært glad for når man skal skjule kablene i bygget når man bygger. Dette kabinettet er strengt tatt ganske lite i forhold til hvor mye plass man får i det. Strengt tatt ganske lite, punktum! :p

 

Men det jeg ser på har tre vifteplasser i front, så monterer jeg en vifte nederst, og en øverst i front, så bør den nederste kjøle undersiden av skjermkortet, og den øverste resten av systemet over. Eller vil det fungere dårlig?

Ut fra hva jeg ser på bildene, med kabinetter som dette, som har en "kjeller" til PSU, så vil størstedelen av den nederste viften i front blåse inn i kjelleren, og kjøle komponenter som ikke trenger det overhodet; PSU'en, og eventuelle HDD/SSD'er. Egentlig er den nederste vifteplassen der med tanke på å montere en 360 mm lang radiator i front. Slik at den nederste viften trekker luft gjennom radiator, og på veien varmer den opp, og så blåser oppvarmet luft videre mot PSU/HDD/SSD.

 

Så, det er vifte nummer 1, og 2 fra toppen i front, samt kanskje 1/4 av nederste vifte som i hovedsak vil forsyne skjermkort og CPU med kald luft. Så er utfordringen å holde den varme luften som GPU lager unna CPU kjøleren. ;)

Lenke til kommentar

Det er så vanskelig når man ikke ser de i virkeligheten. ;) Eneste fysiske datasjappa i akseptabel reiseavstand som har denne typen utstyr er Digital Impuls. De har ikke Lian-Li kabinettet på lager, men de har Dynamic-varianten inne, som er mer egnet for vannkjøling, og den er vel ganske lik størrelsesmessig og innvendig? De kan sikkert bestille inn Air-varianten hvis jeg går for den.

 

Ut fra hva jeg kan se av bilder av Fractal Design-kabinettet, så kan vifte 1 fra toppen blåse rett på CPU, mens vifte 2 kan blåse rett på og rett under skjermkort+kjøler. Jeg tenker på 2x140mm i front, og da kan jeg ikke skjønne annet enn at det blir slik. Det er luftehull i kabinettet rett ved siden av og under der skjermkortet vil sitte, så da vil den vel kunne dytte varm luft ut der.

 

Men ja, jeg ser at Lian-Li er mer egnet på grunn av at det ikke har kjeller. Det er ikke støydempet, men jeg ser det logiske i at viftene kan gå på lavere rpm, eller kanskje ikke starte i det hele tatt, når det er bedre kjølemuligheter i bunn av kabinettet. Bør egentlig utsette kjøpet til jeg får tid til å ta en tur på Digital Impuls.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Har også hoppet på Lian-li dynamic, og det er et glimrende kabinett til både vann og luft. Et av de bedre kjøpa mine i 2018.

Kjører du Dynamic med luftkjøling eller vannkjøling? Det ser på en måte litt ulogisk ut til luftkjøling ettersom luften blåses rett i glassveggen, og ikke rett over CPU/GPU.

 

Det er et utrolig stilig kabinett, og jeg liker at det er glass både foran og på siden. Det blir litt annerledes enn standardkabinetter. Da må jeg riktignok investere i komponenter som ser litt kule ut da, men litt forfengelig må man ha lov til å være :grin:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...