Gå til innhold

Den store Mediaportal-tråden - 1.2.3 sluppet 13.04.2012


Spragleknas

Anbefalte innlegg

Blant annet så kan jeg se HDTV fra Canal digital med å streame direkte fra Dreamboksen koblet på nettverket. Denne har ikke support for HDTV men ved hjelp av VLC og Media portal så fungerer dette smertefritt på min LCD TV.

Kan også se kanaler som går ukodet på fiber fra min bredbåndsleverandør med det samme oppsettet.

 

 

Er nysgjerrig på hvordan dette funker. Kan Mediaportal bruke VLC som plugin, og så styre hver kanalstream vha EPG? Slik at det er mulig å programmere opptak av VLC stream?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er nysgjerrig på hvordan dette funker. Kan Mediaportal bruke VLC som plugin, og så styre hver kanalstream vha EPG? Slik at det er mulig å programmere opptak av VLC stream?

5451455[/snapback]

 

Har ikke testet med EPG og tror heller ikke det er mulig. Men det jeg har gjort er som følger. VLC startes ved hjelp av "My Program" plugin og en spilleliste som det linkes til.

 

Når det gjelder Dreamboks så inneholder spillelisten kun et element og det er link til m3u filen som ligger i Dreamboksen. Den inneholder ett oppsett som passer VLC for direkte streaming.

 

For streaming av multicast kanaler inneholder spillelisten link til alle kanaler som er tilgjengelig fra min bredbåndsleverandør. I tillegg så er VLC programmert til å godta kommandoer fra MCE fjernkontrollen slik at byting mellom streamer kan utføres fra fjernkontroll. I tillegg så er en knapp programmert som avslutt kommando. Når VLC avsluttes er MediaPortal igjen i føringen.

Endret av Obix
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisan

 

Jeg har nå installert MediaPortal Testrelease 0.2 RC2 som jeg synes virker ganske bra!

 

Jeg bruker et standard Hauppauge PVR-150 tv-kort. Problemet er å få fjernkontrollen til å funke. Det skjer ingenting. Jeg har installert IR.driveren til Hauppauge, men ingenting skjer.

 

Når Windows starter kan jeg se Hauppauge IR Software'n kjører (ikon i trayet).

Når MediaPortal startes lukkes Hauppauge IR Software'n (stoppes av MediaPortal). Det byttes derimot ut av et "annet ikon (en "sirkel") som er gul under oppstart, og så blir rød. Det kan virke som dette indikerer: "IKKE-kjørende" eller noe sånt.

 

Noen som får dette til å funke? IR-driveren er nylig lastet ned fra Hauppauge sin side, så skulle ikke tro denne var utdatert. Mon tror om WinTV applikasjonen må være insatllert også...?

 

Andre som har dette problemet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Heisan

 

Jeg har nå installert MediaPortal Testrelease 0.2 RC2 som jeg synes virker ganske bra!

 

Jeg bruker et standard Hauppauge PVR-150 tv-kort. Problemet er å få fjernkontrollen til å funke. Det skjer ingenting. Jeg har installert IR.driveren til Hauppauge, men ingenting skjer.

 

Når Windows starter kan jeg se Hauppauge IR Software'n kjører (ikon i trayet).

Når MediaPortal startes lukkes Hauppauge IR Software'n (stoppes av MediaPortal). Det byttes derimot ut av et "annet ikon (en "sirkel") som er gul under oppstart, og så blir rød. Det kan virke som dette indikerer: "IKKE-kjørende" eller noe sånt.

 

Noen som får dette til å funke? IR-driveren er nylig lastet ned fra Hauppauge sin side, så skulle ikke tro denne var utdatert. Mon tror om WinTV applikasjonen må være insatllert også...?

 

Andre som har dette problemet?

5520213[/snapback]

 

Muligens et dumt spørsmål men har du kjørt config og satt opp Mediaportal til å bruke Hauppauge fjernkontroll?

 

Er det mulig og bruke fjernkontrollen som er laget for WinMCE?

 

Og vil den fungere på samme måte som i WinMCE?

 

 

 

Petter

5584330[/snapback]

 

MCE fjernkontrollen funker som en drøm og vel så bra som i Media Center.

Lenke til kommentar
.

....

