Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil den nye routeren til Telenor gi meg bedre dekning?


Anbefalte innlegg

Hei

Ser Telenor har fått en ny router som erstatter Zyxel sin drittrouter (ikke fornøyd!!). 

https://www.telenor.no/privat/internett/utstyr/tradlos-ruter/

 

Så har bestilt denne. Men vil den gi meg bedre dekning tro? Zyxel-routeren rekker omtrent ikke til naborommet en gang.. 

 

Videre så ser jeg at de vil tilby en nettverksforsterker, noen som vet noe om denne? Vil det være som mesh? Eller blir det et ekstra nettverk og ikke sømløs overgang? 

 

Jeg har nemlig vurdert å invistere i mesh, men kanskje jeg ikke trenger det? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er mye støy (fra andre WiFi-routere, mikrobølgeovnet, osv.) på den kanalen routeren din bruker, så spiller det vel liten rolle hvilken router du bruker. Og hvis det er mye metall i veggene går det også ut over rekkevidden.

 

Så det finnes ingen enkle svar på om det vil bli bedre med ny router.

(Bortsett fra at kabel er best.)

 

Men det går faktisk an å endre kanal (1-13), så det er i hvert fall noe som kan prøves.

Plasseringen av WiFi-antennene på en stasjonær PC kan også gi store utslag. (På laptop og nettbrett har man selvsagt ikke mulighet til å påvirke dette.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for tips. 

 

Jeg har forsøkt å endre kanaler både hit og dit uten at det ble noe bedre. Det er ikke noe metall i veggene så vidt meg bekjent, foruten det vanlige. Men vi har vannbåren varme i hele første etasje, har hørt det kan ha noe å si.

 

Men hvis det ikke blir bedre med den nye routeren, er mesh noe for oss tro?

Lenke til kommentar

Nei det er helt vanlige vegger. Riktignok to lag på hver side - OSB-plater og gips utenpå. Men likevel! 

 

Hadde routeren inni et skap til å begynne med, og trodde at å henge den på veggen ville gjøre det bedre. Det ble null forskjell! 

Lenke til kommentar

 

 

Men det går faktisk an å endre kanal (1-13), så det er i hvert fall noe som kan prøves.

Plasseringen av WiFi-antennene på en stasjonær PC kan også gi store utslag. (På laptop og nettbrett har man selvsagt ikke mulighet til å påvirke dette.)

 

Første tips kan vel være at man forsikrer seg om å bruke 5 GHz hvis det ellers er mange nett i nærheten. Er det også mange nett, kan det fort være slik at det å sette manuell kanal blir et problem. I en boligblokk vil forskjellige nettverk fort være i bruk til forskjellige tider. Hvis du på et tidspunkt setter en kanal manuelt og det fungerer bra, kan det raskt bli redusert kvalitet på den kanalen senere.

 

Den gamle og nye ruteren fra Telenor er her ganske forskjellig. Zyxel P8702N gjør kun kanalsjekk ved oppstart, mens den nye ruteren gjør det ved jevne mellomrom - altså vil den sjekke hvilke kanaler som bør brukes og endre. 

 

Når du her sier 1-13, er det kun snakk om 2,4 GHz. Når det gjelder 5 GHz er dette med kanalene egentlig lagt mer komplisert, og signalstyrken som kan brukes av ruteren varierer også mellom kanalene.

 

Husk også at kvaliteten på wifi-implementasjonen i klienter varierer en god del.

Lenke til kommentar

Når du her sier 1-13, er det kun snakk om 2,4 GHz. Når det gjelder 5 GHz er dette med kanalene egentlig lagt mer komplisert, og signalstyrken som kan brukes av ruteren varierer også mellom kanalene.

 

Jeg er klar over alt dette, men når man ikke kjenner kunnskapsnivået til motparten (=Trådstarter), så føler jeg ikke noe behov for å legge ut i det vide og brede om alt jeg kan. Hvis TS ikke har en klient som støtter 5 GHz, så er det ikke mye hjelp i å få vite mer om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Njoda, kan litt om dette. Og har både 2.4 og 5ghz aktivert. Alle telefonene og maccene støtter 5ghz, men må ha 2.4ghz aktivert pga varmeovner i stuen som kun støtter dette. 

 

Det er ikke noe problem å ha 2,4 GHz aktivert. Kjører 2,4 og 5 GHz p.t. på samme SSID? Mulig det kan være verdt forsøket å kjøre de over på separate SSID-er for å ha mer kontroll på hva enhetene er tilkoblet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsterkeren til Telenor kommer ikke med mesh, husker ikke for øyeblikket akkurat hvordan den skal fungere.. Men det som er fint med ruteren og forsterkeren til Telenor er at du ikke betaler noen etableringspris, slik at du kan teste om dette passer for deg, gjør det ikke det kan du bare sende det tilbake, og du betaler ikke lenger for det

Lenke til kommentar

Ok. Da mener du at det blir to separate nett?

 

Uansett, vi har fått den nye routeren og den er noen hakk bedre enn den gamle (zyxel). Får nå dekning til soverommet i annen etasje, så det er bra! Men må trolig forsterke for å få signal ut i garasjen og.

Lenke til kommentar

Fordelen med den nye routeren er vel helst at den er stående. Alle antennene er fremdeles innebygget så det er vanskelig å finjustere optimalt.

 

Bruker du en router med ekstern antenneutgang har du mer fleksibilitet til velge egnede antenner som f.eks Yagi eller andre mer retningsbestemte eller konsentrerende antenner. Som regel er det 5 GHz antennene som er eksterne, mens 2,4 Ghz er interne. 5G signalet dempes mest av det du har mellom routeren og deg og er også det viktigste signalet å få optimalisert.

 

Du kan jo prøve å lage en reflektor.

Lenke til kommentar

Ok. Da mener du at det blir to separate nett?

 

Uansett, vi har fått den nye routeren og den er noen hakk bedre enn den gamle (zyxel). Får nå dekning til soverommet i annen etasje, så det er bra! Men må trolig forsterke for å få signal ut i garasjen og.

 

Nei, man får ikke to separate nett. Ruteren vil styre hvilket AP en enhet blir koblet til. MEd andre ord, om f.eks. du forflytter deg med mobiltelefonen og det er bedre forhold mot et annet AP, vil styringen i ruteren flytte mobiltelefonen over.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...