Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Tja, får vel til det jeg skal til slutt, men er jo litt bugs i en RC1, som det bruker å være. 

 

I 9.10 er f. eks jails gjennom webui et kapittel for seg, og klarer på "mesterlig" måte å rote til både nettverk og det ene med det andre for meg. Husker at jeg bekreftet at jails var årsaken til nettverksproblemer med at jeg deaktiverte jailene, og sjekket at ting fungerte etter det. FreeNAS communitiet har ubrettighet nesten gitt jails et dårlig rykte som elendig teknologi på grunn av at jails fungerer svært dårlig i FreeNAS. Ser jo også på reddit at mange, i likhet med deg, sier at FreeNAS fungerer ypperlig som lagring og deling (Samba, NFS), men at det også stopper der.

 

Ellers er det jo et irritasjonsmoment at man må huske å legge egen konfigurasjon i /base/conf/etc, og forhåpentligvis føkker ikke egen konfig til FreeNAS. Det er heller ikke anbefalt av flere å gjøre egne endringer i konsollet, da det kan gjøre at FreeNAS ikke fungere som det skal. 

 

FreeBSD derimot har tikket som en klokke for meg og jails fungerer helt fantastisk.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egne fysiske servere er sooo 2005 :D. Jails + ZFS er veldig genialt, man kan bare ha en enkel grunninstallasjon med FreeBSD og flytte pool'en, så har man, i mitt tilfelle, 6 virtuelle servere i jails. Sparer strøm gjør man også. 

 

EDIT: Nå har FreeNAS 10 byttet ut jails med Bhyve + Docker, så det kan jo hende det blir bedre med tanke på virtualisering. Det er i alle fall bedre med tanke på plugins. Det finnes et hav av docker-containere, mens "ingen" lagde gode plugins med FreeBSD-jails i FreeNAS. 

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Mitt problem med Jails er at det er et herk å oppgradere :(

Derfor køyre eg heller mest mogleg på vanleg installasjon.

Det kan man enkelt loope gjennom med et script og bruke disse kommandoene fra hosten:
freebsd-update -b /here/is/the/jail fetch
freebsd-update -b /here/is/the/jail install

pkg -j jailname update

pkg -j jailname upgrade

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Nå ga jeg FreeNAS en sjanse til med versjon 11 fra RC1, og bestemte meg denne gangen for følgende:

  1. Gjøre alt med FreeNAS-metoden. Ikke noe cli for å utføre spesielle oppgaver eller "skrive" til noe. 
  2. Ikke bruke plugins, men bruke standard jails og installere whatever på den. 

Konklusjonen er at det har vært meget stabilt og jeg er meget fornøyd. Det er et par standardting man ikke får med en standard FreeBSD-installsjon som er positivit:

  1.  Sender meg mail hvis noe feil, enten det er feil med replikering, feil med zpool etc. Jeg hadde script som sendte mail med Linux og FreeBSD, men du vet...blir jo litt "hjemmesnekra". Replikeringen har aldri feilet for meg på FreeNAS, men gjorde det med mitt script på FreeBSD av og til. 
  2. Grafer for nettverk, diskbruk etc.
  3. Det er faktisk deilig at OS'et kan kjøres fra minnepinne. Disse kan også speiles i så mange minnepinner du bare ønsker. 

 

For øvrig kjøpte jeg også en ny HBA og fikk da melding om at denne måtte flashes med en annen firmware om FreeNAS/FreeBSD kunne støtte den fullt ut (full aksess til disker i HBA-mode antar jeg). Det hadde helt sikkert dukket opp i loggene i FreeBSD også, men måtte ha gravd litt lenger enn i FreeNAS. 

 

Alt i alt veldig fornøyd med FreeNAS, så lenge jeg bruker det på visse premisser går det fint. Prøvde for ordens skyld å bruke noen ferdige jail-plugins, men det var en smertefull opplevelse. Ellers har jeg startet tjenester som SSH, Samba, iSCSI og DynDNS uten noe som helst problemer. Håper de også ha lært framover nå fra FN 10 at det å kutte ut jails ikke er spesielt lurt. Jeg er for så vidt for tankegangen om VMs og Docker, men ikke kutt ut jails. Det er plass til begge, og begge har sine brukere og sine bruksområder.

 

Thumbs up denne gangen for FreeNAS 11  :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hvis man trenger en ferdig firewall med pfSense på: https://www.netgate.com/products/sg-1000.html

Var på vei til å kjøpe den, men det er blandede reviews på denne. Største problemet er at fiberlinja mi overgår throughput på SG-1000. Synd, for jeg likte formen på den og at jeg da ville ha støttet Pfsense-prosjektet. Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...