Gå til innhold

Somaliere i 2019!


Anbefalte innlegg

Halloen:)) Jeg lurte på om hva dere synes om somalierne i 2019? Har tidligere lest en del tråd her og jeg har bare fått negativ inntrykk av de. Jeg har selv foreldre som kommer fra Somalia og jeg synes at det er tilsynelatende trist at jeg bare får høre stygge og negative ting om Somalia. Men hva synes dere? Har ryktene til somaliere blitt bedre enn før? Er ikke altså ikke så oppdatert så jeg lurer på hva dere synes:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Halloen:)) Jeg lurte på om hva dere synes om somalierne i 2019?

 

Jeg tror grunnen til at det er mange som har fordommer mot somaliere er fordi det går myter om at de fleste av dem går på trygd og utnytter det sosiale systemet. 

 

Men jeg er usikker på om dette faktisk er en myte eller om det finnes statistikk som kan peke på dette som et problem, om så må man finne en løsning på det. 

 

Jeg mener man skal gi alle individer en sjanse, og dessverre er det ikke alle som får en det og blir behandlet dårlig. 

 

Så er det dessverre også mye rasisme som går rundt. Det er jo ikke sånn at folk ikke er rasistiske i Norge, det finnes nok av eksempler på trakassering som følge av hudfarge. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg tror grunnen til at det er mange som har fordommer mot somaliere er fordi det går myter om at de fleste av dem går på trygd og utnytter det sosiale systemet. 

 

Men jeg er usikker på om dette faktisk er en myte eller om det finnes statistikk som kan peke på dette som et problem, om så må man finne en løsning på det. 

 

Jeg mener man skal gi alle individer en sjanse, og dessverre er det ikke alle som får en det og blir behandlet dårlig. 

 

Så er det dessverre også mye rasisme som går rundt. Det er jo ikke sånn at folk ikke er rasistiske i Norge, det finnes nok av eksempler på trakassering som følge av hudfarge. 

 

Det er fakta at de fleste somaliske menn og kvinner går på trygd og sosialhjelp. Se lenkene jeg har henvist til, og disse artiklene er basert på fakta fra SSB. I tillegg er det status at de mottar penge fra NAV.

 

Jeg vil ikke utelukke at det er noe rasisme ut og går blant den øvrige befolkningen. Du må også huske på at den somaliske minoriteten har kort botid i Norge.

Endret av Lykkemann71
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes et fåtall hederlige unntak som en bør trekke frem som gode forbilder for resten av det somaliske miljøet. For i det store og hele er somaliere ekstremt lite kompatible med et vestlig liv der en forventer at en gjør et minimum av innsats. Når det er sagt, de få somalierne som gjør en innsats gjør en innsats langt over gjennomsnittet for resten av befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror grunnen til at det er mange som har fordommer mot somaliere er fordi det går myter om at de fleste av dem går på trygd og utnytter det sosiale systemet. 

 

Men jeg er usikker på om dette faktisk er en myte eller om det finnes statistikk som kan peke på dette som et problem, om så må man finne en løsning på det. 

 

Jeg mener man skal gi alle individer en sjanse, og dessverre er det ikke alle som får en det og blir behandlet dårlig. 

 

Så er det dessverre også mye rasisme som går rundt. Det er jo ikke sånn at folk ikke er rasistiske i Norge, det finnes nok av eksempler på trakassering som følge av hudfarge.

 

Heer har du en start:

 

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/56-prosent-av-sosialhjelpsutbetalingene-gar-til-innvandrere

 

Så kan en finne andre statistikker som bryter ned tallene blant innvandrergruppene etterpå. Men at ikke-vestlig innvandring er en klamp rundt foten på norsk økonomi er det ingen tvil om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva jeg synes er en mange-fasettert sak. Det får jeg eventuelt komme tilbake til. Men i utgangspunktet er jeg positiv til alle som vil skape et bedre liv for seg og sine, også ved innvandring til andre land. 

 

Når det gjelder sysselsetting: Her er statistikkene. 

 

Som vi ser er somalieres (som andre innvandreres) sysselsetting konjunkturavhengig. Etter noen år med fallende sysselsetting er den nå på vei opp igjen, og er faktisk høyere i dag enn for ti år siden. For begge kjønn, dog hadde kvinnene svakest utgangspunkt. 

 

post-52698-0-37085700-1559382646_thumb.png

 

Så det er positivt. Men det viser også et klart faktum: Somaliske kvinner er mye sjeldnere i jobb enn mennene. Man kan spekulere på årsaken til det, men jeg tror det har med kjønnsroller å gjøre. Det er mannen som lærer seg norsk, mannen som (ifølge familie og bekjente i helse og skole) snakker på foreldremøter og med leger. Kvinnene har ikke i samme grad adgang til de arenaer der man kan sosialiseres med andre grupper, integreres eller finne potensielle arbeidsgivere.

