Gå til innhold

TEST: AMD Radeon RX 480 CFX


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

Burde vell bruke 2 identiske kort, før man går så langt å avskrive en hel teknologi..

 

Hvorfor skal det være nødvendig å bruke to 100% like kort. Skulle vel være mer enn bra nok å kjøre to av samme type. Klar feil ved teknologien hvis det er vanskeligere enn det.

 

Nå krever SLI at man har samme mengde VRAM, så hvorfor ikke gi Crossfire en sjanse å gi den det samme mengde VRAM på begge kort når man først tester? Her er det snakk om at Tek.no sier: "Crossfire på alle kort i verden er dårlig fordi det virket dårlig på to ullike kort med forskjellig VRAM og BIOS levert av to forskjellige leverandører."

 

 

Ergo er CF for dårlig.

 

 

 

God konklusjon Amiga, akkurat slik Tek.no har testet, ingen dybde.

 

Syns Tek.no kunne gjort en grundigere test og faktisk sett om det er forskjell hvis man mikser med korta. Du syns artikkelen som er laget her er av ytterste kvalitet og de har gjort sitt for å faktisk teste Crossfire? Hva om de testet SLI etter samme standard, er du interessert i å lese det?

 

SLI kan ikke kjøres på kort med forskjellig Vram og kan ha problemer med kort som har forskjellig BIOS installert på kortene. Ergo SLI er også for dårlig, er det ikke?

 

Blir som at Tek.no skulle laget en SLI artikkel med GTX 1060 kort og sagt at SLI er ufattelig dårlig fordi det ikke virker. Eller at de testet med GTX 1080 uten high bandwidth bridge og sagt at SLI virker dårlig i 4k, derfor er SLI alltid dårlig...

 

 

Så vidt jeg ser kan SLI kjøres med forskjellig vram mengde, men det vil da kun funke med så mye minne som det kortet som har minst ram. Er iallefall det som kommer opp når jeg søker på SLI with different VRAM. 

 

Så vidt jeg vet, nei.

https://forums.geforce.com/default/topic/469402/sli/faq-quot-will-these-two-cards-work-in-sli-quot-sli-what-works-with-what-/

 

Men kanskje du har lyst til å diskutere artikkelen også? Du prøver bare finne feil og klage på teknologier, hva med de andre spørsmålene jeg kom med?

 

- All GPUs must have the same amount of VRAM and an identical Bus Width

-- You cannot use a "2GB" version with a "4GB" version or "3GB" version with a "6GB" version in SLI or a 1GB 192 bit bus with a 1GB 256 bit bus Etc.
Note: It used to be possible to enable SLI on cards with differing VRAM but this is no longer available.
   Note: In SLI the amount of usable VRAM does not stack. It works like a RAID1 hard disk array where data is mirrored between each GPU. For example, having 3 GPUs with 4GB VRAM means you will only have 4GB available, not 12GB.
Endret av fUsiOn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening er at de burde ha testet 2 identisk kort for å se om dette gir samme problemer.

Tittelen burde heller vært i den retningene: Kan man parre 2 forskjellige kort i Crossfire?? og derav testene gir den ønsket effekt og svar på de fleste spør om.

Endret av funkweb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må innrømme at denne artikkelen viser problemene enkelte har:

 

1: Tester 2 forskjellige kort med 2 forskjellige minnetyper og hastighet på disse.

 

2: Får ustabil fps, sjekker selvsagt ikke andre som har testet crossfire med identiske kort.

 

3: Trekker konklusjon basert på et svært magert testgrunnlag isteden for å utforske videre og se om problemet kan gjenskapes i mange forskjellige oppsett.

 

Dette er rett og slett sløvt og ikke verdig av en journalist som har såpass mye erfaring. Trekk artikkelen og kom deg tilbake til testbenken og start på nytt.

Helt enig. Akkurat dette jeg mener. Bedre å levere kvalitet litt sjeldnere enn halvt gjennomførte tester så ofte som mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min mening er at de burde ha testet 2 identisk kort for å se om dette gir samme problemer.

Tittelen burde heller vært i den retningene: Kan man parre 2 forskjellige kort i Crossfire?? og derav testene gir den ønsket effekt og svar på de fleste spør om.

Ikke enig!

En av argumentene med SLI/CF er jo at man skal kunne kjøpe en "ekstra GPU" når det kortet du har begynner å bli litt dårlig. Da er det veldig sannsynlig at det rett og slett er umulig å oppdrive to like kort.

 

Jeg er dog helt enig med Tek.no sin konklusjon.

