Gå til innhold

Anbefaling: Spillmus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt kjipt at dere bare nevner spillmus med laser sensor!.

Har hatt mange spillmuser med laser i flere år, men etter jeg prøvde ut Razer Deathadder 2013 med optisk (Avago s3988) sensor er jeg overbevist at optisk er veien å gå når det gjelder skytespill!.

Har også en Mionix Naos 3200 (optisk), denne er også fantastisk, men sensor registrerer bevegelse ved løft.

 

Laser sensor:

Som regel kresen på musematte.

Blir aldri kvitt innebygd akselerasjon i sensor.

 

Optisk sensor:

Som regel bedre nøyaktighet enn laser.

Fungerer godt på de fleste musematter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt kjipt at dere bare nevner spillmus med laser sensor!.

Har hatt mange spillmuser med laser i flere år, men etter jeg prøvde ut Razer Deathadder 2013 med optisk (Avago s3988) sensor er jeg overbevist at optisk er veien å gå når det gjelder skytespill!.

Har også en Mionix Naos 3200 (optisk), denne er også fantastisk, men sensor registrerer bevegelse ved løft.

 

Laser sensor:

Som regel kresen på musematte.

Blir aldri kvitt innebygd akselerasjon i sensor.

 

Optisk sensor:

Som regel bedre nøyaktighet enn laser.

Fungerer godt på de fleste musematter.

 

Må si meg enig her. Satt og researcha gaming mus i forrige uke og leste en del om optisk vs. laser. Endte opp med å bytte ut min trådløse G700 med Deathadder 2013, angrer ikke et sekund!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var ikke spesielt bra. Laser er suboptimal pga. den krever innebygd acceleration og potensielt angle snapping for å unngå jittering og andre problemer rett og slett pga. slik lasersensorer er laget. Det finnes mye informasjon om dette på esreality og lignende forums som tester mus basert på spesifikasjoner og ikke hva man selv "føler".

 

Om man skal i det hele tatt vurdere en mus som en potensiell kandidat til "den beste spillmusen" må den i det minste ha en perfekt sensor, dvs. en sensor uten feil og tullete ting som accel.

 

Eksempel på mus som faktisk har gode sensorer er Zowie FK/EC(1/2)/AM, Logitech G400(S), enkelte av DeathAdder modellene/firmware versjonene (f. eks 2013). Form og antall knapper er en personlig preferanse, men tradisjonelt sett er samtlige mus med mange knapper dårlige pga. dårlig sensor.

 

At du ikke merker feil med din mus betyr ikke at sensoren er perfekt. Dette er ting som kan (og blir) testet. En veldig simpel test for å sjekke om din mus har accel/du har accel på i driveren din er å ta musen på kanten av musematta di, notér deg hvor du sikter i et spill og dra den sakte over til andre enden av musematta. Deretter dra den raskt tilbake. Er sikte nå et annet sted er sensoren unøyaktig og/eller du har på acceleration. For å gjøre denne testen enklere kan det være en idé å legge ene hånden på enden av musematta slik at du treffer nøyaktig samme sted.

 

Ellers kan jeg nevne at det er ikke Logitech, Zowie, SteelSeries osv. som lager sensorene, men Avago, STMicroelectronics, Philips m.fler. En liste over mus med sensorer uten problemer er å finne her (men kan være noe utdatert). I tillegg kommer lift-off-distance (LoD) og annet fra produsentene inn, spesielt Zowie er bra her.

 

Personlig har jeg en Zowie EC2. Såvidt jeg vet flawless sensor, krever ingen drivere, men kommer fortsatt med støtte for 500/1000 Hz ut av boksen. DPI kan endres on the fly, men ikke like nøyaktig som i software typisk bundled med Razer og lignende. Overall en veldig god mus til en ok pris, men musehjulet og back/forward knappene er litt småkjipe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...