 

Videre ser vi at konjunkturene først og fremst rammet nyankomne menn. Mens 45% var i jobb innen fire år i 2008, var bare 16% det i 2012. Det har fortsatt ikke tatt seg helt opp igjen, kanskje fordi forventningene har sunket tilsvarende...?

 

post-52698-0-94452500-1559382654_thumb.png

 

Dette er nokså dramatisk for den gruppen, men slår ikke så mye ut på totalstatistikken fordi det er færre som ankommer fra Somalia i dag enn før, så gruppen med lang botid dermed er større.

 

For nyankomne kvinner er situasjonen dessverre ikke så positiv. Bare de med lengst botid har en stigende sysselsetting. Men nyankomne mannlige somaliere kommer lettere i jobb idag enn for 6 år siden, gjør kvinnene det ikke. Det virker rett og slett som det tar tid før de "våger seg ut". Botid er altså nøkkelen her, sammen med en flatere innvandringskurve. Det blir lettere for de med lang botid å bevege seg ut når de er mange, relativt sett.

 

post-52698-0-13091000-1559382665_thumb.png

 

Kommentarene er selvsagt spekulasjoner fra min side. Jeg har ingen somaliske bekjente og for lite innsyn i deres tradisjoner som innvandrergruppe. Noe kan ekstrapoleres fra grupper med kulturelle fellestrekk, for eksempel religion. Men det forklarer ikke alt. Det er forskjeller på pakistanere, irakere og somaliere, også kulturelt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre er ikke tall fra SSB noe man kan bruke seriøst lenger:

 

https://www.nettavisen.no/politikk/nye-ssb-tall-sa-fa-innvandrerkvinner-jobber/3423533887.html

 

De har ingenting med virkeligheten å gjøre.

 

 

Jeg aksepterer den innvendingen. Vet ikke om jeg kan få de tallene fram på noen måte.

Edit: Se denne posten for fordeling på arbeidstid.

 

Edit: Jeg antar dog at dette påvirker totaltallene og dermed prosentene, mens kommentarene om utviklingen over tid stemmer fortsatt...? 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Dessverre er ikke tall fra SSB noe man kan bruke seriøst lenger:

 

https://www.nettavisen.no/politikk/nye-ssb-tall-sa-fa-innvandrerkvinner-jobber/3423533887.html

 

De har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Hva konkret er feil i tallene som ble presentert av han du siterer? For meg virker de å være det samme. Så kan man diskutere hvordan man regner sysselsatt, men når tallene uansett er så lave så er det i mine øyne interessant å se hvor mange som deltar i det hele tatt i samfunnet. Bare det å jobbe 1 time (garantert svært få som kun jobber 1 time) viser at man deltar i samfunnet og da er man allerede på god vei til integrering.

 

Ellers: man har en lang vei å gå når det gjelder integrering for personer fra disse landene, men å kreve at førstegenerasjons innvandrere skal bli konforme til vår kultur sånn "over natta" er en utopisk tankegang. Man må jobbe strukturert og målrettet så vil man garantert se resultatet ved senere generasjoner.

Lenke til kommentar

Det er veldig viktig at slike tall er er korrekte, ellers er det umulig å sette i gang tiltak der de gjør mest nytte. 

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wEjaQG/kan-vi-stole-paa-statistisk-sentralbyraa

 

Jeg vet ikke hva man skal gjøre for å i fremtiden få underlag man kan stole på. Kanskje skape et nytt statistisk byrå som på en eller annen måte er fritt for pk og kun handler om nøytral fakta?

 

SSB er for all fremtid kjørt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er veldig viktig at slike tall er er korrekte, ellers er det umulig å sette i gang tiltak der de gjør mest nytte.

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wEjaQG/kan-vi-stole-paa-statistisk-sentralbyraa

 

Jeg vet ikke hva man skal gjøre for å i fremtiden få underlag man kan stole på. Kanskje skape et nytt statistisk byrå som på en eller annen måte er fritt for pk og kun handler om nøytral fakta?

 

SSB er for all fremtid kjørt.

Ja, dette er jeg enig i er et stort problem. Men det er vanskelig å se hvordan løse det. Hadde noen her inne fått viljen sin (jeg tenker ikke på deg) så hadde ssb KUN drevet med innvandringsstatistikker. De har en vanskelig jobb da det å representere data på en fornuftig måte kan gå på akkord med ens politiske ståsted. Det blir svært vanskelig å være 100% nøytral og samtidig få frem de viktige tallene. Jeg kan forstå at noen synes innvandringsstatistikker egentlig er ganske uinteressant og derfor bør ikke ssb bruke masse tid på det, mens for andre er det de mest interessante tallene.

 

Det er godt mulig at det finnes en pro-innvandrings-kultur i ssb og det er synd.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva man skal gjøre for å i fremtiden få underlag man kan stole på. 

