Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor reagerer folk så sterkt på at man ikke vil ha barn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At de rett og slett ikke egentlig vil ha barn burde være nok i seg selv for å være ærlig. Vi har hjernevasket de fleste til å tro at meningen med livet er å få barn så ender vi opp med at folk som ikke egentlig burde ha hatt barn får det allikevel, fordi det er bare forventet av dem.

 

Meningen med livet er å få barn. Hvis meningen med livet ikke er å få barn, så ville jo livet ikke eksistert lenger. 

 

Om man vil ha barn eller ikke spiller liten rolle i om man blir gode foreldre eller ikke.

 

Hva legger du i "folk som ikke egentlig burde ha hatt barn" ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om man vil ha barn eller ikke spiller liten rolle i om man blir gode foreldre eller ikke.

Det tror jeg nok stemmer.

Jeg tror ikke det er mulig å vite om man takler foreldrerollen bra eller ikke før man faktisk står i det.

 

Det er som noe fysisk endrer seg i hjernen når du første gang får se, ta og holde ditt eget barn.

 

Man kan selvfølgelig forestille seg mye rart, men ikke vite.

 

Men en betydningsfull og farlig gamble, da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meningen med livet er å få barn. Hvis meningen med livet ikke er å få barn, så ville jo livet ikke eksistert lenger. 

 

Om man vil ha barn eller ikke spiller liten rolle i om man blir gode foreldre eller ikke.

 

Hva legger du i "folk som ikke egentlig burde ha hatt barn" ?

Igjen: syns det at man ikke vil ha barn er grunn nok til å ikke skulle ha barn.

 

Du VET selvsagt ikke at det er meningen med livet. Du tror. Mange som mener at meningen med livet er å leve så godt man kan med tiden man har. 

 

Selvsagt har om man ønsket ungen mye å si for hvordan man blir som forelder. Er uforsvarlig å si til folk at de må ha barn når de ikke engang ønsker dem, tenk så mye sorg og smerte vi kunne vært spart om folk bare lot andre gjøre som de vil med livet sitt uten å presse på sine egne ønsker og behov. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen: syns det at man ikke vil ha barn er grunn nok til å ikke skulle ha barn.

 

Du VET selvsagt ikke at det er meningen med livet. Du tror. Mange som mener at meningen med livet er å leve så godt man kan med tiden man har. 

 

Selvsagt har om man ønsket ungen mye å si for hvordan man blir som forelder. Er uforsvarlig å si til folk at de må ha barn når de ikke engang ønsker dem, tenk så mye sorg og smerte vi kunne vært spart om folk bare lot andre gjøre som de vil med livet sitt uten å presse på sine egne ønsker og behov. 

 

Jeg vet at hvis ingen formerer seg så vil det ikke finnes noe liv mer. Og da er det lite relevant hva som "egentlig" var "meningen med livet".

 

Det er ikke noen automatikk i at de som vil ha barn vil være bedre foreldre. Jeg mener ikke at man skal prakke på folk å få barn, men det som skjer i media er at man blir fortalt at småbarnsforeldre er ulykkelige o.l. Eller at barn er det verste man kan gjøre fordi "muh climate change" som er regelrett B.S, blant andre ting. Med andre ord propaganda, men hvorfor?

 

Sorg og smerte er ikke farlig. Det er en del av opplevelsen som følger med når man blir til.

 

Men poenget mitt er at når man blir hjernevasket til å ikke ville ha barn, så skal det være grunn nok til å ikke få barn, ifølge deg. Det reagerer jeg på, fordi om man vil eller ikke, er ikke relevant til om man er god forelder. På lik linje som at de som vil være ledere, ofte bare er maktsjuke jævler som skal bestemme over andre. Er man dritt under skoa så vil man nok være en dårlig forelder. Er du et ansvarlig menneske vil du nok være en god forelder. 

Lenke til kommentar

Ganske lett å finne bekreftelse for seg selv, men dessverre vanskelig å finne forståelse fra andre.

 

Ja, husker en del mas selv om dette med barn, men jeg hadde jo gode argumenter å slå tilbake med.

 

Men jeg husker at jeg syntes det var verre med maset om å skaffe meg dame - de periodene man var lykkelig singel - der var det ikke mye forståelse.  :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fordi å få barn er ett av de mange forventede deler av livet. I Norge er alle som maur, man vokser opp, tar utdanning, får en fast jobb, skaffer et hus, finner en partner, får barn. Om noen ikke følger denne oppskriften er de et utskudd, og blir dermed sett ned på.

 

Tar du ikke utdanning og reiser heller verden rundt? Voks opp! Nøyer du deg med en jobb på Rema eller lignende og driter i bachelor? Taper! Velger du å la være å få barn? Skamme seg! Den gjengse nordmann er så trangsynt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig har jeg og min samboer mistet ett barn bare en uke før termin, det var ikke ett planlagt svangerskap eller noe som helst.. Men sorgen jeg følte i etterkant var så sterk at det var først da jeg fant ut at jeg har lyst å bli Far... Jeg tror det er noe genetisk i oss som kan slåes litt av og på.. Får man først det innstinkte på å bli far eller mor, så er det veldig vanskelig å forstå andres ønsker om å ikke bli det...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vet hvordan det er å miste barn før termin Krozmar. Planlagt eller ikke så er det vondt. Og som du skriver så er det nok noe i oss som blir aktivert.