 

Grafikkort i SLI/CF bør unngås hvis ikke brukeren har spesielle behov eller er spesielt interessert. Du er alltid avhengig av driverstøtte og det er heller aldri noen garanti for at en applikasjon skalerer bra selv om driverstøtte er der. DX12/Vulkan gjør dette enda mer komplisert, da man er avhengig av støtte i applikasjonen. Multi-GPU støtten i Vulkan er også meget begrenset.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Kunne virkelig ønske å vite begrunnelse hvorfor Crossfire er så mye dårligere en SLI?

Man vet jo mellom 50-70 % bedre ytelse kan man få på grunn av PCI-lans.

 

Men at man får artefakter og flimrende teksturer eller riving i bildet og microstutter.

Tyder heller på skjermkortene ikke jobber nok sammen?

 

Kan ene skjermkortetet være overklokket men den andre ikke?

Test også crossfire bridge.

Bra med slike tester men kunne vært ennå være utfyllende.

Dere bør også mene hva dere sier om SLI, for folk flest er nok GTX 1080 TI bedre en SLI.

Det er ikke utnyttelsesgraden på 50-70 prosent vi har noe problem med. Skaleringen er helt super, den. Grunnen til at vi ikke anbefaler CFX, men trekker frem SLI som en ok løsning, er at vi ikke opplevde verken artefakter, flimring eller (i slike stor grad) microstutter med sistnevnte – som vi lenker til en utfyllende test av to steder i saken.

 

CrossFireX bruker ikke broer lenger, da kortene kommuniserer utelukkende over PCIe-sporet. Mener de stoppet ved R9 200-serien.

 

"Dere bør også mene hva dere sier om SLI, for folk flest er nok GTX 1080 TI bedre en SLI."

 

Vi mener det vi skriver :) SLI kan være en god løsning for dem som ikke har råd til et veldig kraftig og dyrt kort med en gang, men heller vil plukke opp et brukt litt senere og slik sett få høyere ytelse. CrossFIreX på en annen side kan gi deg en dårligere opplevelse og mange problemer, selv om ytelsen også øker.

 

 

Sorry, men her forsvares en håpløst test ved å ignorere realiteter... Ulik minnemengde og klokkehastigheter kan nok tildels tilrettelegges av driveren om dette var eneste forskjellen, men det er det altså ikke... Her er det ulik minnemengde med ulik subtiming og ulik volt i bios, og uansett hvor mye driveren synkroniserer innstillinger, så vil dette aldri bli bra nok, spesiellt siden 3. parts kortene veldig ofte kjører løsninger som i bestefall kan kontrollere klokk/vifte/volt på egne kvasiktweak utilities utenfor wattman sin kontroll.

 

Jeg har testet både 1 og 2 i crossfire med 3. parts kort, og selv med 1 i singelkonfig var det slit å få det til å fungere optimalt uten kortprodusentens egen utility, faktisk var det bare å krype til korset å la denne utility styre og surre i bakgrunnen og åpne strømbudsjettet i wattman for feilfri drift. Med to av disse i CFX ble det ikke akkurat bedre uten deres egen tweakutility... AMD/nvidia er helt på linje med 3. partskort på disse punktene, der de gir dem relativt frie tøyler i allefall..

 

2 identiske kort i crossfire fra 3. parts produsent riktig satt opp, gir IKKE slike problemer dere beskriver her, ei heller 2 100% like referansekort kun under wattmans kontroll...

 

Denne testen kunne gitt greie svar om det var noen vits i å parre to kort med ulik minne mengde, om det var det dere var ute etter å få svar på, OG kjørte med to kort fra samme produsent eller to referanse kort med ulik minnemengde, men dengang ei...

 

For å kalle dette en test av teknikken Crossfire, så må man ha hodet godt begravd i sanden, og i tillegg må evnen til å ignorere all fornuft må være på høyeste nivå.... Well done, tek.no!

Endret av Ourasi
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Altså, jeg er mer for at man oppdriver et kort isteden for SLI / CF, der er jeg ikke uenig. Skal man ha SLI / CF så kjøper man 2 stk. kort NÅ.. ikke vente senere. !!

Ja man kjøper 2 stk toppkort, om ikkje ett toppkort er nok.

 

Nettopp, har man lyst til det så kjøper man det.. kan ikke sitte på gjerde å vente 1-3 år om ikke planen var å ha SLI / CF ?

Lenke til kommentar

 

Burde vell bruke 2 identiske kort, før man går så langt å avskrive en hel teknologi..

 

Det har iallefall ikkje vært noe problem før. Om det er et problem nå, så er det bare epic fail av Amd etter min mening.

 

På en annen side, så kunne de jo flasha til samme bios for å se om det ble noe bedre da. Sli/crossfire med 2 midrangekort har dog aldri vært en høydare.