 

 

I en stat hvor SSB (og noen få andre statlige organisasjoner, som UDI og FHI) har monopol på informasjonstilgangen, er det nok ikke mye vi kan gjøre. Annet enn å stille til valg, bli valgt, og kreve tallene. Sjansen for det er vel relativt liten. Og selv FrP har nok neppe noen ambisjon om å "konkurranseutsette" SSB. Hvem skulle de da skylde på når tallene ikke går deres vei? Det er ikke noen tilfeldighet at det var akkurat denne rapporten de ba om, det var fordi de visste at her var det et poeng å score.

 

Men det hjelper at man har en offentlig debatt om dette. Dessverre er vel ikke folk som du og jeg forunt med samme tilgang til media som Rolness.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har en vanskelig jobb da det å representere data på en fornuftig måte kan gå på akkord med ens politiske ståsted. 

 

Aah pk - selve kreften i vårt samfunn.

 

Hadde SSB nå fra starten presentert riktige tall, så hadde større ressurser blitt satt inn der hvor de trengs mest - og resultatet hadde vært bedre.

 

I stedet har de vist seg uærlige og gitt sin politiske motstander enda mer ammunisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Aah pk - selve kreften i vårt samfunn.

 

Hadde SSB nå fra starten presentert riktige tall, så hadde større ressurser blitt satt inn der hvor de trengs mest - og resultatet hadde vært bedre.

 

I stedet har de vist seg uærlige og gitt sin politiske motstander enda mer ammunisjon.

Du har tydeligvis gjort deg opp en mening og blir da immun for rasjonell tankegang. Ssb er såvidt meg bekjent ikke tatt i direkte løgner så at du tillegger en så stor organisasjon et klart definert politisk standpunkt viser din ignoranse ovenfor hvordan ting fungerer i praksis. Det er en konstant dragkamp mellom ulike synspunkt og de som "taper" har veldig lett for å kritisere høylytt utad. Denne kritikken kan være berettiget, men man må huske på at de som skriver dette også har en politisk agenda. Jeg leser linkene dine og får tydelig inntrykk av at de demoniserer og bruker personkarakteristikker av ledere i ssb for å få frem sine poeng. Billig retorikk, men det gikk tydeligvis rett hjem hos deg.

 

Smålig av deg å dra PK kortet. Jeg driter i pk og er opptatt av sannheten. Men sannheten bør forstås korrekt og i riktig kontekst. F.ex. fra linken din så sier de at polske kvinner har en så lav deltagelse som 44% i arbeidslivet. Da får man inntrykk av at dette er et lavt tall, men litt lengre nede står det at etnisk norske kvinner har en deltagelse på 45%, ergo ingen praktisk forskjell.

 

Jeg foreslår at ssb frigir det komplette datasettet så kan enhver konstruere sine egne grafer. Foresten, hvorfor gjør de ikke dette?

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis gjort deg opp en mening og blir da immun for rasjonell tankegang. Ssb er såvidt meg bekjent ikke tatt i direkte løgner så at du tillegger en så stor organisasjon et klart definert politisk standpunkt viser din ignoranse ovenfor hvordan ting fungerer i praksis. Det er en konstant dragkamp mellom ulike synspunkt og de som "taper" har veldig lett for å kritisere høylytt utad. Denne kritikken kan være berettiget, men man må huske på at de som skriver dette også har en politisk agenda. Jeg leser linkene dine og får tydelig inntrykk av at de demoniserer og bruker personkarakteristikker av ledere i ssb for å få frem sine poeng. Billig retorikk, men det gikk tydeligvis rett hjem hos deg.

 

Smålig av deg å dra PK kortet. Jeg driter i pk og er opptatt av sannheten. Men sannheten bør forstås korrekt og i riktig kontekst. F.ex. fra linken din så sier de at polske kvinner har en så lav deltagelse som 44% i arbeidslivet. Da får man inntrykk av at dette er et lavt tall, men litt lengre nede står det at etnisk norske kvinner har en deltagelse på 45%, ergo ingen praktisk forskjell.

 

Jeg foreslår at ssb frigir det komplette datasettet så kan enhver konstruere sine egne grafer. Foresten, hvorfor gjør de ikke dette?

 

Her har du fullstendig missforstått det jeg har skrevet. Skjønner ikke hva du driver med og er uinteressert i videre diskusjon med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Her har du fullstendig missforstått det jeg har skrevet. Skjønner ikke hva du driver med og er uinteressert i videre diskusjon med deg.

Lykke til i ekkokammeret da.

Lenke til kommentar

Så er det dessverre også mye rasisme som går rundt. Det er jo ikke sånn at folk ikke er rasistiske i Norge, det finnes nok av eksempler på trakassering som følge av hudfarge. 

Det finnes selvsagt rasisme, men husk at Norge er ett av de minst rasistiske og mest toleranten landene i verden. Muslimske land som Somalia er langt langt verre.

 

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/05/15/a-fascinating-map-of-the-worlds-most-and-least-racially-tolerant-countries/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...