Muligens et dumt spørsmål men har du kjørt config og satt opp Mediaportal til å bruke Hauppauge fjernkontroll?

....

.

 

har nok det, ja ;)

 

Ser ut som det er et kjent problem som en del andre også har erfart. Mulig det er en løsning i denne tråden på media portal sitt forum. (men linken i den siste posten til Portal Programmer funker ikke)

Håper å finne mer ut av det snart.

Lenke til kommentar
thotta: Prøv å påådatere CVS. Trodde dette var fikset nå.

....

.

5587272[/snapback]

 

ja.. har tenkt litt på å gjøre dette.. men så leste jeg om nye problemer med de siste cvs-releasene (hadde noe med opptak å gjøre) ...men ser nå at det virker til å være løst (her er rapport over problemet jeg snakker om) så nå har jeg vel ingen unnskyldning for å la være ;)

 

Har fått litt svar i mediaportal-posten jeg nevner i min forrige post, lenger oppe her. Det går blant annet på å bruke de aller nyeste driverne (som jeg ikke har hatt link til tidligere.. tydligvis er hauppauge.co.uk stedet for oppdaterte greier på den fronten :roll: ) Jeg kommer til å prøve å oppdatere drivere først. Hvis ikke dette hjelper er neste steg definitivt å bruke nyeste cvs-versjon. Jeg skal prøve å poste en oppdatering her, når jeg har fått tid til å teste ut dette

Lenke til kommentar

Blåser liv i denne igjen, jeg. Jeg har nå fått Hauppage fjernkontrollen til å fungere med MediaPortal :w00t: (Som jeg har hatt problemer med, som nevnt lenger oppe her) Kjempedigg.

 

Problemet var altså hauppauge drivere som måtte oppdateres (foruten en jkent bug i MediaPortal, da). Jeg slet litt med å oppdatere driverne til kortet... det virket liksom ikke som det ble noen endring. (Løsningen for meg ble å installere stand-alone driver seperat, og deretter all programvare for kortet - virket som programvare-installasjonen fikset opp i eventuelle driverproblemer man hadde)

 

Jeg har også oppdatert MediaPortal til cvs versjonen fra 13. februar. Dette gikk smertefritt, og var veldig enkelt.

 

For min del virker det som om dette med hardware problemer/konflikter med ir-software tidligere har slowet mediaPortal betraktelig hos meg. For nå er hele MediaPortal mye mer responsivt og presist. (Glad jeg brydde meg med å få fjernkontrollen til å fungere, ettersom systemet nå er generelt mye bedre)

 

Ahh.. måtte bare få det ut ;)

Lenke til kommentar

Jeg har litt lyst til å bidra med en wiki eller en tråd som summerer opp mine erfaringer, men usikker på hva som er interessant.

 

Jeg har fomlet litt (og etterhvert fått til) ting som:

 

-ATI pro 550 / theatrix analog tv-tuner inkl. bug i valg av PAL/NTSC

-WebEPG for norske kanaler

-kanal-ikoner for norske kanaler

-raskere søk for DVB-T prøvesendinger (veldig treigt på mitt terratec kort)

-Ikoner for norske nett-radioer

-Løsning for manglende ÆØÅ i iMon-displayet

-fungerende iMon/iMedia fjernkontroll

-fjernet den irriterende roterende animasjonen/album-cover greia i My Music

-fjern FBI warnings/sonefri/støy i DVD-playback

-re-tagging av musikksamling, importert til MP og automatisk nedlastet album cover. ID3-tagit gjør jobben tålelig bra.

 

For å begrense tuning-området for DVB-T (går raskere):

dvbt.xml, located in TuningParameters

..... 
<!-- contains:                           --> 
<!--   - Norway                        --> 
<dvbt> 
... 

  <country name="Norway - Oslo (trials)" offset="0"> 
     <carrier frequency="722000" bandwidth="8"/> 
     <carrier frequency="770000" bandwidth="8"/> 

  </country> 
</dvbt>

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har de siste ukene blitt bitt av HTPC basillen og holder derfor på å bygge en HTPC maskin. Foreløpig så satser jeg på å bruke WinXP som OS med Mediaportal som, ja nettopp - mediaportal.