 

Selv ville jeg ikke ha barn men dama mi klarte etterhvert å overbevise meg. Og jeg kommer til å være evig takknemlig for at hun gjorde det. Beste måten jeg kan beskrive å ha barn på er å være ny forelsket. Hele tiden. Dag etter dag, år etter år. Å bli fylt opp av så mye kjærlighet gjør noe med en som menneske.   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser en over her mener at man blir sett ned på og er ett utskudd om man ikke får barn. Det høres da helt rart ut. Det må være i spesielle miljøer? Jeg kjenner da mange som har tatt det valget og lever godt med det, uten at vi rundt legger oss opp i det eller har meninger rundt det. Har folk så lite å gjøre og ett så kjedelig liv at man må bry seg om andres valg? Forøvrig synes jeg det ble en del negative innspill fra kolleger når vi fikk barn nummer tre. Men da ikke fra de uten egne barn, merkelig nok. Kanskje de har ett eget liv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet at hvis ingen formerer seg så vil det ikke finnes noe liv mer. Og da er det lite relevant hva som "egentlig" var "meningen med livet".

 

Det er ikke noen automatikk i at de som vil ha barn vil være bedre foreldre. Jeg mener ikke at man skal prakke på folk å få barn, men det som skjer i media er at man blir fortalt at småbarnsforeldre er ulykkelige o.l. Eller at barn er det verste man kan gjøre fordi "muh climate change" som er regelrett B.S, blant andre ting. Med andre ord propaganda, men hvorfor?

 

Sorg og smerte er ikke farlig. Det er en del av opplevelsen som følger med når man blir til.

 

Men poenget mitt er at når man blir hjernevasket til å ikke ville ha barn, så skal det være grunn nok til å ikke få barn, ifølge deg. Det reagerer jeg på, fordi om man vil eller ikke, er ikke relevant til om man er god forelder. På lik linje som at de som vil være ledere, ofte bare er maktsjuke jævler som skal bestemme over andre. Er man dritt under skoa så vil man nok være en dårlig forelder. Er du et ansvarlig menneske vil du nok være en god forelder. 

Da er vi faktisk enige. Jeg mener bare at om man vil ha barnet eller ei er en stor indikasjon på om man burde beholde barnet eller ei, avgjørelsen er selvsagt ekstremt vanskelig å ta og kompleks og må derfor være opp til individet som må påta seg denne rollen. Samme måte som jeg mener kvinner burde ha full kontroll over om de velger å beholde fosteret eller ei, det burde kun være opp til personen det går direkte utover. 

 

Vi kunne trengt å være færre om benet. Hadde vi ikke hatt moderne medisin så hadde du kanskje hatt ett poeng, men den naturlige prosessen som hadde holdt vårt folketall nede er nå tatt ut av drift og vi blir altfor mange altfor fort. Ikke er det positivt heller på noen som helst måte å oppfordre folk å få så mange barn som mulig og oppfordre dem på generelt plan å ha barn da det vil virke som sosialt press til å få barn. Vil heller ha en gjeng med eldre mennesker som angrer som en bikkje på at de ikke fikk barn enn masse barn, som mange en dag skal bli voksne takket være moderne medisin, som aldri skulle ha vært født skal jeg være helt ærlig. 

Lenke til kommentar

Tror faktisk en del av grunnen er at mange liker å kritisere andre. Leste om en som sa på jobben at han ikke hadde barn, og ble fortalt; "Du burde skamme deg". 

Og får man ett barn, er kritikken i gang igjen om at det er et enebarn. "Han er enebarn, er han ikke det?"

Disse folkene er kun fornøyde hvis man selv har 3-5 søsken, og er forelder til 3-5 barn. 

 

Og da kan de jo gå i gang med å kritisere barneflokkens oppførsel og valg. 

De som kritiserer mener at de står høyere på rangstigen enn dem de kritiserer, og de uttrykker det ved hjelp av kritikken. 

 

Men foreldre kan nok føle at arven deres vil sløses vekk, hvis de har voksne barn som stadig reiser til fjerne land. Gamle foreldre vil derimot ikke føle det som sløsing, hvis pengene går til å betale for oppveksten til barnebarn og oldebarn. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du må gjøre de valgene du selv vil. Selv har jeg to spetakler og har verken følt på "offer" eller blitt ulykkelig. Tvert imot har jeg langt mer kjærlighet og mening i livet enn før jeg fikk barn. For oss var det derimot noe vi begge ønsket, samt at vi gjorde oss ferdig med utdanning og begynte i jobb og etablerte oss i forkant. Og jo, selvfølgelig er det tøft i perioder, men avkastningen er så mange ganger større enn noen slitsomme stunder. 

For noen er barn et naturlig steg når man er moden nok, men det kan utvilsomt være et like modent valg og velge å ikke få barn. Er man ikke klar eller rett og slett ikke ønsker, er det et helt riktig valg og avstå.

Om det er selve "meningen med livet" er helt individuelt. For meg er det absolutt det, for andre er det en høyere makt eller en evig jakt på selvrealisering og/eller adrenalin som er meningen. Vi er bare dyr, det er ingenting som oppleves som en evig rus på den måten.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg orker det ikke rett og slett. Jeg hater alle former for stress og tidspress og orker ikke det livet man lever når man er to stykker i 100% jobb og skal passe på barn samtidig som man skal ha et slags liv utenom. Jeg ser hvordan de som lever sånn har det, og jeg ville blitt psykisk ødelagt av det. Kanskje om jeg levde på 50-tallet og man kunne leve av en inntekt med en hjemmeværende forelder så kunne man hatt barn uten at noen måtte stresse seg i hjel, men jeg har rett og slett ikke psyken til å få barn slik det er i dag. Jeg må kunne sove, ta dagene med ro og gjøre ting jeg liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...