 

 

Før var vel AMD kortene mye likere hverandre, selv om de var fra ulike produsenter, ofte var det bare klistremerke og ymse klokk som var hovedforskjellen. Med RX480 er det litt freeforall for å mekke beste korta som gjelder...

 

Jeg har hatt flere "nvidia is da schiit" med de grønneste solbrillene du kan finne, på besøk for litt gaming/benching og annet nerde rør. Det artige var at, når de fikk spille/benche litt med min boks, med ekstremt kritiske blikk, så nektet de å tro at jeg kjørte crossfire med RX480 8gb, det var singelbeist, garantert, helt til de fikk kikke i kassa mi.. Da var det bare hva faen, hæ og menne hva i hel****..

 

AMD gir kanskje vel frie tøyler til 3. parts produsenter vedrørende volt/timings/vifte/klokk, men det er jo hva vi vil ha, ikke sant? I allefall de som kan og vil bruke den eller de klokke/tweakutility de leverer med kortet, eller andre 3. parts tweakutilities som fungerer, for hvem i svarte sitter kun med driveren for å tweake/styre klokk og volt hos nvidia...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hvis rusher\Spoki0 mener de har så god greie på testing, kanskje dere da burde overta ansvaret å lage gode artikkel istedenfor å komme med kommentarer særlig rusher.

 

Er det faktisk så du mener at vi ikke bør komme med tilbakemeldinger på tester som oppleves som dårlige og mangelfulle, spesielt med tanke på konklusjoner og anbefalinger?

 

Ville du godtatt artikkelen dersom de presenterte 2x Rx480 som bedre enn GTX 1080, basert på selektive tester, dårlige drivere hos Nvidia, etc., og deretter konkluderte med at 1080 egentlig er bortkastet penger og at ingen burde kjøpe den...?

Lenke til kommentar

 

 

 

Burde vell bruke 2 identiske kort, før man går så langt å avskrive en hel teknologi..

 

Hvorfor skal det være nødvendig å bruke to 100% like kort. Skulle vel være mer enn bra nok å kjøre to av samme type. Klar feil ved teknologien hvis det er vanskeligere enn det.

 

Nå krever SLI at man har samme mengde VRAM, så hvorfor ikke gi Crossfire en sjanse å gi den det samme mengde VRAM på begge kort når man først tester? Her er det snakk om at Tek.no sier: "Crossfire på alle kort i verden er dårlig fordi det virket dårlig på to ullike kort med forskjellig VRAM og BIOS levert av to forskjellige leverandører."

 

 

Ergo er CF for dårlig. Hvis jeg har 2 stykk 480 i min PC forventer jeg at de automatisk klokker seg til samme frekvens, så de funker 100%.

 

Ergo er SLI også for dårlig mener du altså. 

Lenke til kommentar

 

...

 

 

Ut fra den artikkelen kan man iallefall lese at når man bruker SLI er det samme hvilken produsent kortet har så lenge det er samme GPU. Det er jo akkurat det som tydeligvis er problemet med CF da. Hvorfor klarer ikke AMD det, når Nvidia gjør det?

 

 

"All GPUs must have the same amount of VRAM and an identical Bus Width"

Det er dette som ikke er gjort i denne testen av Crossfire, kortene har tydelig forskjellig mengde VRAM. AMD greier da altså noe som Nvidia ikke greier, ikke omvendt. Så jeg tror du må lese artikkelen en gang til...

 

 

"Ideally, you want to get totally identical graphics cards when building an SLI system."

Dette hinter også til at det er flere problemer med forskjellige varianter av samme kortet enn ellers. Som trolig er det som er problemet i denne testen av Crossfire...

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

Hei - for å se nærmere på det mange trekker frem som svakheter i denne saken har jeg nå skaffet to RX 480 med 4GB minne for en ny test i morgen. Kortene er ikke helt identiske (MSI Gaming X og Sapphire Nitro+), men med samme minnetype og -mengde, samtidig som de klokkes til samme frekvenser, håper jeg å komme til en konklusjon som i alle fall står på stødigere bein. Enten den bekrefter problemene eller viser at type kort har mer å si enn vi først trodde. Vi får selvsagt håpe disse kortene samarbeider bedre enn våre første kandidater med ulik type og mengde minne.

 

Grunnen til at jeg følte saken var klar uten ytterligere testing og feilsøking var at problemene med stuttering, skjelvende teksturer og diverse annet var fraværende i to av våre totalt seks testapplikasjoner. Jeg antok problemene ville gjelde samtlige applikasjoner om det var noe feil med selve kortene i utvalget vårt fremfor teknologien/oppsettet.

 

Denne saken oppdateres og løftes opp igjen ila. morgendagen med nye resultater/konklusjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...