 

Jeg har nå satt opp siste versjon av MediaPortal og ting fungerer bra så langt. Jeg har lagt inn Norske radiokanaler, satt opp værmelding, lagt inn musikk og video bibliotek etc. men det som jeg enda ikke har fått til er å få Mediaportal til å hente ned norske TV program (dvs. TV guider med sendetidpunkt etc.)

 

Har lett og lest på nettet men tydeligvis ikke nok. Jeg ser i posten til Knutinh at du har fått til dette? Har også lastet ned XLMTV og andre greier som tipset ovenfor men kommer liksom ikke i mål. Så mitt spørsmål er derfor: Hva anbefaler dere at jeg bruker for å få til automatisk nedlasting av TV program (guider) i Mediaportal for følgende kanaler: NRK1, NRK2, TVNorge og TV2 (det er alt jeg har ;)

 

Og gi meg gjerne noen hint til innstallasjon - dersom jeg laster ned grabbere regner jeg med at disse må "legges til" i Mediaportal etc. Takk for all hjelp!

 

Mvh.

muthe

Lenke til kommentar

heisan

 

her for å laste ned o2 grabber, det er akkurat det du trenger :yes:

Jeg bruker det selv, med mediaportal, og det funker helt supert. Det er et helt stand-alone program som henter ned tv-program (som lagres in en fil på xmltv format, som er en standard mediaportal benytter seg av)

 

Med dette programmet velger du rett og slett hvilket (av de nordiske) landene du vil ha tv-program for, og du kan deretter velg de kanalene du vil ha (jeg akkurat de samme kanalene som deg :no: ) Du spesifiserer hvor xmltv filen skal legge seg. Og så stiller du rett og slett mediaportal til å bruke den filen (på den stien) du har spesifisert. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

OK - da er o2 grabber lastet ned og installert. Det ser ut til å fungere greit men jeg har to spm:

 

1. Slik jeg setter dette opp så må jeg kjøre o2 grabber manuelt hver gang jeg ønsker å oppdatere TV programmene. Finnes det noen måte å automatisere dette på?

 

2. Første gang jeg grabba TV program så kunne Mediaportal lese denne uten problemer med unntak av TV2 som ikke innholdt informasjon. Men de påfølgende gangene vil ikke Mediaportal lese XML fila da den sier at "zero lengt not supported" (eller noe slikt). Jeg lurer på om dette skyldes at jeg endret litt på oppsettet i grabberen slik at denne laster ned en del ekstra felt. Hvordan bør grabberen settes opp ved nedlasting av XML for å få til en best mulig kompabilitet med Mediaportal? Har eksperimentert mye uten hell!

 

Mvh.

muthe

Lenke til kommentar

Noen spørgesmål.

 

Må man ha et bra system for at mediaportal skal fungere bra. Har en PC med en XP2200 (socket A) CPU, 512 MB ram som jeg har tenkt å bruke, vil det holde? Har i dag et pinnacle PCTV pro, men dette fungerer dårlig med MP da det ikke er støttet (Har ikke HW dekoder eller noe i den duren)

 

Hvilke TV-Kort er å anbefale? Har litt lyst til å kunne ta opp en ting og se på noe annet, krever dette 2 tunere?

Lenke til kommentar
Noen spørgesmål.

 

Må man ha et bra system for at mediaportal skal fungere bra. Har en PC med en XP2200 (socket A) CPU, 512 MB ram som jeg har tenkt å bruke, vil det holde? Har i dag et pinnacle PCTV pro, men dette fungerer dårlig med MP da det ikke er støttet (Har ikke HW dekoder eller noe i den duren)

 

Hvilke TV-Kort er å anbefale? Har litt lyst til å kunne ta opp en ting og se på noe annet, krever dette 2 tunere?

5709625[/snapback]

Bør gå greit på det systemet. Mediaportal kjørte nesten smertefritt på mitt system med P3@900/512mb ram. (Eg kjører GB-PVR nå, det krev mindre av hw.)

Eg er godt fornøyd med mitt tvkort fra Hauppauge (350). Det fungerer greit og er godt støtta i alle pvr-løysningar eg har sett på.

Skal du ta opp eit program samtidig som du ser så må du ha 2 tunerar (eller sjå programet på vanlig tv). Løysinga er enten 2 kort eller eit kort med 2 tunerar på (td. Hauppauge! WinTV-PVR-500)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...