Gå til innhold

Leve uten abonnement/regninger, mulig?


djgudleif

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker en mer ryddig livsstil. Regninger på epost, postkassen, nettbanken har skapt surr for meg.

Dårlig oversikt har gjort at jeg har havnet i uføret. Uansett, jeg er på god vei ut av uføret og ønsker en ny minimalistisk livsstil.

Jeg vil ikke være bundet av noen kontrakter, bortsett fra husleien. Jeg vil at lønnen min skal utelukkende gå til dette. Strøm er inkludert i husleien forøvrig...

 

De eneste månedlige abonnementene jeg har i dag er:

Mobil

Bomveiselskap

 

Jeg skal gå over til kontantkort på mobilen, og forhåndsbetale bompenger, slik som jeg har gjort med bilens forsikring.

 

Jeg vil fra utgangen av 2019 ikke være mottaker av en eneste månedlig faktura resten av livet mitt.

Gjørbart?

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ser ikkje heilt korleis bruk av kontantkort og førehandsbetalt ditt og datt gjer livet meir ryddig.

 

Alt av mine faste utgifter går på avtalegiro, så det tenker eg ikkje på. Mobil, straum, internett, bil, bom osv... Alt blir automatisk trekt. Om du kan kvitte deg med enkelte tenester så er jo det greit, men så lenge det er snakk om tenester du må ha, så kan eg ikkje forstå korleis det blir noko enklare utan avtalegiro.

 

Det er ditt liv og du vel sjølv kva du vil bruka pengar på. Det er ikkje verre enn å gå gjennom kontoutskrifter nokre månader, sjå kva du brukar pengar på og fjerne det du kan.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette vil skape problemer på sikt selv om det er gjennomførbart i dag. Anbefaler å finne andre måter å holde oversikt på.

Efaktura på alt gjør det jo ganske oversiktlig, og alle fakturaer er samlet i nettbanken. Om man har avtalegiro får man noe faktura på e-post, noe i posten osv. Så mitt forslag er utelukkende å gå for e-faktura (de aller fleste tilbyr e-faktura).

Siden e-faktura dukker opp i Vipps og andre steder anbefales det å kun bruke en bank/tjeneste for betaling, slik at man oppnår maksimal kontroll. Det bør absolutt være mulighet for å holde orden på tre regninger som husleie, mobil, bompenger.

Lenke til kommentar

Dette vil skape problemer på sikt selv om det er gjennomførbart i dag. Anbefaler å finne andre måter å holde oversikt på.

 

Efaktura på alt gjør det jo ganske oversiktlig, og alle fakturaer er samlet i nettbanken. Om man har avtalegiro får man noe faktura på e-post, noe i posten osv. Så mitt forslag er utelukkende å gå for e-faktura (de aller fleste tilbyr e-faktura).

 

Siden e-faktura dukker opp i Vipps og andre steder anbefales det å kun bruke en bank/tjeneste for betaling, slik at man oppnår maksimal kontroll. Det bør absolutt være mulighet for å holde orden på tre regninger som husleie, mobil, bompenger.

 

Man kombinerer selvsagt Efakturaen med Avtalegiro, slik at den både dukker opp i nettbanken og blir betalt automatisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man kombinerer selvsagt Efakturaen med Avtalegiro, slik at den både dukker opp i nettbanken og blir betalt automatisk.

Ja selvsagt, men om man har problemer med å holde oversikten er kun e-faktura å foretrekke for da har man mer kontroll.

Men det er kun min mening...

Lenke til kommentar

Det er litt skummelt å anbefale avtalegiro til personer som ikke klarer å holde orden på kontoen da... Det kan jo bli grisedyrt over tid hvis man bare lar ting rulle og gå uten tilsyn og kontroll. Hvis man ikke bryr seg om kontrollen vil mobilfakturaer, kommunale avgifter og alt annet bare belastes konto uten ettersyn. 

Det er ikke sååå vanskelig for trådstarter (eller andre) å ha e-faktura som må godkjennes hver måned. Da lærer man å ha litt kontroll, få oversikt over egen økonomi og unngår å betale unødvendig mye for ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vesentlig mer regninger enn deg, men løste dette ved å opprette en egen regningskonto i nettbanken min. Denne kontoen får jeg lønnen min inn på uten at jeg har noe kort knyttet til kontoen. Alt av regninger går på avtalegiro også overfører jeg de pengene jeg trenger til en brukskonto som jeg har bankkort på. Dette medfører at det alltid er penger på regningskontoen og jeg trenger egentlig ikke tenke på regninger i det hele tatt. Eneste man må passe på er å sette beløpsgrensen høyt nok. Og at likviditeten er god nok. Har man dårlig lønn kan man spare opp en liten buffer, hvis denne kontoen går tom blir det fort litt problemer da ingen av regningene vil gå igjennom.

 

Ved å måtte overføre pengene som skal til forbruk har man også bedre oversikt over hvor mye penger man bruker. Overføringer gjør jeg med 2 tastetrykk i nettbanksappen på mobilen så er ikke mye hassle. E-faktura fungerte ikke for meg da det fort kan kan gå noen uker uten at jeg går inn å sjekker..

 

Hvis du ikke vil ha noen regninger i det hele tatt kan du flytte ut i skogen, bo i telt og leve av fisk.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Slik har jeg løst det:

 

Egen lønnskonto hvor lønnen kommer inn på. Ingen kort.

 

Egen regningskonto. Her overføres det et fast beløp hver måned som dekker alt av forutsigbare regninger. I tillegg står det akkurat det samme beløpet på kontoen fra før som en buffer. Dvs at dersom jeg ikke får lønn 1 måned så er det allikevel nok penger på regningskontoen til å betale alle regninger 1 måned.

 

Egen brukskonto med kort på. Her overføres det fortløpende penger fra lønnskonto etter behov.

 

Egen reisekonto med kort på. Her står det alltid et fast beløp som brukes når jeg reiser i forbindelse med jobb. Kun dette blir brukt på reiser(har med det andre som backup).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har kun en konto, og hver gang jeg får lønn lar jeg det stå igjen penger til forventet forbruk. Forventet forbruk er nogenlunde likt hver mnd så jeg lar det alltid stå igjen kr. 30.000 Dette dekker akkurat vanlige regninger, mat, drivstoff, strøm osv. Alt over kr. 30.000 overføres til sparekonto/investeringer. Kontoen vil da være nær kroner null hver mnd (alternativt buffergrensen om man føler behov for dette).

De månedene jeg har ekstra store utgifter som feks. ferie, bilreparasjon osv. betales disse med kredittkort og jeg tar da høyde for at regningen skal betales når jeg overfører til sparekonto ved neste lønn.

Lenke til kommentar

Jeg har kun en konto, og hver gang jeg får lønn lar jeg det stå igjen penger til forventet forbruk. 

 

Bra det ikke bare er meg. Jeg er for all del veldig tilhenger av bevisstgjøring av forbruk, kategorisering, regnskapsføring og alt det der. Men jeg har sett noen ekstreme eksempler på ørten kontoer for _alt_ som må være et mareritt å håndtere. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...